- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top 100 2012 (+ persoonlijke top 10 2012 en floplijst)
MovieMeter Top 100 2012 (+ persoonlijke top 10 2012 en floplijst)
jarno1975 (moderator series)
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Inderdaad. Als ik eens een voorspelling mag doen voor de top 10 (in willekeurige volgorde):
Jagten
Amour
Intouchables
Moonrise Kingdom
The Dark Knigth Rises
De Rouille et d'Os
The Expendables 2
Serbuan Maut
End of Watch
Skyfall
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Alleen films die tussen 1 januari en 31 december voor het eerst in Nederland in de bioscoop vertoond zijn tellen bij mij mee, festivalvertoningen uitgezondert. Dat levert uit 76 kanshebbers bij mij de volgende lijst op:
1. Skyfall (4*)
2. Faust (4*)
3. Life of Pi (4*)
4. Cave of Forgotten Dreams (4*)
5. Hugo (4*)
6. Looper (4*)
7. Once Upon a Time in Anatolia (4*)
8. Caesar Must Die (4*)
9. Le Havre (4*)
10. Amour (4*)
Net niet: Footnote, Beyond the Hills en De Rouille et d'Os.
Geen 5* of 4,5* (Vertigo op het witte doek niet meegeteld). Sinds 2005 ongezien. 22 van de 76 kanshebbers van deze lijst heb ik vier sterren gegeven en slechts 13 kregen er een onvoldoende. Dat zijn op zich geen slechte aantallen, maar het voelt toch als een erg zwak jaar aan, zeker omdat veel vier-sterrenfilms uit 2011 (of zelfs 2010) komen. Ik hoor overal dat dit echt een uitzonderlijk goed jaar was, dus ik hoop dat ik dan gewoon de uitschieters van 2012 niet gezien heb. Al met al was het vooral een degelijk jaar. Veel goede films die niet echt bijzonder werden of sterke momenten met slechte scènes afwisselde.
Dat het een minder jaar was wil gelukkig niet zeggen dat de top 10 matig is, maar het is wel een afwijkende lijst. Volgens mij voor het eerst geen animatie en verder een opvallend gebrek aan humor; alleen Le Havre is een komedie. Meer Hollywoodiaanse films als Skyfall en Looper zijn relatief serieus en het moet gezegd worden dat ze er daardoor alleen maar beter door waren.
En wat doet James Bond op nummer 1? Er was geen duidelijk winnaar voor mij en Faust en Life of Pi hadden de hoofdprijs even goed kunnen pakken. Life of Pi is een bijzonder goede verfilming van een door mij geliefd boek. Faust heeft waarschijnlijk de meest onvergetelijke beelden van het jaar op het scherm getoverd en is blijft geregeld door mijn hoofd spoken. Skyfall is minder perfect dan die films, maar ik koos voor Bond omdat die me meer dan zijn concurrentie een echte filmliefhebber deed voelen. Een groep mensen, voornamelijk fans van de oudere films, lijken er weinig mee op te hebben omdat de Skyfall teveel afwijkt van de Bond-formule, maar mij beviel dat juist. Het is net alsof je kijkt naar een James Bond van een regisseur die voor het eerst de formule ziet en zo geïnspireerd erdoor raakt dat hij er een film omheen weet te bouwen die totaal fris aanvoelt. En dat is geweldig om naar te kijken. Juist de variaties op de Bondformule die hier en daar afgekraakt worden gaven mij een kick; iets wat ik te weinig heb ervaren dit jaar in nieuwe films.
Voor de goede orde, de tien slechtste films van het jaar:
1. Wrath of the Titans (1*)
2. Kotoko (1,5*)
3. The Iron Lady (1,5*)
4. Ice Age: Continental Drift (2*)
5. Haywire (2*)
6. Reign of Assassins (2*)
7. J. Edgar (2*)
8. Extremely Loud & Incredibly Close (2*)
9. Brave (2*)
10. Black Out (2,5*)
Dat er nog eens een Pixar in mijn flop 10 zou komen...
Ook zijn er nog helaas een aantal interessante films die ik nog niet gezien heb. Met name van Holy Motors, Oslo, 31. August en The Broken Circle Breakdown heb ik hoge verwachtingen.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Kotoko is wel een hele opvallende titel in die flop 10. Heb 'm zelf nog niet gezien maar kan me niet voorstellen dat Tsuka met zo'n gedrocht aankomt. Even snel op de to see list zetten.
sinterklaas
-
- 11813 messages
- 3316 votes
Top 10 2012:
1: On the Road
2: The Dark Knight Rises
3: Ill Manors
4: Looper
5: Contraband
6: The Raven
7: Kauwboy
8: Doodslag
9: The Woman in Black
10: Safe
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Dit wordt de eindlijst. Voor de tweede maal deze eeuw een Nederlandse titel in mijn Top 10 (de eerste keer was met Tussenstand), maar toch doen de Vlamingen op de valreep beter...
01. Faust (2011)
02. Oslo, 31. August (2011)
03. The Broken Circle Breakdown (2012)
04. Dupa Dealuri (2012)
05. Wuthering Heights (2011)
06. Cosmopolis (2012)
07. Laurence Anyways (2012)
08. Beasts of the Southern Wild (2012)
09. Bir Zamanlar Anadolu'da (2011)
10. Poule des Doods (2012)
Vond het trouwens een goed jaar, gemiddeld beter dan de twee hier voorafgaand denk ik.
Zandkuiken
-
- 1743 messages
- 1428 votes
Weinig films gezien dit jaar, dus ongetwijfeld heel wat gemist. De laatste weken wel nog een inhaalbeweging gemaakt, waardoor ik best tevreden ben van mijn lijstje (gebaseerd op de Belgische bioscoopreleases).
10. Killer Joe 3,5*
Bij momenten heerlijke, sardonische Southern noir van oudgediende William Friedkin. Hoewel het groteske einde me net niet helemaal wist te overtuigen, zat ik toch anderhalf uur lang aan mijn stoel gekluisterd bij de hillbilly-capriolen van McConaughey en zijn kornuiten.
9. Tinker Tailor Soldier Spy 3,5*
Niet altijd even makkelijk om te volgen bij een eerste kijkbeurt, maar erg intrigerende en stijlvolle Koude-Oorlogprent. Het paranoïde sfeertje blijft tot het einde boeien en er wordt natuurlijk meer dan degelijk geacteerd in Tinker Tailor Soldier Spy.
8. Wuthering Heights 3,5*
Andrea Arnold levert haar derde sterke prent op rij af, met een verrassende 'verfilming' van de roman van Emily Brontë. De drassige beelden zijn vaak weergaloos en de acteerprestaties meer dan overtuigend. Op papier niet mijn soort film, maar zeer goed gebracht.
7. Beasts Of The Southern Wild 3,5*
Niet helemaal geslaagd maar wel een veelbelovend debuut van Benh Zeitlin. De beelden zijn bij momenten sprankelend (die opening!), de rauwe New-Orleans-sfeer heerlijk en de eigenzinnigheid moedig.
6. Moonrise Kingdom 3,5*
Erg lief en grappig filmpje. De puppy-love-romance van de 2 hoofdrolspelers charmeert echt en ook visueel klopt het plaatje als een bus. Het geheel wordt weer overgoten met een licht-melancholisch sausje waardoor ook deze laatste worp aanvoelt als vintage Anderson. 1 van zijn beste films tot dusver.
5. Shame 3,5*
Ontluisterend maar meeslepend portret van een seksverslaafde. Fassbender imponeert met zijn doordringende blik en McQueen bevestigt zijn status als 1 van de interessantere cineasten om te volgen.
4. Take Shelter 4*
Onderschatte slow-burner, doordrenkt van Americana en met een haast monumentale Michael Shannon in de hoofdrol. Op het moment dat hij ontploft, gingen de haren rechtop staan. Perfect einde ook.
3. This Must Be The Place 4*
Soms heel komisch, dan weer écht ontroerend curiosumpje met misschien wel de beste rol die ik ooit zag van Sean Penn. Erg mooie bijrol van Kerry Condon ook overigens. Sorrentino serveert het geheel weer in een stijlvol jasje en de soundtrack is spot-on. De scene met David Byrne is om duimen en vingers bij af te likken.
2. Killing Them Softly 4*
Beste gangsterfilm sinds een hele poos wat mij betreft. Knap in beeld gebracht, een perfect tempo, lekker compact en gewéldige acteerprestaties van zowat iedereen (hoewel Brad Pitt met zijn charisma toch met de film aan de haal gaat).
1. Oslo, 31. August 4,5*
Indringend portret van een depressieve jongeman. Niet altijd even gemakkelijk om naar te kijken, maar mede dankzij de bruisende stadsbeelden en de fenomenale hoofdrol cinema van de bovenste plank. Ik moest onlangs trouwens nog aan Oslo, 31. August denken bij het zien van de prachtige Holland Sport special over de ook vroeg uit het leven gestapte wielrenner Dimitri de Fauw. Wanneer Iljo Keisse aan het eind wordt gevraagd wat hij nog aan Dimi zou willen zeggen, wrijft die zich in het gezicht en antwoordt 'Da 't een kieken is'. En zo is het maar net.
likeahurricane
-
- 112 messages
- 887 votes
1. Intouchables (2011)
2. Pieta (2012)
3. Looper (2012)
4. Mientras Duermes (2011)
5. Dark Knight Rises, The (2012)
6. Hodejegerne (2011)
7. Hugo (2011)
8. Moonrise Kingdom (2012)
9. Skyfall (2012)
10. Chronicle (2012)
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
4. Take Shelter 4*
Onderschatte slow-burner, doordrenkt van Americana en met een haast monumentale Michael Shannon in de hoofdrol. Op het moment dat hij ontploft, gingen de haren rechtop staan. Perfect einde ook.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
01. Jagten
02. Moonrise Kingdom
03. Intouchables
04. The Cabin in the Woods
05. Dredd
06. Shame
07. The Perks of Being a Wallflower
08. Amour
09. The Descendants
10. The Broken Circle Breakdown
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
met de laatste film van vandaag komt de teller van dit jaar voor mij op het illustere getal 666
"morgen" er toch nog maar eentje bij kijken... of juist niet? 
ik zat dit jaar 208 keer in de bios waarvan 79 keer voor een film met productiejaar 2012
mijn hoofddoel van dit jaar was het verder verkennen van de jaren 60. Uit dat decennium zag ik 153 films, maar de jaren 70 ben ik ondertussen ook flink mee begonnen (122 films). Andere leuke statistiekjes gaan over de top acteurs uit die tijd; ik zag:
8 films van catherine deneuve
9 met simone signoret
10 met yves montand
maar de grote winnaars zijn Romy Schneider en Michel Piccoli met elk 11 films (en dan heb ik nog niet eens al de films gezien waarin ze samen spelen (dat zijn er in totaal zeven, waarvan ik er pas twee zag, beiden dit jaar)
wat betreft regisseurs is Godard de grote winnaar. Mijn eerste film van dit jaar was een Godard en in totaal zag ik 12 van zijn films (19 als je de histoire(s) du cinema delen los telt). Op de valreep van het jaar zag ik maar liefst 8 films van Edward Yang, gelijk zijn gehele ouvre!, en andere hoge scores zijn voor Melville met 7 en Oshima en Pasolini verkende ik dit jaar verder met beiden 6 films.
Wat gaat het komende jaar dan brengen? Meer van hetzelfde sowieso, dus dieper de jaren 70 in. Meer Duitse cinema daarmee ook nog. Ben pas amper begonnen aan Fassbinder, Schroeter en Kluge en ook van Herzog en Wenders moet meer gekeken worden. Japan staat als altijd bovenaan de agenda. Ozu en Naruse moeten verder worden uitgediept, Shinoda en het ATG lijstje, maar ook de genre cinema met meer pinku, ninkyo, en meer Kinji Fukasaku. Heb nog wel veel meer in gedachte, maar het bovenstaande zal zéker aan bod gaan komen. Het zou mooi zijn als ik eind volgend jaar óók grote vorderingen gemaakt blijk te hebben in Russische, Braziliaanse en Afrikaanse cinema... ook daarin heb ik dit jaar wat voorzichtige aanloopjes genomen. Mijn ranking van de Rosenbaum lijst op I-check-Movies is momenteel 198, het zou mooi zijn als dat eind volgend jaar toch minstens onder de 100 uitkomt, dan weet ik zeker dat ik sowieso weer een boel bijzondere ontdekkingen zal hebben gedaan! tot zover de voornemens
Mijn top10 2012 is verder niet meer veranderd, Broken Circle Breakdown bewaar ik even voor 2013 en Hobbit, Cloud Atlas en Life of Pi bleken toch zeker geen top10 materiaal te zijn.
Het was een mooi jaar. Weer belachelijk veel gezien, meer dan ooit (volgend jaar moet het misschien maar eens minder worden...) zowel in de bios als in het geheel. Het niveau van de nieuwe films was in het algemeen hoog met daarbij nog enkele bijzondere uitschieters. En door geweldige programmering in EYE, Cavia en Rialto heb ik ook hele mooie oude films in de bios mogen zien dit jaar (meer dan ooit voor mijn gevoel, maar dat komt ook doordat ik mijn Cineville kaart optimaal heb benut
)
voor iedereen alvast een geweldig film-2013 gewenst
en het verheugen op het IFFR kan nu echt gaan beginnen! Met Muratova, Wakamatsu en Grandrieux aangekondigd is dat geen enkel probleem voor mij! Ben ook heel benieuwd naar Leones; goede dingen over gelezen na de vertoning in Venetie en klinkt als weer een mogelijke ontdekking binnen de recente art-house stromingen (waarvan de Thaise en Griekse voorbeelden de meest geroemde zijn).
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Eindejaarslijstjes met nog wat statistieken.
Door het jaar heen:
01. Baraka (1992)
02. Yurîka / Eureka (2000)
03. Gomorra (2008)
04. Reprise (2006)
05. Ba wang bie ji / Farewell My Concubine (1993)
06. Distance (2001)
07. Zi hudie / Purple Butterfly (2003)
08. Brooklyn's Finest (2009)
09. Maboroshi no Hikari (1995)
10. Armadillo (2010)
11. Where the Wild Things Are (2009)
12. Het echte Leven (2008)
13. D'Est (1993)
14. Marley & Me (2008)
15. Preferisco il Rumore del Mare / I Prefer the Sound of the Sea (2000)
Grootste ontdekking van dit jaar was regisseur Joachim Trier. En voor de rest veel, heel veel Wereld(Art)Cinema gezien. Van België tot aan Peru. Aantal regisseurs (her)ontdekt of hun (kleine) oeuvre zoveel mogelijk gecompleteerd. Denk aan Lucas Belvaux, Davide Manuli, James Benning, Béla Tarr, Woody Allen, David Cronenberg, Terence Davies, David Mackenzie, Hirokazu Koreeda, Robert Bresson, Chris Marker, Maya Deren, Ulrike Koch, Ang Lee, Yoav Shamir, Ye Lou, Shunji Iwai, Michael Winterbottom, Marc Forster, Raoul Ruiz, Emanuele Crialese, Nadine Labaki, Eddy Terstall, Martin Scorsese, Kar Wai Wong en Chantal Akerman.
Films gezien:
- Bioscoop: 304
- Blu-ray: 08
- DVD: 183
- Internet: 05
- TV: 96
Totaal: 596
Waarvan uit collectie: 36
Hoogste cijfer: 9.5
Laagste cijfer: 1.0
Gemiddeld cijfer: 5.9
Percentage herzien: 3.7%
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Zo'n 'door het jaar heen' lijstje vind ik eigenlijk nog interessanter dan een productiejaar/biosjaar lijstje!
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Batman dus de winnaar, daarna Skyfall en Intouchables, aldus MM.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
3 van de 10 heb ik ook in mijn persoonlijke lijst. De rest ken ik niet of vond ik niet goed (genoeg).
martijn011
-
- 2034 messages
- 1309 votes
Had Expendables 2 zeker hoger verwacht.. The Hunger Games is een verrassing.. Ik heb zelf 6 films (Dark Knight Rises, Skyfall, Intouchables, Avengers, Hobbit en Ted) in mijn top tien staan.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
The Dark Knight Rises (2012)
Skyfall (2012)
Intouchables (2011)
The Avengers (2012)
The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)
Grappig. De hele top 5 van de MM top 2012 heb ik ook in mijn top 10.
Hunger Games, Moonrise Kingdom en Looper heb ik juist vette onvoldoendes gegeven. Ik mis wel The Expendables 2 in de top 10, helaas.
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Huh? The Dark Knight Rises? Dat valt me toch wat tegen eerlijk gezegd. Geen slechte film hoor, maar de beste...hm.
De top tien:
1. Dark Knight Rises, The (2012)
2. Skyfall (2012)
3. Intouchables (2011)
4. Avengers, The (2012)
5. Hobbit: An Unexpected Journey, The (2012)
6. Prometheus (2012)
7. Moonrise Kingdom (2012)
8. Looper (2012)
9. Hunger Games, The (2012)
10. Ted (2012)
De volledige lijst
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Wat een onooglijke lijst.
Mijn uiteindelijk top 10 2012:
01. 4.5* - Di Yi Ci (2012)
02. 4.5* - Sha Sheng (2012)
03. 4.0* - Frankenweenie (2012)
04. 4.0* - Gyakuten Saiban (2012)
05. 4.0* - Tai Chi Zero (2012)
06. 4.0* - [REC]³ Génesis (2012)
07. 4.0* - Chun Giu Yu Chi Ming (2012)
08. 4.0* - Chernobyl Diaries (2012)
09. 4.0* - Tall Man, The (2012)
10. 4.0* - Dai Chui Bo (2012)
En mijn top 10 meest geweldige ontdekkingen van 2012. Niet zozeer de beste films die ik dit jaar gezien heb, zou een beetje zinloos zijn aangezien ik zowat half m'n top 100 herzien heb, maar de beste films die ik voor het eerst zag dit jaar.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Serieus, REC3 en Chernobyl Diaries? Wat een matige films vond ik dat zeg.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Damn. Zonder twijfel de slechtste top 2012 lijst die ik tot dusverre gezien heb.
edit: die van de site niet die van jou Onderhond
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Gelukkig, geen Intouchables op 1.
8 films gezien van de top10, maar die top 10 mist wel een aantal betere titels. En The Perks of being a Wallflower op 16, dat gaat er nog mee door.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Serieus, REC3 en Chernobyl Diaries? Wat een matige films vond ik dat zeg.
Klinkt logisch aangezien ik jouw floplijst 2012 een stuk boeiender vond dan je toplijst 2012.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Logische top 10. 2 en 3 niet gezien. 3 hoeft ook totaal niet voor mij. Die film kan ik nu al van begin tot eind voorspellen zowel visueel als qua verhaal. Skyfall kan wel leuk worden maar niets wereldschokkends. Nee deze lijst gaat mij niet helpen aan de gek, vreemde, opvallende film.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Intouchables heeft eronder geleden dat het productiejaar 2011 is. Dat kan haast niet anders. Verder blijft de eindejaarslijst altijd een zeer commerciële lijst, vooral omdat zo veel users hem invullen. Ook dit keer niet veel soeps.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Klinkt logisch aangezien ik jouw floplijst 2012 een stuk boeiender vond dan je toplijst 2012.
Dat mag, we hoeven ook niet dezelfde smaak te hebben. Al hebben we beiden Frankenweenie in de top 10.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Wat een zaadlijst uiteindelijk
. Lijkt m'n flop10 wel..
Wel benieuwd naar Moonrise Kingdom, denk ik.
Movie-Addicted
-
- 2221 messages
- 3435 votes
Tja, smaken verschillen hé
(persoonlijk vind ik het ook een "beetje" een floplijst)
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Het was ook wel voorspelbaar in een jaar met zoveel blockbusters. Skyfall, Hobbit, TDKR, Avengers en Prometheus.
Wel jammer dat Project X het niet haalde. Erg leuke, toffe film. Jammer dat die kneuzen in Haren de naam een beetje door het slijk hebben getrokken. Nu staat ie op nr 11, 1 plekje te laag.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Intouchables heeft eronder geleden dat het productiejaar 2011 is. Dat kan haast niet anders. Verder blijft de eindejaarslijst altijd een zeer commerciële lijst, vooral omdat zo veel users hem invullen. Ook dit keer niet veel soeps.
Toch krijg ik het idee dat deze lijst minder commercieel is dan andere jaren, of mijn smaak is gemiddelder geworden. Mijn halve top 10 (edit: 6 zelfs) staat in de lijst (mijn nummer 1 niet), dat is wel eens anders geweest. En ik heb meer 'topfilms' gezien dan anders die ik niet in de Top 10 had (Moonrise Kingdom, Amour, Jagten en zo).
Maar er zijn betere lijstjes op de site, dat wel. En of Intouchables daar last van had weet ik niet. Er staan nog 2011 titels in, ook die in 2011 uitkwamen, dus blijkbaar hadden die wel genoeg stemmers, The Help, Kevin en zo.
Het Bombardement zal wel te laat zijn gereleased om nog in de lijst te komen denk ik
Die bewaren we voor 2013.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
De kassuccessen van het afgelopen jaar domineren de top 10, niks nieuws onder de zon. Prima films verder, ik zal ook dan niet spreken van een floplijst. Ik ben overigens blij verrast dat Moonrise Kingdom zo goed uit de bus is gekomen