- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Heb zelf ook meer vrede met de benaming 'populairste films'......
titan
-
- 1609 messages
- 4411 votes
Dat laatste klint een beetje vreemd vind ik.Volgens mij gaat zo'n lijst automatisch over de beste film allertijden en niet over de populairtste film.Dan zou de lijst er waarschijnlijk anders uitgezien hebben.
Inderdaad, ik zie de top 100 stemmen meer als een reflectie van de populairste films.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Een minimum van 2 stemmen zou jij waarschijnlijk ook niet wenselijk vinden, ben je het er wel mee eens dat er EEN minimum is?
Ja, 50 vind ik vooralsnog perfect. Op dit moment niet meer, dat wil ik alleen maar zeggen. Pas als films als hana-bi, it's a wonderful life of the treasure of the sierra madre (om maar eens drie films te noemen) de 100 voorbij gaan wordt het tijd voor ophoging.
Al vind ik dat ook dan de tiplijst niet opgehoogd moet worden. Dat is een heel interessante signaleringslijst. Die zou je in de toekomst hooguit moeten uitbreiden.
Maar da's mijn mening.....
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
50 is perfect idd.
Onze top 250 bevat zo'n 170 titels vanaf 1980 en ongelooflijk veel films van Amerikaanse regisseurs.
De top 250 op MM als 'beste films aller tijden' betitelen zou ronduit een lachertje zijn (en of deze overdaad aan recente Amerikaanse titels nu te verklaren is via slechte verkrijgbaarheid van klassiekers, taalbarrieres, de zwart/wit barriere of louter massavolging........dat doet er niet toe). De 50 stemmen-eis geeft filmhistorie en niet-Hollywood tenminste nog een kans. Ik zou het werkelijk betreuren wanneer we het aantal vereiste stemmen nu opeens op gaan schroeven.
kos
-
- 46688 messages
- 8846 votes
(en of deze overdaad aan recente Amerikaanse titels nu te verklaren is via slechte verkrijgbaarheid van klassiekers, taalbarrieres, de zwart/wit barriere of louter massavolging........dat doet er niet toe)
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Mwa..........wat bedoel je daar precies mee?
Film is een tijdloze taal, geen modetrend hoop ik.
aegron
-
- 4030 messages
- 1267 votes
film is zeker niet tijdloos. Veel films doen nu sloom aan, terwijl ze in hun tijd vreselijk stoer waren.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
film is zeker niet tijdloos. Veel films doen nu sloom aan, terwijl ze in hun tijd vreselijk stoer waren.
Hoe kun je dat nu zeggen? Je hebt The Godfather, The Great Dictator en M in je top 10 staan!!!?
Tuurlijk zijn er enkele klassieke films die niet meer zo krachtig zijn als voorheen, maar het gros blijft tijdloos (qua thema's). En 'sloom' vind ik al helemaal geen negatief aspekt aan een film (niet in klassiekers en niet in huidige films).
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik gok identificatie met het tijdsbeeld.
Dat is volgens mij een heel goeie gok. Wat betreft het moeilijk verkrijgen ben ik akkoord, maar wat het bekijken aangaat ben ik voor Vlaanderen helemaal niet akkoord. Op VTM & TV1 samen zijn er elke week minstens vijf, zes films te zien van voor 1960. Dan hebben we ook nog van 21 tot 06 uur TCM. En niet thuis zijn is geen reden om niet te kijken. Hoeveel onder ons zijn er die geen video hebben? Het inderdaad dé indentificatie en hét tijdsbeeld...
jassonn
-
- 5303 messages
- 3233 votes
Zo te zien kunnen de meeste nederlanders die zenders niet ontvangen,dus daar hebben we ook niks aan.
Daarnaast vraag ik me af of je de verhouding MM-leden tegenover het minimum aantal stemmen niet wat meer "recht" moet trekken. Ik bedoel er zijn zo'n 5251 leden waarvan er dus maar 50 nodig zijn om een film de top 250 in te loodsen of zels op nummer 1 binnen te laten komen.Wel een erg groot gat als je het mij vraagt.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Denkfout, Er hebben zich in het verleden zo'n 5251 mensen met een nick (sommige zonder nick) aangemeld. Daar zitten ook doublures onder en is er maar een heel klein deel echt actief. Het gros heeft ook maar op 1 film gestemd ofzo, of helemaal niet.
Misschien moet die userlijst eens gezuiverd worden van users die nooit gestemt en gepost hebben.
jassonn
-
- 5303 messages
- 3233 votes
Daar heb jij ook wel weer gelijk in Fisherking.
Wat ik me dan afvraag is hoeveel leden er echt actief zijn? 1000 of echt veel minder?
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Tja, wat is actief. ?
Er zullen er ook een hoop zijn die MM enkel als naslagwerk gebruiken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Klopt. Vrienden van mij gebruiken MM als naslagwerk. Ze hebben enkel op een paar films gestemd of helemaal niet. Toch blijven ze regelmatig terugkomen.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Zo te zien kunnen de meeste nederlanders die zenders niet ontvangen,dus daar hebben we ook niks aan.
Daar heb je juist veel aan, je kan je toch een algemeen beeld indenken? De Nederlandse jeugd scheelt toch niet zoveel van de Vlaamse?
kos
-
- 46688 messages
- 8846 votes
Mwa..........wat bedoel je daar precies mee?
Film is een tijdloze taal, geen modetrend hoop ik.
jassonn
-
- 5303 messages
- 3233 votes
Daar heb je juist veel aan, je kan je toch een algemeen beeld indenken? De Nederlandse jeugd scheelt toch niet zoveel van de Vlaamse?
hoe bedoel je dit nou,ik snap niet wat je wilt zeggen,sorry.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
En 'sloom' vind ik al helemaal geen negatief aspekt aan een film
jij niet...
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
hoe bedoel je dit nou,ik snap niet wat je wilt zeggen,sorry.
Ik bedoel er gewoon mee dat, doordat jullie de Vlaamse zenders niet kunnen ontvangen, het algemene beeld van de jeugd niet veranderd tegenover 'oude' films...
jassonn
-
- 5303 messages
- 3233 votes
Ik zie wat je bedoeld en geef je daarin ook gelijk 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
jij niet...
'Sloom' heeft gewoon met genre en structuur te maken en niet met de leeftijd van de film. Daarbij stond er toch duidelijk 'VIND IK', het was geen bindend oordeel.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Point taken.
Maar waarom zou een klassieker (die vaak ook gewoon moderne thema's bevatten) niet ook gewoon een voortzetting van hun dagelijkse referentiekader kunnen zijn? Ik zie het verschil niet. Acteurs blijven acteurs, liefde blijft liefde, rascisme blijft rascisme etc etc.
aegron
-
- 4030 messages
- 1267 votes
Tuurlijk zijn er enkele klassieke films die niet meer zo krachtig zijn als voorheen, maar het gros blijft tijdloos (qua thema's). En 'sloom' vind ik al helemaal geen negatief aspekt aan een film (niet in klassiekers en niet in huidige films).
ik bedoel ook niet dat ik de films sloom vind. Het is alleen wel zo dat een film met tekstshots ertussen (weet de technische term even niet) omdat het geluid nog niet was toegevoegd aan de film, nu best langdraderig kan worden omdat je meer snelheid verwacht.
Idem met bijv Hitchkok (sp) de thrillers van hem zoals rear window, zijn nu lang zo spannend niet meer dan toen, omdat je tegenwoordig veel ingewikkelder verhaallijnen gewend bent.
Daarmee is de film nog niet slecht, maar je moet een film wel in zijn tijdsbeeld zien. Dan waardeer je oudere films volgens mij beter.
Goodfella
-
- 5091 messages
- 4875 votes
Spanning heeft toch niks met een ingewikkelde verhaallijn te maken..?
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Daarbij stond er toch duidelijk 'VIND IK', het was geen bindend oordeel.
Snap ik, ik bedoelde er mee te zeggen dat jij niet met "de gemiddelde filmkijker" te vergelijken bent. We waren, dacht ik, op zoek naar oorzaken waarom mensen geen oude films (willen) zien.
Xenophon
-
- 73 messages
- 616 votes
Daarmee is de film nog niet slecht, maar je moet een film wel in zijn tijdsbeeld zien. Dan waardeer je oudere films volgens mij beter.
Amen.
Films, hun boodschap en waardering staan niet boven de tijd (net zoals de rest van de kunstvormen overigens).
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
Ik ben een mens en waarom ik oude films zoveel mogelijk vermijd? Termen die bij mij opkomen zijn traag, braaf en eenvoud. Bovendien past een dergelijke film vaak niet binnen mijn referentiekader waardoor ik mij niet kan indentificeren en dus meeleven met de hoofdpersonen. Ik voel me een derde persoon, de buitenstaander. Er zijn ongetwijfeld legio films te noemen waar dat niet bij is, maar als ik een film uitzoek wil ik toch wat meer zekerheid. Ik kom dan eerder terecht bij de bekendere klassiekers, maar meer nog bij de films uit de afgelopen 30 jaar.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik ben een mens en waarom ik oude films zoveel mogelijk vermijd? Termen die bij mij opkomen zijn traag, braaf en eenvoud. Bovendien past een dergelijke film vaak niet binnen mijn referentiekader waardoor ik mij niet kan indentificeren en dus meeleven met de hoofdpersonen. Ik voel me een derde persoon, de buitenstaander.
Braaf en eenvoud zijn van alle tijden, dat heb je met de hedendaagse prenten ook. In het trager zijn kan ik mij wel vinden, maar dat heeft ook te maken met de hedendaagse technologie. En als je je een buitenstaander voelt, betekent dat dat je een zeer laag inlevingsgevoel hebt... 
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
Een laag inlevingsgevoel voor films uit vroegere tijden. Hetgeen zich in de film afspeelt komt mij vreemd en onwerkelijk over en het zal bij mij niet veel anders zijn als het gros van de filmliefhebbers van mijn generatie en al helemaal van de rest van de mensheid. Ik denk dat het iets is waar je van moet leren houden. Eigenlijk zou er een starterspakket moeten zijn met een aantal klassiekers om mee te beginnen. Ik ben daar best voor in. Ik denk dat een drietal Italiaanse Meesterwerken mij definitief over de streep zouden kunnen trekken.