- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Ik wist niet dat dat erbij zou zitten, was een aangename verrassing. 
Ik weet niet of het alleen bij bestelde passen is of ook nog als je aan de kassa je tijgerpas laat maken.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Zijn er nog Tiger Friends hier? Of alleen reguliere Tigers?
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Ik ben wel weer van plan zo'n drie films per dag te gaan kijken.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Ik zit op de IFFR-site rond te kijken en er zijn al een hoop meer films bekend: 
Signals: RE: Reloaded
Het festival blikt terug en kijkt vooruit naar de veerkracht van de cinema in reactie op bedreigingen van buitenaf. Het historische perspectief in Back the Future? en het vertoningsklimaat in Kino Climates.
Thema: Back to the Future?
Dial M for Murder (1954)
Good for Nothing (1960)
Adieu Philippine (1963)
The Boston Strangler (1968)
Numéro deux (1975)
Dangerous Encounters: 1st Kind (1980)
Videodrome (1982)
Nekromantik 1 (1991)
Another Girl, Another Planet(1992)
Time Code (2002)
Vedozero (2009)
Signals: After Victory
Oorlog is van alle tijden, ook in de cinema. After Victory plaatst het oorlogsgeweld in perspectief, door zich te concentreren op de nasleep van een viertal gewapende conflicten.
Avoir vingt ans dans les Aurès
The Battle of China
Beaufort
City of Life and Death
L’ennemi intime
Fighting Soldiers
Gloria mundi
Independencia
Japanese Devils
Lebanon
Memories of a Forgotten War
Resisim
Vapor Trail (Clark)
The Vulture
Yasukuni
Survival of the Dead
Signals: Where Is Africa?
Op zoek naar de Afrikaanse filmcultuur in heden en verleden. Met als speciaal onderdeel Forget Africa: speciaal voor het IFFR geproduceerdeopdrachtfilms.
Cameroon Love Letter (For Solo Piano)
Memories of a Burning Tree
Nairobi Notes
No Woman Born
Rwanda: Take Two
Sarah and Omelga
Slam Video Maputo
Sunday School
tranzania. living. room.
Unreal Forest
Walking Is Dancing
Where Are You Taking Me?
Signals: Sai Yoichi
Retrospectief rond Japanse filmer van het betere Aziatische genrewerk.
Mosquito on the Tenth Floor (1983)
Sex Crime (1983)
Let Him Rest In Peace (1985)
Via Okinawa (1989)
All Under the Moon (1993)
MARKS (1995)
Gohatto (1999)
The Pig’s Retribution (1999)
Doing Time (2002)
Quill (2004)
Blood and Bones (2004)
Soo (2007)
Contemporary Dining Table (2008)
Kamui (2009)
Signals: Regained
Een duik in de film-geschiedenis met parels uit de schatkamer van de cinema. Speciale aandacht voor groot-meester Yoshida Kiju, grondlegger van de Japanse New Wave.
Belair
A Brighter Summer Day (van Edward Yang, regisseur van "Yi yi"!)
Dogs in Space
Inferno
A Life
The Telephone Book
Triangular Trap
Two in the Wave
Yoshida Kiju
The Affair at Akitsu (1962)
The Eighteen Who Stirred up a Storm (1963)
A Story Written on Water(1965)
Eros + Massacre (1969)
Coup d’état (1973)
The Women in the Mirror(2002)
Ha, en ook:
Hitchcock in 3D
Dankzij een flinke push van de filmindustrie is het 3D-fenomeen aan een nieuwe opmars begonnen. Het proces is technologisch bijgeschaafd, maar in essentie nog precies hetzelfde als in de jaren ’50, toen het werd ingezet om het publiek voor de televisie weg te lokken, de cinema in. Wie benieuwd is hoe een echte grootmeester met deze techniek speelde, zou dit festival de kans moeten benutten om Alfred Hitchcocks Dial M for Murder te zien in zijn zeldzame originele 3D-versie. Brilletjes op dus, op vrijdag 29 en
zondag 30 januari.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Nekromantik !!!!!
Hopen dat ik dan kan... Jammer dat nu juist deze Edward Yang komt (die ken ik al - wel fijn (en hiermee vergeleken is Yi Yi een korte film)!) en niet A Confucian Confusian, maar je kunt niet alles hebben.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11913 messages
- 5318 votes
Nekromantik en Alfred Hitchcock in 3D!
Allemachtig..... ik kan echt niet wachten tot 27 januari!
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5077 votes
A Brighter Summer Day! Die staat in mijn to see top 3!
Sowieso een erg tof rijtje. De laatste jaren wordt juist dat cinema regained programma met het jaar leuker. Ik kan hier al bijna een programma uit maken.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Met A Brighter Summer Day ben ik ook heel erg blij.
Cineart heeft hun IFFR-films (en voorstellingen) ook al gepubliceerd:
Cinéart films op het IFFR - Nieuws - Cinéart.nl - cineart.nl
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Nekromantik? Echt? Opvallend, voor mij maakt dat me een beetje argwanend over de andere films. Ernstig amateuristisch werkje. Maar goed, genoeg in het verleden gebitched op dit festival, word ook vervelend. Hitchcock in 3d lijkt me wel lachen
En ik verheug me vooral op de nieuwe films! NOE!
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Signals: RE: Reloaded
Het festival blikt terug en kijkt vooruit naar de veerkracht van de cinema in reactie op bedreigingen van buitenaf. Het historische perspectief in Back the Future? en het vertoningsklimaat in Kino Climates.
Thema: Back to the Future?
Dial M for Murder (1954)
Good for Nothing (1960)
Adieu Philippine (1963)
The Boston Strangler (1968)
Numéro deux (1975)
Dangerous Encounters: 1st Kind (1980)
Videodrome (1982)
Nekromantik 1 (1991)
Another Girl, Another Planet(1992)
Time Code (2002)
Vedozero (2009)
Even dit gekkige programmaonderdeel ontleed. Dial M For Murder is dus Hitch in 3d, Good For Nothing staat in het verkeerde rijtje en is de debuutfilm van Yoshida Kiju. Adieu Philippine (1962) is een new wave film met enige cultstatus. Boston Strangler, The (1968) is een van de eerste Hollywood films over seriemoordenaars. Numero deux is een op video gedraaide Godard die op dat moment financieringspoblemen had (film staat verrassend genoeg trouwens niet op MM!). Di Yi Lei Xing Wei Xian (1980) is een vroeg nihilistisch actiedrama van Tsui Hark over gewelddadige jongeren, Nekromantik is een cultklassieker over necrofilie, Videodrome is de Cronenberg-film, Another Girl Another Planet is een film gedraaid op een speelgoedcamera van Fisher Price, Timecode (2000) is een experiment van Mike Figgis waarin het scherm is verdeeld in vier stukken en in elk deel een ander verhaal te volgen is en Vedozero is als ik het Italiaans een beetje kan ontcijferen een project van 70 filmstudenten met mobiele telefooncamera's.
Nog meer te vinden op de site trouwens. De nieuwe film van de regisseur van Dainipponjin, Shinboru (2009) bijvoorbeeld. En de nieuwe film van Jacob Tierney, van wie Twist een aantal jaar wel indruk op me maakte. Mijn Fillipijnen-sloppenwijk-film heb ik er ook al uitgevist.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Edward Yang gaat om zo'n "Scorsese"-reparatie toch? Wordt de film van DVD vertoond of staat dat er niet bij. Want die Criterion DVD release is er ook nog niet, toch?
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Nee, die wordt zeker niet van DVD vertoond. De Cineteca van Bologna heeft de film gerestaureerd. Eerder vorig jaar al te zien geweest op Cannes Classics en Il Cinema Ritrovato in Bologna.
Volgens Janpieter Ekker op zijn weblog was het het hoogtepunt van Cannes.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Okay. Ik wil de film toch nog wel eens herzien, maar eens kijken of het ergens in een weekend valt. Of later in het Filmmuseum in herhaling 
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Als het aan mij ligt wel. We willen graag een print verwerven voor de collectie!
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Zijn dit niet gewoon alle titels (behalve de shorts) die het IFFR dit jaar presenteert? 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Where Are You? (Kobayashi Masahiro, Japan) 
Voormalig Filmmaker in Focus Kobayashi Masahiro toont het hedendaagse Japan vanuit het perspectief van een adolescent. Kobayashi Yuto, de zoon van de regisseur, speelt de 16-jarige Ryo, die zich in een wanhopige situatie bevindt: zijn moeder ligt op sterven en het geld is op.
To Walk Beside You (Ishii Yuya, Japan) 
In 2008 vertoonde dit festival de eerste vier speelfilms van Ishii Yuya. Hij is terug met een absurdistische tragikomedie. Net als zijn ouders wil de 17-jarige Norio zelfmoord plegen. Zijn lerares Akemi biedt hem een andere uitweg: vluchten naar Tokio om voor advocaat te studeren.
The Time That Remains (Elia Suleiman, Verenigd Koninkrijk) 
Zeven jaar na Divine Intervention (2002, speciale juryprijs in Cannes) is Elia Suleiman terug met The Time That Remains. Nu spiegelt hij in een mix van slapstick, biografie en fictie de tegengestelde morele ontwikkeling die zijn vader en hij doormaakten in het Palestijns-Israëlische conflict.
Slovenian Girl (Damjan Kozole, Slovenie) 
De 23-jarige Sloveense Alexandra leidt een dubbelleven: ze is een keurige studente en een callgirl. Als een van haar klanten, een Duitse Europarlementariër, een hartaanval krijgt, dreigt Alexandra haar geheim te moeten prijsgeven. Met een sterke hoofdrol van Nina Ivanisin als koele antiheldin.
Ruhr (James Benning, Duitsland)

James Bennings verontrustende en tegelijk geruststellende visie op het Ruhrgebied, opgenomen in zes fascinerende takes van een tunnel, een bos, een fabriek, een moskee, graffiti en een schoorsteen.
Rapt (Lucas Belvaux, Frankrijk) 
Nagelbijtende thriller over een bruut ontvoerde, rijke industrieel - een sterke rol van Yvan Attal. Terwijl hij in gevangenschap fysiek en mentaal aftakelt, onderhandelen de ontvoerders, politie en het bestuur van de firma waarvan hij directeur is over het losgeld van 50 miljoen euro.
Nymph (Pen-ek Ratanaruang, Thailand)

Zinsbegoochelende film van de Thaise regisseur Pen-ek Ratanaruang (6ixtynin9, Last Life in the Universe) die zich voor een groot deel in een door vrouwelijke geesten bevolkt bos afspeelt. Het verhaal draait om een afgekoeld huwelijk, dat wordt opgeschud als de man korte tijd in het bos verdwijnt.
Nobody Knows About Persian Cats (Bahman Ghobadi, Iran) 
De Iraans-Koerdische regisseur Bahman Ghobadi duikt onder in de hectische subcultuur van rock en heavy metal in Teheran. In een mix van documentaire, komedie, drama en thriller brengt hij tegelijk een lofzang en een aanklacht op zijn geliefde stad, die gebukt gaat onder religieuze fanatici.
Green Days (Hana Makhmalbaf, Iran) 
De groene revolutie van Iran in beeld. De jonge regisseur Hana Makhmalbaf, die veel indruk maakte met Buddha Collapsed Out of Shame (2007), draaide Green Days deels in Teheran, waar de hoopvolle aanhangers van oppositieleider Mousavi de straat op gingen in de aanloop naar de presidentsverkiezingen. .
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Niet te veel verklappen, was, is en blijft het motto voor de tweede film van de maker van Falkenberg Farewell. Rij-instructeur wordt wakker onder het bloed. Waarom belt hij niet direct de politie?
F*** YEAH!
Een van de best bezochte films in Zuid-Korea van dit jaar is een slim, vaak grappig commentaar op The Chaser (2008, Na Hong-jin), met Kim Yoon Seok als tandeloze rechercheur die een kat-en-muis-spel speelt met een voortvluchtige crimineel.
Cool!
Surrealistische komedie van de regisseur van cultfilm Dainipponjin had alleen in Japan gemaakt kunnen worden. Een droeve komiek wordt wakker in een afgesloten witte kamer - of slaapt hij nog? Onderwijl maakt een Mexicaanse worstelaar zich op voor een belangrijke wedstrijd.
Klinkt heel bruut.
(Excuses voor het ongemak!)
dimi303
-
- 3418 messages
- 3669 votes
Wat een titels toch weeral, en het volledige programma is nog steeds niet bekend.
Maar voor mij toch een iets te grote verplaatsing, jammer.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
De Spectrum Titels nog eens onder handen genomen.
Reading Book of Blockade (Alexander Sokurov, Rusland) 
Het jarenlange beleg van Leningrad tijdens de Tweede Wereldoorlog kostte een miljoen burgers het leven. In Aleksander Sokoerovs documentaire lezen diverse mensen - acteurs, journalisten, studenten, militairen - ooggetuigenverslagen voor over deze, in de woorden van Sokoerov, 'historische en culturele ramp'.
Ne change rien (Pedro Costa, Portugal) 
In zwart-wit gefilmd, intiem portret van de Franse actrice/zangeres Jeanne Balibar. In lange, statische shots weet Pedro Costa het creatieve proces in beeld te vangen. Hij laat opnamesessies, repetities en optredens zien van de veelzijdige Balibar.
La terre de la folie (Luc Moullet, Frankrijk) 
Kan een documentaire over zelfdoding en (soms gruwelijke) moordpartijen ook grappig zijn? Wel als die gemaakt wordt door de eigenzinnige Franse regisseur Luc Moullet. In de dunbevolkte streek waar hij woont, is het aantal (zelf)moorden extreem hoog. Moullet gaat op zoek naar de oorzaken.
I Am Not Your Friend (György Pálfi, Hongarije) (Regisseur van Hukkle en Taxidermia)

Welkom in modern Boedapest. Vijf vrouwen en vier mannen zijn met elkaar verbonden in een cynische rondedans. Een relatie is een kans om iemand te gebruiken, bedrog is zo simpel als een lijntje coke. Schitterend ensemblestuk over het failliet van menselijke verhoudingen.
Honeymoons (Goran Paskaljevic, Servie) 
Naar goed en eeuwenlang gebruik staan Serviërs en Albanezen elkaar naar het leven. Toch wist Goran Paskaljevic een coproductie tussen beide landen tot stand te brengen. De vijftiende film van de nestor van de Servische cinema gaat over twee Albanese en twee Servische gelukszoekers, die merken dat het leven in West-Europa niet meevalt.
Aurora (Alix Jr., Adolfo B., Filipijnen)
Midden in de jungle wordt sociaal werkster Aurora gekidnapt door een groep moslimrebellen. Haar naam betekent 'eerste licht van de dag', maar het is de vraag of Aurora dat ooit nog zal zien. De Filippijnse veelfilmer Adolfo B. Alix Jr. waagt zich voor het eerst op politiek terrein.
Ante (Alix Jr., Adolfo B., Filipijnen)
Rauw en intens drama over de Filippijnse familie Domingo, waarvan elk van de leden op hun eigen onhandige manier probeert te overleven, en worstelt met dilemma's in een immorele samenleving.
Spring Fever (Lou Ye, Hong Kong)
Impressionistische film over een gepassioneerde homoseksuele verhouding tussen de getrouwde intellectueel Wang Ping en de travestiet Jiang Cheng. Na Summer Palace lijkt de Chinese regisseur Lou Ye opnieuw de confrontatie aan te gaan met de Chinese autoriteiten.
Rabia (Sebastian Cordero, Spanje)
Rosa weet niet, dat haar geliefde José Maria, een illegale immigrant, zich na een onbedoelde moord op zolder verbergt in het statige oude huis waar zij werkt. Jaloers houdt hij alles in het huis in de gaten. Romantische thriller won Speciale Juryprijs in Tokio.
Night & Fog (Ann Hui, Hong-Kong)
Ann Hui’s donker-realistische Night & Fog begint aan het eind van het verhaal: met de brute moord van een man op zijn vrouw en dochters. Hui ontmaskert gaandeweg de idylle van het vreedzame gezin en die van Hongkong als het beloofde land voor goudzoekers.
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Ik ben geneigd te denken dat dit alle titels zijn. Opvallendste ontbrekende namen zijn Enter The Void en Un Lac dan. Al lijkt Enter The Void me ook wel een kandidaat voor de surprise film.
Ik ga maar eens voorbereiden waar ik heen wil....
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Heb in een openbare mijn films-lijst tot nu toe 83 films verzameld die al op de site staan en in Rotterdam te zien zijn.
http://www.moviemeter.nl/user/2636/films/34#films
Er is nog genoeg toe te voegen trouwens.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Mwa, Enter the Void was toch wel de titel die dit hele festival de shit had kunnen maken. Wou ook films rond deze film plannen, maar goed.
Signals van Matsumoto Hitoshi, The Sentimental Engine Slayer zijn twee titels die hoog staan nu omdat ik denk dat ik ze anders moeilijk ooit ga zien op het grote scherm. Titels van Nicolas Winding Refn, Herzog, Solondz en Korine zijn meestal vrij snel na het festival te zien. Hoewel mochten ze gunstig uitkomen ze wel hoog staan. Verder nog een beetje speuren.
Is zo een surprise film meestal in het weekend of niet?
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Surprise films zijn meestal op de tweede donderdag of vrijdagavond volgens mij.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Ik ben geneigd te denken dat dit alle titels zijn. Opvallendste ontbrekende namen zijn Enter The Void en Un Lac dan. Al lijkt Enter The Void me ook wel een kandidaat voor de surprise film.
Ik ga maar eens voorbereiden waar ik heen wil....
Un Lac zal er niet komen. Ruim een jaar geleden sprak ik de producente. Zij verwachtte toen dat-ie op het afgelopen IFFR te zien zou zijn, maar dat is toen dus al niet doorgegaan.
Ik tip trouwens Nowhere Boy en An Education als surprise film(s).
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Er is nog genoeg toe te voegen trouwens.