- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik had vandaag een grappig artikel gelezen over hoe een Oscar je carrière kan verwoesten. Vooral als je een nieuwkomer bent, zouden de verwachtingen erg hoog liggen na het winnen van een Oscar. Je zou dan sneller het publiek teleurstellen.
Ik vond het wel een grappige bewering, ik kan er opzich wel iets in vinden. Het is in ieder geval al een aantal eendagsvliegen overkomen.
Mwah, ongeveer net zoveel wel als niet. Genoeg acteurs die vroeg een Oscar wonnen en nog een mooie loopbaan hebben gehad. Neem alleen al Audrey Hepburn.
Tuurlijk wel! Alleen meestal levert het niet veel op. De studio's gebruiken de zomer altijd voor grote blockbusters die veel geld in het laatje brengen en de wat prestigeusere films worden tot het eind van het jaar bewaard voor de prijzen. Blockbusters zijn vaak net iets te populistisch om de Oscarjury aan te spreken.
Het lijkt weer een jaar zonder grote favorieten te worden, misschien nog wel meer dan voorgaande jaren. Toch is er een overwinning die al als zeker gezien wordt: Ledger wint zo goed als zeker de mannelijke bijrol Oscar.
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5752 votes
Ah, oké. Ik wist al wel af van die 'formule' van de blockbusters in de zomer en de wat meer diepgaande films in het najaar. Ik ging er eigenlijk maar vanuit dat de Oscars zich dan ook enkel zouden richten op de films uit oktober-januari.
Ik vermoed trouwens wel dat Kate Winslet twee nominaties zal krijgen (Revolutionary Road & The Reader). Ik heb ook gelezen over speculaties dat Anne Hathaway (Rachel Getting Married), Meryl Streep (Doubt) en zelfs Keira Knightley (The Duchess) en Dakota Fanning (The Secret Life of Bees) genomineerd zullen worden.
Ik denk persoonlijk dat Kate Winslet de Academy Award voor Beste Actrice zal ontvangen voor haar rol in Revolutionary Road, maar dat zien we in februari wel weer 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Kate Winslett en Sally Hawkins lijken momenteel de sterkste kandidaten voor een vrouwelijke hoofdrol Oscar, maar het is nog net iets te vroeg voor serieuze speculaties.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3703 votes
Angelina Jolie is ook zeker nog een kandidaat voor die titel.
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Zo hot is Sally Hawkins toch ook weer niet? Ik vond haar persoonlijk niet indrukwekkend, maar volgens mij maakt een Kate Winslet of Angelina Jolie sowieso veel meer kans op de oscar.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Hugh Jackman presenteert Oscars.
De Australische filmster Hugh Jackman presenteert op 22 februari de 81e editie van de Academy Awards, beter bekend als de Oscars. Dat heeft de organisatie van de prestigieuze filmprijzen bekendgemaakt.
De 40-jarige acteur is momenteel te zien in het romantische epos 'Australia', waarin ook Nicole Kidman een van de hoofdrollen vertolkt. Jackman werd onlangs door het Amerikaanse tijdschrift People uitgeroepen tot meest sexy man ter wereld.
Jackman werd in 2000 bij een groot publiek bekend als superheld Wolverine in de film 'X-Men'. Ook speelde hij in 'The Prestige' en 'Van Helsing'. (ap/bf/hln.be)

Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2287 votes
Bah, dat vind ik nou echt een charismaloze man. Waarom nou niet Ricky Gervais?
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Zo hot is Sally Hawkins toch ook weer niet?
Dan zou ik maar eens wat recensies opzoeken. Hawkins rol is één van de meest geprezen rollen van het jaar. Het is ook een bedriegelijk moeilijke rol, die makkelijk te onderschatten valt. Ik weet niet of ze de Oscar gaat winnen, wellicht is de film net iets te onbekend, maar ze staat er sterk voor. Angelina Jolie mag blij zijn met een nominatie. De recensies voor haar rol in Changeling zijn overwegend positief, maar niet laaiend enthousiast en zo.
Overigens gaat Gran Turino waarschijnlijk meer voor de prijzen meedoen dat Changeling, zo ver als het Eastwood aan gaat.
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Bah, dat vind ik nou echt een charismaloze man. Waarom nou niet Ricky Gervais?
Omdat dat een humorloze vetklep is.
The Last
-
- 7169 messages
- 0 votes
Ricky Gervais is zo'n beetje de meest overschatte komische acteur allertijden. Dat noem ik pas charismaloos.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Maar Jackman is al helemaal geen komiek... Steve Carrell of Conan O'Brien had ik het liefste gezien... Gervais had idd ook gemogen, of Jon Stewart weer, of Steven Colbert, of Bill Maher (spannende tv!)...
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2378 votes
Ricky Gervais is zo'n beetje de meest overschatte komische acteur allertijden. Dat noem ik pas charismaloos.
onderschatte..
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5752 votes
Sinds wanneer moet een gastheer grappig zijn?
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
gotti
-
- 14075 messages
- 5889 votes
Als het maar wel binnensmonds is. Anders verslik je je snel...
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5752 votes
He bah 
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Sinds de uitreikers, winnaars, tussenfilmpjes, rode lopers, jurken, terugblikken en reclames dat ook al niet zijn en het anders wel een erg saaie boel wordt.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
De shortlist voor de 9 kanshebbers op de Oscar voor beste niet-Engelstalige film is bekend:
Austria, "Revanche" (Gotz Spielmann);
Canada, "The Necessities of Life" (Benoit Pilon);
France, "The Class" (Laurent Cantet);
Germany, "The Baader Meinhof Complex" (Uli Edel);
Israel, "Waltz With Bashir" (Ari Folman);
Japan, "Departures" (Yojiro Takita);
Mexico, "Tear This Heart Out" (Roberto Sneider);
Sweden, "Everlasting Moments" (Jan Troell);
Turkey, "3 Monkeys" (Nuri Bilge Ceylan).
Ik had het ook niet verwacht, maar Dunya & Desie hebben het niet gered. Ik verwacht dat Waltz with Bashir met de prijs gaat lopen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 messages
- 5077 votes
De drie favorieten zitten alledrie erbij (Frankrijk, Israel en Duitsland). Weinig verrassingen. Ik denk ook dat het Waltz With Bashir gaat worden. Drie keer op rij Duitsland vinden ze vast te veel en Entre Les Murs is niet genoeg oscarfilm. De andere zes zijn bijna kansloos.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Geen dunya en Desi. Jammer...
Dan zou ik de oscars ook niet meer (of beter: nog minder) serieus nemen. Leuke film hoor, maar come on...
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Nuri Bilge Ceylan; leuk! Ook Waltz with Bashir en Entre les Murs is het van harte gegund.
Niet gezien, maar op basis van eerdere prijzen en nominaties had ik Gomorra er wel tussen verwacht.
donnie darko
-
- 6140 messages
- 2823 votes
onderschatte..
Onderschat kun je hem ZEKER niet noemen. Hij wordt toch overal op handen gedragen. Ik ben het ook meer eens met overschat. The Office is lang niet zo geniaal als iedereen zegt. Ik vond dan persoonlijk extras nog beter, maar ook dat was niet constant genoeg.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2378 votes
Onderschat kun je hem ZEKER niet noemen. Hij wordt toch overal op handen gedragen. Ik ben het ook meer eens met overschat. The Office is lang niet zo geniaal als iedereen zegt. Ik vond dan persoonlijk extras nog beter, maar ook dat was niet constant genoeg.
The Office is nog veel genialer dan iedereen zegt.. Een comedy waar je de afleveringen gewoon kan blijven kijken, en telkens weer nieuwe dingetjes ziet. Subtieler kan haast niet. Daarbij is de opzet al briljant en waren er niet voor niks bij de start mensen die dachten dat het echt een documentaire was.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
De nominaties zijn bekend.
http://a.oscar.go.com/media/2009/html/print09.html
13 maar liefst voor The Curious Case. Die zullen wel veel 'kleintjes' winnen, maar de Best Picture of Actor/Actress niet, denk ik.
Denk dat de Oscar voor Heath Ledger wel duidelijk is, misschien dat Hoffman nog langszij komt.
Vreemd dat Springsteen niet genomineerd is voor The Wrestler.
Denk dat Slumdog Millionaire vaak overgeslagen wordt.
Martin Van K
-
- 9050 messages
- 4554 votes
weinig verrassingen zo op het eerste gezicht. De voorspelde namen staan er allemaal tussen.
Mijn voorspelling: Slumdog Millionaire wint de oscar voor beste film. Naar het schijnt is die film in de VS en Gr-Br overladen met bewierokingen. Als je weet wie allemaal kan stemmen, weet je het wel.
opmerkelijk, voor de vrouwelijke hoofdrol is Meryl Streep nog maar eens genomineerd.
Gelukkig niet voor haar rol in Mamma Mia, zoals voor de Golden Globes, dat was pas schaamtelijk.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2378 votes
tja.. tot nu toe niks gezien van de genomineerde films. Toch altijd wel jammer dat je zo weinig tijd krijgt in Nederland om de oscarnominaties te zien.. als ze al in de bioscoop draaien.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Zou jammer zijn als Robert Downey Jr. niet wint. Had Ledger nog geleefd dan was hij kansloos geweest, nu vrees ik dat hij toch naar Ledger gaat. Alhoewel, ik heb de andere genomineerden nog niet gezien.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3703 votes
Yes geen Eastwood bij de regisseurs! Dat valt me nog mee, zitten wel een paar leuke namen bij, Boyle, van Sant en Fincher. Horen toch wel tot mijn favorieten regisseurs. Hoop niet dat een Howard of een Daldry winnen dat is weer van die degelijkheid crap.
Denk overigens ook dat Ledger wint, maar als die nog leefde het juist Philip Seymour zou worden. Kiezen toch vaak niet voor komedies dus denk dat Downey geen kans zou maken. Vond ook eerlijk gezegd, Cruise als bijrol echt de show stelen in die film.
Binnenkort maar even een gokjeslijst maken!
FL88
-
- 241 messages
- 0 votes
Zou leuk zijn als Roger Deakins de prijs voor beste cinematographer wint. Hij zou die eer dan wel moeten delen met Chris Menges.
Het is Deakins' achtste nominatie lees ik op IMDB. Vorig jaar was hij twee maal genomineerd, maar greep hij er wonder boven wonder nog steeds naast. Zou het geweldig vinden als deze kunstenaar eindelijk is dat felbegeerde beeldje mocht ophalen.