- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11917 messages
- 5321 votes
De lijst is weer totaal niet verrassend. Maar ik zou het wel leuk vinden als Anne Hathaway, Amy Adams en Brad Pitt het beeldje winnen.
En laten we in godsnaam hopen voor Kate dat zij wint: hoevaak is ze nou al niet genomineerd en nooit gewonnen?
FL88
-
- 241 messages
- 0 votes
Ik hoop trouwens ook op "In Bruges" voor original screenplay. Eén en al coolness.
dennis1979
-
- 468 messages
- 453 votes
Mickey Rourke mag van mij de oscar voor beste mannelijke hoofdrol mee naar huis nemen. Hij is geniaal in The Wrestler.
Best picture zal wel gaan naar Frost/Nixon.
Co Jackso
-
- 21924 messages
- 2791 votes
De grootste verrassing zijn de "grote" nominaties voor The Reader. De meeste mensen hadden toch op The Dark Knight gehoopt, of bijvoorbeeld The Wrestler en Revolutionairy Road.
Zelf moet ik deze maand gaan gebruiken om de nominaties te zien in de bioscoop. ik heb tot nu toe alleen Frost/Nixon gezien. Lijkt mij echt een film waar de Amerikanen veelvuldig op zullen stemmen, toch kan ik mij niet voorstellen dat die film veel zal winnnen.
Phoenix
-
- 7846 messages
- 1418 votes
Hmmm, ergens zou ik het helemaal niet raar vinden als Pitt met de Oscar aan de haal gaat. Maar dan meer voor zijn gehele oeuvre dan voor die specifieke rol (net als Denzel Washington voor Training Day een beetje). Anders wordt het Rourke. Sean Penn heeft er namelijk al één.
Slumdog Millionaire wint beste film, Boyle beste regie. Curious Case gaat er met de meeste technische Oscars vandoor (kostuums, art direction, make-up).
Oja, Ledger voor Supporting Role.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Frost/Nixon leek me interessant, kom er nu achter dat die van Ron Howard is. Laat maar zitten dus.... 
The Dark Knight een nominatie voor Make-up.
Tijd om Captain Spaulding een live time achievement award te geven!
Regie en beste film zijn exact dezelfde titels. 
Ben benieuwd naar de uitslag van een aantal technische oscars, de strijd gaat steeds tussen een paar actie films en The Curious Case of Benjamin Button. Lijkt me het verhaaltje van twee honden en een been....
Ik waag me niet aan voorspellingen, maar eigenlijk hoop ik dat The Curious Case of Benjamin Button niet wint. Gun het Fincher wel, maar als die wint, dan zal het wel niets zijn.
Ik hoop vooral dat Rourke wint.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3703 votes
Denk niet dat ze daar bij Pitt nu al aan denken. Denzel kreeg zijn oscar denk ik ook niet om die reden meer omdat het opeens zo een totaal andere rol was. Net als Rourke dus die zal winnen, verwacht daar geen verassing. Vrouwelijke rol is lastiger, denk dat Streep er weer eentje krijgt of Jolie of Winslet een lastige dus
. Cruz zal de beste vrouwelijk bijrol krijgen verwacht ik.
Beste film en regie durf ik nog niet te zeggen. Gezien het verleden verwacht ik Benjamin eerder, ze houden meer van films waar het er allemaal erg netjes uitziet met een score eronder. Net als Babel in 2007, won ook van alles en uiteindelijk werd het toch The Departed.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2287 votes
Yes geen Eastwood bij de regisseurs!
kos
-
- 46697 messages
- 8853 votes
Ik hoop dat Rourke hem wint, al heb ik die nog niet gezien.
M.Goodkat
-
- 1290 messages
- 1463 votes
Mannelijke Hoofrol: Mickey Rourke
Mannelijke Bijrol: Robert Downey jr.
Actrice Hoofdrol: Angelina Jolie
Actrice Bijrol: Marisa Tomei
Animatie film: Wall-E
Beste Regisseur: David Fincher
maerk
-
- 4249 messages
- 2702 votes
Kijk, een nominatie voor Fincher, eindelijk! Ik moet The Curious Case of Benjamin Button nog zien maar ik ben bang dat hij niet kan tippen aan zijn eerdere films (misschien wel beter dan The Game en Panic Room...wie weet), ben benieuwd. Ik hoop dat Boyle gaat winnen. Fincher verdient ook zeker een Oscar maar dan eigenlijk vooral voor zijn vorige films, Fight Club, Se7en en Zodiac. Die hadden Oscarwaardige regie. Zou het ook terecht vinden als Roger Deakins wint. Over WALL-E weet ik het al helemaal zeker. Sean Penn zou wel eens met de oscar gaan lopen bij de mannelijke hoofdrollen. Beste film...ik denk Slumdog Millionaire.
Ik begin al zoveel dingen te zeggen zonder ook maar een film gezien te hebben van de genomineerden (op The Dark Knight na). Ik stop maar! 
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Ik ga voor Beste Film vooralsnog voor Benjamin Button. Slumdog Millionaire voelt gewoon net niet als een oscarwinnaar, en ik voorspel een teleurstelling voor zijn fans.
shockdog
-
- 322 messages
- 1024 votes
???
géén nominaties beste film voor The Dark Knight, Doubt, The Wrestler, Revolutionairy Road, Gran Torino of Changeling, maar wél voor The Reader?
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Meer zelfs, helemaal geen nominaties voor Gran Torino. Dat had ik nu wel niet verwacht.
Idd de grootste verrassing. Ik zag verder nog niet zoveel (Dark Knight, Wrestler & Wall-E en dan heb je het denkelijk wel gehad), dat wordt inhalen geblazen de komende weken!
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Frost/Nixon leek me interessant, kom er nu achter dat die van Ron Howard is. Laat maar zitten dus.... 
Ik zou hem toch niet overslaan. Ik was ook een beetje bang voor Howard, maar die laat zijn gebruikelijke maniertjes achterwege en het is gewoon een sterke film geworden. Met afstand Howards beste film. Verwacht absoluut geen A Beautiful Mind-praktijken!
Allereerst opvallende omissies. Ik dacht dat de plaats die The Reader nu inneemt bij beste film ingenomen zou worden door óf The Dark Knight óf Wall-E, maar schijnbaar is het nog te moeilijk voor comicverfilmingen en animatieprojecten om door te dringen tot de Beste Film categorie. The Reader kreeg maar matige recensies dus ik achtte die vrij kansloos. 60% op Rotten Tomatoes is een van de laagste scores voor een Oscarnominatie van de laatste jaren. Ik had in plaats van Frost/Nixon ook eerder The Wrestler verwacht.
Schandaliger dan het weglaten van TDK was het compleet negeren voor Sally Hawkins voor Happy-Go-Lucky, waarvan ik eigenlijk verwachtte dat ze grote kans had om ook daadwerkelijk te winnen. Ze verdiende het in ieder geval veel meer dan Jolie, die goed, maar niet uitzonderlijk presteerde.
Verder heb ik nog maar weinig gezien. The Dark Knight met 8 nominaties en Wall-E met 6 nominaties zijn de films met de meeste nominaties die ik ook daadwerkelijk zag. TDK vind ik wel goed zo, maar Wall-E had van mij iets meer verdient. Van de nominaties voor Best Film zag ik slechts Frost/Nixon die zijn 5 nominaties ook wel verdient heeft. Met name Frank Langella is het gouden beeldje meer dan waardig, maar ik vrees dat hij het niet gaat redden.
Ik ga proberen zoveel mogelijk films nog voor de uitrijking te zien zodat ik beter mijn mening kan geven. Allevijf de Beste Films draaien gelukkig voor de uitrijking dus dat is alvast geen probleem. Ook Doubt, Rachel Getting Married en misschien The Visitor pak ik nog mee.
Ik ga nog geen officiële voorspellingen doen, maar meer een momentopname voor de belangrijkste prijzen zoals ik verwacht dat ze gewonnen gaan worden (dit heeft uiteraard niets met mijn mening over de films te maken):
Beste Film: Slumdog Millionaire
Runner-up: The Curious Case of Benjamin Button
Meest kansloos: The Reader
Beste Regie: David Fincher (The Curious Case of Benjamin Button)
Runner-up: Danny Boyle (Slumdog Millionaire)
Meest kansloos: Stephen Daldry (The Reader)
Noot: lijkt me echt een jaar om de beste film en beste regie aan andere films te geven.
Beste Mannelijke Hoofdrol: Mickey Rourke (The Wrestler)
Runner-up: Sean Penn (Milk)
Meest kansloos: Richard Jenkins (The Visitor)
Beste Vrouwelijke Hoofdrol: Kate Winslett (The Reader)
Runner-up: Meryl Streep (Doubt)
Meest kansloos: Melissa Leo (Frozen River)
Beste Mannelijke Bijrol: Heath Ledger (The Dark Knight)
Runner-up: Josh Brolin (Milk)
Meest kansloos: Michael Shannon (Revolutionary Road)
Noot: iedereen naast Ledger is dit jaar eigenlijk kansloos, maar ik gun het Downey Jr. van harte.
Beste Vrouwelijke Bijrol: Viola Davis (Doubt, ja echt!)
Runner-up: Penélope Cruz (Vicky Cristina Barcelona)
Meest kansloos: Taraji P. Henson (The Curious Case of Benjamin Button)
Adapted Screenplay: Frost/Nixon
Runner-up: The Curious Case of Benjamin Button
Meest kansloos: The Reader
Original Screenplay: Wall-E (ja, echt!)
Runner-up: Milk
Meest kansloos: Frozen River
Beste Animatiefilm: Wall-E
Runner-up: Kung Fu Panda
Meest kansloos: Bolt, al is die Panda eigenlijk net zo kansloos.
Beste Niet-Engelstalige Film: Waltz with Bashir
Runner-up: Entre les Murs
Meest kansloos: Revanche
De rest van de categoriën bewaar ik voor mijn voorspellingen na het zien van de meeste films, vlak voor de uitrijkingen.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3703 votes
Opvallend dat je beste film en best regie niet de zelfde film verwacht. Komt niet heel vaak voor, hoewel drie keer in de laatste 10 jaar, valt ook wel weer mee.
Maar ik verwacht Slumdog echt niet als winnaar. Als ik kijk naar voorgaande winnaars. Niet dat het qua feel good niet in het rijtje past. Maar meer visueel, de winnaars van de laatste 10 jaar waren allen vrij deftig gefilmd.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Opvallend dat je beste film en best regie niet de zelfde film verwacht. Komt niet heel vaak voor, hoewel drie keer in de laatste 10 jaar, valt ook wel weer mee.
Het is inderdaad zeldzaam, maar het komt vooral voor in jaren waarin er geen echte favoriet is en dat geldt voor dit jaar misschien nog wel meer dan voor enig ander jaar van dit decennium. Het is en blijft natuurlijk een gok. Overigens is het dit jaar niet onverstandig om de inzetten te verspreiden over veel films. Net als voorgaande jaren verwacht ik dat films blij mogen zijn als ze 3-4 prijzen winnen en dat er geen is die met meer dan 5 naar huis zal gaan.
Vorig jaar was ik eigenlijk wat enthousiaster over de lijst, omdat het films van favoriete regisseurs bevatten of films die duidelijk instant klassiekers leken. Dergelijke films ontbreken nu. Ik heb wel sympathie voor Fincher en de andere regisseurs, Howard uitgezondert, hebben zich ook wel op een of andere manier bewezen, maar ik vraag me af of deze 5 films over 20 jaar nog zo geliefd zullen zijn. Dat is echter zorgen voor later natuurlijk.
Ik zie nu ook dat The Reader niet in de bios verschijnt voor april. Jammer, dan kan ik dus niet alles gezien hebben voor de uitrijking.
moviefan87
-
- 72 messages
- 64 votes
Heel vreemde nominaties naar mijn mening. De grootste snub is wel die van Bruce Springsteen voor The Wrestler, een fenomenaal nummer. Ze hebben die categorie ook verkleind van 5 tot 3 genomineerden, waarschijnlijk omdat in een peiling bekend werd dat toeschouwers de liveoptredens van de genomineerden een van de saaiste momenten van de show vonden.
Verder is het schandalig dat Sally Hawkins niet, maar Jolie wel is genomineerd en is het een vreemde move om Winslet te nomineren voor The Reader. Dat verkleint haar kansen enorm, omdat die rol significant kleiner is dan die in Revolutionary Road.
Natuurlijk is ook het ontbreken van Clint Eastwood en de vele nominaties voor The Reader verrassend. Stepehen Daldry heeft drie films geregisseerd en tot nu toe elke keer genomineerd voor beste regisseur. Sterk
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3703 votes
Dacht dat de Volkskrant voordat de Oscars worden uitgerijkt in Amsterdam altijd een dag organiseert waar je de genomineerde voor beste film kunt zien. Dus dan heb je volgens mij al de mogelijkheid om The Reader te zien voor de Oscars, naast het internet wat ook een mogelijkheid is uiteraard.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Dacht dat de Volkskrant voordat de Oscars worden uitgerijkt in Amsterdam altijd een dag organiseert waar je de genomineerde voor beste film kunt zien. Dus dan heb je volgens mij al de mogelijkheid om The Reader te zien voor de Oscars, naast het internet wat ook een mogelijkheid is uiteraard.
Ja, maar het internet gebruik ik niet. Ik zal dan in de gaten houden of de Volkskrant inderdaad een vertoning organiseert.
FL88
-
- 241 messages
- 0 votes
Ik hoop vooral dat Rourke wint.
Vandaag The Wrestler gezien en hier kan ik me dan ook alleen bij aansluiten.
A. Jacobsen
-
- 495 messages
- 104 votes
Ik heb ondertussen The Wrestler en Rourke gezien, Sean Penn zijn rol in Milk is in mijn ogen sterker.
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Ook dit jaar zijn er op mijn site weer wat leuke prijsjes te winnen met Oscarvoorspellingen, maar kom vooral ook voor de lol langs bij Kleine Dingen.
Van harte welkom en succes enzo!
soom
-
- 24920 messages
- 2752 votes
Ik heb m'n voorspellingen al ingestuurd, en zat even terug te lezen naar eerdere berichten. Las dat er een prijs-inleg was in 2005? Anders wordt het wel heel duur qua prijzen voor jou, denk ik?
.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
The Dark Knight een nominatie voor Make-up.
Tijd om Captain Spaulding een live time achievement award te geven!
Er schijnen hele vooruitstrevende technieken te zijn gebruikt. Volgens Heath Ledger zat de make-up er in mum van tijd op en was deze buitengewoon comfortabel.
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Anders wordt het wel heel duur qua prijzen voor jou, denk ik?
.
Het is geheel gratis en ik doneer zowat mijn halve dvd-collectie
.
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Misschien niet al teveel kans, maar hoop dat Richard Jenkins het beeldje mee naar huis mag nemen. Zou een terechte beloning zijn voor zijn fenomenale rol in The Visitor.
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Van mij mag 'ie ook ja, want hoewel niet fenomenaal, toch zeker de meest charmante van de vijf. Mag de verrassing van de avond/nacht worden (maar wordt het niet).
Ya_Shex
-
- 18 messages
- 156 votes
In Film > Algemeen > op welke site kan je naar oscar uitreiking kijken????:
wil graag 22ste naar de oscar uitreiking kijken. weet iemand of je op internet kunt kijken. please help:) bedankt alvast
jordybeukeboom
-
- 6797 messages
- 2423 votes
Ja dit vroeg ik me ook al af. Film 1 zendt het sowieso uit (maar alleen voor betaalde leden neem ik aan, hoewel dat vorig jaar geloof ik voor iedereen beschikbaar was), met geweldig commentaar van Bridget Maasland