- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ja, klopt. Ben gister na 3 ook opgehouden en heb ik Simon Killer waar ik erg naar uitkeek laten schieten. Kan het wel doen om te kijken maar wil graag dat de ervaring optimaal is. Ik heb hier ook van geleerd, zit voor zaterdag ook te twijfelen om mijn dag in te korten. Wil niet helemaal op zijn bij mijn voorlopige afscheid - en het even niet om handen hebben - van Spring Breakers.
Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 messages
- 197 votes
Ik hoopte eigenlijk op tips voor wondershakes of goed geheim gehouden geschikte locaties voor powernaps
Maar het is dus echt mensenwerk.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ja, dat zou ideaal zijn. Neem zaterdag wel Rockstar energy drinks mee, dat schijnt toch wel heel goed te werken bij mij. Iets te goed.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
vandaag:
qua beelden is het ergens tussen Sokurov en Rembrandt in, dat, en de bijzondere cast maken het zeer te genieten, maar inhoudelijk is het niet echt veel soeps. Een toneelstukje dat niet echt ergens over lijkt te gaan.
Vecnoe Vozvrascenie (2012) 7,5
wederom punten aftrek voor het toneelmatige acteren, al zorgt Muratova wel voor een interessante opbouw en veel humor. Een film vol ironie en zelfreflectie waarvan ik toch blij hem te zien in het retrospectief. En de production-design is ook nog bijzonder.
Een genrefilm met voorspelbaar verloop, dat valt altijd wel een beetje door de mand, maar zeker op een IFFR. Toch vond ik dit best te genieten. De hoofdrol vond ik interessant, het gedesatureerde kleurgebruik geeft een aardige sfeer, en het met het katholieke geloof doordrenkte wereldje voegt ook wel iets toe (als ik het goed begrepen heb, heet de mater dolorosa in 'werkelijkheid' Lourdes Lacrimas
)
Een film die veel te veel hooi op de vork neemt (genetica, kloneren, internet, social media, webcam-girls, gps-tracking, pesten, een sociopaat, body-modification) waardoor het niet lijkt te werken... maar die toch wel blijft hangen omdat het bij elkaar toch een beeld schept van een nieuw soort wereld. Waardoor ik em toch minder vind dan de andere films van Tsuchiya zit em vooral, denk ik, in de uiteindelijke toon die hij in de Q&A zelf als positief omschreef (hij benadrukte igg dat je veel hoort over de gevaren van het Internet, maar dat er juist veel positieve kanten zitten aan de enorme beschikbaarheid van (vaak heel persoonlijke) informatie) maar eigenlijk toch wel negatief overkomt. Nu was zijn vorige ook door en door negatief, maar die wond daar geen doekjes om... hier weet ik nog niet precies wat ik er mee kan. Maar dat het weer een heel bijzondere confronterende film is die vragen oproept en je lang zal bijblijven is zonder twijfel.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Hoe blijven jullie fit? Ik was na 2,5 dag al behoorlijk kapot...
Niemand blijft fit, kwestie van doorzetten 
Twee jaar geleden heb ik meer dan 20 films gezien + 5 diensten gewerkt + meermaals tot 4/5 uur 's nachts in Schouwburg en Hotel Central. Dat was wel erg leuk maar dan ben je vanaf maandag ook wel de hele dag uitgeteld.
Het is sowieso erg praktisch om in Rotterdam te wonen, kun je nog eens naar huis fietsen en twee uurtjes op de bank zitten als je daar zin in hebt. Dit jaar bovendien eigenlijk alleen eind vd middag en avond gegaan en dan gaat het eigenlijk prima.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Het is inderdaad mensenwerk. Paar dingen die helpen:
1) Rust pakken. Ik heb pas op het laatst ochtendfilms geprogrameerd. Wordt in de ochtend langzaam wakker. Slapen in Rotterdam helpt ook veel. Heb het vanuit drie woonplaatsen gedaan en het scheelt een hoop.
2) Variatie in je programma. Ik probeer lichtere films af te wisselen met experimenteler werk
3) Ik heb altijd wat te eten op zak
4) Neem vrij. Ik heb het weleens gecombineerd met werken. Overdag werken, s avonds een of twee films en de drie weekenddagen. Ik heb toen veel minder gezien dan andere jaren, maar het was het vermoeidenste jaar van allemaal.
5) Ik heb jaren een vrij dag ingebouwd in mijn programma, tot ik merkte dat ik op die vrije dag begon te balen dat ik niet in Rotterdam zat. Maar het kan voor veel mensen wellicht prettig zijn.
Wat ik heel lekker vind is dat mijn focus die dagen 100% op film ligt. Het wordt daardoor juist geen junkfood. Het is niet iets dat ik tussen de bedrijven door doe. Maar lichamelijk en geestelijk ben ik juist alleen maar met film bezig. Juist dat maakt het uniek. Juist dat alles, maar dan ook alles, opzij zetten maakt ook dat ik makkelijk redt.
Ik kwam er gisteren door de twitter op de telefoon van iemand ander achter dan Beatrix was afgetreden, anders had ik dat 's avonds laat pas geweten.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik heb het juist vorig jaar gecombineerd met werk. Ging me juist goed af.
Werken van 9-13 en dan 4 films pakken was prima te doen. Ging dan wel direct na de laatste film naar huis, waardoor het vaak zo gezellige bezoek aan de Schouwburg erbij in moest schieten. Dat vond ik dan weer erg jammer.
Dit jaar ga in enkel 's avonds omdat de werkdruk het helaas niet toelaat halve dagen vrij te nemen. Moet ook vaak al om 6.30 uur op, dus ook dit jaar weinig tijd om achteraf te bieren. In het weekend haalde ik vorig jaar 5 films per dag. Dit jaar pak ik er maar 1, als ik er wel 5 zou gaan zien, zou het te veel gaan jeuken om de hele week vrij te nemen en er vol in te duiken. Dus uit zelfbehoud, hou ik wat afstand.
Volgend jaar duik ik er weer vol in. 
mvhemmen
-
- 81 messages
- 1382 votes
Dit is alweer de tweede dag dat ik twee films mis omdat ik me verslaap helaas. Is ook erg lastig om tot 12 uur in de bioscoop te zitten en dan snel te gaan slapen, eigenlijk heb je pas na de laatste film de tijd om de eerdere films een beetje te verwerken en dat heeft toch wel wat tijd nodig...
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dat verkassen naar Lantaren Venster vind ik helemaal niks dus heb Ginger & Rosa maar vervangen door Sao Karaoke. Twee keer een Thais uitstapje dus zaterdag, daar tussenin China/Hong Kong, daaran naar Italië om daarna weer lekker in de VS (Saint Petersburg, Florida om precies te zijn) uit te komen.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Gisteren ook No vervangen door Blancanieves dus. Was niet echt een succes, maar ik had weinig zin in van dat slappe gelul in Luxor ('Big Talk') voor een film die toch al ruim twee uur duurt. Een keer Luxor per festival vind ik wel zat. Iemand toevallig wel geweest en die kan zeggen of het nog iets was?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
In de zesde aflevering van het VPRO Tiger Report en interview met de Italiaanse regisseur Matteo Garrone, die na de harde maffiafilm Gomorra verrast met de komedie Reality (2012), over het fenomeen reality-tv. Verder een bezoek aan een Iraans theehuis, waar een mysterieuze zwarte doos staat. En Tim den Besten bezoekt de première van Lee Towers: The Voice of Rotterdam (2013), een documentaire over Lee Towers.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3665 votes
Lijkt mij dat er veel kaartjes gekocht worden en dan niet naar de voorstellingen gegaan wordt of verwisseld wordt. Gaat dit dan zo gemakkelijk op het laatste moment?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Lijkt mij dat er veel kaartjes gekocht worden en dan niet naar de voorstellingen gegaan wordt of verwisseld wordt. Gaat dit dan zo gemakkelijk op het laatste moment?
Waar maak je dat uit op? Montorsi werkt als vrijwilligger dus die heeft gratis tickets, dus die kan wel even wisselen zo dat hem uitkomt.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3665 votes
Waar maak je dat uit op? Montorsi werkt als vrijwilligger dus die heeft gratis tickets, dus die kan wel even wisselen zo dat hem uitkomt.
Toch al enkele keren voorbijgekomen dat er films niet gezien worden door vermoeidheid of misschien zijn er daarvoor dan nog geen kaartjes gekocht dan. Als vrijwilliger is dat natuurlijk wel handig. 
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
In dienst, geen vrijwillger. Maar daar zal (ongeveer) hetzelfde voor gelden neem ik aan. En als je nog geen kaartjes hebt kan je uiteraard makkelijk je voorgenomen programma aanpassen 
Spiekercoen
-
- 326 messages
- 1450 votes
1 voltreffer uit 10 tot zover, dat valt wat tegen. Zonder Oh Boy zou het vandaag niets bijzonders zijn geweest.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Op een enkele titel na heb ik te veel goeds gezien. Beste IFFR in jaren? Of ben ik de enige met Starbright Boy?
Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 messages
- 197 votes
Om het dubbel negatief (op z'n Gronings) te formuleren: ik heb nog niet veel slechts gezien tot nu toe.
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1198 votes
Gisteren ook No vervangen door Blancanieves dus. Was niet echt een succes, maar ik had weinig zin in van dat slappe gelul in Luxor ('Big Talk') voor een film die toch al ruim twee uur duurt. Een keer Luxor per festival vind ik wel zat. Iemand toevallig wel geweest en die kan zeggen of het nog iets was?
Ben het met je eens; het is vaak een hele zit. Toch was in het geval van "No" The Big Talk best aardig. Een heer met een klein rolletje (hij komt twee keer aan het woord in de film, pakweg twee zinnen) werd geïnterviewd. Niet voor niets: hij bleek ook in de échte "No" campagne te hebben meegedaan. Hij bleek rolemodel voor de hoofdpersoon in de film. De man was daarbij nochalant en grappig.
Boeiend in dit geval dus, ookal zijn de interviewers (en gasten) niet altijd even goed en is enig geduld mede daarom nodig.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Tot nu toe nog niet heel veel gezien, ondanks dat ik vakantie heb opgenomen speciaal voor het festival. Merk dat ik vooral behoefte heb om thuis wat aan te rommelen. Hoogtepunten zijn tot nu toe Final Cut en Lore.
Morgen maar eens zien of ik Chekhov's Motifs ga overleven...
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Mug Mug Mug toch, LantarenVenster 7 bestaat niet.... en het was al zo'n geslaagde dag (kuch) op het werk etcetera. De vermoeidheid (en verstrooidheid) eist z'n tol. 
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Morgen maar eens zien of ik Chekhov's Motifs ga overleven...
succes 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
de afgelopen twee dagen op het festival:
tussenstand aangevuld met weer twee dagen festival.
morgen weer even niets, en dan nog drie dagen lekker door sprinten naar het einde
Asthenic Syndrom - 10
Change of Fortune - 9,5 (wát een Muratova film weer!! WoW)
White Epilepsy - 10
Three Stories - 8,5
36 - 8
Sentimental Policeman - 8
GFP bunny - 8
Eternal Homecoming - 7,5
Mater Dolorosa - 7
Atambua 39° Celcius - 7
Gebo et l'Ombre - 6,5
Kalayaan - 6,5
Lukas the Strange - 6
Fata Morgana - 5,5
Foudre - 5
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
was een boven verwachting goede dag vandaag inderdaad 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
In de zevende aflevering van het VPRO Tiger Report een interview met de Australische regisseur Cate Shortland. Zij maakte de film Lore (2012), over een dochter van een nazi die aan het eind van de oorlog op de vlucht slaat met haar broeres en zussen. Ook: wat doet een foley artist? En Tim de Besten bezocht de premiere van de Nederlandse film Matterhorn (2013)
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Helaas bij Two in One van Muratova de film niet kunnen afkijken. Ik was te moe, en voelde me niet goed.
Denk dat ik ook niet alle muratova's meer ga doen. Niet omdat ze niet goed zijn, maar omdat het dan echt een overkill gaat worden vrees ik. Beter een paar bewaren voor een andere keer.
Tussenstand
1. Chekhov's Motifs 4,5/5*
2. Among Grey Stones 4,5*
3. The Astenic Syndrome 4,5*
4. Change of Fortune 4*
5. Chiri (Naomi Kawase) 4*
6. Long Farewells 3,5*
7. Trois Exercises d'interpretation 3,5*
8. White Epilepsy 3,5*
9. Me Too 3,5*
10. Atambua 39C 3,5*
11. Getting to know the Big Wide World 3,5*
12. Mekong Hotel 3*
13. Gebo and the Shadow 3*
14. Mater Dolorosa 2,5*
15. Our Honest Bread 2,5*
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Beter een paar bewaren voor een andere keer.
Met subs:
Passions
Tuner
Chekhovs Motifs
Two in One
zonder subs:
Brief Encounters
Long Farewells
Getting to Know the Big Wide World
Change of Fortune
Second Class Citizens
Three Stories
Asthenic Syndrome
De pindakaas weet ik niet - geen abc'tje geloof ik. Maar áls er een DVD is, zijn er vast ook er fansubs in omloop bij films uit dat laatste rijtje. Change of Fortune staat trouwens in de wachtrij bij de toevoegingen.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
fansub overzicht is inderdaad zeker niet compleet
de uitgebrachte DVD's met Engelse subs zijn te vinden
en daarnaast:
Brief Encounters
Long Farewells
Second Class Citizens
Three Stories
Asthenic Syndrome