- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
Timba69
-
- 425 messages
- 673 votes
Dat een film niet langer op stip 1 zou staan omdat hij gedateerd overkomt? Een schilderij van grootmeesters van honderden jaren geleden noem je nu toch ook niet gedateerd?
Ik weet niet of je deze 2 dingen zo kunt vergelijken. Schilderijen hebben toch vaak meer de eigenschap van hoe ouder ze worden hoe betermooier. Bij films is dat niet helemaal het geval door de nieuwe technieken en mogelijkheden.
Op zich ben ik trouwens geen voorstander van een herziening van je score op een film. Een film voor de 2e keer zien kan voor mij nooit hetzelfde gevoel teweeg brengen als die 1e keer. Je weet immers wat er gaat komen. Een verrassende plotwending, de dialogen, de beelden. Je hebt het al beleefd. Natuurlijk kun je bij meerdere kijkbeurten wel dieper in een film geraken door aandacht aan details te schenken, maar het allereerste gevoel komt dan niet meer terug.
Dat geldt in mindere mate ook voor deze film. Weten hoe deze film afloopt maakt het kijken toch net iets minder omdat de verrassing er af is. En toch blijft het een pareltje als ik hem weer eens opzet. Dat betekent dat dit voor mij een meesterwerkje is.
En dat in tegenstelling tot Jaws waar ik nu om moet lachen als ik de haai zie.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik ga binnenkort eens een oude top 250 erbij halen om de ontwikkeling te bekijken, ik vraag me af of het de oude films zijn die sneuvelen. Het zijn volgens mij vooral de net iets minder nieuwe films die veel buiten de lijst vallen. Films uit pakweg 2007, 2008.
Hoe staat het ermee?
Some like it hot staat al erg laag, maar je hebt nog even. 
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
"Vroeger" werd er tenminste nog de tijd genomen voor een film zonder dat ze saai waren.
Nieuwe technieken kunnen soms een genot voor het oog zijn, maar vervelen ook vaak na 1 keer kijken. Ook mogen ze amper meer langer dan anderhalf uur duren lijkt het. Allemaal van dat lopende band-werk.
Beertje45
-
- 817 messages
- 524 votes
Ik weet niet of je deze 2 dingen zo kunt vergelijken. Schilderijen hebben toch vaak meer de eigenschap van hoe ouder ze worden hoe betermooier. Bij films is dat niet helemaal het geval door de nieuwe technieken en mogelijkheden.
Op zich ben ik trouwens geen voorstander van een herziening van je score op een film. Een film voor de 2e keer zien kan voor mij nooit hetzelfde gevoel teweeg brengen als die 1e keer. Je weet immers wat er gaat komen. Een verrassende plotwending, de dialogen, de beelden. Je hebt het al beleefd. Natuurlijk kun je bij meerdere kijkbeurten wel dieper in een film geraken door aandacht aan details te schenken, maar het allereerste gevoel komt dan niet meer terug.
Dat geldt in mindere mate ook voor deze film. Weten hoe deze film afloopt maakt het kijken toch net iets minder omdat de verrassing er af is. En toch blijft het een pareltje als ik hem weer eens opzet. Dat betekent dat dit voor mij een meesterwerkje is.
En dat in tegenstelling tot Jaws waar ik nu om moet lachen als ik de haai zie.
NYSe
-
- 1749 messages
- 1611 votes
Ik zeg niet dat deze film bij iedereen z'n favoriet zou moeten zijn,
want ieder heeft zijn eigen persoonlijke voorkeur voor bijvoorbeeld genre en acteurs.
MAAAAARRRRR
en volledige ontkrachting van bovenstaande alinea volgt.
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 messages
- 4514 votes
50 Most Influential Films | TotalFilm.com - bit.ly
Ga mijn best doen om de films die ik nog niet gezien heb te kijken, de vraag blijft of ze allemaal zo'n grote invloed gehad hebben.
Leuk lijstje wimnoot, en gewoon kort en helder uitgelegd waarom die bewuste film in de lijst hoort. Al mis ik La Passion de Jeanne d'Arc wel in die 50 films.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Some like it hot staat al erg laag, maar je hebt nog even.
Die "oude films" zijn heel gevoelig voor stemmen. Kijk maar naar The Killing. Eerst stond hij laag, toen schoot hij weer omhoog, nu staat hij weer laag.
Een of twee stemmen erbij dat zou eigenlijk geen of slechts weinig invloed moet hebben.
erniesam
-
- 182 messages
- 104 votes
Timba69 schreef:
"Ik zou het weer niet begrijpen als bijvoorbeeld Jaws op 1 zou staan. Toendertijd zeker een topfilm, maar als je hem nu nog eens bekijkt vreselijk gedateerd. En zo heeft iedereen een mening en bij een toplijst geldt...de meeste stemmen gelden."
Wat ik wil zeggen is, dat ik all opgenoemde films a beter vind dan deze. Het zijn niet mijn persoonlijke top films, maar ze staan, net zoals Shawshank Redemption, hoog in de IMDB 250.
Je hebt gelijk: iedereen heeft een eigen mening en top tien lijstjes zijn zo variabel als het weer. De meeste stemmen gelden, zeker, maar dat zegt feitelijk weinig tot niets over de kwaliteit van een film, behalve op commercieel vlak.
Je schrijft ook dat je "Jaws vreselijk gedateerd vind." Ik hoor wel vaker dat mensen films gedateerd vinden of dat een film de tand des tijds goed of niet goed heeft doorstaan. Ik kan hier persoonlijk niets mee. Een film is goed of slecht op basis van argumenten (welke, toegegeven, grotendeels op emotie zijn gebaseerd). Een film kan specifieke mode of mise-en-scene portretteren dat specifiek voor een tijdsperiode was (denk jaren 80 met punk, haarlak en buttons) of bepaalde humor etaleren. Tja, ieder product is gemaakt in een specifieke periode en iedere periode heeft haar eigen "mode" van appreciatie. Je kunt hooguit zeggen of een film ronduit commercieel is (d.i. inspelen op de contemporaine dominante smaak van het publiek) of persoonlijk van aard (uniek).
Ik kan films uit de jaren '10 en '20 enorm waarderen, ondanks dat ik me helemaal niet verbonden voel met die tijd en ondanks de middelen die filmmakers toen tot hun beschikking hadden. Ik kijk naar de uitvoering van een idee en hoe dit is vormgegeven. Een film als TLOTR kan mij enorm meeslepen, maar een film uit de jaren '20 kan dit ook bij mij. Je moet een film plaatsen in de context waarin het gemaakt is, vind ik.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Nou nee. The Killing daalt zo'n beetje sinds het begin van de site langzaam. Dat kun je hier zien: The Killing (1956)
En een of twee stemmen hebben nauwelijks invloed op films in de toplijst. Er kan hooguit een honderste af of bijkomen.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Hij stond eerst op 249. Toen kreeg hij 2x 4.0 en stond hij op, ik meen 244. Vervolgens kwam er weer een 2.5 bij. Nu staat hij weer op 249.
@ AGE-411 Misschien kan je bij een volgende keer ook vermelden welke films eruit zijn gegaan. Ik weet niet of dat haalbaar is.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Hij stond eerst op 249. Toen kreeg hij 2x 4.0 en stond hij op, ik meen 244. Vervolgens kwam er weer een 2.5 bij. Nu staat hij weer op 249.
@ AGE-411 Misschien kan je bij een volgende keer ook vermelden welke films eruit zijn gegaan. Ik weet niet of dat haalbaar is.
Niet echt haalbaar.
In de staart van de top250 zijn er dagelijks films die er uit vallen, terwijl er dagelijks 'nieuwe' films in komen.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Speciaal voor Dick2008:
Huidige vereisten voor een top250-notering:
- 3,76
- 600 stemmen
Films die een knipperlichtrelatie hebben met de top250:
* Films met 3,77, maar met een beperkt stemmenaantal. Als de film 0,01 zakt, dan staat hij niet meer in de top 250:
- 237. Submarino (2010) (625 stemmen)
- 238. Conseguenze dell'Amore, Le (2004) (538 stemmen)
- 239. Jodaeiye Nader az Simin (2011) (437 stemmen)
- 240. Fitzcarraldo (1982) (282 stemmen)
- 241. Laura (1944) (253 stemmen)
* Films met 3,76. Bij een daling van 0,01 vallen deze sowieso uit de top250:
- 242. Kill Bill: Vol. 1 (2003)
- 243. Bourne Identity, The (2002)
- 244. V for Vendetta (2006)
- 245. Last King of Scotland, The (2006)
- 246. Gegen die Wand (2004)
- 247. Some Like It Hot (1959)
- 248. C'est Arrivé près de chez Vous (1992)
- 249. Killing, The (1956)
- 250. Cove, The (2009)
* Films met een 3,76 die te weinig stemmen hebben. Wanneer ze stijgen naar 3,77 staan er ze in:
- General, The (1926) (345 stemmen)
- Tunnel, Der (2001) (307 stemmen)
- Rocco e i Suoi Fratelli (1960) (301 stemmen)
* Films met een 3,75 (en genoeg stemmen!) Wanneer deze films met 0,01 stijgen komen ze in de lijst:
- Taken (2008)
- Jurassic Park (1993)
- Kick-Ass (2010)
- 21 Grams (2003)
- Untouchables, The (1987)
- Blade Runner (1982)
- Life of Brian (1979)
- Loft (2008)
- How to Train Your Dragon (2010)
- Blue Velvet (1986)
- Amadeus (1984)
- Scent of a Woman (1992)
- Bronx Tale, A (1993)
- JFK (1991)
- Hable con Ella (2002)
- Shi Mian Mai Fu (2004)
- Graduate, The (1967)
- Abre los Ojos (1997)
- Ennemi Public N° 1, L' (2008)
- Modern Times (1936)
- Midnight Cowboy (1969)
- Wild Bunch, The (1969)
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
En een of twee stemmen hebben nauwelijks invloed op films in de toplijst. Er kan hooguit een honderste af of bijkomen.
Het is zo dat oudere films (cq. minder stemmen) die in de Top 250 komen vaak dalen daarna.
Toegegeven dat het meestal lang duurt, voordat het gemiddelde meer dan 0,05* naar beneden gaat. Dus in die zin valt het allemaal wel mee, ja.
Op de rand, 3,75*, kan het echter wel een grote rol spelen. Ik kan me echter weinig voorbeelden heugen van de afgelopen jaren van oudere films in de top 250 die eigenlijk almaar stijgen.
Timba69
-
- 425 messages
- 673 votes
Bij Shawshank Redemption, The (1994):
@ Erniesam
Sorry ik bedoelde niet de meeste stemmen, maar het gemiddelde van de stemmen zoals ik hierboven al had gecorrigeerd. En dat heeft juist weer alles te maken met de kwaliteit van een film.
En met gedateerd kun je meerdere kanten op natuurlijk. Inderdaad als je kijkt naar mode, settings en dergelijke dan hoeft dat zeker geen negatief gevolg te hebben. Echter een film die toch grotendeels op effecten teert heeft wel degelijk last van datering. Waar ik Jaws vroeger als spannend bestempelde, moet ik nu dus bijvoorbeeld lachen als ik die haai zie. Dus het effect van de film gaat dan verloren en maakt hem minder goed. Een film die meer draait om het verhaal (zoals Shawshank) zal hier minder last van hebben.
En misschien ligt het aan mij maar je taalgebruik is wel erg op vakkennis gericht. (mise en scene, contemporaine dominante smaak) Misschien een tip om het iets algemener te houden zodat het voor de mensen die niet in het filmwereldje verkeren ook nog leesbaar blijft. 
Fikret8
-
- 6170 messages
- 4233 votes
2013 is vooralsnog inderdaad nog een flutjaar, al zijn er wel een paar potentiële top 250 films nog op komst.
Kick Ass 2
The Hobbit 2: The Desolation of Smaug
Sin City: A Dame to Kill For (als dit nog in 2013 uit komt)
Of enkele verrassingen, zoals Gravity, Ni Guang Fei Xiang, Diana, The Counseler, Captain Phillips
Kick Ass 2 en Gravity vallen in ieder geval af lijkt me.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Die laatste heeft toch een 8,2 op IMDb met een paar duizend stemmen.
Hier slechts 2 stemmen. Als de film aan 200 stuks komt zien we wel weer.
RuudC
-
- 4636 messages
- 2529 votes
Dat gemiddelde van Gravity zal nog wel zakken. Ik vond zelfs de trailer al slaapverwekkend.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Dat gemiddelde van Gravity zal nog wel zakken. Ik vond zelfs de trailer al slaapverwekkend.
Misschien, maar misschien ook niet.
Soms starten films met een 8,2, en staan ze een jaar later nog steeds op 8,0.
wimnoot
-
- 3963 messages
- 3923 votes
Toplijstje voor de 50 grootste flops. Ik was echt verbaast dat sommige beroemde films hun budget (in eerste instantie) niet terugverdienden.
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 messages
- 4514 votes
Zo, het briljante The Insider ook? Behalve het feit dat er steracteurs in rondlopen had ik geen benul ervan dat die zo duur was. Maar inderdaad, sommige klassiekers staan ertussen, al is daar wel vaak van bekend dat ze het aan de kassa wat minder deden (Wizard of Oz, The General) maar soms zitten er echte verassingen tussen.
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Leuk om best wat films uit de top 250 er tussen te zien staan. Opmerkelijke namen inderdaad af en toe.
seyar22
-
- 6 messages
- 3 votes
Een fantastische film! Een film die je maar zelden zult zien voorbij komen. ook al zullen veel mensen de blauwe mensjes een beetje raar vinden, maar je moet het moraal van het verhaal weten; het verhaal dat achter al die gevechten zitten. Eigenlijk willen de makers van de film duidelijk maken dat alle organismen (levende wezens) tot een groep behoren, en dat ze allemaal een happy live moeten lijden. samen. dat was eigenlijk wat ik wou zeggen over deze film, de rest van het verhaal kom je zelf wel achter als je eenmaal de movie opstart. 
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Iets zegt me dat voorgaand bericht bij Avatar (2009) thuishoort 
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Een fantastische film! Een film die je maar zelden zult zien voorbij komen. ook al zullen veel mensen de blauwe mensjes een beetje raar vinden, maar je moet het moraal van het verhaal weten; het verhaal dat achter al die gevechten zitten. Eigenlijk willen de makers van de film duidelijk maken dat alle organismen (levende wezens) tot een groep behoren, en dat ze allemaal een happy live moeten lijden. samen. dat was eigenlijk wat ik wou zeggen over deze film, de rest van het verhaal kom je zelf wel achter als je eenmaal de movie opstart.
Als we nu eens wisten welke movie? 
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Misschien komt er dan toch ooit een film uit het jaar 2013 in de toplijst. Dit is alvast een goede kanshebber: Rush (2013) (I)
Of wat dacht u van deze? Prisoners (2013)
Fikret8
-
- 6170 messages
- 4233 votes
Rush (al gezien) heeft zeker de potentie voor een top 250 notering. Denk dat die op een gegeven moment na 1000 stemmen nog altijd boven de 3,80 zal scoren.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Kans is groot inderdaad. Vooral omdat het een film is die zelfs voor de niet-liefhebber van Formule1 een succes blijkt te zijn.