• 178.213 movies
  • 12.223 shows
  • 34.000 seasons
  • 647.385 actors
  • 9.375.076 votes
Profile

International Film Festival Rotterdam - IFFR

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Ik vind Spring Fever het beste van de 20 films die ik gezien heb.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Mijn festival zit er inmiddels op. Mijn "awards":

Beste film: Politist, Adj.

De enige film die ik gezien heb dit jaar die én erg goed is én nog wat te vertellen heeft ook.

Slechtste film: Trash Humpers

Ik stel voor dit ook de Trash-Humper-award te noemen en elk jaar een beeldje van een vuilnisbak uit te reiken aan de slechtste film van het festival.

Meest bijzondere filmervaring: Dial M for Murder in 3D

Geweldig vooral dat een volle zaal nog zo meegaat met zo'n oude film.

Speciale vermelding voor Ruhr in deze categorie.

Al met al valt me het niveau van de films die ik gezien heb een beetje tegen, de scores komen gemiddeld wat lager uit dan in eerdere jaren. Dat kan natuurlijk ook aan mijn selectie liggen, ik heb dit jaar wel wat bewuster de grotere films (die zeker dit jaar in de bioscoop komen) links laten liggen.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Zavo wrote:

Slechtste film: Trash Humpers

Ik stel voor dit ook de Trash-Humper-award te noemen en elk jaar een beeldje van een vuilnisbak uit te reiken aan de slechtste film van het festival.

.

Ach hou toch op jij. Je had gewoon een rot dag

Trash Humpers vind ik juist wel in aanmerking komen voor een speciale vermelding. The Bostons Strangler vond ik de beste uit de categorie Cinema Regained.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Beste film: Symbol (duidelijk!)

Slechste film: My Son, My Son, What Have Ye Done (duidelijk!)

Mother en V. Rising beide cool. Behalve die Herzog goed vermaakt. Symbol was duidelijk geniaal! Wist jullie als dat Symbol geniaal is?

Symbol!

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5077 votes

Zeer blij met de award voor Mundane History en eigenlijk ook mt die voor Alamar die last minute uit mijn programma viel.

• 22407 messages
  • 5077 votes

Zeer spannend in de publieksstand nu. Het vrschil is 0,001 en zowel de vijf olifanten als Yo Tambien hebben morgen nog een voorstelling. Tegelijk.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

starbright boy wrote:

Zeer spannend in de publieksstand nu. Het vrschil is 0,001 en zowel de vijf olifanten als Yo Tambien hebben morgen nog een voorstelling. Tegelijk.

Maar op de laatste dag wordt er meestal niet meer gestemd dacht ik?

De verrassingsfilm was trouwens Serge Gainsbourg, Vie Héroïque. Goed dat ik er niet was, ik ben niet zo'n fan van biopics.

• 22407 messages
  • 5077 votes

Bij mijn weten tot zaterdagmiddag.

Montorsi

• 9716 messages
  • 2375 votes

Zavo wrote:

(quote)

Maar op de laatste dag wordt er meestal niet meer gestemd dacht ik?

De verrassingsfilm was trouwens Serge Gainsbourg, Vie Héroïque. Goed dat ik er niet was, ik ben niet zo'n fan van biopics.

huh, stripverfilming zei iemand toch?

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Regisseur is veel bekender als striptekenaar....(tja)

voskat78

• 510 messages
  • 829 votes

Las net in de Daily tiger dat Spring fever inderdaad gelijk op dvd uitkomt. Gelukkig maar want deze prachtige film wil ik graag nogmaals bekjken!! *een van de hoogtepunten van dit festival*

Helaas moest ik ook lezen dat er voor R nog steeds geen Distribteurs gevonden zijn. Ik hoop echt dat die wel gaan komen,want ook deze film was een van me hoogtepunten van het festival.

Meer hoogtepunten en dieptepunten van IFFR 2010 volgen later,als ik het volledige program voor vandaag heb afgewerkt.

Maar kan nu al stellen dat het weer een mooi en bijzonder jaar was.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Welke acteur bedoelde ze nou?

Die tip die hier werd gegeven, klopte helemaal niet. Volgens mij was dat zelfs de tip van drie jaar geleden, toen het ging over Ryan Gosling en Lars and the Real Girl

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Haha zo zie je maar weer dat je niet zomaar iemand zijn post moet geloven Gelukkig was het daardoor niet toevallig toch Enter the Void.

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

moviefan87 wrote:

Die tip die hier werd gegeven, klopte helemaal niet. Volgens mij was dat zelfs de tip van drie jaar geleden, toen het ging over Ryan Gosling en Lars and the Real Girl

Denk dat je gelijk hebt. Typte op site gewoon surprisefilm in en toen stond er hint surprisefilm waarachter dat verhaaltje stond. Had niet gedacht dat ze op de site de hint van drie jaar geleden hadden laten staan maar blijkbaar dus wel.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

IFFR 2010 top 11:

01. 4.0* - Trash Humpers

02. 4.0* - Ruhr

03. 3.5* - Erie

04. 3.5* - Mundane History

05. 3.5* - Keimusho no Naka

06. 3.0* - Café Noir

07. 3.0* - Akitsu Onsen

08. 3.0* - Gama no Abura

09. 2.5* - My Queen Karo

10. 2.0* - Ierô Kiddo

11. 1.5* - Sham Moh

Het zit er weer op! Jammer, want alhoewel het in vergelijking met sommige hier natuurlijk niet veel films zijn, was dit mijn meest actieve festivalervaring. Helaas geen kortfilms gezien dit jaar (afgezien van een paar voorfilms), maar wel genoeg geweldige features. Trash Humpers als verbazingwekkend (en geniaal!), Ruhr als meditatie, Erie als meditatie meets sociaal portret, Mundane History als overrompelend en nog een paar leuke Japanners, een interessante Koreaan, en een erg slechte Maleisiër.

Dit jaar weer wat nieuwe gezichten gezien (Kinjutsu, Koenr, Chuck Taylor) en wat bekende (Rokuro, Starbright boy, Querelle), Menni en Verhoeven keihard gemist (door mobieltjes enzo).

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Uiteindelijk is het door familie- en werk omstandigheden bij drie dagen gebleven. Mijn sombere voorspelling kwam in het geheel niet uit. Veel goede films, zelfs een Top 10 film! En ik zei nog na de start met Nymph, dat is de beste film van het festival... Graag Mundane History nog zien, maar dat ga ik zeker nog eens goedmaken.

5.0* - Erosu Purasu Gyakusatsu #9

4.0* - Chun Feng Chen Zui De Ye Wan

4.0* - Trash Humpers

4.0* - Nang Mai

4.0* - Ahasin Wetei

3.5* - Rokudenashi

3.5* - Madeo

3.5* - Adieu Philippine

3.0* - Gama no Abura

3.0* - Lourdes

2.5* - Akitsu Onsen

0.5* - Visage

En veel gezellige ontmoetingen!

beavis

• 6627 messages
  • 14795 votes

Mijn eindstand!

(heb de films die ik gezien heb nu bij elkaar gezet en cijfers gegeven die weergeven hoe ik ze ten opzichte van elkaar waardeer, het kan dus zijn dat deze cijfers iets afwijken van eerder gegeven scores... geeft maar weer eens aan hoe subjectief dat gedoe toch allemaal is maar deze volgorde(s) zijn voor mij zoals ze zijn: Amer is het absolute meesterwerk van het IFFR 2010... en heb er helaas maar weinigen over gehoord. Sun Spots was ook een positieve verassing. Een film die ik gedwongen was te kiezen als alternatief voor de Todd Solondz film die vandaag twee uur werd verplaatst. Had er niets over gehoord behalve een zeer lage score hier op MM en had er na Visage eigenlijk ook totaal geen zin in. De film wist me in het begin daarom ook niet te overtuigen, maar hoe langer de film duurde hoe meer ik werd opgezogen door de beelden, de karakters en zelfs "het verhaal", dat volgens de commentaren bij de film ver te zoeken zou zijn. zeer ontspannende maar zeker geen slaapverwekkende mooie minimalistische cinema!

NIEUWE FILMS

Amer (2009) 9

Shinboru (2009) Symbol 8

Trash Humpers (2009) 8

Madeo (2009) Mother 7,5

Sun Spots (2009) Guangban 7,5

Nang Mai (2009) Nymph 7,5

Chun Feng Chen Zui De Ye Wan (2009) Spring Fever 7

White Material (2009) Matériel Blanc 7

Miyoko Asagaya Kibun (2009) Miyoko 7

Autumn Adagio (2009) 6

Swinki (2009) Piggies 6

Apan (2009) The Ape 6

Lost Paradise in Tokyo (2009) 5,5

Visage (2009) 4

OUDE FILMS

Kaigenrei (1973) Coup d’Etat 8,5

Akitsu Onsen (1962) Akitsu Springs 7,5

Kagami no Onnatachi (2002) Femmes en Miroir 7,5

Mizu de Kakareta Monogatari (1965) A Story Written with Water 7,5

Numéro Deux (1975) Number Two 6

Soo (2006) 5

BUITEN het festival gezien

A Single Man (2009) 9

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

Hier dan ook mijn lijstje. Slechts tien films terwijl ik er toch echt twaalf haf gepland maar vond het eigenlijk wel goed zo. Zoals te zien valt vier keer een acht of hoger en daarmee met afstand het beste festival ooit voor mij. Grootste verrassingen waren wat mij betreft Crying with Laughter en R. Beide wist ik er bijzonder weinig van maar de gok betaalde zich absoluut uit. Hoop ook van harte dat die twee films op dvd hun weg naar Nederland weten te vinden. Verder eigenlijk maar één echt slechte dag gehad en dat was de maandag. Toen zag ik Lourdes, Kamui en Dogtooth allen op één dag. Tot slot was de prachtige surprisefilm natuurlijk een uitstekende afsluiter. Op naar het volgend jaar.

Crying with Laughter: 8.4/10

Serge Gainsbourg, Vie Heroïque 8.3/10

R: 8.1/10

Un Prophéte: 8.0/10

Down Terrace 7.2/10

Valhalla Rising: 6.8/10

Rabia: 6.2/10

Lourdes: 6.2/10

Kamui: 4.9/10

Dogtooth: 3.5/10

Montorsi

• 9716 messages
  • 2375 votes

1. Videodrome - 4.0*

1. Valhalla Rising - 4.0*

3. J'ai Tué Ma Mère - 3.5*

4. Life During Wartime - 3.0*

5. Nymph - 2.5*

6. Visage - 1.5*

7. Foxes - 1.5*

8. Reading Book of Blockade - *niet gestemd*

Gelijkspel tussen Videodrome en Valhalla Rising. Van de nieuwe films slechts 3 voldoendes en slechts één topper. Vond het behoorlijk teleurstellend.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

1. Shinboru 4*

2. Air Doll 4*

3. Dogtooth 3,5*

4. Samson & Delilah 3*

Redelijk festival, maar door drukte heb ik eigenlijk maar weinig kunnen zien. Gelukkig heb ik mijn Tijgerpas er wel uitgehaald

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Hoogtepunten (van de nieuwe films) waren Die Frau mit den 5 Elefanten, Symbol, R, La Vie au Ranch en Crying with Laughter.

Dieptepunten: vreselijk slecht uitgewerkte amateuristische documentaire Reading Book of Blockade van Sokurov; Catwo...ik bedoel Kamui en de nieuwe van Veiko Õunpuu, die me gewoon echt tegenviel; en een aantal korte filmpjes in het Where is Africa programma, behoorlijk erg, ik denk dat Afrikaanse regisseurs (geef hun dan de kans verdomme) iets veel beters zouden produceren.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

zelfs een Top 10 film!

Visage was de doodsklap voor Vive l'amour?

voskat78

• 510 messages
  • 829 votes

Goed nu het festival ten einde is hier ook wat hoogte en dieptepunten van IFFR 2010,wat over het algemeen weer helemaal top was.

Om te beginnen even snel de dieptepunten qwa films:

- La vie au Ranch (Stront vervelende film over een paar franse puberende studentes,die echt werkelijk waar nergens over ging. Kansloos met hoofdletter K) 1,5 *

- Sun Spots (De beelden waren mooi en het verhaal sprak me ook wel aan,alleen was de uitwerking traag en werd er zo weinig gezegd,dat ik bij vlagen in slaap viel. Zal wel de vermoeidheid zijn geweest.) 2,5*

**Verder heb ik me zo nu en dan ook flink geirriteerd aan het film publiek; Het gestress in de rij waardoor je zo wat de zaal ingeduwd werd,het schoppen tegen me stoel,het sms'en tijdens film en ja het kan nog veel erger er zat er zelfs een te bellen tijdens de film

Verder zat er gister ook nog iemand tijdens een film keihard te snurken tijdens a single man,ook best suf te noemen.

Goed dan maar gauw over naar de hoogtepunten als het om films gaat,want gelukkig waren die er ook genoeg.

- Spring fever (absoluut mijn favo van deze editie) 4,5*

- R (hoop echt dat deze film nog wordt uitgebracht wordt) 4,5*

- A Single man (Heb er van genoten echt prachtig) 4,5*

- J'ai tué ma mère (nog zo'n topper waar ik van genoten heb) 4,5*

- No One Knows About Persian Cats (maakt zeer terecht me top 5 van beste films van dit festival compleet) 4,5*

- Air doll (heerlijke film) 4,0*

- Eyes wide open (ook voor niet niet gelovige of zij die er niks mee hebben meer dan dan moeite waard.) 4,0*

- Crying with laughter (zeer aangenaame verassing!!) 4,0*

- Dogtooth (absurt maar ook weer geniaal) 4,0*

- Piggies (rauw en realistisch) 4,0*

En zo kan ik nog wel even door gaan met het noemen van nog een aantal films,maar dan wordt het echt te lang.

Het was al met al een mooi jaartje waarin ik lekker veel films heb kunnen kijken. (34)

Op naar de 40ste editie!!

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Voor mij nu juist het eerste jaar dat ik me maar wat minder ben gaan ergeren aan het mede publiek.

Natuurlijk merkte ik het ge-sms (én ge-internet op de iPhones) op, waren er een hoop mensen weer lekker door de films aan het praten (en dan niet fluisterend, maar gewoon met spreekstem, pfrt), werd er gelachen om scenes die gewoon niet grappig waren (bedoeld), werd er tijdens het weglopen tijdens een film alvast gekletst, werd er tijdens Ruhr door een meisje voor me constant achterom de zaal in gestaard (irritant zo in je kijkveld!) en zo kan ik nog even door gaan.

Maar dit alles heeft mij verder voor het eerst nauwelijks gehinderd (behalve die twee Russen achter me tijdens My Queen Karo die de Nederlandse ondertitels niet konden lezen (duh) en dus maar een gesprek gingen voeren, incluis bulderende lachsalvo's: WTF)! Een persoonlijke mijlpaal

[Edit] Oeh oeh, nog eentje dan: Het feit dat mensen dingen in beeld gaan benoemen! Bij de film Erie zien we een jongen bij de Niagara Falls, zegt een vrouw achter me "Oooh, de Niagara Falls". Doiinnnngggg

• 22407 messages
  • 5077 votes

Heb meer gezien dan ooit en nog genoeg gemist. Alles wikkend en wegend is dit mijn lijst voor dit jaar:

1. A Brighter Summer Day 4.5*

2. Police Adjective 4.5*

3. Eros + Massacre 4.0*

4. Mundane History 4.0*

5. Ordinary People 4.0*

6. Lebanon 4.0*

7. Spring Fever 4.0*

8. White Material 4.0*

9. Between Two Worlds 4.0*

10. Un Prophete 4.0*

11. Trash Humpers 4.0*

12. Where Are You 3.5*

13. Nymph 3.5*

14. Air Doll 3.5*

15. At The End Of Daybreak 3.5*

16. Amer 3.5*

17. Lourdes 3.5*

18. Adieu Philipine 3.5*

19. Good-for-nothing 3.5*

20. Susa 3.5*

21. Ruhr 3.0*

22. Toads Oil 3.0*

23. Dogtooth 3.0*

24. Doing Time 3.0*

25. Affair At Akkitsu 3.0*

26. Butterflies Have No Memories 3.0*

27. All That I Love 3.0*

28. MARKS 3.0*

29. The Sentimental Engine Slayer 3.0*

30. Reading Book Of Blockade 2.5*

31. Engkwentro 2.5*

32. Hotel Atlantico 2.5*

33. Hadewijch 2.5*

34. Vaho 2.5*

35. Yellow Kid 2.0*

36. Visage 2.0*

37. All Under The Moon 2.0*

38. Numero Deux 2.0*

39. Lost Paradise In Tokyo 1.5*

De mooie ontdekkingen waren Ordinary People, Mundane History en Between Two Worlds. Alledrie op plot en plaatje gekozen en alledrie indrukwekkend. Ook wat bekroonde films die het voor mij waarmaakten, zoals Lebanon en Un Prophete.

Verder hebben Claire Denis, Corneliu Porumboiu, Lou Ye en Harmony Korine fijne nieuwe films gmaakt. Dat geldt helaas niet voor Tsai Ming-Liang en ook de documentaire van Sokurov en de nieuwe Dumont waren geen meevallers. Ook de drie Japanse debuten die ik zag waren niet mijn gelukkigste keuzes. Alleen Toad's Oil was de moeite waard, maar Lost Paradise In Tokyo en Yellow Kid waren missers.

Dit was het jaar van de oorlogsfilms. Ik zag er vier en ze waren allevier erg goed (en behoorlijk verschillend) en ook het jaar van de retrospectieven en oude filmprogramma's. Die waren zelden zo interessant als dit jaar.

Blij dat het raam bij Pathé weer behangen is met posters.

Ook opvallend: In een jaar dat ik wel erg weinig tigers zag hoor ik wel heel veel positieve geluiden over de tigers. Ik heb de indruk dat het een sterk jaar was.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

starbright boy wrote:

Ook opvallend: In een jaar dat ik wel erg weinig tigers zag hoor ik wel heel veel positieve geluiden over de tigers. Ik heb de indruk dat het een sterk jaar was.

Vond het NRC in elk geval ook. Sterkste in jaren ook heel afwisselend, terwijl de prijzen naar relatief gelijksoortige niet-genre film zijn gegaan. Opvallend positief stuk trouwens in het NRC deze zaterdag, terwijl Het Parool (Jos vd Burg) bij het begin van het festival nog een vernietigend artikel over het IFFR publiceerde (de directeur, de competitie én de programmering/programmaonderdelen).

voskat78

• 510 messages
  • 829 votes

Heb dit jaar meer Tigers gezien dan voorgaande jaren, 8 in totaal en opzich beviel het me wel. Er zaten iig genoeg leuke films tussen met intressante onderwerpen.

Voor mij waren;

- R

- Street Days

- Mundane History

- C'est déjà l'été

Toch wel de uitschieters die ik gezien heb.

Edit: @ Danuz.. Ik neem het me ook voor om me er niet aan te storen,maar soms is het gewoon te erg dat je je echt gaat afvragen wat die mensen eigenijk komen doen. Socializen of film kijken??

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11909 messages
  • 5313 votes

NIets mis mee om allebei te doen. Heb zelf ook redelijk lopen netwerken. En een stuk of 35 films gezien.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

neo wrote:

Helaas ben ik nu al wat dagen ziek. Misschien dat ik mijn ongenoegen met 'helaas' nog iets te zacht uitdruk....

Dus mijn programma richt zich thuis op bed onder andere op IFFR films die Nederland 2 uitzend. Mijn programma voor de komende dagen:

-Hawaii, Oslo - woensdag 13:35 Nederland 2 (al eerder gezien)

-Flower in the Pocket - donderdag 13:40 Nederland 2

-Xiao Cheng Zhi Chun (Springtime in a Small Town) - vrijdag 13:35 Nederland 2

-Nemmeno il destino - vrijdag 1:00 - 3:00 Nederland (opnemen)

-Wayward cloud - zaterdag -zaterdag 23:35 Nederland 2 (al gezien, maar toch opnemen)

En misschien heb ik nog wel wat IFFR films op dvd liggen of knap snel weer op. Dan kan ik tenminste nog een paar films op het echte festival meepikken...

Neo en Gotto heb ik gemist. Maar nu weet ik ten minste van één iemand hoe dat kwam. Balen zeg!

Ben je nog een dagje geweest?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.