• 177.992 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 647.001 actors
  • 9.371.163 votes
Profile

De Oscars

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

jacobine_rodijk wrote:

(quote)

"Gedwongen diversiteit" maar zijn de genomineerden en/of winnaars niet uitstekend in hun rollen? Welke genomineerde met een "kleurtje" verdiende niet om op de lijst te staan?

Jij ziet toch ook wel de kentering dat er plots veel meer donkere mensen, latino's en mensen uit de diversiteitscategorieën genomineerd zijn en winnen? Je ziet het ook bij de genomineerde films, alles wat een beetje alternatief of divers is staat in de startblokken om wat te winnen.

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

The Oceanic Six wrote:

(quote)

Jij ziet toch ook wel de kentering dat er plots veel meer donkere mensen, latino's en mensen uit de diversiteitscategorieën genomineerd zijn en winnen? Je ziet het ook bij de genomineerde films, alles wat een beetje alternatief of divers is staat in de startblokken om wat te winnen.

Maar gaat dit niet gewoon hand-in-hand met het feit dat er meer diversiteit in film algemeen is, en dat daardoor de kans op een nominatie automatisch ook vergroot wordt?

Overigens is het merendeel van de winnaars nog steeds blank, de cast van CODA (Beste Film), Chastain (Beste Actrice), Kotsur (Mannelijke Bijrol), Champion (Beste Regisseur), Heder (Beste Adaptatie), Branagh (Beste Originele Scenario), en dit zijn pas de top categorieën. Alleen DeBose en Smith waren de “kleurlingen” en niemand gaat me wijsmaken dat DeBose hem enkel kreeg vanwege haar huidskleur en niet haar briljante prestatie.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

The Oceanic Six wrote:

Jij ziet toch ook wel de kentering dat er plots veel meer donkere mensen, latino's en mensen uit de diversiteitscategorieën genomineerd zijn en winnen?

En jouw interpretatie is dat deze mensen nu voorgetrokken worden, maar de andere interpretatiemogelijkheid is... ra ra raad u maar.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

eRCee wrote:

(quote)

En jouw interpretatie is dat deze mensen nu voorgetrokken worden, maar de andere interpretatiemogelijkheid is... ra ra raad u maar.

Dat beweer ik niet. Wel dat de mensen die de nominaties en winnaars bepalen anders nu tegen de genomineerden aan zijn gaan kijken. Ik neem aan gepushed vanuit de Acedemy.

Ik vind het verder best hoor, hecht er geen waarde meer aan. Je maakt mij niet wijs dat zo'n obscure filmhuistitel die nu heeft gewonnen ook echt kwalitatief de beste film is. Heb in het MM topic even de reacties doorgelezen maar op 1 user na die ik nooit zo serieus neem die 5 sterren gaf waren het vooral berichten dat het wel een aardige film was, maar meer niet. Ik hecht meer waarde aan de mening van MM (waar ook elk soort stemmer vertegenwoordigd is) dan van die arthousemannetjes in Amerika die bepalen wie er winnen.

stinissen (crew films & series)

• 23437 messages
  • 76922 votes

jacobine_rodijk wrote:

(quote)

"Gedwongen diversiteit" maar zijn de genomineerden en/of winnaars niet uitstekend in hun rollen? Welke genomineerde met een "kleurtje" verdiende niet om op de lijst te staan?

Ik heb het meer om de mensen er om heen ...

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

stinissen wrote:

(quote)

Ik heb het meer om de mensen er om heen ...

Ok, maar wat is precies het probleem dan? Dat The Academy zelf een voorstander is van diversiteit? Een organisatie die overigens grotendeels bestaat uit professionelen uit de filmindustrie zelf?

The Oceanic Six wrote:

(quote)

Dat beweer ik niet. Wel dat de mensen die de nominaties en winnaars bepalen anders nu tegen de genomineerden aan zijn gaan kijken. Ik neem aan gepushed vanuit de Acedemy.

The Academy wordt elk jaar uitgebreid met nieuwe leden die worden uitgenodigd om aan te sluiten. De nominaties/winnaars van de laatste jaren zijn veranderd omdat het lidmaatschap binnen de organisatie zelf is veranderd. Voorheen was het voornamelijk een blanke organisatie met 90% (meen ik me te herinneren) 70+ plussers. Er is zoveel vers bloed/talent bijgekomen, ja, dan veranderen de genomineerden/winnaars vanzelfsprekend ook.

Warp

• 963 messages
  • 3045 votes

Typische Oscarbait wint weer, oninteressante bedoening. Alleen oscartje voor Drive My Car is terecht meegenomen. En wat een nerd die Will Smith, iemand slaan om een grapje waar je eerst zelf ook om moest lachen. Waar maak je je druk om. En dan nog een hele jankshow van maken als je wint. Cancel die vent maar.

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

Iets zegt me dat wanneer iemand als Jason Statham, of Jean-Claude Van Damme, die grap had gemaakt, Smith braaf op zijn stoel was blijven zitten.

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

thunderball wrote:

Iets zegt me dat wanneer iemand als Jason Statham, of Jean-Claude Van Damme, die grap had gemaakt, Smith braaf op zijn stoel was blijven zitten.

Iets zegt me dat dit alleen maar wat insinueren is, zonder verdere onderbouwing.

Iets anders zegt me dat er niet iemand als Jason Statham of Jean Claude Van Damme die grap maakte, dus dat die hele insinuering ook nog eens een flauwe wat-als opmerking is.

Chris Rock maakte een grap die blijkbaar niet goed viel, Will Smith mepte.

Nou ja, Will Smith kreeg ook een Oscar vanwege een rol waarin zijn personage zijn dochters graag hard en goed leerde meppen. Dus alles valt uiteindelijk op zijn plaats.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

jacobine_rodijk wrote:

(quote)

Ok, maar wat is precies het probleem dan? Dat The Academy zelf een voorstander is van diversiteit? Een organisatie die overigens grotendeels bestaat uit professionelen uit de filmindustrie zelf?

(quote)

The Academy wordt elk jaar uitgebreid met nieuwe leden die worden uitgenodigd om aan te sluiten. De nominaties/winnaars van de laatste jaren zijn veranderd omdat het lidmaatschap binnen de organisatie zelf is veranderd. Voorheen was het voornamelijk een blanke organisatie met 90% (meen ik me te herinneren) 70+ plussers. Er is zoveel vers bloed/talent bijgekomen, ja, dan veranderen de genomineerden/winnaars vanzelfsprekend ook.

Dit inderdaad ja. Het lijkt me dat een Zendaya of een Florence Pugh een andere filmsmaak heeft dan een 75-jarige producer. Op deze manier hoef je niks te pushen en krijg je vanzelf andere genomineerden en winnaars.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Will Smith is diep door het stof gegaan en heeft Chris Rock en iedereen excuus gemaakt.

Dan loopt alles vast met een sisser af.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

jacobine_rodijk wrote:

Overigens is het merendeel van de winnaars nog steeds blank, de cast van CODA (Beste Film), Chastain (Beste Actrice), Kotsur (Mannelijke Bijrol), Champion (Beste Regisseur), Heder (Beste Adaptatie), Branagh (Beste Originele Scenario), en dit zijn pas de top categorieën. Alleen DeBose en Smith waren de “kleurlingen” en niemand gaat me wijsmaken dat DeBose hem enkel kreeg vanwege haar huidskleur en niet haar briljante prestatie.

Nou DeBose zal hem niet voor haar rol hebben gekregen, wat een irritante invulling zeg. Maar alle vier de acteurscategorieën waren mager bezet dit jaar.

En als je puur kijkt naar de zichtbare nominaties (waar je eventueel echt op of tegen kleur kan stemmen, de acteurs dus, eventueel regie) dan waren zwarte Amerikanen deze hele eeuw al keurig vertegenwoordigd in nominaties en de daadwerkelijke prijzen. De laatste jaren zelfs oververtegenwoordigd (al zal dat niet per se aan positief racisme liggen, vorig jaar had anders wel Boseman gewonnen en uiteindelijk ging het beeldje volledig terecht naar Hopkins).

Blanken waren wel oververtegenwoordigd deze eeuw, maar vooral ten koste van diegenen met Latijns-Amerikaanse of Aziatische wortels.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

The Oceanic Six wrote:

Je maakt mij niet wijs dat zo'n obscure filmhuistitel die nu heeft gewonnen ook echt kwalitatief de beste film is.

Als die film iets niet is is het wel obscure filmhuistitel haha. Echt een typische Oscar winnaar in alles. Type Forrest Gump volwassen Disney.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

kos wrote:

(quote)

Als die film iets niet is is het wel obscure filmhuistitel haha. Echt een typische Oscar winnaar in alles. Type Forrest Gump volwassen Disney.

Tuurlijk niet. Forrest Gump was een commercieel ingestelde titel met naast een beroemde hoofdrolspeler ook nog eens een aanzienlijk budget (55 miljoen dollar tegen de 10 van CODA) en met een verhaal dat zich richtte op de grote groep gemiddelde kijkers. Deze nieuwe winnaar is gewoon een kleine Apple TV film met een vrij onbekende cast en met een veel minder aansprekend, kleiner verhaal (zover ik de film in kan schatten, moet 'm nog eens kijken). De enige overeenkomst is dat het gaat over mensen met een handicap.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Ik vind het precies eenzelfde soort film. Peak Hollywood feelgood. Doet een budget niets aan af.

Allesbehalve arthouse in ieder geval.

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

mjk87 wrote:

(quote)

Nou DeBose zal hem niet voor haar rol hebben gekregen, wat een irritante invulling zeg.

Ok, maar je kan erkennen dat dit - voor zover je objectief kan zijn met dit soort dingen - een zeer onpopulaire mening is die haast niemand anders met je deelt?

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

The Oceanic Six wrote:

(quote)

Tuurlijk niet. Forrest Gump was een commercieel ingestelde titel met naast een beroemde hoofdrolspeler ook nog eens een aanzienlijk budget (55 miljoen dollar tegen de 10 van CODA) en met een verhaal dat zich richtte op de grote groep gemiddelde kijkers. Deze nieuwe winnaar is gewoon een kleine Apple TV film met een vrij onbekende cast en met een veel minder aansprekend, kleiner verhaal (zover ik de film in kan schatten, moet 'm nog eens kijken). De enige overeenkomst is dat het gaat over mensen met een handicap.

Vergeet niet dat dit Apple's enige kans op een Oscar was. En Apple heeft diepe zakken, dus ze hebben er wel voor gezorgd dat Coda (door gerichte reclame) zichtbaar bleef het hele jaar. Want Coda is al in februari of maart vorig jaar uitgekomen. En doordat het te streamen was konden de stemmers ook lekker thuis vanaf hun bank kijken naar een feel good film. The Power of the Dog ook, maar dat is toch niet zo'n fijne film om thuis te kijken zonder afgeleid te worden.

Coda is ook echt een film die zich richt op de gemiddelde kijker. Een hele andere film dan Forrest Gump, maar ook een film waar iedereen binnen een gezin wel van kan genieten. The Power of the Dog scoort een 10 of een 1 (gechargeerd gezegd), maar zelfs de meest cynische kijker zal Coda nog wel een 6 voor de moeite geven.

.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

The Oceanic Six wrote:

(quote)

Ik vind het verder best hoor, hecht er geen waarde meer aan. Je maakt mij niet wijs dat zo'n obscure filmhuistitel die nu heeft gewonnen ook echt kwalitatief de beste film is.

Tja, wat is kwalitatief de beste film? Wie bepaalt dat? Ruim 9000 stemmers kiezen hun favoriet uit, uit een groep van maximaal 10 films. Kwaliteit is voor iedereen weer anders. Smaakverschillen he .

In de nu ruim 90 jaar dat de Oscars bestaan zijn er maar een paar jaar geweest waarbij je ook echt kon zeggen dat de winnaar kwalitatief de beste film van het jaar was. Casablanca, All Quiet on the Western Front, The Apartment, The Godfather (mensen die hier Deliverance zeggen zijn maf), Platoon (zwak jaar), The Silence of the Lambs en misschien Return of the King en Parasite (hoewel sommige mensen films als Lost in Translation, 1917, OUaTiH zullen zeggen).

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

IH88 wrote:

Want Coda is al in februari of maart vorig jaar uitgekomen.

Augustus.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

jacobine_rodijk wrote:

(quote)

Augustus.

Nee, Oscar stemmers en festivalgangers hebben de film op het Sundance festival gezien. 29 januari 2021. Nog langer geleden dus. Echt knap om een film zo lang onder de aandacht te houden.

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

IH88 wrote:

Tja, wat is kwalitatief de beste film? Wie bepaalt dat? Ruim 9000 stemmers kiezen hun favoriet uit, uit een groep van maximaal 10 films. Kwaliteit is voor iedereen weer anders. Smaakverschillen he .

Er kon op 276 films gestemd worden, daaruit kwamen vervolgens de 10 nominaties voor beste film.

IH88 wrote:

(quote)

Nee, Oscar stemmers en festivalgangers hebben de film op het Sundance festival gezien. 29 januari 2021. Nog langer geleden dus. Echt knap om een film zo lang onder de aandacht te houden.

De eerste vertoning was inderdaad op Sundance, maar de film is toch echt op 13 augustus 2021 uitgekomen.

Nu gaat de betweter-modus weer uit.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

skinny_tie wrote:

(quote)
Er kon op 276 films gestemd worden, daaruit kwamen vervolgens de 10 nominaties voor beste film.

En daarna mogen ze nog een keer stemmen en rangschikken ze de genomineerden. Maar de stemmers hebben natuurlijk nooit alle 276 films gezien, dus uiteindelijk zullen toch een bepaalde groep films (met veel buzz) al een voorspong hebben.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

jacobine_rodijk wrote:

(quote)

Ok, maar je kan erkennen dat dit - voor zover je objectief kan zijn met dit soort dingen - een zeer onpopulaire mening is die haast niemand anders met je deelt?

Nee dat kan ik niet want ik heb geen andere meningen erover gelezen, dus geen idee hoe die andere zijn. Op deze site zie ik nu ik ze opzoek twee opmerkingen staan, verder weinig over haar in reviews gelezen. Net nog even de grote Nederlandse kranten en nu.nl gelezen, geen enkele opmerking over haar performance. In één review wordt ze enkel genoemd als onderdeel van het leukste koppel en wordt vooral verwezen naar de in het oog springende scènes waar zij een centrale rol heeft, niet per se dat zij zo geweldig was.

En dat een meerderheid iets vindt betekent nog niet dat die meerderheid gelijk heeft natuurlijk.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

skinny_tie wrote:

(quote)

(quote)
De eerste vertoning was inderdaad op Sundance, maar de film is toch echt op 13 augustus 2021 uitgekomen.

Nu gaat de betweter-modus weer uit.

Ja, maar veel mensen die ook stemmen hebben de film op Sundance gezien. Daardoor krijg je al Oscarbuzz (of niet uiteraard), en dat bedoel ik met lang onder de aandacht houden. Dat Coda uiteindelijk op een streamingsplatform is uitgekomen heeft de film wel geholpen natuurlijk. Ook filmjournalisten hebben de film al in januari gezien, waardoor er al snel een Oscarbuzz kan ontstaan.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

jacobine_rodijk wrote:

(quote)

Ik vond het vooral een zeer zwakke categorie dit jaar. Jessie Buckley heeft nog de meeste indruk gemaakt op mij, hoewel je dat bijna geen supportrol kan noemen.

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

mjk87 wrote:

En dat een meerderheid iets vindt betekent nog niet dat die meerderheid gelijk heeft natuurlijk.

Maar dat is de hele essentie van Award shows, mensen stemmen en diegene met de meeste stemmen wint? Hoe stel je anders voor dat ze een consensus moeten bereiken? Het is niet zo zwart/wit als een race waar je simpelweg kunt zien wie het snelst over de finishlijn is.

Ik kan verder niet ingaan op welke recensies jij wel/niet gelezen hebt, maar DeBose heeft praktisch elke nominatie kunnen verzilveren (of iig de "belangrijkste") sinds Awards seizoen begonnen is (wat ook de invalshoek is die ik gebruikte).

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

jacobine_rodijk wrote:

(quote)

Maar dat is de hele essentie van Award shows, mensen stemmen en diegene met de meeste stemmen wint?

De meeste ja, niet per se de meerderheid. Als pakweg 21% haar geweldig vindt en 79% helemaal ruk dan kan ze die award winnen. Zolang alle andere maar op 20 en 19 procent zitten. Alleen voor Beste Film zit dat anders, daarom kunnen steeds van die niets-aan-de-hand-filmpjes winnen omdat die bij de meesten wel aardig scoren. Ik vermoed dat anders Power of the Dog wel had gewonnen zondag.

Ik kan verder niet ingaan op welke recensies jij wel/niet gelezen hebt, maar DeBose heeft praktisch elke nominatie kunnen verzilveren (of iig de "belangrijkste") sinds Awards seizoen begonnen is (wat ook de invalshoek is die ik gebruikte).

Het zegt mij persoonlijk helemaal niets wat iemand voor beeldjes wint. Ik vind het geinig om de Oscars en Awards-seizoen te volgen, maar het is niet per se een graadmeter voor kwaliteit. Wel voor wie de beste connecties heeft, het beste reclame heeft gemaakt voor zijn of haar nominatie, wie het eens gegund wordt, et cetera et cetera. En af en toe wint kwaliteit echt wel, zeker bij de kleinere categorieën, maar buzz doet ook een heleboel.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

IH88 wrote:

(quote)

Ik vond het vooral een zeer zwakke categorie dit jaar. Jessie Buckley heeft nog de meeste indruk gemaakt op mij, hoewel je dat bijna geen supportrol kan noemen.

Precies dit. Het was wel eenoog die won in het land der blinden dan. Zeer zwakke categorie.

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

mjk87 wrote:

Als pakweg 21% haar geweldig vindt en 79% helemaal ruk dan kan ze die award winnen. Zolang alle andere maar op 20 en 19 procent zitten.

Komaan zeg, alsof de daadwerkelijke kansen dat een scenario als dit maar 1 keer, laat staan meerdere keren, mogelijk is.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.