• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.987 votes
Profile

MovieMeter Top 100 2011 (+ persoonlijke top 10 2011 en floplijst)

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Drive was al verkozen tot beste film door de Nederlandse critici en door Empire Magazine. Hij kwam niet in mij top 10 voor, maar ik heb hem met slechte projectie gezien. Moet ik nog herkansen.

Opvallende afwezige vind ik Arrietty, die een hoog gemiddelde heeft. Iedereen vergeten dat hij hier dit jaar uitkwam? Ben ik de enige die erop gestemd heeft?

Dreiecke

• 2768 messages
  • 902 votes

Nee, ik had 'm er ook in staan

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Arrietty stond wel in mijn top 20, maar net niet goed genoeg voor een top 10.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Hij had bij mij de eindlijst niet gehaald (zou tussen 15 en 20 uitgkeomen zijn) Ik vind het opvallend dat Amours Imaginaires het ook niet heeft gehaald, al was het maar op 90 of zo.

Finisterra

• 15532 messages
  • 4688 votes

Les Amours Imaginaires stond er hier wel in maar niet zo hoog. Bijzondere film die ook erg lang weet bij te blijven.

Zandkuiken

• 1743 messages
  • 1429 votes

In België kwam die in ieder geval al uit in 2010, dus misschien dat 'ie daardoor ook wel een paar stemmetjes is misgelopen (zou bij mij anders op plaats 2 gestaan hebben).

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

Gelukkig nieuwjaar iedereen!! 2011 zit erop, op naar 2012. Naar verwachting een fantastisch filmjaar

grovonion

• 595 messages
  • 2199 votes

Gezond en gelukkig 2012 gewenst aan eenieder, hoop dat de Maya's en/of Roland Emmerich ongelijk krijgen

Mijn top 10 2011:

1. Tree of Life

2. Source Code

3. 127 Hours

4. The Kings Speech

5. X-Men: First Class

6. Super 8

7. Kuifje

8. Drive

9. HP 7-2

10. Horrible Bosses

Stijn B.

• 413 messages
  • 1197 votes

Een gelukkig nieuwjaar voor iedereen en dat 2012 een jaar vol filmplezier mag worden zowel op vlak van de alternatieve cinema als op vlak van wervelende blockbustercinema

mrwhite

• 1521 messages
  • 3499 votes

Is de lijst al ergens te vinden of moeten we nog wat geduld hebben?

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

Staat gewoon op de homepage toch?

Edit:

http://www.moviemeter.nl/list/top2011

wes4fun

• 4 messages
  • 0 votes

Beste van 2011? Nee niet echt alhoewel ik de soundtrack wel erg goed vond. Er gebeurde vrij weinig maar toch zat je op het puntje van je stoel. Knap gedaan! Zelf vond ik Warrior en The Help een stuk beter. Alhoewel dit eigenlijk niet te vergelijken is.

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Bij Tyrannosaur (2011):

Deze film kom toch pas in 2012 uit? Waarom dan al in de top 100 van 2011?

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Omdat niet iedereen de bioscooprelease als maatstaf handhaaft. De eerste stem is hier al bijna een jaar geleden geplaatst trouwens, dus lopen we in NL ook wel heel erg achter de rest van de wereld aan (was al op 21 januari 2011 op Sundance te zien, alleen Zweden brengt de film nóg later uit)...

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Ok, dus als ik deze maand de film ga zien en eind 2012 mijn lijst voor 2012 samenstel, zit deze film er ook tussen? Dus twee jaar achter elkaar in de top 100...

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Krijg je met dit soort releases inderdaad. De komst van het internet en de mogelijkheid om ver voor een bioscooprelease films te downloaden maakt het er ook niet overzichtelijker op. Zie ook het jaarlijks terugkerende geweeklaag over films met productiejaar 2010 in de toplijst van 2011 (recent voorbeeld: Black Swan). Valt allemaal niet zoveel aan te doen en zou me er deshalve ook niet druk om maken, zonde van je tijd Vind het zelf ook wel logisch om de NL-biosdatums aan te houden.

En p.s.: Tyrannosaur heeft ook nog op het IFFR gedraaid, begin 2011, dus dat zal er ook mee te maken hebben (vrij valide om een film dan alsnog in je top 10 op te nemen, zou betekenen dat je anders bijna twee jaar moet wachten om hem in je toplijst te zetten, dat is dan óók weer omslachtig). Kortom: idioot late bioscooprelease in Nederland, maar toch fijn dat een film als deze zijn weg naar de cinema toch weet te vinden.

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Hmm, dus dan kan een film als Drive (of welke film dan ook) twee jaar achter elkaar tot beste film van het jaar uitgeroepen worden. Erg vaag. Ik organiseer zelf ook een film top 10 en kan moeilijk toestaan dat films als J. Egdar en Tyrranosaur met 2011 mee kunnen doen. Ergens moet je de grens trekken.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Vind dat het in de praktijk nog wel prima uitpakt hier op MM - Tyrannosaur staat ergens bij de laatste 10 uit 100. In theorie wordt volgens mij gewoon de bioscoopdatum aangehouden hier, soms de dvd-release bij gebrek aan. Kleine uitwassen zoals deze zijn dan nog best te overzien toch?

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Overigens vind ik illegaal downloaden geen maatstaf om de film nu al in de lijst op te nemen, illegaal downloaden betekent eigenlijk ook illegaal in de lijst. 5 januari in de bios betekent bij mij in ieder geval gewoon een 2012 film. Of hebben mensen hem ook al op filmfestivals o.i.d. gezien?

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

rep_robert wrote:

Overigens vind ik illegaal downloaden geen maatstaf om de film nu al in de lijst op te nemen, illegaal downloaden betekent eigenlijk ook illegaal in de lijst. 5 januari in de bios betekent bij mij in ieder geval gewoon een 2012 film. Of hebben mensen hem ook al op filmfestivals o.i.d. gezien?

Helemaal mee eens. Nou heeft Tyranossaur wel op IFFR gedraaid en ook in de Sneak in 2011, dan nog is het in NL een 2012 film. Ik ken ook mensen die The Iron Lady en J. Edgar hebben gezien. Moeten we die films dan ook meenemen in de top 10 2011? Dat zijn duidelijk 2012 films lijkt me zo.

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Prudh wrote:

yrannosaur staat ergens bij de laatste 10 uit 100.

Maar daar gaat het feitelijk niet om, het gaat om het feit dat de film in de top 100 van 2011 staat en ook in de top 100 2012 zal komen te staan.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Prudh wrote:

Omdat niet iedereen de bioscooprelease als maatstaf handhaaft. De eerste stem is hier al bijna een jaar geleden geplaatst trouwens, dus lopen we in NL ook wel heel erg achter de rest van de wereld aan (was al op 21 januari 2011 op Sundance te zien, alleen Zweden brengt de film nóg later uit)...

Valt wel mee, NL had hem ook al op IFFR! Heb de film ook in Januari gezien, kon bijna in mijn top 10 - 2010

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

Als er 2011 achterstaat hoort de film gewoon in de Top 2011 thuis. Het hele gedoe met release dates maakt het alleen maar nodeloos ingewikkeld.

Verder is het ook gewoon ridicuul dat de regels van een toplijst zouden veranderen naarmate de tijd verstrijkt. 2011 = 2011, moeilijker hoeft het niet te zijn.

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Onderhond wrote:

2011 = 2011, moeilijker hoeft het niet te zijn.

Helaas is het allemaal niet zo simpel als jij hoopt. Veel films die in Nederland in 2011 te zien zijn geweest dateren uit 2010. Een film als Black Swan (nummer 2 in de top 100 2011) dateert uit 2010. Dus in welke top 100 moet je die film dan neerzetten? 2010 of 2011...

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

2011, dat lijkt me duidelijk. In dat jaar zullen de meeste mensen (in Nederland) hem ook zien.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

2011 = 2011 blijft simpelweg onzin. Dan zou elke filmlijst verschrikkelijk onvolledig zijn om redenen die dus al zo vaak zijn aangehaald. Dan heeft een jaarlijst voor mij al geen zin/waarde meer. Shame (2011) bijvoorbeeld komt in 2012 ongetwijfeld in de top 20 terecht en terecht.

Redlop wrote:

(quote)

Maar daar gaat het feitelijk niet om, het gaat om het feit dat de film in de top 100 van 2011 staat en ook in de top 100 2012 zal komen te staan.

Vind dat niet zo belangrijk. Onoverkomelijk bij films die in NL in januari of februari pas een release krijgen en in de praktijk komen die toch nooit zo hoog.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Het is vrij simpel, Moviemeter is niet het eerste medium wat zo'n toplijstje maakt, van oudsher worden altijd de bioscoop en videoreleases (mits het een film betreft zonder bioscooprelease) gehanteerd bij het samenstellen van een jaarlijst. Met het internettijdperk is het allemaal wat schever geworden, maar het lijkt me duidelijk dat de bios/video-release nog steeds het uitgangspunt is.

Dat je dan bij het terugkijken achteraf het productiejaar gaat hanteren lijkt me vrij logisch, anders zou je van elke film uit 1978 om maar wat te moeten kijken wanneer hij hier gedraaid heeft.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

Prudh wrote:

Dan zou elke filmlijst verschrikkelijk onvolledig zijn om redenen die dus al zo vaak zijn aangehaald.

Dat zijn zo sowieso. Vul je ze gewoon aan het jaar daarna (zoals veel mensen doen).

Idioot is om vandaag Black Swan in je top 2011 te zetten en volgend jaar Black Swan in je top 2010 te zetten.

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Montorsi wrote:

maar het lijkt me duidelijk dat de bios/video-release nog steeds het uitgangspunt is.

Precies, en daarom hoort Black Swan uit 2010 wel in de top 100 2011 en Tyrannosaur uit 2011 niet in de top 100 2011.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

Dus als je Black Swan wel al in 2010 gezien had mag je hem er niet inplaatsen, omdat een paar onnozele distributeurs hun werk niet goed doen? lol ...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.