• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.059 actors
  • 9.371.622 votes
Profile

Film Fest Gent

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Vond Miss Zombie veels te repeterend waardoor de film al heel vroeg begon te slepen. Wel erg mooie belichting.

Wat is er mis met Qui Vive? Heel subtiel en intiem Frans drama van een debuterend regisseuse. En erg mooi gebruik van (elektronische) muziek.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Straks weer een Belgische film eau zoo na het mooie at home. Ik ben benieuwd.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

'Gente de bien', winnaar Beste film, vanavond op Film Fest Gent! & Bret Easton Ellis gaat voor passie

Grappige terzijde. Vanochtend stond een kameraad van me - zonder te weten wie het was - op de voeten van Bret Easton Ellis omdat die iets te laat binnenkwam bij de persvoorstelling. Hoop trouwens dat het IFFR Gente de Bien gaat vertonen want dat is echt een hele mooie, warme Colombiaanse film.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Het zit er voor mij weer op. Veertig films / documentaires kijken in een ruime week met weer veel regen (!) en af en toe wat zonneschijn. Heb zelfs dit jaar twee middagen wat kunnen genieten van de zon in de parken van Gent. Voor het Filmfestival zag ik al een aantal Klassiekers en recente titels Blind (Eskil Vogt) en Maïdan (Sergei Loznitsa). Beiden titels zouden het schoppen tot onderstaande lijsten:

HOOGTEPUNTEN:

01. Jauja (Lisandro Alonso)

02. Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (Alejandro González Iñárritu)

03. Lucifer (Gust van den Berghe)

04. The Salt of the Earth (Wim Wenders + liano Ribeiro Salgado)

05. Bai ri Yan Huo / Black Coal, Thin Ice (Diao Yi'nan)

06. Cold in July (Jim Mickle)

07. Le Meraviglie / The Wonders (Alice Rohrwacher)

08. Gente de Bien (Franco Lolli)

09. Sto spiti / At Home (Athanasios Karanikolas)

10. Futatsume no Mado / Still the Water (Naomi Kawase)

11. Whiplash (Damien Chazelle)

12. 20,000 Days on Earth (Iain Forsyth + Jane Pollard)

13. Waiting for August (Teodora Mihai)

14. [i]Qui Vive / Insecure[/i] (Marianne Tardieu)

15. Risse im Beton / Cracks in Concrete (Umut Dag)

16. N: The Madness of Reason (Peter Krüger)

17. Merchants of Doubt (Robert Kenner)

18. Fehér Isten / White God (Kornél Mundruczó)

19. La Prochaine Fois je Viserai le Coeur (Cédric Anger)

20. Haganenet / The Kindergarten Teachter (Nadav Lapid)

DIEPTEPUNTEN:

01. Stella Cadente (Luis Miñarro)

02. Eau Zoo (Emilie Verhamme)

03. Adieu au Langage (Jean-Luc Godard)

04. Waste Land (Pieter Van Hees)

05. Miss Zombie (SABU)

06. Mula sa Kung Ano Ang Noon / From What is Before (Lav Diaz)

07. Il Capitale Umano / The Human Capital (Paolo Virzì)

08. La Sirène du Mississipi / Mississippi Mermaid (1969 | François Truffaut)

09. Violet (Bas Devos)

10. Au fil d'Ariane (Robert Guédiguian)

Hoop de volgende titels nog een keer in te halen: Une Autre Vie (Emmanuel Moure), Bella Addormentata (Marco Bellocchio), Charlie's Country (Rolf de Heer), Gui Lai / Coming Home (Yimou Zhang), Fury (David Ayer), The Go-Go Boys: The Inside Story of Cannon Films (Hilla Medalia), Leviathan (Andrey Zvyagintsev), Mr. Turner (Mike Leigh), Reality (Quentin Dupieux), Retour à Ithaque (Laurent Cantet), These Final Hours (Zak Hilditch), Plemya / The Tribe (Myroslav Slaboshpytskiy), The Unknown Known (Errol Morris) en Welp (Jonas Govaerts).

Minpuntje. Het Filmfestival van Gent presteert het soms om met vier ondertitelingen aan te komen zetten. Zoals bij het Griekse To Mikro Psari / Stratos die in de print al Duitse en Engelse ondertiteling had en eronder nog Frans en Nederlands. Dat is echt een serieuze smet omdat het merendeel van de films ook gewoon met Engelse ondertiteling volstaan hadden.

Veel slecht films heb ik niet gezien maar die er tussen staan zijn vooral stevige teleurstellingen. Zo vond ik Godard in zijn zwanenzang veels te banaal te werk gaan. Met als dieptepunt de poepgrapjes op de geluidsband. Volgens mij ook de enige film van het Filmfestival waar werkelijk iedereen de zaal verliet met hoofdpijn. Dus u zijt gewaarschuwd.

De catalogus van het Filmfestival had soms dusdanige woordspelingen en vergelijkingen dat ik niet anders kon dan erom lachen. Zoals bijvoorbeeld bij Le Meraviglie / The Wonders:

Ze combineert in haar films de beste aspecten van de grote Italiaanse regisseurs die haar voorgingen: de fantasie van Fellini, de maatschappijkritiek van Pasolini, de vertelstijl van Antonioni en de filmstijl van Rossellini.
Gaat toch nergens over?

Opvallende terugkerende elementen in mijn programma. Veel films waarin honden een belangrijk onderdeel zijn van het geheel, coming-of-age, reconstructies van politieonderzoeken en een onverwachte double bill over Afrika (Ivoorkust). En nog wat twitternotities op een rij:

''Graag een distributeur voor het intieme Franse drama Qui Vive en de strakke retrothriller Cold in July. Aanraders.''

''Jauja = Fenomenaal. Alonso antwoord op de Cinema van Weerasethakul. Heel, heel speciaal.''

''Ben al op behoorlijk wat Filmfestivals geweest echter de leader van @FilmfestGent dit jaar is veruit de coolste.''

''Waste Land van Pieter Van Hees is vooral een 'waste of time'.''

''Le Meraviglie = Bellezza! De talentvolle zusjes Rohrwacher schudden die oude, versleten Italiaanse Cinema eens flink doorelkaar.''

''Visitors = 'edelkitsch-symfonie'. Met Philip Glass als componist die al 25 jaar over zijn hoogtepunt is. Of mag ik dat niet zeggen?''

''Nog nooit meegemaakt maar bij de Colombiaanse Gente de Bien bleef de gehele zaal zelfs na de aftiteling nog zitten. Terecht.''

''Terecht dat Cannes Mia Hansen-Løve's Eden heeft afgeschoten. Teleurstelling.''

''Over slechte films gesproken. Mag ik Il Capitale Umano nomineren?''

''Wat mot je nu met zoiets als Stella Cadente (Luis Miñarro)? Zat gewoon dit jaar in de Tijgercompetitie van het IFFR. Zonde.''

''Valt er iets negatiefs te zeggen over de associatieve documentaire 20,000 Days on Earth? Nee, niet echt.''

''De Q&A van Stratos (Yannis Economides) was klokslag 01.30 afgelopen. Lekker bezig.''

''Ben het eens met Truffaut dat La Sirène du Mississippi een 'mislukking' is. Vond alleen de koelbloedige Deneuve de moeite waard.''

''Risse im Beton is een intens noodlotsdrama uit Oostenrijk. Krachtig, smerig en heel emotioneel. ★★★★''

''Denk dat ik met Eau Zoo van debuterend regisseuse Verhamme de slechtste Belgische film van het jaar te pakken heb.''

''Zogenaamde programmeurs en artistieke directeuren die op Filmfestivals structureel uit films weglopen kunnen ondergetekende beter vermijden.''

''Cinematograaf Emmanuel Lubezki schudt de Amerikaanse Cinema even flink door elkaar.''

''Waarom vertoont het @FilmfestGent eigenlijk geen Nederlandse speelfilms? Vorig jaar ook al geen enkele. Werkelijk niets de moeite waard?''

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Malick wrote:

''Ben het eens met Truffaut dat La Sirène du Mississippi een 'mislukking' is. Vond alleen de koelbloedige Deneuve de moeite waard.''

Ik meende al ergens gelezen te hebben dat Truffaut dit een mislukking vond, maar kon het niet meer terug vinden. Het was dus op het filmfestival zelf dat dat ergens stond aangegeven?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Metalfist wrote:

Ik meende al ergens gelezen te hebben dat Truffaut dit een mislukking vond, maar kon het niet meer terug vinden. Het was dus op het filmfestival zelf dat dat ergens stond aangegeven?

Stond o.a. in de catalogus. Maar ook op hun website.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Juist, ik heb die catalogus nog meegenomen en in de file wat doorgebladerd Vraag me trouwens af vanwaar ze dat hebben gehaald, kon het vorige keer niet meteen terugvinden. Vond het zelf trouwens één van zijn sterkste films.

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Malick wrote:

Het zit er voor mij weer op. Veertig films / documentaires kijken in een ruime week met weer veel regen (!) en af en toe wat zonneschijn.

Dank voor de impressie, leuk om te lezen. Ik kon helaas niet, maar mag achteraf nog blij zijn als ik jouw weerbericht lees. Ik beleef zo'n buitenlands filmfestival namelijk heel anders dan jij. Ik maak er een vakantie'tje van. Cold in July is inderdaad een aanrader.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Diaz als laatste van een reeks van 25 films, het zit er weer op.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

01. Visitors ( Godfrey Reggio )

02. Whiplash ( Damien Chazelle )

03. Reality ( Quinten Dupieux )

04. Life Itself ( Steve James )

05. Jauja ( Lisandro Alonso )

06. Leviathan ( Andrej Zvyagintsev )

07. Still The Water ( Naomi Kawasaki )

08. Stratos ( Yannis Economides )

09. Violet ( Bas Devos )

10. Maidan ( Sergei Loznitza )

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

En de publieksscores met twee terechte laatste titels.

yeyo

• 6351 messages
  • 4613 votes

Interessant om te lezen. Ik vond Pasolini heel goed, maar had wel het vermoeden dat het merendeel van het publiek er anders over dacht. Soms kun je in de zaal wel zo'n beetje een 'vibe' aanvoelen. Over de hoge score van Reality ben ik dan weer verbaasd. Hoewel ik er mij van bewust ben dat Dupieux een aantal loyale aanhangers heeft, had ik toch gedacht dat ook heel wat andere mensen die film grenzeloos irritant zouden vinden.

Over het algemeen wel hoge gemiddeldes! Blijkbaar stemmen de meeste bezoekers 'galanter' dan ik.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Malick wrote:

En de publieksscores met twee terechte laatste titels.

From What is before is niet opgenomen in die lijst of kijk ik daar over.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Klopt. En dat is een wel bekend probleem bij hele lange films op Filmfestivals. Mis trouwens nog wel meer maar deze lijst is accurater dan het IFFR.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Focus op de Britse Cinema op het komende filmfestival van Gent.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Verwacht van dit Filmfestival niet opeens een focus op Thailand, Hongarije, Peru of Indonesië. Maar als dit betekent dat Norfolk (Martin Radich) te zien zal zijn dan hoor je me niet klagen.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Robin Pronts misdaadfilm 'D'Ardennen' opent 42e Film Fest Gent

Daar zal ook Larraín's nieuwste film te zien zijn.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ja-ja 't staat al in de agenda - nu ook nog daadwerkelijk regelen...

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Lezen The One Ring en Mister Blonde ook mee? Focus op (hedendaagse) Britse Cinema.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Eerste 15 titels van het 42e Filmfestival Gent

Nou, dat Son of Saul gaat winnen is nu al zeker. Echt zo'n competitie die ze mogen schrappen van mij. Mis verder een beetje het vuurwerk waar ik enthousiast van word. Vooralsnog alleen die titel uit Palestina genoteerd. En wellicht D’Ardennen als die geen Nederlandse distributeur vindt.

Ze gaan trouwens ook Russell's The Boy Friend, Franco's Chronic en Maddin's The Forbidden Room vertonen. Is die laatste wat voor mij?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Het programma is vanmiddag bekendgemaakt. Was niet direct enthousiast omdat ik op wat ander vuurwerk had gerekend maar wellicht dat deze selectie aan films / documentaires toch iets kan zijn.

Opmerkelijk veel documentaires over de 'filmwereld'. Wat mij betreft te veel voor zo'n klein Filmfestival. En is Latijns-Amerika en Afrika daarentegen toch wel zwaar in de minderheid. Tel nog geen vijf titels. En ook dit jaar geen Nederlandse film ...

De nieuwe films van Sean Baker, Eli Roth, Sabu, Yorgos Lanthimos, Guy Maddin, Pablo Larraín, Noah Baumbach, Atom Egoyan, Larry Clark, Barry Levinson en Miguel Gomes skip ik. Weinig vertrouwen in. Van de Klassiekers-sectie had ik alles al gezien of hoef ik niet te zien waardoor ik op slechts één titel uitkwam: The Ipcress File van Sidney J. Furie. Black Narcissus kijk ik wel thuis.

Wil voor The Fourth Direction, Experimenter, The Falling, A Few Cubic Meters of Love, The Ipcress File, Je ne suis pas un salaud, Love, Theft and Other Entanglements, Madonna, Nahid, One Floor Below, The Other Side, La Peur, Short Skin, Sleeping Giant, Snow in Paradise, Still, Sunrise, Tale of Tales, Thanatos, Drunk, The Violators en Violencia gaan.

En twijfel nog over Babai, Black, Bobbejaan, Brak, Maestà, Taj Mahal en You (Us) Me.

En van de aangekochte titels: The Assassin, The End Of The Tour, The High Sun, Ixcanul, Louder Than Bombs, Mountains May Depart, Our Little Sister, Out of Nature, Phantom Boy en Rams. Twijfel nog over Son Of Saul. Lijkt me te zwaar om die in een week van tientallen titels te gaan zien. Wil ik liever los gaan zien.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Tangerine

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Heb de volgende titels ingestuurd: Violencia, Brak, Maestà, Taj Mahal, Je ne suis pas un Salaud, You (Us) Me, Zui Sheng Meng Si / Thanatos, Drunk en Nahid. Hier een aantal opmerkelijk trailers:

Science-fictiondocumentaire over migratie. Intrigerend.

Volgens het Filmfestival van Gent het meest avontuurlijke cinematografische experiment van het jaar. Hopelijk met geen alwetende voice-over en zo min mogelijk aan dialogen. In ieder geval erg ben benieuwd naar.

Er draait verder ook nog een film waarvoor Agnès Godard het camerawerk deed. Dat is al een reden om te gaan kijken. Een impressionistische coming-of-age debuut genaamd Sleeping Giant. En een opmerkelijke film uit Columbia met dit fragment:

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Wat zijn jullie selecties?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Je hebt PM. Vooralsnog staat bij ons (Starbright Boy) de laatste dag vast:

Donderdag 22:

01. Arabian Nights 01 (09.30 – 11.40 | Kinepolis 10 | Persvoorstelling)

02. Arabian Nights 02 (11.45 – 14.00 | Kinepolis 10 | Persvoorstelling)

03. Arabian Nights 03 (14.15 – 16.30 | Kinepolis 10 | Persvoorstelling)

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Dankjewel!

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Eadweard en The first film wil ik zeker op mijn programma en bovenaan het lijstje The forbidden room.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Van wat ik al zag: Back to the Future (★½), Back to the Future II (★½), Back to the Future III (★½), The Boys from Fengkuei (★★★), The Diary of a Teenage Girl (½), Durak (★★★½), Far From The Madding Crowd (★★★), L'Immortelle (★★★★), Kes (★★★★), Midnight Express ( - ), Mia Madre (★★★½), Seymour: An Introduction (★★★) en Slow West (★★★½). Hoop morgen mijn programma definitief rond te hebben.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Woensdag 14:

01. Taj Mahal (14.30 – 16.15 | Kinepolis 01)

02. Snow in Paradise (17.30 – 19.30 | Kinepolis 04)

03. You (Us) Me (20.00 / 21.45 | Sphinx 01)

04. Thanatos, Drunk (22.30 – 00.30 (Spinx 03)

Donderdag 15:

01. Phantom Boy (10.00 – 11.35 | Kinepolis 10 | Persvoorstelling)

02. Babai (11.45 – 13.40 | Kinepolis 08 | Persvoorstelling)

03. The Falling (14.30 – 16.30 | Kinepolis 04)

04. Chauthi Koot (17.30 – 19.40 | Sphinx 03)

05. Short Skin (20.00 – 21.35 | Sphinx 01)

06. Sleeping Giant (22.30 – 00.10 | Kinepolis 08)

Vrijdag 16:

01. The High Sun (09.30 – 11.40 | Kinepolis 08 | Persvoorstelling)

02. 45 Years (11.50 – 13.35 | Kinepolis 10 | Persvoorstelling)

03. Our Little Sister (14.30 – 16.45 | Kinepolis 04)

04. The Assassin (17.30 – 19.30 | Kinepolis 04)

05. The First Film (20.00 – 22.00 | Skoop 02)

06. Experimenter (22.30 – 00.15 | Sphinx 03)

Zaterdag 17:

01. La Gran Invención + Brak (10.00 – 11.45 | Kinepolis 08 |Persvoorstelling)

02. A Few Cubic Meters of Love (11.50 – 13.10 | Kinepolis 08 |Persvoorstelling)

02. The Violators (14.30 – 16.20 | Kinepolis 10)

03. Chuck Norris vs. Communism (17.30 – 19.00 | Sphinx 01)

04. Maestà (21.00 – 22.10 | Sphinx 03)

05. Still (22.30 – 00.30 | Skoop 01)

Zondag 18:

01. Louder Than Bombs (11.45 – 13.45 | Kinepolis 09 | Persvoorstelling)

02. Rams (14.00 – 15.40 | Kinepolis)

03. La Peur (17.30 – 19.15 | Sphinx 03)

04. El Club (20.00 – 21.50 | Kinepolis 08)

05. Chasuke's Journey (22.30 – 00.30 | Skoop 01)

Maandag 19:

01. Suffragette (11.30 – 13.30 | Kinepolis 08 | Persvoorstelling)

02. Hitchcock/Truffaut (13.30 – 15.00 | Kinepolis 08 | Persvoorstelling)

03. Mistress America (15.00 – 16.40 | Kinepolis 08 | Persvoorstelling)

04. Sunrise (17.30 – 19.05 | Sphinx 03)

05. Black (19.30 – 21.30 | Kinepolis 01) / Son of Saul (20.00 – 22.00 (Kinepolis 04)

06. Tale of Tales (22.15 – 00.30 | Kinepolis 04)

Dinsdag 20:

01. The End of the Tour (11.30 – 13.30 | Kinepolis 10 | Persvoorstelling)

02. Madonna (14.30 – 16.45 | Kinepolis 04)

03. One Floor Below (17.30 – 19.15 | Kinepolis 08)

04. Nahid (20.00 – 22.00 | Skoop 01)

05. Je ne Suis Pas un Salaud (22.30 – 00.30 | Skoop 01)

Woensdag 21:

01. Out of Nature (09.30 – 11.00 | Kinepolis 08 | Persvoorstelling)

02. The Ipcress File (14.30 – 16.30 | Spinx 03)

03. Violencia (17.30 – 19.00 | Sphinx 01)

04. Mountains May Depart (20.00 – 22.20 | Sphinx 01)

05. The Other Side (22.30 – 00.15 | Sphinx 01)

Donderdag 22:

01. Arabian Nights 01 (09.30 – 11.40 | Kinepolis 10 | Persvoorstelling)

02. Arabian Nights 02 (11.45 – 14.00 | Kinepolis 10 | Persvoorstelling)

03. Arabian Nights 03 (14.15 – 16.30 | Kinepolis 10 | Persvoorstelling)

En wil D'Ardennen nog regulier gaan zien. Even kijken wanneer en hoe laat de Kinepolis / Sphinx hem gaat vertonen. Hoe ziet jullie programma eruit? Meeting?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Dat is best een boel - met het klapstuk aan het eind

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.