- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Ik heb zojuist het volgende mailtje naar het IFFR gestuurd:
Ruim een week geleden heb ik u een mail gestuurd met de vraag waarom de prijzen zo enorm zijn gestegen. Ik heb hierop echter geen antwoord gekregen. Daarom heb ik besloten dit jaar helemaal niet naar het festival te gaan. Er zijn gelukkig nog vele kleinere filmfestivals die het betalende publiek wel serieus nemen en normale ticketprijzen hanteren.
Als het zo moet hoeft het van mij niet meer. Het is jammer, maar helaas.
Dit keer wel een (onbevredigend) antwoord gekregen:
Vandaag ontving ik uw email met vragen over het prijzenbeleid. U stelt terecht de nodige vragen met betrekking tot de aanpassingen in ons prijzensysteem. En dat zijn er best wat, dus ik licht graag persoonlijk de achtergrond van de veranderingen toe.
Doel van de aanpassingen is het vereenvoudigen van het ticketsysteem en het toegankelijker maken van het kopen van tickets. Een belangrijk nieuw onderdeel hiervan is het invoeren van e-ticketing (waarmee u niet meer in de rij hoeft om uw kaartjes op te halen), het bieden van een '10e ticket gratis' en de last minute ticketshop, waar voor de helft van de prijs tickets gekocht kunnen worden. Daarnaast zijn de reserveringskosten voor het aanschaffen van tickets (vorig jaar 0,70 cent per ticket), afgeschaft.
Ondanks deze investeringen blijft het ticketssysteem enorm complex, dat komt door de veelzijdigheid aan evenementen en voorstellingen. Hierdoor is het onmogelijk om gericht in te spelen op hoe de aanpassingen voor specifieke bezoekers uitpakken. Vanzelfsprekend vind ik het dan ook vervelend om te lezen dat het voor u, als trouwe festivalbezoeker, niet uitpakt zoals u gehoopt had.
U stelt tevens -terecht- dat ook wij te kampen hebben met teruglopende inkomsten van (Rijks)overheid en fondsen. Wat dat betreft is er flink werk aan de winkel en hebben we een start gemaakt met het opzetten van een aantal fondsenwervende acties waar we ook onze bezoekers nauw bij betrekken.
Ik waardeer het bijzonder dat u ons benaderd met uw opmerkingen. Juist omdat er veel veranderd is het voor ons belangrijk om de reacties goed op het netvlies te hebben en ik hoop dat u ook dit jaar het festival weer zult bezoeken.
Dus de bezoeker moet opdraaien voor de kosten van een nieuw ticketsysteem, ondanks dat het simpeler zou moeten worden.
En over minder fondsen/subsidie blijft men vaag.
p.s. Spellen kunnen ze trouwens ook niet.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
en ik hoop dat u ook dit jaar het festival weer zult bezoeken.
Da's wel een grappige reactie als jij al hebt gezegd niet te komen dit jaar. Duidelijk geval van niet gelezen. En niet willen begrijpen.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Ik denk dat het voor het IFFR veel beter zou zijn als ze de slachtofferkaart zouden spelen.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Ze brengen het nog ook alsof het allemaal in het belang van de bezoeker is. E-ticket investeringen dus, alsof ze daar slechter van worden. Ofwel investeringen zsm terugverdienen.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Enige hoop is dan toch dat na deze invensteringen (die een hogere ticketprijs veroorzaken) de prijs volgend jaar dus weer flink omlaag kan 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik vind het helemaal geen gek verhaal. Het is ook complex en ze proberen het rechtlijniger (duidelijker) op te zetten. En als je de doordeweekse dagvoorstelling bij de last minutekassa koopt ben je zelfs goedkoper uit. Nee, zie niet wat er mis is met dit antwoord.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Iedereen snapt natuurlijk wel dat dit nonsens is. Vaste bezoekers met routes en planningen hebben natuurlijk niets aan die last minute kassa. Dat is echt flauwekul om daarmee aan te komen om aan vaste bezoekers uit te leggen dat het misschien wel goedkoper is. Zeker niet aan mensen die niet om de hoek wonen.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Wat was is er nou zo complex dan. Kaartjes kosten 9 euro en met tijgerpas 6 of iets dergelijks. Weinig ingewikkelds aan.
Sterk nog, vind oplossing met tigerfriends, last minute kassa's, andere prijzen voor films met Q&A dan voor films zonder en ieder tiende kaartje gratis eigenlijk beduidend ingewikkelder.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ze willen met e tickets gaan werken, dat is toch een goed moment om je hele systeem eens goed onder de loep te nemen. Gewoon effe wennen. Maar typisch Nederlands om direct in de klaagmodus te stappen.
Zie er zelf ook wel de voordelen van, al vind ik de prijzen wat te hoog. Maar he, het is marktwerking. Dus op drukke tijden betaal je de hoofdprijs, en overdag ga je voor de helft. Zie ook niet waarom mensen buiten Rotterdam geen gebruik van de lastminutekassa kunnen gebruiken. Die dagvoorstellingen zitten zelden vol en dat zal nu niet anders zijn. Dus gewoon lekker naar die last minute kassa. Kan een uur! van te voren al.
mvhemmen
-
- 81 messages
- 1382 votes
Vaak plan je films zo kort achter elkaar dat je echt geen tijd heb om tussendoor nog even ergens een kaartje kan gaan kopen,... als dat wel kan is die last minute kassa best relaxt
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik snap dat het niet altijd uitkomt, maar vaak ook wel. Hangt erg af van de rij bij de kassa, je mag er natuurlijk niet langer dan 5 minuten voor in de rij staan, dan verliest het zijn funktie. Maar bij Cinere, LV en Luxor waren er nooit rijen. Pathe/schouwburg is wel tricky.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Ze willen met e tickets gaan werken, dat is toch een goed moment om je hele systeem eens goed onder de loep te nemen. Gewoon effe wennen. Maar typisch Nederlands om direct in de klaagmodus te stappen.
Zie er zelf ook wel de voordelen van, al vind ik de prijzen wat te hoog. Maar he, het is marktwerking. Dus op drukke tijden betaal je de hoofdprijs, en overdag ga je voor de helft. Zie ook niet waarom mensen buiten Rotterdam geen gebruik van de lastminutekassa kunnen gebruiken. Die dagvoorstellingen zitten zelden vol en dat zal nu niet anders zijn. Dus gewoon lekker naar die last minute kassa. Kan een uur! van te voren al.
Die E-tickets bespaart het festival een hoop geld, enkel de korte termijn investeringen zullen wat hoger uitpakken, maar dit doen ze echt niet als ze op termijn duurder uit zijn. Maar dan nog, het is natuurlijk niet zo dat dit beter is voor de bezoeker, die betaalt liever gewoon zo min mogelijk dan dat ze e-ticketing wordt aangeboden.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Er staat nergens dat ze de kosten van de investering in e-ticketing direct willen terug verdienen en de kaarten daarom duurder zijn. Er wordt enkel gesteld:
"Ondanks deze investeringen blijft het ticketssysteem enorm complex, dat komt door de veelzijdigheid aan evenementen en voorstellingen. Hierdoor is het onmogelijk om gericht in te spelen op hoe de aanpassingen voor specifieke bezoekers uitpakken."
Daarbij ben je overdag wel goedkoper uit (Als je gebruik maakt van de geboden mogelijkheden), dus het geklaag is nogal eenzijdig.
Nee, ik blijf erbij dat het een heldere en prima reactie is. Wat niet wegneemt dat ik de gewone ticketprijs aan de hoge kant vind. Snap dat dat mensen afschrikt. Maar hoe het allemaal uitpakt weten we over twee weken. Tenzij je besluit niet te gaan natuurlijk. 
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Ze zullen niet zo gek zijn om te zeggen dat ze investeringen willen terugverdienen, maar ze geven het wel als argument in een reactie op de vraag waarom het zo duur is geworden. Lijkt me dus duidelijk dat het meespeelt. En dit blijf ik ook raar vinden..
Doel van de aanpassingen is het vereenvoudigen van het ticketsysteem en het toegankelijker maken van het kopen van tickets. Een belangrijk nieuw onderdeel hiervan is het invoeren van e-ticketing (waarmee u niet meer in de rij hoeft om uw kaartjes op te halen)...
Oke prima, simpeler voor de bezoeker, voordeliger voor het festival, mogen ze er best bij zeggen, maar dan...
....het bieden van een '10e ticket gratis' en de last minute ticketshop, waar voor de helft van de prijs tickets gekocht kunnen worden.
Dit maakt het natuurlijk weer niet simpeler dan het al was, integendeel. Vind ik niet erg verder, ik kan wel 3 systemen uit elkaar houden, maar dan slaat het toch nergens op om te zeggen dat de prijzen omhoog zijn gegaan, om het simpeler te maken voor de bezoeker?
Om nog even terug te komen op je opmerking over marktwerking. Welke markt precies?
Het IFFR krijgt natuurlijk niet voor niets subsidies, dat is voornamelijk om er voor te zorgen dat het geen elitair gezelschap wordt.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
10e ticket gratis lijkt me niet zo moeilijk. Zeker nu het een digitaal systeem is, gaat dat allemaal automatisch. En korting bij last minute shop is toch ook niet complex? Bovendien een goed incentive om de minder populaire voorstellingen aan de man te brengen. Daarnaast kunnen die hard bezoekers er hun voordeel mee doen.
Nee, ik vind dat het geklaag over alles behalve de hogere prijzen (daar zijn we Nederlanders voor) , onterecht is. En hoe lang die subsidie nog op niveau blijft is ook maar de vraag. Juist goed dat ze zich op de toekomst instellen en niet in de jaren 90 blijven hangen. Hoe charmant dat nostalgische gevoel ook is.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Als er een redelijk antwoord te geven is op de prijsstijging zal ook niemand daar over vallen. Maar sinds het eerste mailtje al van het IFFR toentertijd is er geen direct antwoord op gegeven. Bijvoorbeeld; we kregen in 2011 zoveel subsidie en 2012 zoveel, dus we missen zoveel dus de kaartjes worden zoveel duurder. Nu is alles voer voor speculatie, en terecht ook. Maar dat het allemaal niet moeilijk is weet ik ook wel, maar dat was het ook al niet hiervoor, dus dat argument gaat dan gewoon niet op.
J.T.O
-
- 791 messages
- 1048 votes
Ligt het aan mij of zijn er dit jaar geen anime films uit? Het programma van dit jaar is zo kaal, ik kon me herinneren 1 of 2 jaar geleden had je echt een groot aanbod aan films, of dat was mijn illusie.
Er was een optie, waar je toen per land kon zien wat voor films er draaien? Nu moet ik per programma onderdeel gaan bekijken, beetje onhandig?
Chuck Taylor
-
- 1269 messages
- 1953 votes
Morgen komt het volledige programma online, dan zal ook wel het zoeken naar films per land etc. gemakkelijker zijn. Wat betreft anime, ben er ook niet veel tegengekomen maar in ieder geval wordt de animatie Tatsumi gedraaid.
J.T.O
-
- 791 messages
- 1048 votes
Thanks, die had ik gezien, maar animatie spreek mij niet zo aan. Het zou tof zijn als de nieuwste Ghibli daar ging draaien.
YouTube - [??????]????? ??????????????
Even afwachten maar 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Deze bedoel je? Is sinds deze week als het goed is uit in België (althans volgens imdb), Ghibli is nooit zo goed vertegenwoordigd op IFFR. Mononoke heeft er gedraaid, maar verder nooit iets volgens mij. Lijkt me eerlijk gezegd niet. edit: Howl ook.
J.T.O
-
- 791 messages
- 1048 votes
Deze bedoel je? Is sinds deze week als het goed is uit in België (althans volgens imdb), Ghibli is nooit zo goed vertegenwoordigd op IFFR. Mononoke heeft er gedraaid, maar verder nooit iets volgens mij. Lijkt me eerlijk gezegd niet. edit: Howl ook.
Yesh, das die film. Wel jammer dat Ghibli niet zo goed is vertegenwoordigd daar. Even afwachten op morgen, wat de volledige programma is.
Haha, dat is wel veel. Ik vind 11 euro persoonlijk ook een beetje aan de dure kant. Had gelieve een keuze uit heel veel fillms en wat minder gasten die daar komen spreken, k heb daar geen behoefte aan.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Oh, maar Elisa Sednaoui komt ook. In dat geval mogen die kaartprijzen zo hoog liggen als ze maar willen 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dan ga je er wel aan voorbij dat het hart van het IFFR de film markt is, niet het publieksfestival. Zitten 250 filmmakers tussen, vraag me af hoeveel er op kosten van het IFFR verblijven. Niet veel denk ik. Verder toffe lijst.
Michel Gondry
, Wang Xiaoshuai, Lucas Belvaux, Miike Takashi
, Mohammad Rasoulof, Tsukamoto Shinya
Aki Kaurismäki
, Andrea Arnold, Steve McQueen, Julió Bressane, Kobayashi Masahiro, Eric Khoo, Bouli Lanners, Ruben Östlund and Garin Nugroho
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
Tsukamoto en Sednaoui zou ik best graag eens live willen zien
Bouli Lanners en Miike Takashi zijn altijd leuk in de Q&A weet ik uit ervaring
Verder denk ik dat ze toch het aantal gasten best iets terug mogen dringen om kosten te sparen. Rotterdam staat bij mij juist te boek als een publieksfestival, Dus om de markt nu het hart te noemen... al lijkt het de laatste jaren wel alsof daar het hart van Rotterdam ligt inderdaad...
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Het voltrekt zich wellicht buiten het oog van de gewone bezoeker, maar die filmmarkt is erg belangrijk. Dat is wel de reden dat het IFFR ooit zo'n aansprekend festival is geworden en veel goede gasten en mooie films krijgt. Al heeft Sundance daar natuurlijk wel flink wat vanaf gesnoept (En ook Berlijn is ze inmiddels wel voorbij). Maar als je de markt weglaat stort ook het festival in elkaar. Al die gasten zorgen er voor dat alle hotels, restaurants en clubs vol zitten en de stad 14 dagen 24/7 film ademt.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Eens met beavis. Rottrdam is juist groot mals publieksfestival Het één-na-grootste filmfestival wua bezoekersaantallen ter wereld (na Berlijn). Tuurljik is de markt ook belangrijk, zeker voor de kleine (derde wereld) film, maar daar is het festival echt alleen niet groot mee. Dat kun je best voor een deel weghalen. En neem van mij aan dat die gasten écht wel op de kostrn van het festival verblijven. Al gaat een hoop sponsoring rond gasten in natura (auto's/vervoer etc). De namen die jij er uit pikt zijn leuk, maar ook bij korte films zijn er vaak een maker, een producent etc. Toch ook zo weer twee mensen en die kent geen hond. Ik denk dat 10% van de Q&A's ooit iets zinnigs heeft opgeleverd.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik zit ook op een hoop van die filmmakers niet te wachten, maar vind wel dat de aanwezigheid van al die buitenlandse gasten voor veel sfeer zorgen. (bezoekers die om 22 uur weer de trein naar huis nemen vormen in ieder geval niet het hart van het IFFR) Daarbij is de markt belangrijk voor filmmakers uit alle landen. Niet te verwarren met het Hubert Bals fonds dat zich inderdaad vooral op de cinema ontwikkeling in de 3e wereld richt. Daarnaast denk ik dat het juist goed is dat wij als liefhebbers een financieel steentje aan de sector en het festival bijdragen. Voor niks gaat de zon op....
Dus ik hoop dat iedereen morgen stopt met klagen en we het over leuke zaken gaan hebben: De films die ons geboden worden.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Dus ik hoop dat iedereen morgen stopt met klagen en we het over leuke zaken gaan hebben: De films die ons geboden worden.
Je, laten we dat vooral weer doen