- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Vergeten regisseurs
Vergeten regisseurs
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Het “andersom” topic is er wel. Maar deze dus nog niet.
Wat is/zijn de 'vijf' meest onderschatte / vergeten regisseur(s) in jouw ogen? Oeuvre toch wel minimaal 3 films (één keer smokkelen mag). Criteria: oeuvre onderbelicht, ontbreekt te vaak in ‘lijstjes’, nauwelijks te zien / verkrijgbaar…, etc.
Regisseurs die niet de waardering / bekendheid krijgen die je zou willen, maar die wel (incidenteel) in reguliere roulatie draaien of die op DVD verschijnen zijn er natuurlijk ook heel veel, maar die bedoel ik hier niet. Daar zijn er ook wel zo 5-10 van op te noemen, maar daar moeten we misschien dan nóg weer een ander topic voor maken.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Belangrijkste voor mij is Hiroyuki Tanaka. Dat zijn werk niet meer op DVD verschijnt is mij een compleet raadsel. Vertegenwoordigd door 2 van de 5 gapende gaten in mijn top 100 (Rabbits uitgezonderd omdat dat sowieso een nogal vreemd project is).
Ryuichi Hiroki wil ook maar niet doorbreken op DVD. Jammer dat beide regisseurs zich vooral op festivals moeten manifesteren.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Jammer van die laatste beperking, roulatie is toch maar één aspect bij onderwaardering. Je kunt ook naar stemgemiddelde kijken of beperkt aantal stemmen.
Of een film in de bioscopen komt / op dvd uit komt, is er toch maar met name afhankelijk van of distributeurs er brood in zien of niet. Of dat distributeurs een regisseur onderschatten.
Ik vind Ágnes Kocsis ondergewaardeerd (beperkt bekeken, vrij laag stemgemiddelde), maar films komen hier wel gewoon in roulatie. (ook nog maar 2 films)
Interessant topic verder hoor. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik begrijp wat je bedoelt, maar met dat criterium wordt de lijst eindeloos en dan zie je door de bomen het bos niet meer ben ik bang. Kocsis heef per losse film al meer stemmen dan de meeste regisseurs in het openingstopic voor hun hele oeuvre. Dan krijg je dus de tweede manier om 'onderschat' aan te duiden, dan kan ik Lodge Kerrigan en zelfs Kelly Reichardt ook gaan noemen. (ware het niet dat ik die laatste niet zo heel goed vind), dat doen we wel als we de échte onbekende gehad hebben. Sabu is ook niet zo heel onbekend, maar wel matig verkrijgbaar. Hiroki past er wel in denk ik.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Dan weet ik helaas geen voorbeelden.
Bij het 'andersom' topic zijn geen beperkingen genoemd.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Weet niet op welke stemmenaantallen je je baseert natuurlijk. Op MM is Sabu nog best "bekend", maar als je de stemtotalen van een Sabu of Stanley Kwam bekijkt vallen ze toch redelijk in dezelfde categorie terecht.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Maar over Stanley Kwan hoor ik nog minder mensen dan over Sabu. Bovendien heb ik van Sabu wel 7 DVD's (4 met Duitse subs, 1 met Nederlandse en 2 met Engelse) en van Kwan geen enkele.
edit: en Kwan heeft maar 33 stemmen hier op de site, voor 6 films. Dat is toch wel érg weinig.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
zo'n topic openen vlak na het IFFR en Kira Muratova niet noemen is bijna absurd
Marguerite Duras staat wat mij betreft op één
Jean Eustache hoort er zeker ook bij
Yutaka Tsuchiya mag genoemd worden. Zijn laatste is zeker niet zijn beste en deed het toch boven mijn verwachting goed, zowel bij het publiek als de MM-users.
een enkele Italiaan als Giulio Questi , Corrado Farina of Franco Piavoli verdient ook véél meer aandacht en/of waardering.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Lijkt me niet. Muratova is natuurlijk te bekend daarvoor. Duras ook - die duiken in allerlei lijsten op. Die behoren wat mij betreft dus tot die categorie. Al zijn ze beiden (vooral Duras) niet/nauwelijks verkrijgbaar. Je voegt Eustache toe. Ook niet echt onderschat natuurlijk, zijn magnum opus staat in elk lijstje. Je verwart nu de dingen met 'niet regulier verkrijgbaar'.
Tsuchiya denk ik wel, al zal het denk ik niet voor mijzelf gelden denk ik. Farina is wel een goeie, hoewel Baba Yaga toch ook behoorlijk bekend is - maar die wordt wel snel over het hoofd gezien. Piavoli zou ik ook op de lijst zetten denk ik, ware het dat ik er nog niets van zag.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
één of twee films van hen duiken misschien in een aantal expert-lijstjes op, maar de rest is gewoon bijna niet te verkrijgen en dus te beoordelen.... hoezo voldoet dit dan niet?
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Die laatste beperking begrijp ik niet helemaal, vooral niet na die eerste paar criteria. Ik heb bijvoorbeeld twee prachtige dvd's van Has (of zijn er dat dan te weinig?). En van die Japanse regisseurs worden in hun thuisland wel dvd's uitgebracht, dat telt dus ook niet?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik heb Has uit de startlijst gehaald. Want die voldeed niet voldoende als ik het zo terugkijk.
Het ging mij meer om 'vergetelheid', het zijn maar criteria, het is geen wetgeving. Ik vind de namen Duras, Muratova niet in de vergetelheid geraakt. Petr Zelenka wel, althans als het zo doorgaat. Stanley Kwan ook.
Misschien moet dit topic dan vergeten regisseurs heten en is onderschat het ruimere begrip. Dan hebben die daar wel een plek.
@beavis. Ik vind Duras wel een lastige. Haar naam is heel bekend, maar haar films niet. Dat maakt het wel lastig.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Hoe dan ook, Yoshihiko Matsui en Masashi Yamamoto schieten als eerste te binnen.
edit: oké, dat is mij duidelijker.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
die twee Japanners zeker, Susumu Hani ben ik ook nog steeds heel benieuwd naar, maar lijkt me niet terecht vergeten. Yoshishige Yoshida noemen zal wel weer niet mogen 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Die laatste twee (@McSavah) zijn inderdaad wel geschikt al is het oeuvre wat klein. Maar beiden vond ik wel erg, erg goed en zijn onbekend. Hani ook. Er zijn natuurlijk veel Japanners te bedenken (voor de liefhebbers). beavis heef tdestijds de Russische lente wat aandacht gegeven, daar zit ook wel veel inspiratie denk ik Aleksandr Ptushko, Gennadi Kazansky zulk soort namen.
Ik dank dat we moeten gaan voor 'vergeten' regisseurs.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Al gaat haar nieuwe film er dit jaar misschien verandering in brengen.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Rusland inderdaad, nog veel moois uit het verleden te ontdekken
Ook de latere underground scene is boeiend, maar een Baskova kan ik hier niet noemen. Haar 5 of 6 films zijn nauwelijks te zien, ik zag er zelf twee (de enige op MM en de enige stemmen ook, hoe vaak komt zoiets voor?!?) waarvan er één indrukwekkend was hoewel 99% van de IFFR zaal leeg liep en één verschrikkelijk (en de zaal was daar van te voren al leeg, slim IFFR publiek toch wel
) Ook volgens deze website is al haar werk totaal niet aan te raden
The Worldwide Celluloid Massacre: Svetlana Baskova - thelastexit.net
Yevgeny Yufit aan de andere kant, leerling van Sokurov, is wel consistent interessant en heeft twee echt hele goede films gemaakt, die mag zeker bij mijn lijstje! en Artour Aristakisian, al heeft die pas twee lange films gemaakt voor zover ik weet, waarvan slechts één op MM (en die met maar twee stemmen terwijl er nota bene een Second Run DVD uitgave van is! een label dat zich toespits om vergeten parels een tweede kans te geven
)
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Er zijn ook regisseurs die zó vergeten zijn dat ik niet durf te zeggen of dat terecht of onterecht is
Een voorbeeld hiervan waar ik het meest benieuwd naar ben is Stavros Tornes
Zijn films komen voor op top-10 lijstjes van beste Griekse films, worden omschreven als eigenzinnig... maar ik zie ze verder niet op MM of in bekendere beste-film-lijstjes...
India kent ook nog een aantal van dit soort namen.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
edit: en Kwan heeft maar 33 stemmen hier op de site, voor 6 films. Dat is toch wel érg weinig.
Was in het vorige bericht niet duidelijk, maar bekijk de stemaantallen op IMDb en je krijgt toch wel een héél ander beeld. Sabu is hier relatief bekend, maar dat lijkt eerder een wat aparte Nederlandse uitzondering te zijn.
Daartegenover staat dan weer dat HK en China op MM nogal ondervertegenwoordigd zijn vergeleken met internationale interesse.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Center Stage duikt in vier lijstjes op volgens I check Movies 
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Ah Yufit, pas 1 van gezien, terwijl ik toen van plan was z´n hele oeuvre door te werken. En Hani inderdaad, kunnen volgens mij binnenkort een mooi custom projectje van verwachten. Veel VHS-only van in omloop, dacht ik.
Nog wat namen waarvan ik niet (met zekerheid) kan zeggen of het onterecht is:
Rokuro Mochizuki (
)
Jane Arden / Jack Bond (wél goed beschikbaar, op blu-ray zelfs)
Verder zou je nog meer Japanse, Tsjecho-Slowaakse, Russische etc. new wave regisseurs kunnen noemen, zoals Dusan Hanák, Kazuo Kuroki, Stefan Uher, Mai Zetterling.
Over experimentele filmmakers zullen we het maar niet hebben 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Latijns-Amerika en Afrika laten jullie (alweer) links liggen?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Heb zeker over Afrika nagedacht, maar de interessante regisseurs die ik ken uit dat continent komen zeker wel in alle lijstjes voor en zijn ook op DVD beschikbaar... voor Zuid-Amerika een beetje idem (Brazilie kent nog wel een paar namen inderdaad, maar heb er nog te weinig van gezien op dit moment). maar ik ben zéér benieuwd naar jouw suggesties Verhoeven!!
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Ik wil meer van Yuri Ilyenko in goede kwaliteit (MR niet
)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Topictitel op verzoek van Mochizuki Rokuro gewijzigd in 'Vergeten regisseurs'.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Al gaat haar nieuwe film er dit jaar misschien verandering in brengen.
Kruishoop is een naam die ik ook in de gaten houd en Vive Elle een titel die al jaren hoog op mijn 'want-list' staat, maar voor die nieuwe film heb ik zo mijn twijfels en jij scoort haar twee vorige ook wisselvallig (2 en 4)... misschien dus toch niet de belangrijkste naam om te noemen?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
hoe zit het met vergeten filmmakers van de stomme film?
sowieso is dat veld op zichzelf al wat vergeten, dus het meeste dat wél te zien is, heeft gelijk een zekere bekendheid; én status ... Ik ben geneigd om het werk van Jean Epstein te noemen, vooral omdat de verbluffende (en weinig gebruikte) overlay technieken uit Noche (2013) me zo aan zijn werk deden denken. De drie films die van hem nu op MM staan (hij heeft toch nog wel meer lange films gemaakt...) scoren allen hoog en hebben niet al te veel stemmen!
Marcel L'Herbier heb ik momenteel nog niets van gezien, maar is een grote naam in de Franse cinema die veel vergeten wordt; zelfs in Frankrijk. Jacques Feyder is iets populairder / meer herontdekt, maar is zeker op MM nog onderbelicht te noemen. Dimitri Kirsanoff wellicht nog. Zijn korte werk (dus niet op MM te vinden) behoort tot het meest mooie en verbluffende dat ik uit die tijd heb gezien!! Zijn langere werk moet ik nog aan beginnen.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Kan je niet gewoon in de Tiplijst kijken?