- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
Reinoir
-
- 682 messages
- 449 votes
Heb La Distancia wel gezien, vond het visueel wel sterk en zat lekker veel absurdistische humor in. Maar merkte ook sommige mensen in de zaal daar niks mee konden. Vond het persoonlijk wel een hele vermakelijke film, maar ook niet meer dan dat.
Yasmin0
-
- 87 messages
- 2711 votes
La Distancia deed me op momenten aan Stalker denken. En er liepen veel mensen weg toen ik hem zag, dus velen konden er inderdaad niet veel mee.
niethie
-
- 7319 messages
- 7243 votes
Mijn 5e editie alweer. Geweldig weekend gehad ondanks dat ik me niet zo lekker voelde. Favoriet tot nu toe is het fotografische essay Atlas. Super jammer dat uitgerekend deze nog niet op de site te vinden is. bijzonder intieme maar loodzware ervaring over de diepste gevoelens van enkele verslaafde prostituees die mooi in het rijtje met Jarman, Bokanowski maar toch vooral Moodysson's (iemand trouwens enig idee waarom diens nieuwe ''Vi Är Bäst'' niet draait?) Container past en daar niet eens zoveel aan onderdeed. Liep echt lamgeslagen naar buiten, en dat om 10 uur 's ochtends. Tweede prijzenbeestje is dan toch wel D'où Je Viens, wat ironisch genoeg een compleet tegenovergestelde ervaring was van bovenbeschreven. Ook niet altijd even hoopvol, maar boordevol dromerige segmenten van jeugdelijk ontschuld. Heel bijzonder. Beide films waren de keus van misterwhite dus ben die erg dankbaar. Kwa Aziatisch en coming of age (waar ik meestal voor kies) was het ook niet verkeerd. Vooral het hier al veel besproken schattige en kurkdroge Mary is Happy, Mary is Happy. En de geweldig sympathieke regisseur van The Quiet Roar mag ook niet onbenoemd blijven. Benieuwd wat volgend weekend me zal brengen, zet vooral hoge cijfers in op Obvious Child en Stop the Pounding Heart. Al is het nu niet meer alleen vrijdag en zaterdag, maar ook de donderdag erbij. Zin in! 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Moodysson's (iemand trouwens enig idee waarom diens nieuwe ''Vi Är Bäst'' niet draait?)
Die draait wel, als de slotfilm.
niethie
-
- 7319 messages
- 7243 votes
Zie ik dan nu pas. Wel een beetje lame dat het (blijkbaar?) niet zonder feest kan... 22 euro. 
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Na de wat mindere dagen in het weekend, vooral vandaag een prima dag gekend met respectievelijk Blue Ruin (3.5*), Cherry Pie (4.0*/4.5*) en Stop The Pounding Heart (3.5*).
Intussen 13 films gezien dit festival. Vrijdag + Zaterdag nog een stuk of 4/5 mee pikken. Tikt toch behoorlijk aan.
En nog steeds niks wat ik lastminute wilde kopen dat al uitverkocht was. Aanstaande zaterdag War Story is de enige die ik dreig te missen om die reden.
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Vandaag mijn 25e film van deze editie gezien. Het indrukwekkende Joy and sorrow en een goed gesprek met de regisseur van Love Steak hebben de eerste twee trage snert films doen vergeten.
Morgen mijn laatste dag met 5 films op het programma. Kijk voor morgen specifiek uit naar Afscheid van de maan en Nebraska.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
het aantal films dat voor mij rond/tussen de 8 en 8,5 scoort groeit gestaag; erg goed programma dus weer!!
All Seeing Eye
-
- 10 messages
- 22 votes
Heb er nu 16 gezien:
I'm Not Him
Real
Big Bad Wolves
The Quiet Roar
Heli
The Mole Song: Undercover Agent Reiji
From Tehran To Heaven
Ping Pong Summer
Once Upon A Time In Shanghai
R100
Mejima
Supernatural
Our Sunhi
Oilfields Mines Hurricanes
Concrete Clouds
Finsterworld
De La Musique Ou La Jota De Rosset
The Mole Song: Undercover Agent Reiji, Finsterworld, Oilfields Mines Hurricanes en Supernatural behoren tot nu toe tot mijn favorieten.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Een van de titels die ik niet bij veel andere MovieMeter users had verwacht
Heb je er een korte opmerking over, of eventueel alleen een globaal soort cijfer? Ben wel benieuwd!
Ik vond vooral de inhoud sterk. De vorm ligt aan de ene kant wel prettig tussen Rohmer en Straub-Huillet in, maar vond het dan toch niet zo goed als die filmmakers.
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Cherry Pie en Stop The Pounding Heart zijn de twee hoogtepunten van vandaag en wellicht ook wel van het hele festival (al komen er een paar meer in aanmerking). Deze twee op 4 gezet, maar ik heb inmiddels wel een paar films die heel dicht tegen een halfje hoger aanzitten.
Verder twee leuke, maar niet essentiele oudjes (Lars ole 5c en Rapado) en het mooie A Vida Invisível.
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Vandaag
Casa grande, een dikke 3,5
The disobedient, 4 een heuze tip als je van een tikkie weird houdt, mooie landscapes, sfeerbeelden en ....meer kreten, toespelingen en vaag getease dan dialogen....maar toch wordt het verhaal verteld...
In pathe 4 liepen mensen genoeg weg, maar de belangstelling voor de q and a was aanzienlijk!
The mole's song, vermakelijk 3.5
Een goede dag dus!
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ben benieuwd wat de users hier van After the Tone - International Film Festival Rotterdam - filmfestivalrotterdam.com vinden die vanmiddag weer is. Staat opvallend hoog bij het publiek en ook in de thread van het IFFR zelf veel enthousiaste reacties.. Als News from Home (1977) van Akerman had gedraaid had-ie vast derde van onderen gestaan heb ik het gevoel. Dus toch wel weer een grappig fenomeen.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Nou, pas gisteren het IFFR kunnen aftrappen (leve de tandjespijn bij dochterlief).
Ik dacht, kom, ik begin safe. Profezia. L'Africa di Pasolini. Een documentaire over Pier Paolo Pasolini en zijn visie en toekomstvoorspelling op globalisatie, de derde wereld en de dood. Interessant veel archiefmateriaal, terwijl hoofdzakelijk Pasolini's gedicht Profezia wordt gereciteerd en natuurlijk aandacht voor Appunti per un'Orestiade Africana (1970). Helaas is de filmmaker een professor ipv cineast. Het huidige materiaal (interview met Bertolucci) is inclusief microfoon pontificaal in beeld... foei! 3*
Daarna een oudje van regisseur in focus, Nils Malmros, Tree of Knowledge. Ik vond het fantastisch. Zijn nieuwe film doet het uitstekend op het festival, wat de volle zalen bij zijn oudere films verklaart. Nog nooit zoveel knipogen gezien in een film. 4*
Afgesloten met Kamera Obskura, in de stijl van de stille cinema (The Artist, Blancanieves etc.), maar nu uit de Filipijnen. Alleraardigste politieke satire, helaas met een belachelijk begin en slotstuk, wat anno 2014 echt niet meer done is. 3*
Helaas nog maar 2 avondjes te gaan.
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
After the Tone is zeker een film die ik wil zien na het festival!
Ben benieuwd wat de users hier van After the Tone - International Film Festival Rotterdam - filmfestivalrotterdam.com vinden die vanmiddag weer is. Staat opvallend hoog bij het publiek en ook in de thread van het IFFR zelf veel enthousiaste reacties.. Als News from Home (1977) van Akerman had gedraaid had-ie vast derde van onderen gestaan heb ik het gevoel. Dus toch wel weer een grappig fenomeen.
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Mijn favoriet tot nu toe, Cherry Pie, bij de onderste 10 in de publieksprijs. Had hem niet hoog verwacht, maar zo laag?
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Vanavond staat Cherry Pie op het programma en verwacht er veel van, lijkt me één van de betere titels in het programma. Daarvoor het visuele Perfect Garden, waar ik nog meer van verwacht.
niethie
-
- 7319 messages
- 7243 votes
Cherry Pie ook maar bijgekocht!!! Perfect Garden is echt pretentieuze, kinderachtige rommel. Maar dat zou jij ook weer anders kunnen zien. Hoor het wel. 
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Cherry Pie was nog niet voor de helft vol gisteren helaas, en nu onder een 3 gemiddeld in de publieksprijs. Had je denk ik makkelijk lastminute kunnen pakken 
Vanavond sla ik over, over morgen twijfel ik nog.
Zaterdag ga ik voor de Tiger inhaalslag, maar dan moet wel alles nog beschikbaar zijn:
09.30 Anatomy of a Paper Clip
13.00 Rhymes for Young Ghouls
16.00 War Story
18.45 Viktoria
En erna eventueel als ik zin heb nog iets luchtigs, zoals:
22.15 La Cueva
21.45 The Mole Song
22.45 Once Upon a Time in Shanghai
22.15 Darkness By Day
22.30 Mejima
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Vanavond staat Cherry Pie op het programma en verwacht er veel van, lijkt me één van de betere titels in het programma. Daarvoor het visuele Perfect Garden, waar ik nog meer van verwacht.
Perfect garden word live vertoond in het concertgebouw van Brugge in April.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Cherry Pie ook maar bijgekocht!!! Perfect Garden is echt pretentieuze, kinderachtige rommel. Maar dat zou jij ook weer anders kunnen zien. Hoor het wel.
Pretentieus snap ik, maar wat is het kinderachtige aan PG? Je gaat het horen
.
Cherry Pie was nog niet voor de helft vol gisteren helaas, en nu onder een 3 gemiddeld in de publieksprijs. Had je denk ik makkelijk lastminute kunnen pakken 
Voor last minute ben ik te schijterig, mijn programma moet vast staan als ik ga
.
Thanks voor de tip, mocht ie bevallen misschien maar een trip naar Brugge maken in April.
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Voor last minute ben ik te schijterig, mijn programma moet vast staan als ik ga
.
Kan ik me voorstellen als je er voor naar Rotterdam rijdt. Ik heb ook voor elke film wel een alternatief klaar liggen, maar zou toch zonde zijn als je hele schema in de soep loopt.
narva77 (crew films)
-
- 12725 messages
- 6540 votes
Kom er trouwens nu pas achter dat Suzanne ook draaide op het IFFR. Als er één film is die ik wel had willen zien in R'dam, is het die. Samen met La Jalousie, Cherry Pie en misschien nog een paar.
Jammer, want het is nu te kort dag om nog naar Rotterdam te gaan...
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Tussenstand:
1. Norte, Hangganan ng Kasaysayan (4*) (Eerste film die het allemaal de moeite waard maakt)
2. L'Inconnu du Lac (3,5*)
3. L'armée du Salut (3,5*)
4. Història de la Meva Mort (2,5/3*)
5. Dzma (2,5*) (sympathiek, maar niet goed)
6. Mary is Happy, Mary is Happy (2,5*)
Reinoir
-
- 682 messages
- 449 votes
Jammer genoeg zit IFFR er voor mij weer op. Hier nog wat enkele uitschieters en dompers.
A Spell to Ward Of Darkness (4*)
Piccola patria (4*)
La Distancia (3,5/4*)
Something Must Break (3,5/4*)
Vida Invisível, A (1*)
House in Berlin, A (0,5*)
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Tussenstand:
1. Norte, Hangganan ng Kasaysayan (4*) (Eerste film die het allemaal de moeite waard maakt)
Alleen jammer dat het niets met Lav Diaz te maken heeft. Alsof hij zijn 'auteurschap' wou doorbreken voor bekendheid. Of zoals ik ergens anders schreef:
"Lav Diaz goes mainstream. The end credits says directed by Lav Diaz. But it doesn't feel and look that way. Zie liever zijn 'hardcore arthouse' films. Teleurstelling."
Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 messages
- 197 votes
Was er al bang voor Verhoeven, had dergelijke kritiek al meer gehoord. Maar ga zaterdag toch wel zelf kijken natuurlijk (in Groningen).
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Alleen jammer dat het niets met Lav Diaz te maken heeft. Alsof hij zijn 'auteurschap' wou doorbreken voor bekendheid. Of zoals ik ergens anders schreef:
"Lav Diaz goes mainstream. The end credits says directed by Lav Diaz. But it doesn't feel and look that way. Zie liever zijn 'hardcore arthouse' films. Teleurstelling."
Het is anders dan zijn oude werk ja, maar er zijn ook een paar dingen hetzelfde: zeer goed geschreven verhaal over schuld en boete, zeer goede acteerprestaties en ondanks de wat geliktere vorm blijft er de focus op de karakters en op het intieme drama.
En het was ook wel weer eens een opluchting om geen regendruppels die op de camera vallen te horen en onhandige camerabewegingen te zien.
Maar je hebt ook een punt: De (knalgele) belichting van de nachtscenes bv. was spuuglelijk. Geef mij dan maar liever dat contrastloze zwart-wit van zijn andere films.
-
- 22403 messages
- 5070 votes
De pieken zijn tot nu toe minder hoog dan vorig jaar (vorlopig nog geen 4.5* of 5.0* gegeven al zitten er een paar films vrij dicht in de buurt van 4.5*) en de dalen zijn duidelijk dieper. Maar ik heb al zoveel vieren uitgedeeld dat weer een uitstekend festival heb. Vandaag weer twee erbij.
De tegenvallers zijn eigenlijk vooral de Tigers. Vijf van gezien tot nu toe en slechts een ervan zit hoger dan 3 sterren (en ik denk dat ik na een paar dagen bezinken ook Mein Blindes Herz nog af moet waarderen, maar dat zie ik na het festival).
Nog wel een paar films te gaan met enige verwachtingen (Few of Us, Norte, Concrete Nights en Viktoria vooral).
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Mejima is buiten een afrader ook niet echt luchtig. Gaat veel meer over identiteit (Chinezen in Japan) en levensinstelling dan dat het een genrefilm is. Verwacht geen typische Japans Yakuzafilmpje ofzo.