• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.063 actors
  • 9.371.614 votes
Profile

International Film Festival Rotterdam - IFFR

mvhemmen

• 81 messages
  • 1382 votes

Heb de smaak wel te pakken dit jaar en alweer 28 films er op zitten met nog 2 dagen te gaan. Bijzonder veel goede films gezien en Vandaag afgesloten met twee toppers; Han gong-ju en Cherry Pie (bedankt voor de tip!)

Hoogtepunten tot nu toe;

Zombie

Han gong-ju

Cherry pie

Of horses and men

R100

En ook erg goed;

La cueva

Vergisch mein ich

Mary is happy

How to disappear completely

Starred up

Mein blindes herz

Stop the pounding heart

Concrete night

Nog niet te missen films voor de laatste 2 dagen??

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Kunnen we ons nog aan een Tigervoorspelling wagen?

Er zijn er te veel waar ik nog helemaal niemand over heb gehoord:Afscheid van de Maan, Arwad, Stella Cadente.

Ik heb een aantal Aizatische en Latijns-Amerikaanse gezien en dat was allemaal matig tot gemiddeld. Dus zou het wel weer eens 3x Europa kunnen worden: Mein Blindes Herz, Happily Ever After en Hope Factory/Viktoria/Something Must Break of zo.

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Programma van de Dag van de Dwarse Film is bijna rond. Wachten nog op bevestiging van 1 titel om 11.00 uur, maar vast staan:

13.00 A spell to ward off the darkness Ben Russell, 156e in de publieksenquete

15.15 Mein blindes herz,- Brunner 135e

18.00 La distancia - Caballero 153e

20.30 Hard to be a God - German 112e

Naast de passepartoutverkoop bij IFFR is er losse kaartverkoop per titel bij EYE zelf

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Kunnen we ons nog aan een Tigervoorspelling wagen?

Er zijn er te veel waar ik nog helemaal niemand over heb gehoord:Afscheid van de Maan, Arwad, Stella Cadente.

Ik heb een aantal Aizatische en Latijns-Amerikaanse gezien en dat was allemaal matig tot gemiddeld. Dus zou het wel weer eens 3x Europa kunnen worden: Mein Blindes Herz, Happily Ever After en Hope Factory/Viktoria/Something Must Break of zo.

Altijd naar de jury kijken. Met twee Aziaten en één Zuidamerikaanse in de jury gaat dat niet gebeuren, drie Europese winnaars. Ik gok op Mein Blindes Herz, Han Gong-ju en Casa Grande, met Viktoria, Concrete Clouds en Stella Cadente of Arwad als alternatieve kanshebbers.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Voor morgen toch maar alvast een kaartje voor Viktoria gekocht. Heel veel voorstellingen rond die tijd al uitverkocht, dus de kans dat die nog vol raakt op een zaterdagavond is vrij groot.

(Willie)

• 425 messages
  • 85 votes

wolfmanrene wrote:

Programma van de Dag van de Dwarse Film is bijna rond. Wachten nog op bevestiging van 1 titel om 11.00 uur, maar vast staan:

13.00 A spell to ward off the darkness Ben Russell, 156e in de publieksenquete

15.15 Mein blindes herz,- Brunner 135e

18.00 La distancia - Caballero 153e

20.30 Hard to be a God - German 112e

Naast de passepartoutverkoop bij IFFR is er losse kaartverkoop per titel bij EYE zelf

Hard to be a god heeft toch een speelduur van 3 uur? Dan ben je na die dag toch gesloopt?

Maar ik vind het wel een mooi initiatief.

Gisteren de nummer laatst gezien, geen idee waarom die zo laag staat, hoewel het ook niet heel opwindend was.

D-ark

• 1755 messages
  • 420 votes

Hier gaat hij ook lekker, 4de jaar iffr en naar 4 in het beging naar 1 dag gegaan en nog eens niet alles kunnen zien omdat mijn oogontsteking weer opspeelde, toen ik de zaal uitliep had ik ineens voor een halve minuut alleen nog maar zicht uit een oog.... Feest, maar tof om met Niethe weer eens rond te hangen veels te lang geleden en ik heb nog handen geschud maar geen idee tot wie die toe behoorde.

2 films van de 5 die ik had gepland kunnen zien: Stop the Pounding Heart en Piccola patria. Stop the pouding heart vond ik prachtig in zijn nuchtere blik op extreem religieuze Texanen en prachtige shots. Patria was wat te grof/moeilijk voor het tijdstip(9.30....) maar was wel een prima raamwerk over o.a terrorisme en sex.

P8rb

• 10773 messages
  • 1820 votes

Een unlimited pas voor 360 euro viel mij toch wel enigszins tegen toen ik het las. Vinden jullie het ook niet wat aan de hoge kant?

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Al krijg je er al wel automatisch de openingsfilm + slotfeest en film + Tiger Friends bij. Alleen dat is al bijna 80 euro waard bij elkaar. Dus dat is minstens 35 films kijken, daar komen een aantal mensen wel aan. Maar dat vinden mensen ook vooral interessant om te hebben volgens mij.

Bélon

• 1795 messages
  • 0 votes

(Willie) wrote:

Hard to be a god heeft toch een speelduur van 3 uur? Dan ben je na die dag toch gesloopt?

Ik heb naast Hard To Be A God nog 3 andere films staan morgen. Maar ik tel 'm wel dubbel, dus heb ik effectief 5 films morgen. Laatste loodjes he

Ik Doe Moeilijk

• 1145 messages
  • 197 votes

Just now, the winners of the Hivos Tiger Awards have been announced. Ikeda Akira (Anatomy of a Paper Clip), Lee Su-Jin (Han Gong-Ju) and Ester Martin Bergsmark (Something Must Break), congratulations!

Belachelijk dat Vitkova (Viktoria) geen Tiger heeft gekregen. Maar goed, jury's doen wel vaker rare dingen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Hoorde toevallig vandaag drie mensen onafhankelijk van elkaar over die Koreaan. Dus dat verbaast me met de wetenschap van vandaag niet.

Mooi dat Another Year de Big Screen wint. Kan ik die nog inhalen later.

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5070 votes

Vandaag een flop en weer drie zeer goede films gezien. Ik ga zondag/maandag maar op mijn gemak bepalen wat nou de beste films waren, want ik ben het spoor bijster nu. Teveel goeds wat allemaal heel dicht op elkaar zit.

Wat mij vooral tegenhoud bij de unlimited-pas is dat ik dan al 360 euro heb betaald voor het festival. Er kan altijd iets gebeuren waardoor ik niet kan gaan, kans is klein, maar toch, en dan ben ik ineens 360 e kwijt. Terwijl bij de openingsfilm en tigerdiscount dat maar dik 30 is.

De Koreaan heb ik goeds over gehoord. Something Must Break vond ik zelf goed, maar dat Paperclip wint verbaast me nogal.

Morgen laatste dag met Nacht van de wansmaak als grande finale.

mvhemmen

• 81 messages
  • 1382 votes

Zeker met de last-minute korting kom je nooit bij 360 in de buurt...

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Mbt paperclip: het lijkt de jury elk jaar weer te lukken om juist ook die film te kiezen waar iedereen unaniem negatief over is... Echt onbegrijpelijk...

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Ik begrijp er ook weinig van. Kijkende naar de historie van de prijs zijn er overigens wel een paar uitzonderingen....

Hivos Tiger Awards Competitie: Winnaars - International Film Festival Rotterdam - filmfestivalrotterdam.com

Ik noem 2009 (Wrong Rosary), 2008 (Go With Peace Jamil), 2005 (4), 2000 (Suzhou River) en 1999 (Folliowing)

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

beavis wrote:

Mbt paperclip: het lijkt de jury elk jaar weer te lukken om juist ook die film te kiezen waar iedereen unaniem negatief over is... Echt onbegrijpelijk...

Viel toch wel mee?

Heb het allerlaatste kaartje gekocht net blijkbaar, dus we hopen er maar het beste op..

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Mja, was inderdaad niet heel best..

Hehe, eindelijk een 5 gescheurd, bij Manakamana. Zometeen op naar Norte. Ultiem contemplatief dagje dus.

Reinoir

• 682 messages
  • 449 votes

Heeft iemand hier Piccola Patria gezien? Vond deze persoonlijk erg tof. Hij staat overigens ook niet op MM. Zou iemand zo lief willen zijn deze toe te veoegen?

Reinoir

• 682 messages
  • 449 votes

Eigenlijk zou MM ook een toplijst IFFR moeten hebben.

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Reinoir wrote:

Heeft iemand hier Piccola Patria gezien? Vond deze persoonlijk erg tof. Hij staat overigens ook niet op MM. Zou iemand zo lief willen zijn deze toe te veoegen?

Ik ja. Was nogal zwaar om half 10 's morgens dus af en toe sukkelde ik wel even weg maar had wel haar sterke momenten...

Reinoir

• 682 messages
  • 449 votes

Wat ik zo sterk aan de film vond is dat niks er dicht bovenop lag. Als kijker werd je erg vrij gelaten over hoe je oordeelt over bepaalde personen of gebeurtenissen in de film. De interpretatie werd dus erg vrij gelaten. Daarnaast waren de beelden erg mooi geschoten. In het begin van de film is het erg onduidelijk waar alles heengaat wat er voor zorgt dat je als kijker erg geprikkeld word. Hierdoor moet blijven focussen, dit werkt erg goed. Aan de kijker wordt de taak gegeven om je koppie erbij te houden. Hierdoor bleef de aandacht bij de film.

De Q&A was echter schraal maar wel vermakelijk. De hele zaal was leeg op twee stoelen na. Plus één collega van mij en ik (zaalwacht) wat een totaal maakte van 4 personen. De regisseur was niet vol van zichzelf en had waardering voor elke vraag. Hij deed ook niet overkomen alsof het een hele speciale film is. Hij vertelde meer dat hij het produceren van de film heel vernieuwend en leuk vond omdat hij voorheen alleen documentaires had geproduceerd. Misschien is het dan ook wel de sympathie en de nonchalance van de regisseur die mij de film nog leuker doet laten lijken.

In ieder geval een aanrader wat mij betreft, vraag me alleen af of de film nog draait op IFFR.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Het zit er op. Ik heb het meer om me heen gehoord. Een degelijk festival met weinig échte uitschieters, niet naar boven en niet naar beneden (of spaarzaam). Op 24 films heb ik twee onvoldoendes en 6x zeer goed (4*). Dus tevreden, en veel goede films. En die kwamen bijna zonder uitzondering uit Europa. Al blijft de topper voor mij Mary is Happy, Mary is Happy. (uit Thailand dus).

De laatste twee dagen twee films ingewisseld voor 3x last minute op basis 'van horen zeggen'. Gezien de rust in de zalen (ook op deze laatste zaterdag) ga ik volgend jaar alleen de vaste wensen inplannen en de rest erom heen last minute. Dat is prima te doen. Vandaag bijvoorbeeld de nieuwe Kelly Reichardt in Luxor nog niet eens half vol, krap 1/3 denk ik. En bij Concrete Night was het nog niet eens 1/4 vol en dat midden op de dag...

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Ik heb 12 van m'n 17 films lastminute gekocht, en alleen vandaag moest ik switchen naar War Story omdat The Disobedient vol zat. Kan niet anders zeggen dan dat het inderdaad heel goed te doen is. Vanmiddag ook Rhymes for Young Ghouls in een leeg Luxor. Luxor is sowieso wel lastminute-vriendelijk denk ik.

(Willie)

• 425 messages
  • 85 votes

Last minute gaat aan zijn eigen succes ten onder :d

Als Rotterdammer heb ik er wel aan gedacht, maar waar ik, als mindere liefhebber dan de meeste in dit topic hier, dan weer tegenaan loop is dat dan al vrij snel mijn kortingspas niet meer rendabel is, van de 13 films had ik waarschijnlijk een stuk of 5 last minute kunnen halen, waarvan 2 op maandag, de dag dat ik vrij heb genomen om met het vriendinnetje films te kunnen kijken, dan wil ik eigenlijk ook wel mijn programma vast hebben staan.

En gemak dient de mens

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5070 votes

Laatste dag. Net genoten van de nacht van de wansmaak, ze gaan weer touren dus gaat dat zien.

Daarvoor een prima Rus een sympathieke Afrikaan (Guinee-Bissauer?), een zeer matige Franse film gezien. Viktoria als laatste viel me wat tegen na de lovende berichten. Mooie film absoluut (Ik zit ergens tussen een dikke 3.0* en een kleine 3.5*), maar nogal wat haken en ogen. Maar daar kom ik in de komende dagen bij de film nog op terug.

Naast stukjes schrijven ook even alles op een rij zetten en een definitieve slotpost maken.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Mijn eindlijst:

01. 4.0* - Mary Is Happy, Mary Is Happy.

02. 4.0* - P3ND3JO5

03. 4.0* - Trudno Byt Bogom

04. 4.0* - A Vida Invisível

05. 4.0* - Stop the Pounding Heart

06. 4.0* - Ben o Degilim

07. 3.5* - Moratorium Tamako

08. 3.5* - Betoniyö

09. 3.5* - Cherry Pie

10. 3.5* - Kombinat Nadezhda

11. 3.5* - Only Lovers Left Alive

12. 3.5* - Grigris

13. 3.0* - Când Se Lasa Seara Peste Bucuresti sau Metabolism

14. 3.0* - After the Tone

15. 3.0* - Club Sándwich

16. 3.0* - 28

17. 3.0* - How to Disappear Completely

18. 3.0* - Night Moves

19. 3.0* - Yamamori Clip Koujou no Atari

20. 3.0* - Riaru - Kanzen Naru Kubinagaryû no Hi

21. 3.0* - Pavang Rak

22. 2.5* - R100

23. 2.0* - Sebunsu Kôdo

24. 1.0* - Riocorrente

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

neo wrote:

A Strange Love - International Film Festival Rotterdam - filmfestivalrotterdam.com

Vanwege het hoge amateurgehalte van deze film vinden er geen voorstellingen plaats.

Hier snap ik niks van...

Gisteren in het interview in de Daily Tiger met Malmros stond dat hij zichzelf zo geneerde voor dit werk (een ode aan de Nouvelle Vague) dat hij niet wilde dat iemand dit nog zou zien. Dus hij heeft het zelf van het programma laten schrappen.

Vrijwel unaniem goede dingen gehoord van mensen die werk van hem zagen. Zijn nieuwste eindigde in de Top 10 bij het publiek. Wat waren de beste van de "oudjes"?

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

WoW ik moet nog even bijkomen van 9 dagen filmfeest en alles eens rustig op een rijtje zetten

De laatste dag leverde gisteren toch nog een tweede echt dieptepuntje op (na Mancanza-Inferno) met Oilfields Mines Hurricanes. Mary is Happy(2) viel ook wel echt tegen na alle eerdere aanbevelingen, maar ik zie dat er meer verdeling is in de stemmen bij die film.

Grootste terugkomende thema's (altijd leuk om naar te zoeken) in de selectie die ik had gemaakt bleken mensen die, al dan niet met stille trom, willen verdwijnen uit de maatschappij (a vida invisivel, how to dissapear completely, a spell to ward of the darkness, cherry pie, ruin, after the tone, few of us, mein blindes herz) en fragiele relaties (when evening falls on bucharest, a vida invisivel, au revoir l'ete, another year, the ugly one, after the tone, la jalousie).

Een geëngageerde maar heel persoonlijke vibe dus, precies waar ik naar zoek en ik moet ook zeggen dat veel films dan ook wel precies gaven wat ik er op basis van omschrijvingen en trailers van had gehoopt. Vooral de trailers helpen wel om het aantal keren dat je bedrogen uit komt drastisch te verminderen... want de IFFR omschrijvingen maken een film zoals bekend, en logischerwijs, altijd grootser dan wat het daadwerkelijk is. Het aantal dikke voldoendes is dus relatief hoog en het aantal echte uitschieters naar boven of beneden laag. Wat dat betreft zaten SB en ik (weer!) op één lijn. Toch wel blij met het erg hoge gemiddelde, er zijn een paar jaar geleden ook wel edities geweest waarbij het aantal films dat je als "wel aardig" kan typeren hoog was met eveneens weinig uitschieters, daar wordt je een stuk minder vrolijk van.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.