- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top 100 2011 (+ persoonlijke top 10 2011 en floplijst)
MovieMeter Top 100 2011 (+ persoonlijke top 10 2011 en floplijst)
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Hun werk niet goed doen... Wereldwijde releases overal zeker? Ga dat maar eens aan de talloze independent distributeurs verteller die er überhaupt voor zorgen dat films in de bios te zien zijn. Vind dat een kortzichtige gedachte.
Het punt van een jaarlijst is overigens om de beste film aan te merken die elke sterveling heeft kunnen zien, de afgelopen 365 dagen. Geen krant, magazine of site die puur productiejaar aanhoudt.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Dus als je Black Swan wel al in 2010 gezien had mag je hem er niet inplaatsen, omdat een paar onnozele distributeurs hun werk niet goed doen? lol ...
Om te voorkomen dat Black Swan niet op 1 in zowel 2010 als in 2011 komt te staan wel ja. Maar nu zal jij wel weer zeggen dat dat niets uitmaakt. Als jij een film in 2010 ziet dateert die film uit 2010.
Prima hoor...
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Als jij een film in 2010 ziet dateert die film uit 2010.
Prima hoor...
Ja, je moet echt wel gek zijn als je achter deze gedachte staat!
Tja, mijn idee over distributie en bioscopen zijn ondertussen wel gekend denk ik. Als er iets kortzichtig is, is het wel het vasthouden aan het huidige systeem.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Nou,want een film uit 2010 komt natuurlijk ook uit in 2010.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Nou,want een film uit 2010 komt natuurlijk ook uit in 2010.
Uhm, ja? Misschien niet in dit apenland, maar als je je daartoe moet beperken worden het wel erg zielige eindejaarslijsten. Dan moet ik m'n halve top 10 van 2011 weren, grote kans dat ik die films er ook nooit in kan zetten.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Tja, mijn idee over distributie en bioscopen zijn ondertussen wel gekend denk ik. Als er iets kortzichtig is, is het wel het vasthouden aan het huidige systeem.
Verder prima als jij het gewoon op jouw manier wil doen en op zaken vooruit wil lopen. De praktijk anno 2011/12 wijst alleen nog even uit dat het niet werkt.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Release dates evenmin. Kijk naar de versplintering bij films als Kokuhaku. Die baten er absoluut niet bij en vallen zo vaak compleet uit de boot. Enkel grote(re) projecten met wijde/verlate releases halen er hun voordeel uit.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Uhm, ja? Misschien niet in dit apenland, maar als je je daartoe moet beperken worden het wel erg zielige eindejaarslijsten. .
... daarmee zeg je feitelijk dus dat Black Swan uit de top 100 2011 moet, omdat die film uit 2010 dateert en buiten dit apenland al te zien is geweest.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Yup.
Niet zo vreemd aangezien de film nu al courant opduikt in lijstjes van het Top 100 2010 topic.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Release dates evenmin. Kijk naar de versplintering bij films als Kokuhaku. Die baten er absoluut niet bij en vallen zo vaak compleet uit de boot. Enkel grote(re) projecten met wijde/verlate releases halen er hun voordeel uit.
Het is ook wat logischer (eerlijker) om die grote(re) projecten mee te pakken. Kleinere films hebben minder publiek en of ze nou wel of niet in de bios draaien: erg veel stemmen zullen ze toch niet krijgen. Kokuhaku is niet eens in de bios geweest, maar een film als Black Venus (release: ergens begin vorig jaar, niet eens te downloaden volgens mij) zou eveneens of helemaal buiten de boot vallen, ook een kleine film. Staan beide sowieso laag (staan ze er überhaupt wel in?). Onoverkomelijk bij kleine titels wat mij betreft. Jammer, dat wel.
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Dus enkel die stel losers die een gedownloade Russisch nagesynchroniseerde camversie hebben gezien mogen op Black Swan stemmen, terwijl 97% van de rest van de bevolking moet wachten tot de Nederlandse bioscoop release en daardoor de film niet in hun toplijst kunnen meenemen?
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
In dat geval kunnen de meeste top 10 jaarlijsten de prullenbak. Niet alleen Black Swan moet eruit maar ook Incendies moet eruit gesloopt worden.
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Is dat zo moeilijk te verkroppen? Bovendien stond Black Swan al in de eindejaarstoplijst van 2010.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Dus enkel die stel losers die een gedownloade Russisch nagesynchroniseerde camversie hebben gezien mogen op Black Swan stemmen, terwijl 97% van de rest van de bevolking moet wachten tot de Nederlandse bioscoop release...
LOL!
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Dus als je in dit apenland keurig de bioscooprelease afwacht (ipv wachten tot de Torrent binnen is), ben je de Sjaak en mag je de film niet meenemen in je top 10 eind van het jaar.
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Niet dat dát nou zo erg is, maar het is wel gewoon veel eerlijker omdat er veel meer mensen een mening over de betreffende film kunnen hebben.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Onderhond heeft wel een punt wat betreft de kleinere filmpjes die überhaupt geen bioscooprelease krijgen, maar dat zijn vaak kleine offers die onder het motto 'jammer maar helaas' vallen en die sowieso geen hoge ogen zouden gooien in zo'n jaarlijst (ongeacht het jaar van release). In dat geval is er nog gewoon een 2010 top 50 gebaseerd op stemgemiddelde: http://www.moviemeter.nl/list/topmisc/2010. Mooie vierde plaats voor Two Escobars (nog nooit van gehoord, tot nu). En voila: Kokuhaku op 6, boven het veel bredere en in 2011 uitgebrachte Black Swan.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Idioot is om vandaag Black Swan in je top 2011 te zetten en volgend jaar Black Swan in je top 2010 te zetten.
Dat is creatief omgaan met statistieken. Als het mij lukt om op die manier Black Swan in 2 lijstjes te krijgen zal ik dat zeker doen. 
Ik hanteer enkel bioscoopreleases voor de MM-jaarlijstjes die op basis van de top 10'en zijn samengesteld. In 2010 kon ik de film nog niet zien omdat hij pas in 2011 uitkwam. Maar dan zou ik hem ook niet mogen opnemen in de lijst omdat het een film is die officieel uitkwam in 2010... Zoals je zegt is dat inderdaad een probleem door de trage verdeling van films. Een oplossing voor het probleem is een vooraf samengesteld lijstje zodat films niet in 2 jaarlijsten terecht komen. Nadeel is dan wel natuurlijk je kan discussieren over al dan niet ontbrekende films...
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Het is ook allemaal niet zo lastig. Het lijstje dat je aan het eind van 2011 opmaakt gaat over de beste films die in 2011 in de bioscopen zijn gekomen, Het lijstje dat je over een paar jaar opmaakt over 2011 is het lijstje op basis van productie jaar. Dat laatste is natuurlijk nog niet te maken eind 2011 omdat er nog vrij weinig ook echt door je gezien zal zijn.
Wat ik wel onzin vind is om films die in 2011 een biosrelease hebben gehad ook in 2012 mee te nemen omdat ze dan een aanvullende dvdrelease gehad hebben,
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Precies!
Wat ik wel onzin vind is om films die in 2011 een biosrelease hebben gehad ook in 2012 mee te nemen omdat ze dan een aanvullende dvdrelease gehad hebben,
En hoe zit dat met films die in december 2011 gereleased zijn (Sherlock Holmes 2 bijvoorbeeld)?
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Op die manier heeft een film met bioscooprelease in januari en DVD release rond pakweg mei veel meer kans om in de top 10 terecht te komen natuurlijk.
Black Swan had dan weer releasedatum februari 2011, maar omdat er productiejaar 2010 staat hebben velen de film niet in het lijstje van 2011 gezet. Dat levert toch een vertekend beeld.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Films die überhaupt geen bioscooprelease in NL hadden, hebben dus geen vastgesteld NL releasedata. Aangezien Kokuhaku geen release had in NL kan je ook geen harde deadline stellen. Een film als Kokuhaku (2010) zou in de logica van Onderhond dus niet in de top 100 van 2011 mogen staan, maar daar staat hij wel.
Maar het heeft iets Noord-Koreaans als je op basis van films zonder NL release de regel wilt opleggen dat films die wel een release in 2011 in NL hadden dan ook maar uit de top 10 van 2011 gegooid moeten worden.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Maar het heeft iets Noord-Koreaans als je op basis van films zonder NL release de regel wilt opleggen dat films die wel een release in 2011 in NL hadden dan ook maar uit de top 10 van 2011 gegooid moeten worden.
En dan allemaal omdat iedereen half gebrainwashed is door het idee dat het "normaal" is om een half jaar op een filmrelease te wachten. Het is eigenlijk gewoon hilarisch dat iedereen anno 2012 nog steeds blijft vasthouden aan lokale bios en DVD releases.
Een film als Kokuhaku (2010) zou in de logica van Onderhond dus niet in de top 100 van 2011 mogen staan, maar daar staat hij wel.
Niet door mijn toedoen.
Mensen moeten gewoon maar eens wat meer recente films kijken, dan hebben ze ook geen probleem om hun eindejaarslijstjes vol te proppen met productiejaar films.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Dan komen we altijd terug op het probleem rond toegankelijkheid van films en de snelheid van releases. Als bioscoop en dvd volgens jou te traag is, moet je al terugvallen op internet of buitenlandse reizen. Een film als Black Swan wordt trouwens pas echt bekend gemaakt door reclame rond bioscoop of dvd releases, dus zelfs als het sneller beschikbaar zou zijn, weet de grote massa nog niet eens dat die film bestaat.
Ik blijf daarom nog altijd een voorstander van een lijst die op voorhand samengesteld wordt.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Gewoon geen films meer in Januari en februari uitbrengen
Zijn we ook van dit probleem af.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Dan komen we altijd terug op het probleem rond toegankelijkheid van films en de snelheid van releases.
Inderdaad, één van de grootste euvels van de film industrie waar je als consument niet moet rondwerken met idiote regeltjes om eindejaarslijstjes op te stellen 
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Maar zolang we dit soort (Nederlandse)eindejaarslijstjes maken zou ik toch wel gewoon de eerste NL releases aanhouden.
Jaren later kan je wel gewoon de productiedatum aanhouden, dan is het niet meer zo van belang. Het gaat er nu toch wel even om welke film die in 2011 is verschenen het "beste" was volgens het publiek.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Het feit dat je met twee landen (Belgie/Nederland) zit maakt zo'n startlijst al falend. Maar als je echt zo'n lijst wil samenstellen moet je een striktere releaselijst aanhouden (geen festival films want eenmalige vertoningen, geen import releases). Nu is het een allegaartje waar iedereen uit een compleet andere poel films loopt te vissen.
Daarbij is het voor mij dan geen top 2011 meer, maar een Top lokale releases 2011.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Het feit dat je met twee landen (Belgie/Nederland) zit maakt zo'n startlijst al falend. Maar als je echt zo'n lijst wil samenstellen moet je een striktere releaselijst aanhouden (geen festival films want eenmalige vertoningen, geen import releases). Nu is het een allegaartje waar iedereen uit een compleet andere poel films loopt te vissen.
Daarbij is het voor mij dan geen top 2011 meer, maar een Top lokale releases 2011.
Zou toch leuk zijn. Een top 100 van de Kempen tegen een top 100 van Friesland of zo.
Bij Amerikaanse films gaat dit geen probleem geven, maar we struikelen al binnen de eigen Lage Landen. Vlaamse films en Nederlandse films krijgen meestal een latere releasedatum over de grens. En Onderhond, de filmindustrie moet zich idd dringend aanpassen naar de consument zodat wij tenminsten deftige eindejaarslijstjes kunnen opstellen. 
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
En zo zijn vrijwel alle eindejaarslijstjes Top Lokale Releases 2011. Lekker boeiend. Zo lang het gros zich maar aan dezelfde regeltjes houdt (reguliere Nederlandse bioscooprelease 2011) dan maken die paar afwijkingen ook niet zoveel uit. Onvermijdelijk. Net als correctiestemmen bij de films zelf die het filmgemiddelde beïnvloeden of wat dan ook. Het is maar net hoeveel waarde je aan zo'n toplijst of stemgemiddelde hecht. Elk systeem is flawed, maar het huidige is het minst flawed. En wat betreft lokale biosreleases en mensen die erop wachten: hulde! Stuk beter dan een crappy divx kijken een dag na de release. Want daar komt het nog steeds op neer. Ik hoop ook van ganser harte dat het gros van de films eerst in de bios te zien blijft en niet op stream, HD-stream of wat dan ook. Dan maar wat langer wachten, houdt het spannend.