- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top 100 2012 (+ persoonlijke top 10 2012 en floplijst)
MovieMeter Top 100 2012 (+ persoonlijke top 10 2012 en floplijst)
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Maar hechten jullie dan echt waarde aan deze lijst? Toch gewoon een populariteitspoll?
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Maarja, zo blijf je discussie houden. Stel dat een film pas hier in 2013 gaat draaien, maar in Amerika al bv in december. En mensen downloaden een illegale versie en kijken die....telt dat dan ook?
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dat niet natuurlijk, al is het wel storend als je in een lijst van 2012 films uit 2011 tegenkomt.
Al was het wel fijn geweest als je uit zoiets erachter zou komen dat een Xavier Dolan best wel gewaardeerd zou worden.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Maarja, zo blijf je discussie houden. Stel dat een film pas hier in 2013 gaat draaien, maar in Amerika al bv in december. En mensen downloaden een illegale versie en kijken die....telt dat dan ook?
Tuurlijk, dat blijf je hebben maar nu zit je zelfs met titels die in 2011 al in de bios waren en wordt een dvd/bluray verlies als maatstaf genomen. Dan is het einde wel snel zoek. Misschien ben ik wel te veel een cinema romanticus en hang ik er te veel gewicht aan
.
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Omdat? Biosrelease de enige distributiemanier is...?
jumpstylemovie
-
- 6225 messages
- 1221 votes
Intouchables op #3... komt natuurlijk omdat de meesten hier te dom waren om te beseffen dat dat ook een 2012 film is.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Of omdat de meeste mensen zo slim waren dat ze realiseerden dat Intouchables best middle of the road is.
Omdat? Biosrelease de enige distributiemanier is...?
Wel de distributiemanier die je bij dergelijke lijstjes moet hanteren. Of er moet geen biosrelease geweest zijn.
sinterklaas
-
- 11813 messages
- 3316 votes
Intouchables op #3... komt natuurlijk omdat de meesten hier te dom waren om te beseffen dat dat ook een 2012 film is.
Dat is ook een uitzondering omdat die hier in 2012 in de bioscoop draaide.
Drive en Warrior kwamen al vrij ruim voor oud en nieuw 2011 op 2012 in de bioscoop en staan al in de toplijst van 2011, zoals ik al eerder vermeld had.
Zoals gezegd ook: Zet Jack Reacher, Contraband, Safe of Chernobyl Diaries dan daarvoor in de plaats.
Djarune
-
- 296 messages
- 903 votes
beste films van 2012 (biosreleases) exclusief horror want daar hou ik niet van
1. Jagten (prachtige film en Mads is weer Oscar waardig)
2. Intouchables (beste feelgood van het jaar)
3. Serbuan Maut (beste actie van het jaar)
4. Amour (zeer mooi en realistisch)
5. Shame (zeer goed gefilmd)
6. The Perks of Being a Wallflower (prachtig)
7. Skyfall (beste Bondfilm sinds Goldfinger)
8. De Marathon (beste Nederlandse komedie sinds Simon)
9. Hodejegerne (heerlijk plot)
10. Argo (mooie film)
floplijst:
1. Taken 2 (waardeloos!)
2. Ted (begon geweldig, maar laatste half uur oersaai)
3. Man on a Ledge (los plot en enorm onrealistisch / te Amerikaans)
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Toch nog This Must Be The Place ipv Beast gekozen op #10.
01. - 4.5 - Leggenda di Kaspar Hauser, La (2012)
02. - 4.5 - Cosmopolis (2012)
03. - 4.5 - Faust (2011)
04. - 4.5 - Jagten (2012)
05. - 4.0 - Beyond the Black Rainbow (2010)
06. - 4.0 - Beasts of the Southern Wild (2012)
07. - 4.0 - Shame (2011)
08. - 4.0 - Martha Marcy May Marlene (2011)
09. - 4.0 - Elena (2011)
10. - 4.0 - This Must Be The Place (2011)
Stuk minder titels uit mijn lijst die hoog staan dan vorig jaar. Hoogst genoteerde voor mij is Jagten op 12, daarna Shame op 17. Ook Cosmopolis, Beast of the Southern Wild en This Must Be The Place komen voor. Verbaas me er over dat bijvoorbeeld Martha Marcy May Marlene het niet gehaald heeft.
Ter vergelijking, volgens mij had ik vorig jaar 4 van de top 10 titels in mijn eigen top 10. Duidelijk een minder jaar op mijn maat. Nummer 1, 2, 3 was een inkoppertje. Had alleen Intouchables op 1 verwacht.
Gruffalo
-
- 207 messages
- 603 votes
Verbaasd ben ik. Niet alleen over het aantal Amerikaanse hitfilms dat er in staat, maar ook hoe het kan dat erg veel mensen op het forum het er niet mee eens zijn terwijl dit toch de stemmers zijn. Zelf kan ik niet veel zeggen over de films van 2012 omdat ik er simpelweg niet genoeg heb gezien, maar toch verbaast het me dat zowel Amour, Jagten als Shame niet in de top 10 staan.
(Wat doet Hunger Games er nou tussen?)
tommykonijn
-
- 5139 messages
- 2356 votes
The Dark Knight Rises heb ik gezien, een goede film maar ik had wel verwacht dat het populaire Intouchables op nummer 1 zou komen. The Hobbit had ik ook nog graag gezien, maar dat is me niet meer gelukt voor het nieuwe jaar. Van alle 2012 films die ik dit jaar gezien heb (een stuk of 12) was Cloud Atlas mijn favoriet. Natuurlijk vind ik persoonlijk de 34e plaats te laag, maar gezien de 370 stemmen en omdat de film van vele mensen een slechte beoordeling kreeg, valt het me nog mee.
NYSe
-
- 1749 messages
- 1611 votes
Shame mistte ik ook (mijn nummer 1), al verbaasd het me nauwelijks dat zo'n experimenteel en emotioneel complex drama niet zo hoog staat.
De afwezigheid van Amour en Jagten, de meest succesvolle arthousefilms van de afgelopen jaren, brengt mijn wenkbrauwen dan wel weer omhoog.
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
Ik moet nog erg veel zien, maar dit is het nu voor mij. De 1 en 2 kunnen wat mij betreft ook wel worden omgedraaid.
01. Frankenweenie (2012) 4,5*
02. Tyrannosaur (2011)
03. This Must Be the Place (2011)
04. Vampire (gezien op Imagine) (2011) 4*
05. Moonrise Kingdom (2012)
06. Seven Psychopaths (2012)
07. Hesher (2010)
08. Shame (2011)
09. Hugo (2011)
10. En Kongelig Affære (2012)
Als ik alleen het productiejaar zou doen is het een stuk minder mooie lijst, maar wel met allemaal films die ik oprecht erg mooi/vermakelijk vond.
01. Frankenweenie (2012) 4,5*
02. Moonrise Kingdom (2012) 4*
03. Seven Psychopaths (2012)
04. En Kongelig Affære (2012)
05. Cosmopolis (2012)
06. The Dark Knight Rises (2012)
07. Cloud Atlas (2012)
08. ParaNorman (2012)
09. [REC] 3 Génesis (2012)
10. Dark Shadows (2012)
Flop top 5:
01. Les Bien-Aimés (2011) 2*
02. Den Skaldede Frisør (2012) 2,5*
03. I Am a Woman Now (2011)
04. Bumblefuck, USA (2011)
05. Our Idiot Brother (2011)
En 3 tegenvallers:
Sleeping Beauty (2011)
Crawl (2011)
Holy Motors (2012)
Door veel mensen over het hoofd gezien: Aita
(en door mij ook wat ondergewaardeerd volgens mij. Wil deze erg graag herzien).
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Shame mistte ik ook (mijn nummer 1), al verbaasd het me nauwelijks dat zo'n experimenteel en emotioneel complex drama niet zo hoog staat.
De afwezigheid van Amour en Jagten, de meest succesvolle arthousefilms van de afgelopen jaren, brengt mijn wenkbrauwen dan wel weer omhoog.
Wat is er experimenteel aan Shame? Controversieel onderwerp, maar qua film toch erg gewoontjes. Vond het de meest mainstream film die ik op het IFFR heb gezien (Van de 38 films)
NYSe
-
- 1749 messages
- 1611 votes
Wat is er experimenteel aan Shame? Controversieel onderwerp, maar qua film toch erg gewoontjes. Vond het de meest mainstream film die ik op het IFFR heb gezien (Van de 38 films)
Klopt inderdaad: zat nog iets te veel met Hunger in m'n hoofd.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Verbaasd ben ik. Niet alleen over het aantal Amerikaanse hitfilms dat er in staat, maar ook hoe het kan dat erg veel mensen op het forum het er niet mee eens zijn terwijl dit toch de stemmers zijn. Zelf kan ik niet veel zeggen over de films van 2012 omdat ik er simpelweg niet genoeg heb gezien, maar toch verbaast het me dat zowel Amour, Jagten als Shame niet in de top 10 staan.
(Wat doet Hunger Games er nou tussen?)
Het blijkt dat er erg veel 'stille users' stemmen, die er een behoorlijk mainstream smaak op na houden.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Als je alle gebruikers weghaalt die het voorbije jaar niet actief waren, krijg je al een heel ander getal.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Het blijkt dat er erg veel 'stille users' stemmen, die er een behoorlijk mainstream smaak op na houden.
Waarbij mainstream lang niet altijd slecht is. Films als Skyfall, the Hobbit, the Avengers en TDKR zijn echt geen verkeerde titels. Dat jij daar anders over denkt mag, maar dat is slechts 1 mening.
NYSe
-
- 1749 messages
- 1611 votes
Waarbij mainstream lang niet altijd slecht is. Films als Skyfall, the Hobbit, the Avengers en TDKR zijn echt geen verkeerde titels. Dat jij daar anders over denkt mag, maar dat is slechts 1 mening.
Punt is wel dat deze goede, maar weinig bijzondere titels een behoorlijk aantal unieke meesterwerken ondersneeuwen. Logisch, want het is nu eenmaal de mainstream, maar nog wel zonde.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Reinbo heeft wel gelijk in de zin dat de stille users deze lijst vormgeven.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dat zijn dus allemaal sequels die jij noemt. Waarvan de meeste ook nog eens de zwakste uit de reeks. Kan er weinig vrolijk van worden, dat juist die de lijst aanvoeren.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Vooral verbaasd over Looper in de top 10. De lauwe reacties bij die film deden me vermoeden dat ik bijna de enige gebruiker op MovieMeter was die dat echt een goede film vond.
jacdewit
-
- 16 messages
- 0 votes
Ik vind dat er best veel A-titels in een B-film top 10 staan.
Je hebt helemaal gelijk, Prudh. Bij b-film.nl gebruiken wij een opgerekte definitie van.. b-film!
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Geestig hoe mensen zich nu storen aan The Dark Knight Rises op 1, terwijl Ted slechts negen plaatsen lager in de top 10 staat. Had overigens zelf verwacht dat Intouchables de nummer 1 zou worden, dit jaar. Ook tof dat Moonrise Kingdom in de top 10 staat.
Verder wel wat vreemde titels op de lijst gezien. Chronicle? The Dictator? Ice Age 4?
En ik mis echt Seven Psychopaths, wat mij betreft de beste van 2012 tot nu toe.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
De nummer 10 is nu eenmaal een stuk minder high profile dan de nummer 10. Had eigenlijk Intouchables of Skyfall op 1 verwacht. TDKR was ik alweer compleet vergeten.
Overigens wel leuk dat er zoveel inzendingen waren, ook al komt het de kwaliteit niet ten goede. 
the marsh
-
- 109 messages
- 1500 votes
Dat Ted in de top 10 zou staan had ik niet verwacht.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Geen idee, maar er zijn toch tal van gebruikers die al meer dan een jaar niet meer actief zijn hier. Zou een leuk statistiekje zijn voor de crew?
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Er zijn natuurlijk wel veel minder actieve gebruikers. De nummer 1 heeft wel een stuk meer stemmen dan de nummer 1 van vorig jaar.
Dat kwam omdat Drive op een stond. Geen blockbuster, maar gewoon een smaakvolle film die doot het mm publiek ook erkend wordt. Als je kijkt bij het jaar ervoor zie je dat er veel meer stemmen op Inception vallen bijvoorbeeld dan dit jaar.
Blijft ook eigenlijk een nietszeggende lijst dit zo. Heb voorstellen gedaan om deze toplijsten meer te promoten, maar er is geen behoefte aan vanuit de "mm top". Jammer, want er zit totaal geen stijging in het aantal stemmen ieder jaar.
Daarnaast geeft de lijst ook weer wat een matig filmjaar dit was... Pfoee.. Hopelijk heeft 2013 ons betere films te bieden.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Intouchables heeft eronder geleden dat het productiejaar 2011 is. Dat kan haast niet anders.
Dat lijkt me ook, wel jammer eigenlijk, zeker omdat deze lijst vorig jaar bijvoorbeeld nog in de De Telegraaf werd overgenomen. Er wordt dus wel enig gewicht aan toegekend. Het lijkt me niet wenselijk dat de selectieprocedure (immers, MM geeft alleen je stemmen op films van productiejaar 2012 weer) een belangrijke stempel drukt op de uitkomst.