- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Vooral veel wild guesses, nieteens allen hoop Verhoeven
- Dhogs (Andrés Goteira) voorgevoel stray dogs/ inge de leeuw link
- Ava (Léa Mysius) voorgevoel
- Jia Nian Hua (Vivian Qu) heeft iffr verleden
- Jusqu'à la Garde (Xavier Legrand) dacht het ergens hebben gelezen
- Messi & Maud (Marleen Jonkman) IMDB: Netherlands 26 January 2018 (International Film Festival Rotterdam)
- Pin Cushion (Deborah Haywood) voorgevoel stray dogs/ inge de leeuw link
- Tesnota (Kantemir Balagov) geïnspireerd op je hoopvolle comments!
Definitief niet:
- Cartas da Guerra (Ivo Ferreira) [/quote] IMDB "Netherlands 19 January 2017"; past wel bij thematiek (historie/ afrika), maar nu je het noemt IFFR is van 24 Januari t/m 4 Februari 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
IFFR maakt themaprogramma's bekend:
Erg benieuwd wat Tamil Nadu en Curtain Call gaat opleveren.
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Weer 3 nieuwe titels (en -hoera- mijn eerdere vermoedens) bevestigd:
Tiger Teaser #3: de wereld over | IFFR
Bij deze een "geografisch" lijstje om op te schieten en aan te vullen met vermoedens en nieuwe info:
Azië:
Zoals ik begreep ligt de focus op Japan en de Filippijnen.
Mede gelet op de biosprogrammering en de regisseurs met vaste inbreng op het IFFR verwacht ik:
Midden Oosten:
India:
Anurag Kashyaps'film "Zoo" lijkt me een typische IFFR film (iphonefilm over jeugd en drugs in india).
Wellicht ook: Mukkabaaz (2017) - IMDb
Filippijnen:
Zie diverse Fillippijnse films op BIFF draaiden maar heb geen idee welke het gaan worden. Suggesties?
Oost-Europa....
Gelet op de beloofde historische inslag van het IFFR dit jaar zouden onderstaande Oosteuropese films ook passend zijn:
Scandinavië:
Het in Talinn hoogscorende Korparna (2017) misschien?
Zuid- Amerika Mexico:
Tiempo Compartido (2018) (ook op Sundance, maar het voor dat er één op beide festivals komt...lijkt me wel wat...)
Overig:
Kan me hier wel op verheugen: hopelijk als film minstens zo gaaf als muzikaal.
En....Gummo (1997) laat het IFFR 3 januari (wo) 2018 draaien in Kino (Rotterdam) dus wellicht:
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Nieuwe namen:
Klinkende premières in IFFR’s Voices | IFFR
En bij de Tiger Previewavond onthulde Bero Beyer vanavond nog meer....
Zuidkoreaanse historie/actie
Filipijnse Hiphoppers
RESPETO (RESPECT) Full Trailer 2017 ENG SUB - YouTube
En meer Maffia en Muziek uit Honduras:
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Een nieuwe , constant ge-update lijst incl nieuwe namen met programmaonderdelen:
International Film Festival Rotterdam 2018. Lineup on Notebook | MUBI
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Heb deze week een kaartje gekocht voor de openingsfilm.
Nog meer gebruikers die gaan? Wellicht kunnen we van te voren wat eten en daarna iets drinken.
Hier zal o.a. Beavis wel blij van worden:
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
IDFA? Of ben ik nu te neerbuigend?
Daargelaten dat de docu’s interessant kunnen zijn, in ieder geval een andere aanpak. Benieuwd naar de verhouding docu/ langspeelfilms en de aantallen vergeleken met de afgelopen jaren.
En: volgens mij zijn er al pakweg 116 films bekendgemaakt...hoeveel gaan we nog voorgeschoteld krijgen de komende weken...wordt hiermee de magie van de Vk-bijlage minder?
Nieuwe namen in de lijst hierboven waaronder:
'A Tiger In Winter': Busan Review | Reviews | Screen - screendaily.com
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
En: volgens mij zijn er al pakweg 116 films bekendgemaakt...hoeveel gaan we nog voorgeschoteld krijgen de komende weken...wordt hiermee de magie van de Vk-bijlage minder?
Misschien de datum van 17 januari vervroegen met een volle week? Zodat je meer tijd hebt om de bijlage door te nemen en online te zoeken op interessante synopsissen / plaatjes / trailers / recensies.
Opvallend veel titels uit Locarno dit jaar. Veel meer dan andere jaren maar helaas heel veel titels die me niets lijken. Ben benieuwd of er buiten Artur Żmijewski nog meer retrospectieven zijn en natuurlijk naar de Tijgercompetitie. Het hart van het filmfestival.
Dit zag ik al in Venetië of Gent:
- Drift (★★★★½)
- I, Tonya (★★½)
- Les Garçons Sauvages (½)
- Los Versos del Olvido (★★★★)
- Resurrection (★★★★)
- Sweet Country (★★★★)
- Tesnota (★★★★)
- The Rider (★★★★½)
- Zama (★★★½)
- Team Hurricane (★★★★)
- The Insult (★★★★)
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
vandaag een wensenlijstje gemaakt met wat nu al bekend is:
uiteraard ben ik zeer benieuwd wat Olaf Möller voor radicale (politieke) films uit Tamil Nadu gaat laten zien, hopelijk een net zo'n bijzonder programma als zijn selectie van de Barcelona School een tijdje terug. Naan Kadavul (2009) (I am God) klinkt alvast als een Indiase Jodorowsky film!
Daarnaast wordt het hopelijk het festival van Elina Löwensohn met Laissez Bronzer les Cadavres! (2017) én "Les Garçons Sauvages" van Bertrand Mandico.
Mandico wordt hopelijk een nieuwe cult ontdekking in het rijtje Yufit, Maddin, Quay, Svankmajer en (gezien hij al een korte film over hem heeft gemaakt en een biografie heeft geschreven) Borowczyk. Hij maakt al zo'n 20 jaar korte films (uitgegeven in Frankrijk op een mooie dubbel dvd, maar zonder subs) waarvan veel ook samen met Löwensohn. dit wordt zijn feature debuut.
Verder kijk ik erg uit naar Western, een film die ik dit jaar op veel eindejaarslijstjes tegen kwam. Zal van te voren ook zeker Sehnsucht (2006) nog even zien; heb de dvd al een tijdje in huis.
daarnaast nu al te veel om op te noemen, veel klinkende namen (voor mij althans
), de Locarno winnaar (toch maar wel), veel Braziliaanse titels, waarvan ik er een paar hoop te doen, waaronder de weerwolf-film As Boas Maneiras (2017) (misschien een leuke double-bill met zeemeermin-film Blue My Mind (2017) )
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Over nieuwe / bijzondere / geslaagde cultfilms gesproken:
Echt iets voor Starbright Boy! 
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes

Maar ik weet het niet met het IFFR. Het is voor mij verder, en met die kaartverkoop een stuk minder toegankelijk dan het LIFF, PAFF of andere festivals hier die super rustig zijn en waar je gewoon met je Cineville pas naartoe kan.
Zal eens kijken of er wat bijzit dat het tripje én geld waard is. Moet dan eigenlijk iets zijn waarvan de kans dat ik het waardeer groot is, en dat überhaupt vermoedelijk geen release gaat krijgen. Anders zie ik hem liever later en dan met mijn pas.
Tips (en dan niet wat zozeer wat jij goed vond, maar wat je denkt dat ik wellicht erg goed zou kunnen vinden)?
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Nou John Milton dat zijn precies de aantallen waar ik mijn IFFR planning mee maak: 2 a 3 films per dag. Omdat ik bij het zien van je lijst dezelfde gedachte had als Verhoeven ga ik wat suggesties doen. Ik hoop rekening te kunnen houden met je smaak, die denk ik redelijk overeenkomt met de mijne. Hier komt ie dan: de ROFFA/ IFFR PROMO!
1. IFFR-vibe door planning en keuze films:
Hoe krijg je de IFFR-vibe? Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Toch heeft IFFR / Rotterdam genoeg te bieden en is er dus voor ieder wat wils zou je denken.... denk aan de volgende opties om je verblijf op die ene zaterdag (?) op te leuken.
- kies Q&A screenings
- kies de special screenings, check bv mijn comment bij Cassette: A Documentary Mixtape (2016)
- Nb aan je lijst te zien heb je het niet zo op docu's maar toch...die zijn er zat dit jaar...wellicht voor de afwisseling een optie...al dan niet met speciale voorstelling / Q&A ernaast!
- ik heb vernomen dat er dit jaar muziek wordt verzorgd bij de docu: http://www.olanchomovie.com
- Zie ook de optie: Phantom Thread met live orkest op IFFR | IFFR
- bezoek musea (WORM ea galeriën hebben bovendien soms openbaar toegankelijke installaties die te bewonderen zijn ikv IFFR)
- kies films uit de Big Screen Competition en/of kijk er ééntje thuis! Nb. de live versies zijn een fijne schouwburgervaring met Q&A.
2. IFFR-vibe: wat is druk, wanneer is het druk, maak je niet druk
Als ik het goed lees vind je het een drukke bedoening. Klopt, maar niet altijd, denk aan de ochtend. Wat maakt dat je het druk vindt? Persoonlijk vind ik de drukte bij een muziekfestival veel minder fijn, maar goed om aan te wennen. Hoe ik het zie: de IFFR meute is een over het algemeen goedaardig volkje met veel mensen die alleen of in groepen een film bezoeken. In de diverse cafetaria kan je uitgebreid lezen over de mensen achter de films en kan je - zo je wil- zo nu en dan een woord wisselen met een medebezoeker. Ookal kennen we elkaar nauwelijks: ik heb enkele moviemeterusers de hand geschud en zo nu en dan tips gehad van bv Verhoeven starbright boy Bélon. Verder kan je er voor kiezen om er gewoon een leuk dagje met je man/ vrouw van te maken. Ik ga bv een avond naar PhantomThread met orkest met de dame.
Ook de indeling van je programma kan je wakker houden: als vader van jonge kinderen plan ik bv liever een drama of een wat meer sferische film in de ochtend en knallend geweld om 23 uur (als ik dat haal).
Zoals al genoemd en gesuggereerd zijn er zat andere zaken in en naast het festival waar LIFF/ Leiden Rotterdam het gewoon niet haalt bij Rotterdam (knipoog). Drink een biertje bij Kaapse Maria, de Witte de With of de op de Oude of Nieuwe binnenweg (en die laatste is lang en veelzijdig!). Bezoek leuke koffiezaakjes, Grandcafé's, bruine kroegen, plekken als, de Pannekoestraat/ Hoogstraat (Centrum), Zwaanshals (Oude Noorden), Fenix Food Facory (Katendrecht), Brouwerij de Pelgrim (Oud Delfshaven), Veerhaven (neem een bootje naar Lantaren Venster/ Fenix Loods!). Al met al alleen of met meer mensen genoeg opties voor een bonte zaterdag.
Natuurlijk begrijp ik dat afstand een issue kan zijn..maar voor die ene dag kunnen de opties 1 en 2 het een waardige reis laten worden.
3. IFFR filmtips JM
En dan nu de filmtips. Ik noem er ook die je al op je lijstje heb staan. Ik zal ze aanvullen met de naar mijn inschatting niet de experimentele en langdradige/ stille/ sferische films die je vast goed kunnen doen.
3/4 (2017)
Aala Kaf Ifrit (2017)
Alternatieve titel: Beauty and the Dogs
A Prayer Before Dawn (2017)-----> actie/ drama/ gevangenis cambodja
Ava (2017)
Beast (2017)
Benzinho (2018)
Alternatieve titel: Loveling
Blue My Mind (2017)
Boas Maneiras, As (2017)
Alternatieve titel: Good Manners
Fleurière, La (2018)
Florida Project, The (2017)
Foxtrot (2017)
Garçons Sauvages, Les (2017)
Gemini (2017)
Gutland (2017)
Hannah (2017)
Hauptmann, Der (2017)------------------> oorlogsdrama
Alternatieve titel: The Captain
Hikari (2017)
Alternatieve titel: Radiance
Hungry Lion, The (2017)
I Am Not a Witch (2017)
I, Tonya (2017)
Laissez Bronzer les Cadavres! (2017)------------> Tarantino/ Rodrigues -like
Alternatieve titel: Let the Corpses Tan
Lerd (2017)
Alternatieve titel: A Man of Integrity
Messi & Maud (2017)
Alternatieve titel: La Holandesa
Milla (2017)
Mukkabaaz (2017)
Alternatieve titel: The Brawler
Namhan Sanseong (2017)
Alternatieve titel: The Fortress
Neomanila (2017)-----------------------------> Filipijnse misdaad
Outrage Coda (2017)
Alternatieve titel: Outrage Final Chapter
Phantom Thread (2017)
Pin Cushion (2017)
Pororoca (2017) -------------------------> aangrijpend drama
Respeto (2017)-------------------------------> coming of age / hip hop/ dictatuur
Alternatieve titel: Respect
Resurrection (2017)
Rider, The (2017)
Saison en France, Une (2017)
Alternatieve titel: A Season in France------------> lijkt een vrij 'doorsnee' Frans drama te zijn
Shape of Water, The (2017)
Sweet Country (2017)
Temporada de Caza (2017)
Alternatieve titel: Hunting Season
Tesnota (2017)-----------------------------------------> Russiche Joden/ familiedrama/ check de trailer
The Nothing Factory (2017)---------> Portugese muzikale komedie naar een (nederlands) toneelstuk
Vinterbrødre (2017)
Western (2017)------------> als enige in deze lijst gezien (en hoog gewaardeerd): realistisch drama met een artistiek kantje
Xue Guan Yin (2017)
Alternatieve titel: The Bold, Corrupt and the Beautiful
Zama (2017)
Van de schuingedrukte films schat ik 90-100% JM-proof! Over de rest: dat zijn suggesties met de gedachte / de hoop dat je een goed niet engelstalig drama dan wel indrukwekkend Aziatisch schouwspel (The Fortress) of een bizarre uitspatting van geweld / actie wel kan waarderen.
Succes!
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Super bedankt, Mr Thee!
Wat een antwoord

Ik ga ze eens op mijn gemakje bekijken vanmiddag! Zo’n Phantom thread met live muziek is sowieso heel erg mijn straatje. Maar je gaat er dus vanuit dat het lukt om daar kaartjes voor te krijgen? Is nog niet ingegaan toch?
Ik ben overigens best van docu’s hoor, ik heb er ieder jaar wel een of twee in lijst, dit jaar was dat Cameraperson in mijn top tien. Vorig jaar haalden Heart of a Dog, Tower en I am Belfast de eindlijst. Ik ren er alleen doorgaans niet speciaal voor naar de bios om ze op het grote scherm te gaan zien.
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Super bedankt, Mr Thee!
Zo’n Phantom thread met live muziek is sowieso heel erg mijn straatje. Maar je gaat er dus vanuit dat het lukt om daar kaartjes voor te krijgen? Is nog niet ingegaan toch
Jazeker! Klik de link!
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Erg blij mee! Kwam vandaag nog deze twee trailers tegen:
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
5 x lachen
1 Tiempo Compartido (2018) (horror komedie, mex)
2 top knot detective Top Knot Detective (Official Trailer 1) / 『トップノット探偵』予告 - YouTube - m.youtube.com
3 Pity (zwarte komedie, grie/ pol) "Pity" world premiere at Sundance 2018 • PISF. Polish Film Institute - en.pisf.pl
4 Wizard (actie komedie, zaf) Wizard Official Trailer #1 2017 - HD MOVIE TRAILERS - YouTube
5 Cook off (romkom, zim) Cook Off Official Trailer - YouTube - m.youtube.com
1 & 3 op priolijst
2,4,5--->heeft de aandacht
Wie neemt het stokje over voor de volgende 5
?
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Dit lijkt me de 'perfecte' afsluitfilm:
En ook benieuwd naar La Nuit a Dévoré le Monde!
Laatste themaprogramma vandaag ook bekendgemaakt: Tiger Teaser #7: Tamil Nabu Cinema. Wellicht ook leuk om te delen:
J Hurtado's 16 Favorite Indian Films of 2017 (With a Few Bonus Choices)
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
Ja, The Villaines had ik al op een "to-see"-lijstje gezet naar aanleiding van een recensie in Empire en lijkt me goed late voorstelling material.
Tussen de Big Screen titels staat ook een nieuwe Verbeek, dat maakt nieuwsgierig.
Tiempo Compartido is ook een zekerheidje voor mij.
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Ja, The Villaines had ik al op een "to-see"-lijstje gezet naar aanleiding van een recensie in Empire en lijkt me goed late voorstelling material.
Tussen de Big Screen titels staat ook een nieuwe Verbeek, dat maakt nieuwsgierig.
Tiempo Compartido is ook een zekerheidje voor mij.
Het blijft vreselijk lastig om een to see list te maken. Mijn top 10 verandert veel, zeker op het moment dat de planning bekend is en de complete lijst met films er is. Wat die complete lijst betreft: we zijn er bijna denk ik...
Enige zekerheid tot nu toe:
Western (al gezien)
Phantom Thread (special screening, heb al kaartjes)
Mijn eerste 10 tiger friendboekingen gaan de verdere planning vanzelfsprekend bepalen. De eerste 10 zullen hopelijk in ieder geval bestaan uit de films uit voorkeurslijst 1.
Voorkeurslijst 1:
Sweet Country, Shape of Water, The Rider, Florida Project (tenminste 2xLL)
Pity, Tiempo Compartido (Big Screen)
Voorkeurslijst 2 is eigenlijk te lang. Ik denk dan zeker aan: Benzinho, Tesnota, diverse films uit de "5x lijstjes" die ik hier post/ ga posten. Doe ik iemand er een plezier mee trouwens?
(iig mijzelf...)
5xhorror
1 Pengabdi Setan (2017) (indo) remake klassieker, over de geest van mama
2 As Boas Maneiras (2017) (bra), wolfvrouw
3 La Nuit a Dévoré le Monde (2018) (fra), wakker worden in zombie parijs
4 Tiempo Compartido (2018) (mex) horrorkomedie, lekker met het gezin op vakantie
5 O Clube dos Canibais (2017) (bra) horrorkomedie, eet gezond, eet een werknemer
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
Ik hoop wel dat ze dat limelight-label nog blijven gebruiken, was altijd makkelijk om die films uit de planning te schrappen en later met de Cineville-pas te gaan zien.
EDIT: Ik zie limelight nog tussen de programmasecties staan, dat zit wel goed.
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
Lee Kwang-Kuk is dit jaar ook weer van de partij, dan kan Rotterdam Hong Sang-Soo wel een jaartje overslaan.
Verder hoop ik op La Flor (Parte 2), maar ik heb geen idee of Llinas deze al af heeft.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Hong Sang-Soo is er sowiezo met één film. Mag nog niet vertellen welke maar als het gehele programma bekend is gemaakt zal ik hier wel even een lijstje plaatsen van alle aangekochte titels. Dat zijn er altijd meer dan alleen het Limelight-programma.
Verbeek sla ik over want die vind altijd wel een distributeur.
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
Verbeek zou normaal wel een distributeur moeten vinden, maar dit is waarschijnlijk een No/Low-budget tussendoortje (hoe zou het met Dead & Beautiful staan?). De release zal wel erg beperkt blijven, dus wanneer het in het programma past pak ik deze waarschijnlijk mee.
In ieder geval keuze genoeg voor een relatief nieuwe Hong, maar als ik moet kiezen geef ik de voorkeur aan Lee dit jaar.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Meerdere titels van Verbeek die pas na het IFFR een distributeur vonden. How to Describe a Cloud is daar een goed voorbeeld van.
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
Dat was ook een No/Low-budget tussendoortje, twee weken op gekke tijden in het Ketelhuis (of was het EYE) en weg was die.