• 178.174 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.352 actors
  • 9.374.631 votes
Profile

International Film Festival Rotterdam - IFFR

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

Die opende toch pas op het NFF?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Misschien dat ze in een overzicht draait, maar niet in het offiiele programma, dat zijn enkel nieuwe films.

MFEO

• 682 messages
  • 38 votes

Waar blijft het nieuws over welke filsm er nog meer gaan komen? Is nu wel erg stil op dit forum.

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

Nagasaki’s HEART, BEATING IN THE DARK opent IFFR 2006

De 35e editie van het International Film Festival Rotterdam wordt op woensdag 25 januari 2006 geopend met de Europese première van HEART, BEATING IN THE DARK van Nagasaki Shunichi. De Japanse regisseur, die door het festival ook is geselecteerd als Filmmaker in Focus, zal aanwezig zijn op de openingsavond. Het festival vertoont dertien films van Nagasaki.

Festivaldirecteur Sandra den Hamer over de keuze van de openingsfilm: “HEART, BEATING IN THE DARK (2005) is een uitstekende en aangrijpende film, en het is ook een bijzonder gelaagd statement over film en filmmaken. En daarom de perfecte openingsfilm voor de 35e editie van een festival waarin film als kunst centraal staat.”

HEART, BEATING IN THE DARK is deels een bewerking, deels een vervolg op Nagasaki’s eigen en gelijknamige film uit 1982 en zijn eigen ‘making off’. De beide Hoofdrolspelers uit 1982 keren, ouder en wijzer, terug in de 2005-versie terwijl een nieuw jong paar op de vlucht slaat.

NAGASAKI Shunichi (1956) heeft gedurende vele jaren een constante stroom van provocerende en uitdagende films afgeleverd waarin de personages vaak door onvoorziene omstandigheden naar extremen worden gedreven. Nagasaki maakte in de jaren zeventig deel uit van de voorhoede van de Japanse 8-millimeter scene en heeft sindsdien gewerkt met alle mogelijke filmformaten: Super-8, 16 mm, 35 mm, video en digitale video.

Voor het eerst wijdt een groot filmfestival buiten Japan een retrospectief programma aan Nagasaki Shunichi. Dit programma omvat dertien van zijn films waaronder de originele versie van HEART, BEATING IN THE DARK uit 1982, THE LONELY HEARTS CLUB BAND IN SEPTEMBER (1982) en THE ENCHANTMENT (1989).

Het International Film Festival Rotterdam 2006 presenteert de volgende films van Filmmaker in Focus Nagasaki Shunichi:

THE SUMMER YUKI THREW AWAY ROCK MUSIC (YUKI GA ROCK WO SUTETA NATSU) (1978)

HEART, BEATING IN THE DARK (YAMIUTSU SHINZÔ) (1982 – original version)

AFTER THAT (SONOGO) (1982)

THE LONELY HEARTS CLUB BAND IN SEPTEMBER (1982)

LONDON CALLING (1985, korte film)

THE ENCHANTMENT (YÛWAKUSHA) (1989)

STRANGER (YORU NO STRANGER, KYOFU!) (1991, video)

THE LAST DRIVE (SAIGO NO DRIVE) (1992, tv-film)

WILD SIDE (WAIRUSAIDU) (1993, tv-film)

SOME KINDA LOVE (ROMANSU) (1996)

DOGS (DOGGUSU) (1998)

A TENDER PLACE (YAWARAKA NA HOO) (2001, tv-film)

HEART, BEATING IN THE DARK (YAMIUTSU SHINZÔ) (2005), Openingsfilm IFFR 2006

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5077 votes

Begin nu toch wat ongeduldig te worden, niemand een linkje naar een gelekt programma ofzo?

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Daar zat ik ook al te hopen, ja

Maar goed, er is vandaag tenminste weer een beetje nieuws: de veertien films van de VPRO Tiger Awards Competitie 2006:

(alfabetisch op naam van de filmmaker)

SONG OF SONGS van Josh Appignanesi (Groot-Brittannië, 2005), internationale première.

GLUE (GLUE (HISTORIA ADOLESCENTE EN MEDIO DE LA NADA)) van Alexis Dos Santos (Argentinië, 2006), wereldpremière, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

LAND OF THE BLIND van Robert Edwards (Groot-Brittannië /USA, 2006), wereldpremière.

THE GAZE (NEGAH) van Sepideh Farsi (Iran/Frankrijk, 2006), wereldpremière, CineMart 2000 Project.

UN MATIN BONNE HEURE (EARLY IN THE MORNING) van Gahité Fofana (Frankrijk/Guinee, 2006), wereldpremière, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

WALKING ON THE WILD SIDE (LAI XIAO ZI) van Han Jie (China, 2006), wereldpremière, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

UN JOUR D’ÉTÉ (A SUMMER DAY) van Franck Guérin (Frankrijk, 2006), wereldpremière.

ODE TO JOY (ODA DO RADOSCI) van Anna Kazejak-Dawid & Jan Komasa & Maciej Migas (Polen, 2005), internationale première.

THE LEGEND OF TIME (LA LEYENDA DEL TIEMPO) van Isaki Lacuesta (Spanje, 2006), wereldpremière.

NORTHERN LIGHT (LANGER LICHT) van David Lammers (Nederland, 2006), wereldpremière.

MADEINUSA van Claudia Llosa (Peru/Spanje, 2005), Europese première.

THE DOG POUND (LA PERERRA) van Manuel Nieto Zas (Uruguay/Argentinië/Canada/Spanje, 2006), wereldpremière, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

OLD JOY van Kelly Reichardt (USA, 2005), internationale première.

TAKING FATHER HOME (BEI YA ZI DE NAN HAI) van Ying Liang (China, 2005), Europese première.

meer info per film, inclusief plotbeschrijvingen

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Op het eerste gezicht vind ik Land of the Blind de meest opvallende film: met Ralph Fiennes en Donald Sutherland. Kan me niet herinneren dat er de laatste jaren een Tigerkandidaat was met zulke grote acteurs.

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Iemand op het Xi-forum meldt nog meer titels. Dit vond ik op het eerste gezicht de meest interessante:

- Les Amants Reguliers (Garrel)

- Good Night and Good Luck (Clooney)

- Solntse (Sokurov)

Hij noemt als 'vrijwel zeker':

- Shanghai Dreams (Wang Xiaoshuai)

- Sympathy for Lady Vengeance (Park Chan-wook)

- The Wayward Cloud (Tsai Ming-liang) (*yeuy*)

Ben wel benieuwd hoe hij aan die informatie komt.

• 22407 messages
  • 5077 votes

Als de nieuwe Tsai Ming-Liang en de nieuwe Aoyama er zijn ben ik een zeer gelukkig mens.

Ik ga dit jaar (wegens full time werkzaamheden) wat minder dan vorig jaar. De drie normale weekenddagen ben ik er en ik ga ook nog wel wat avonden (wegens een stuk dichterbij wonen is dat nu beter te doen).

Onderhond

• 87595 messages
  • 12845 votes

De nieuwe Tsai draait vanaf morgen volop in ons arthouse bioscoopje .

Toch wel vreemd eigenlijk, gezien een festival als IFFR er nu pas mee afkomt, en Cinéart toch vaak samenwerkt met A-Films.

Die nieuwe Aoyama zie ik ook compleet zitten, al ben ik wel benieuwd wat z'n vroegere fans ervan zullen vinden, gezien de verscheidene geruchten die rond de film cirkelen

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Onderhond wrote:

Toch wel vreemd eigenlijk, gezien een festival als IFFR er nu pas mee afkomt, en Cinéart toch vaak samenwerkt met A-Films.

Wordt-ie nog wel uitgebracht in Nederland? Ik heb hier de complete releaselijst voor het komende jaar niet maar op de lijst voor de komende maanden op nfc.org staat-ie niet. En noch 1morefilm noch A-Film hebben hem op hun website staan...

• 22407 messages
  • 5077 votes

Good Bye Dragon Inn heeft de filmhuizen hier ook al niet gehaald. Ik meen ooit gelezen te hebben dat dit mede te danken was aan lege zalen bij What Time Is It There?

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

starbright boy wrote:

Ik ga dit jaar (wegens full time werkzaamheden) wat minder dan vorig jaar. De drie normale weekenddagen ben ik er en ik ga ook nog wel wat avonden (wegens een stuk dichterbij wonen is dat nu beter te doen).

Dan kun je iig alsnog heel wat zien. Alleen wel hopen dat de films die je het liefst ziet ook draaien op tijden dat jij kunt.

Ik heb weer eens 10 dagen vrij gepland en banjer non-stop van bioszaal naar bioszaal

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

starbright boy wrote:

Good Bye Dragon Inn heeft de filmhuizen hier ook al niet gehaald. Ik meen ooit gelezen te hebben dat dit mede te danken was aan lege zalen bij What Time Is It There?

Circa 3.000 bezoekers en 17.000 euro. Niet interessant voor A-Film allicht, maar bij een Filmmuseumtitel komt zoiets vaker voor. Sokurov bijvoorbeeld haalt steevast zoiets en die blijven ze iedere keer weer uitbrengen (gelukkig!). Zo'n behandeling verdient Tsai ook, zou ik zeggen.

MFEO

• 682 messages
  • 38 votes

Een deel van de progamatie heb ik zo net gezien. Van zo'n 4 zalen weet ik de progomatie onder voorbehoud.

MFEO

• 682 messages
  • 38 votes

Er zitten ook veel korte filmpjes bij zie ik.

In pathe 3 gaat oa draaien

Angel's Fall

Dam street

Frozen Land

My Nikifor

Workingman's Death

La leyenda del tiempo

Sud Express

en nog veel meer

Hoe ik er aan kom....... inside information

Ik denk dat NEO en TITAN het wel kunnen weten hoe ik er achter gekomen ben .

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Ah, interessant Uit dit lijstje lijkt vooral My Nikifor mij wel wat. (jullie zijn niet toevallig vrijwilliger tijdens het festival ofzo? of Pathe-medewerker?)

Enneh... weet je toevallig iets over de grote zalen (Pathe 1, 4, 5 of 7)?

Officieel iffr-nieuwtje van vandaag is trouwens dat Clooney's Good Night, and Good Luck de slotfilm is en dat Ang Lee's Brokeback Mountain draait op de openingsavond.

MFEO

• 682 messages
  • 38 votes

Nope geen vrijwilliger en werk niet bij Pathe.

Was puur toeval dat ik die van Pathe 3 zag omdat dat XXXX 3 had moeten zijn. Verkeerde naam dus gegeven bestandje en dus naar de verkeerde bios gestuurd.

Meeste films draaien trouwens in diverse zalen.

Hier nog wat titels.

Het Zwijgen - André van der Hout

Song Of Songs - Josh Appignanesi

Bubble - Steven Soderbergh

Breakfast On Pluto - Neil Jordan

North Country - Niki Caro

Seven Invisible Men - Sharunas Bartas

13 (Tzameti) - Géla Babluani

Diep - Simone van Dusseldorp

The Three Burials of Melquiades Estrada - Tommy Lee Jones

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

MFEO wrote:

Was puur toeval dat ik die van Pathe 3 zag omdat dat XXXX 3 had moeten zijn. Verkeerde naam dus gegeven bestandje en dus naar de verkeerde bios gestuurd.

Ah, op die manier. Prima, zo'n foutje

Wat me aan de lijst opvalt: veel grote Engelstalige films (namen althans): Ang Lee, Soderbergh, Jordan en ook Clooney en Tommy Lee Jones. Lijkt een beetje op 2000, toen het festival opende met The Insider, afsloot met Sleepy Hollow en er verder ook nog o.m. Being John Malkovich, The Limey en Bringing Out the Dead draaiden. Veel films die toch nog wel groot worden uitgebracht.

Maar goed, mij hoor je niet klagen, ik kom er de rest van het jaar toch nauwelijks aan toe. En anders zoek ik zelf de obscure filmpjes er wel uit.

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

http://www.filmeducatie.nl/nieuws/209.html Kijk hier even, als ze een Jelle de Graaf noemen... Dat ben ik!

tessav1

• 79 messages
  • 0 votes

Ik heb net m'n kaartjes voor Brokeback Mountain besteld (Ik wacht al meer dan een jaar op die film, ben zo blij dat ik 'm eindelijk ga zien! )

Nou heb ik even een vraagje. Wat voor soort feest is het slotfeest? Komen er nog bekende mensen? Is het gezellig?

tessav1

• 79 messages
  • 0 votes

En nog een vraagje: Iemand iets gehoord over Clooney die misschien aanwezig is bij de afsluiting?

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

feanaro surion wrote:

http://www.filmeducatie.nl/nieuws/209.html Kijk hier even, als ze een Jelle de Graaf noemen... Dat ben ik!

Leuk. Hoe ben je hier bij beland? Verslagje schrijven enzo?

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

Filmpje dat ik heb gemaakt, recensies en een brief opgestuurd. Hoorde ervan via iemand die bij het filmmuseum werkt. Wel allemaal woensdag de filmfestivaleditie van de vrij nederland kopen!

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Leuk man, gefeliciteerd!

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Leuk feanaro, veel plezier! En wijsheid natuurlijk

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

MFEO wrote:

Er zitten ook veel korte filmpjes bij zie ik.

In pathe 3 gaat oa draaien

Angel's Fall

Dam street

Frozen Land

My Nikifor

Workingman's Death

La leyenda del tiempo

Sud Express

en nog veel meer

Hoe ik er aan kom....... inside information

Ik denk dat NEO en TITAN het wel kunnen weten hoe ik er achter gekomen ben .

Uiteraard. Heb zelf ook hier en daar wat inside bronnen wat betreft het iffr.

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

Wanneer komt de IFFR bijlage van de Volkskrant eigenlijk uit?

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Aanstaande Donderdag, dus exemplaar reserveren

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

En de Vrij Nederland van Woensdag besteed ook aandacht aan het IFFR, wel kopen want er staat ook een interview met mij en 2 van de andere moviesquad-leden in

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.