- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
herman78
-
- 3176 messages
- 1281 votes
Refn was aanwezig en heb even persoonlijk bedankt. Meteen daarna even een foto gemaakt.
Grappig.
Was ook wel een hele leuke Q&A vond ik; die Refn is wel een erg leuke en spraakzame kerel. Ik geloof dat ik hem vorig jaar ook al had gezien rondom Bronson, maar toen was ie aanzienlijk minder in vorm.
Was trouwens gisteren wel achterlijk druk in Pathe (rondom een uur of 9). Hebben er geloof ik 10 minuten over gedaan om buiten te komen; de beveiling moest een stuk van de trap vrijhouden voor de vertrekkende mensen. Mooie festivalsfeertje. 
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5077 votes
The Tree Of Life kun je vergeten. Die gaat acht niet in wereldpremiere als surprisefilm op het IFFR. Dat wordt vast Cannes ofzo.
Probeerde even wat minder voor de hand liggende namen te verzinnen en kwam toen uit op Joseph Gordon Levitt (Mysterious Skin was alleen in 2005 en niet 2004 en ik zit te twijfelen of Brick ook niet is geweest erna nog), Benicio Del Torro (zat in 21 grams, maar geen film nu die in aanmerking komt).
Leonardo Dicaprio heeft denk ik in de jaren 00 helemaal geen IFFR-film gehad, die is het dus ook niet.
Pff, even uitgaan van films dan? The Road, Viggo Mortensen is de 50 reeds gepasseerd en had geen film in '04. Invictus? Morgan Freeman is veel te oud of zouden ze Matt Damon bedoelen? Hmm, Gerry was wellicht de laatste die Rotterdam was, maar dat was zeven jaar terug. The Lovely Bones kan ook weg want Mark Wahlberg als de beste acteur van zijn generatie beschouwen, dat doen alleen zijn fanclubleden. Bovendien geen 2004-film.
Moeilijk...Ik begin er naar te neigen dat we het niet in de VS moeten zoeken. Of is acteur misschien M/v?
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Tussenstand publieksprijs:
1. The Fantastic Mr. Fox 4,579
2. Tetro 4,407
3. A Single Man 4,362
4. Les Baron 4,356
5. Alamar 4,275
6. Do It Again 4,180
7. City Of Life And Death 4,167
8. Zero 4,123
9. Lourdes 4,110
10. Norteado 4,042
(....)
49. Content 2,730
50. Kun1 Action 2,474
51. Reincarnate 2,076
Opavallend goed vallende Coppola en twee kleine Mexicanen in de top 10. Experimentele roadmovies, foundfootage en expliciete homoseks vallen minder in de smaak.
Ik hoop trouwens erg dat een niet-aangekochte film er met de prijs vandoor gaat.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Zoals altijd (?) en erg toegankelijke film op numero uno. Wel van Anderson, dus mij hoor je eigenlijk niet klagen
Stuk beter dan zo'n 'degelijk Europees drama' (Das Leben der Anderen e.d.).
stephan73
-
- 6269 messages
- 14444 votes
Moeilijk...Ik begin er naar te neigen dat we het niet in de VS moeten zoeken. Of is actuer misschien M/v?
Tadanobu Asano, dan? Als Taste of Tea ook op het IFFR heeft gedraaid!
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Eri Eri Rema Sabakutani heeft toch ook nog op het IFFR (2005,2006?) gedraaid?
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Asano zat in 2008 in ieder geval nog in Sad Vacation.
Had gisteren een erg fijne dag. Vooral Air Doll was veel mooier dan verwacht en Koreeda zelf aanwezig was ook erg leuk. Le Refuge hoort bij de betere Ozons en Adrift was ook erg mooi.
En waar herken ik je morgen aan Danuz? 
voskat78
-
- 510 messages
- 829 votes
Ik hoop trouwens erg dat een niet-aangekochte film er met de prijs vandoor gaat.
Wat betreft de publieksprijs...
Ik gok op Un Prophete of a Single man als uiteindelijke winnaars.
Het zou wel heel verrassend zijn als van de grote films Tetro zou winnen.
Mijn absolute favo tot nu toe is; Spring Fever!!
Heb deze dan ook hoog gerankt,want dat verdient deze film.
Het was een genot om naar te kijken en snap dan ook niet dat deze film niet in de publieksprijs poll staat. Maar wat er niet is kan altijd nog komen. Overigens Eyes wide open *het jongere broertje zal ik maar even voor het gemak zeggen als het gaat over homo gerelateerde films gaat, was ook erg mooi!
Verder kijk ik nog uit naar natuurlijk a Single man,Dogtooth, Street days, R, Police, Adjective, All That I Love, Slovenian Girl ,J'ai tué ma mère en de rest van me programma. haha 
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Kun je ook ergens zien op de site welke regisseurs bij hun films zijn?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Un Prophete wint publieksprijs
Nou zo te zien aan de nieuwe tussenstand, niet...
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Valhalla Rising is alvast een 'blijvertje', en binnenkort meer van Refn voor deze jongen.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Valhalla Rising is alvast een 'blijvertje', en binnenkort meer van Refn voor deze jongen.
Iedereen aan Refn. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Iedereen aan Refn.
Zou jij Pusher niet eens in de pakketservice doen? Van mij mag je 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Grappig.
Was ook wel een hele leuke Q&A vond ik; die Refn is wel een erg leuke en spraakzame kerel. Ik geloof dat ik hem vorig jaar ook al had gezien rondom Bronson, maar toen was ie aanzienlijk minder in vorm.
Was trouwens gisteren wel achterlijk druk in Pathe (rondom een uur of 9). Hebben er geloof ik 10 minuten over gedaan om buiten te komen; de beveiling moest een stuk van de trap vrijhouden voor de vertrekkende mensen. Mooie festivalsfeertje.
Hilarische gast inderdaad. Vorig jaar was hij bij Bronson er niet bij. Althans niet in de screening van Bronson in de Luxor.
Opmerkelijk dat veel mensen vragen naar narratieve antwoorden in de film. Iedere keer gaf hij droog antwoord terug. Het was toch duidelijk een hallucinerende trip?!
Ik was trouwens de persoon die vraag naar de obsessie van de kleur rood van Refn. 
niethie
-
- 7319 messages
- 7244 votes
Zo mijn eerste keer IFFR zit erop, heb maar drie films gezien die allemaal ook niet bijzonder tot zelfs slecht waren maar het gaat natuurlijk om de ervaring en die was top! Vooral geweldig hoe ik in twee dagenr tijd gewoon twee regisseurs (Koreeda en Korine) van zo dichtbij heb gezien. Was ook altijd wel nieuwschierig wat zo'n festival sfeer nou precies inhield: nu weet ik het. Is ook zeker voor herhaling vatbaar. 
Vreemd genoeg was het eerste dat ik me afvroeg of er nog moviemeter gebruikers in de zaal zaten? Zo te lezen een paar. Nog meer mensen hier die op de 30e bij Air Doll, Adrift aanwezig waren, of vandaag (uhm gister, zondag dus) bij Trash Humpers? Verwacht niet van iedereen antwoord hoor. Vind het gewoon een grappige gedachte dat er mogenlijk een kwart van de site (bij mij) in de zalen zat. 
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Tussenstand 
1. Boston Strangler 4*
2. Spring Fever 4*
3. Valhalla Rising 3,5*
4. Eighteen Roughs 3,5*
5. Where are You? 3,5*
6. Un Prophete 3,5* (al eerder gezien)
7. Mundane History 3,5*
8. Trash Humpers 3,5*
9. Café Noir 3,5*
10. A Brighter Summer Day 3,5*
11. Nymph 3*
12. Toad's Oil 3*
13. Bad Lieutenant 2,5*
14. Air Doll 2*
15. Rapt 2*
Dit jaar ga ik veel minder op de gok naar films dan voorgaande jaren en dat is ook wel te zien aan de waardering die ik geef.
Tot nu toe erg fijne films gezien en niks dat echt dramatisch was.
jeanintjuh
-
- 95 messages
- 258 votes
Voor mij is het dit jaar de eerste keer, gister iemand mee weten te slepen naar Mother, zeer goed bevallen en nu een vriendin zo ver gekregen om vrijdag mee te gaan
Nu moeten we alleen nog kiezen welke film. Zij zat te denken aan Eighteen, Twisted Roots of The Sentimental Engine Slayer. Ik zat zelf te denken aan Street Days of Where are You? (De film moet uiterlijk rond 12:30 beginnen)
Is er iemand die mij misschien een van deze films kan aan-/afraden? Ik weet zelf niet meer van deze films dan de beschrijving 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik zou zeggen kijk eens bij de stemmen bij die films (ze staan er wellicht niet allemaal op). Je mag er van uitgaan dat erop deze titels vrijwel alleen gestemd is door mensen die nu op het IFFR rondlopen. En zelf kun je er misschien achterkomen wie ongeveer een vergelijkbare smaak heeft.
De vraag die je stelt is nogal lastig te beantwoorden. Als een collega mij vraag:'Is dat een goede film?, vraag ik altijd eerst waar hij/zij van houdt. Maar inmiddels weten ze wel dat als ik het slecht vond zij meestal met een gerust hart kunnen gaan! 
Als ik het zo snel scan zou Street Days wel wat kunnen zijn. Lees gotti maar eens terug. Bij Where Are You verwacht ik een erg uitgebeende hele kale film, zoals Kobayashi die vaker maakt.
voskat78
-
- 510 messages
- 829 votes
Bij Where Are You verwacht ik een erg uitgebeende hele kale film, zoals Kobayashi die vaker maakt.

'Street days' ga ik nog kijken ben erg benieuwd heb er goeie verhalen over gehoord.
jeanintjuh
-
- 95 messages
- 258 votes
Ik zou zeggen kijk eens bij de stemmen bij die films (ze staan er wellicht niet allemaal op).
De vraag die je stelt is nogal lastig te beantwoorden. Als een collega mij vraag:'Is dat een goede film?, vraag ik altijd eerst waar hij/zij van houdt. Maar inmiddels weten ze wel dat als ik het slecht vond zij meestal met een gerust hart kunnen gaan! 
Als ik het zo snel scan zou Street Days wel wat kunnen zijn. Lees gotti maar eens terug. Bij Where Are You verwacht ik een erg uitgebeende hele kale film, zoals Kobayashi die vaker maakt.
Tsja ik sta zelf wel open voor alle soort films en ik wil graag wat meer kennis maken met de Aziatische cinema. Eighteen krijgt alleen geen geweldige score op imdb (6,8). Where are you? krijgt een 8,1 dus dat lijkt me zeker wel interessant in combinatie met was voskat78 zei.
Street Days wil ook wel graag zien.. lastig. Ik ga er nog eens goed over nadenken, bedankt allebei in ieder geval!
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik heb zelf helaas maar de helft van mijn programma gezien. Door ziekte moest ik zondag overslaan. Maandag ging het weer, maar ik kon het nier opbrengen na twee films om nog de geplande derde te kijken. Jammer, maar wel leuk om Sai en Koreeda in een q&a te zien.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Voor wie denkt dat zo'n festival leuk is...
...een dagje Rotterdam...
Hetr regent en ik ben te laat om de bus nog te halen. Dat betekent dus met de fiets naar het station, door de regen. Daar aangekomen stap ik in de geplande trein en installeer me uitgebreid in een vrijwel lege coupé. Vijf minuten later sta ik weer op het perron, want er is een mechanisch defect. Ik neem het risico niet en neem een andere trein, nu een volle en luidruchtige coupé. Ik begin al aardig chagrijnig te worden. Dit wordt nog eens versterkt als de trein die ik eigenlijk had willen nemen ergens halverwege de rit voorbij komt denderen.
Nog wel op tijd in Rotterdam. Het regent nog steeds. Even later in Cinerama, Numero Deux van Godard, waar ik al bang voor was komt uit, het is helemaal niks. Op naar Lantaren/Venster, is al weer drie jaar geleden dat ik daar voor het laatst was, maar ik weet het wel te vinden zonder even op het kaartje te kijken. Nee dus, ik loop de verkeerde straat in en uiteindelijk een heel eind om, uiteraard door de regen.
Aldaar wordt ik getracteerd op een Chinese oorlogsfilm, geen slechte film, maar wel twee uur lang ellende in zwart/wit, waarom heb ik deze film in godsnaam geselecteerd?
Terug naar Cinerama. Het regent nog steeds. Om in de stemming te blijven een gezellige film over kinderprostitutie, kan er ook nog wel bij.
Ik heb nog een half uurtje tot de laatste film van de dag, ook in Cinerama. Even naar buiten voor een blokje om, of regent het nog steeds? Het laatste, natuurlijk.
Maar er is nog hoop, afgaande op de berichten zou er bij de laatste film genoeg te lachen moeten zijn. Daar dachten ongeveer drie mensen in de zaal ook zo over. De rest liep weg of zat het tegen beter weten in tot het einde uit, Het was dan ook wel de slechtste film in tijden. Een puberaal YouTube-filmpje, maar dan anderhalf uur lang op groot scherm.
Buiten regent het. De trein terug heeft vertraging. Als ik terug naar huis fiets is het eindelijk droog, het hoogtepunt van de dag.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Symbol is niet minder dan geniaal! Gaat dat alleen zien als je van uber extreme flauwe humor houdt! Wat iedereen gewoon zou moeten maar het zuurpruimen gehalte is altijd hoog! Hou die gerechtvaardigde 4.5 sterren gemiddelde in stand hier op MM!
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Nieuwe nummer 1 in de publieksstand en met een hele flinke voorsprong:
Een wat kleinere film, maar ook een die toch al was aangekocht, dat dan weer wel.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Koreeda was wel op dreef gisteren trouwens. Zat hij voor de film te vertellen dat hij verwonderd was dat Nederlands in de regen blijkbaar geen paraplu gebruiken, terwijl Japanners dat wel doen, blijkt tijdens een van de eerste scènes de Japanse hoofdpersoon zonder paraplu door de regen te lopen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
...een dagje Rotterdam...
Je vond Trash Humpers dus gewoon niet leuk omdat je chagrijnig was door het weer. Flauw hoor!
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Helaas ben ik nu al wat dagen ziek. Misschien dat ik mijn ongenoegen met 'helaas' nog iets te zacht uitdruk....
Dus mijn programma richt zich thuis op bed onder andere op IFFR films die Nederland 2 uitzend. Mijn programma voor de komende dagen:
-Hawaii, Oslo - woensdag 13:35 Nederland 2 (al eerder gezien)
-Flower in the Pocket - donderdag 13:40 Nederland 2
-Xiao Cheng Zhi Chun (Springtime in a Small Town) - vrijdag 13:35 Nederland 2
-Nemmeno il destino - vrijdag 1:00 - 3:00 Nederland (opnemen)
-Wayward cloud - zaterdag -zaterdag 23:35 Nederland 2 (al gezien, maar toch opnemen)
En misschien heb ik nog wel wat IFFR films op dvd liggen of knap snel weer op. Dan kan ik tenminste nog een paar films op het echte festival meepikken...
voskat78
-
- 510 messages
- 829 votes
Iedereen moet naar Symbol (en Ruhr).

Dat zijn echt tot nu toe mijn favo's.
Ik hoop dan ook dat R 1 van de Tiger awards wint,want dat verdient deze film!!
Weet iemand overigens of bovengenoemde films zijn aangekocht en in de filmhuizen en of op dvd gaan komen??
Edit: Beterschap Neo, hoop dat je alsnog wat films op IFFR kan mee pikken.