- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Klinkt als een prachtige lentedag. Maar helaas wonen wij daar niet. Was er maar sprake van een nieuw klimaat.
Goed. Het mag duidelijk zijn dat het winterseizoen niet mijn favoriete seizoen is, maar dit vind ik leuk. Mits het niet langer dan een week of twee duurt, en we vervolgens vol gas de lente in gaan met ons koude kikkerlandje.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Manmanman. Tegen de tijd dat sneeuw in zeeland een beetje blijft liggen heeft iedereen een geitenkop.
Gelukkig vergoed het zomerklimaat een hoop. Dat ian zich makkelijk meten met midden nederland maar dan met veel meer zonuren.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Zoals het er nu uitziet treedt zondag de dooi in. Dat zou een keer tijd worden. Maar ik ben dan ook chagrijnig want ik kan vandaag niet sporten.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Hoe is het met de pijntjes Splinters?
Flink gevoelige spieren. Kwam nauwelijks van de trap af. De trap op gaat een stuk makkelijker. Duidelijk mag zijn dat hardlopen vandaag niet verstandig is.
Overigens geen last van mijn gewrichten.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Vandaag treedt de dooi in. Ik ben er in dit geval zeker niet rouwig om, gezien de foto's van al die schaatsaso's die overal opduiken in de media.
https://twitter.com/PolTeamchefs/status/1360866310394155009?s=20
Aankomende week (licht) wisselvallig en ranzig koud. Maar, aan het eind van deze week, zijn daar dan eindelijk de eerste premature lentedagen. Wat een verademing als dat werkelijkheid wordt.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Wat een aardig weertje vandaag. Aankomende week blijven we genieten van de lente. Dik verdiend na maandenlang, op 1 winterweek na, baggerslecht weer.
Eind februari is het waarschijnlijk gedaan met de vroege lente. Heel slecht wordt het vermoedelijk niet, met blijvend rustig en overwegend droog weer. De temperatuur zal echter onvermijdelijk zakken naar waarden die je niet anders kunt omschrijven dan nutteloos koud.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Aankomende dagen een aardig weerbeeld, maar helaas werkt de temperatuur niet langer mee. Begin volgende week mogelijk iets aangenamer. Lange termijn laat helaas ranzig koud weer zien. Dik pluspunt is dat de komende 10 dagen nauwelijks neerslag wordt voorzien.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Wat een fenomenale dag vandaag. In het zonnetje op het zuiden waanden mensen zich vandaag even in de zomer. Morgen een soortgelijke middag.
Donderdag gaat het helaas mis. De wind draait dan naar het noorden. Walgelijk weer met stevige nachtvorst en gladheid in de nacht en ochtend is het gevolg.
Hebben we daarmee het ergste gehad? Neen. Begin volgende week wordt het nog erger: blijvend nutteloos koud, maar ook nog eens wisselvallig. Het gaat, kortom, van kwaad tot erger.
Morgenmiddag genieten is het devies, want maart roert binnen afzienbare tijd zijn smerige staart.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Zojuist is de zon verdwenen. Hoewel de temperatuur belachelijk laag lag de laatste dagen, was het bij weinig wind en een merkbaar toenemende zonkracht bij tijden nog aardig weer te noemen.
Dat gaat veranderen. Het enige weertype dat walgelijker is dan herfstweer is herfstweer in het verkeerde seizoen. Precies dat weertype is aanstaande: wisselvallig, onstuimig, nutteloos koud. Wat een flutklimaat.
Pas half maart de eerste kansen op beter weer. Tot die tijd is het uitzitten geblazen.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Man, man, man... Gisteren had ik zin in een wandelingetje, dus ging ik een wandelingetje doen.
Uiteraard wel met kennis van het weer, met name kennis van de windrichting, want het zou me toch gaan waaien, daar lusten de apen geen brood van.
Het wandelingetje ging van Brummen naar Zutphen, door boerenlanden, over de brug (IJssel), en daarna nog een stukje IJsseldijk vooraleer door de oude binnenstad van Zutphen het station te bereiken.
Oei, dat was me meteen nadat ik Brummen verliet een plens water over mijn hoofd en in mijn rug. En ik woei bijna over de hele breedte van de weg. Pet in de hand, rugzak op één schouder. En dan de luchten, magistraal, magnifiek.
Halverwege de tocht naar de brug werd het weer weer helderder en kwamen zonnestralen over het land, en landen op het land, daar eenmaal aanbeland schitterden de natte weiden in zilveren licht. Wat een prachtig weer om weer buiten te zijn.
Een regenboog scheen onder de Cortenoeversebrug, en daarboven een grauwdonkere lucht. Adembenemend mooi.
Over de brug, eenmaal in Zutphen, wandelde ik via de Appie Happie naar het station. Bij het verlaten van de Appie bleek het weer enorm te hozen, zodat mijn eerder doorweekte doch windgedroogde kledij alsnog zeiknat in de banken van de trein te rusten kwam.
Een genoeglijke wandeling, met uitzonderlijk fijn weer.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Nog een paar dagen smerig wisselvallig. Met name dinsdag en donderdag bijzonder slecht. Daarna gelukkig stabilisering. Helaas nog zeker een week nutteloos koud. Eind maart kans op een veel aangenamer weertype: aanhoudend droog, mogelijk stijgende temperaturen door doorschuivende hogedruk. Het zou eens tijd worden zeg.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Ook de telegraaf zegt het dus is het waar.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/687917165/zonnige-droge-en-warme-lente-op-komst
Helaas is er weinig van te zien in de verwachting. Ja, de temperatuur gaat eindelijk een keer omhoog. Maar ik zie vooralsnog veel te veel blauwe lijntjes in de neerslagpluim.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Aardig lentedagje vandaag. Stralend zonnig, weinig wind. Opvallend veel mensen zonder jas op straat vanmiddag. Dat laatste ging mij te ver, desalniettemin was de lentezon meer dan welkom.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Wat een weertje vandaag. Dik 23C, op het strand ruim 20C. Morgen een fractie beter. Dan maxima rond 24C. Donderdag wordt het minder. Op mijn locatie zijn donderdag maxima van tegen de 20C mogelijk, maar in een groot deel van het land is het na morgen al huilen met de pet op. Want mis gaat het. As vrijdag is het in het gehele land ranzig koud onder invloed van een dikke noordenwind. Godzijdank blijft het tot zondag overwegend droog. Maar zelfs dat 'geluk' houdt op: na aankomend weekend wisselvallig, nutteloos koud, en winderig. Slechter dan dat kan niet begin april. Gelukkig heeft iedereen nog een mooie dag in het verschiet, in het zuiden des lands zijn het er zelfs twee. ☀️
eRCee
-
- 13449 messages
- 1981 votes
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik vond het vandaag ranzig koud.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Weekgemiddelde coronagevallen gedaald. Nou is een kleine slag om de arm vanwege een mogelijke storing oid nodig, desalniettemin lijkt mij dit een eerste gevolg van het goede weer.
Ook daarom is het veredelde januari weertype dat zeker tot halverwege volgende week standhoudt en zich na het weekend zelfs verscherpt meer dan walgelijk.
Volgende week donderdag komen we allicht een beetje uit de ellende. Lange termijn geeft verhoogde kansen op warm weer. Duimen maar.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Wat een ongelooflijk ranzig en koud kloteweer. Bah. Vorige week sprak ik de hoop uit donderdag enigszins uit de doffe ellende te komen. Dat gaat dus niet door: aanhoudend een walgelijk weertype dat in januari niet zou misstaan. En dat tot minimaal half april. Allicht dat we daarna een keer wat minder virushaplucht voorgeschoteld krijgen.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Echt moeite doen om dit topic weer te vinden. Bah.
Maar wat een heerlijk weer. Vanmorgen urenlang lekker zonnig met af en toe een wolkje, en dan opeens wordt het donker, en donkerder, en nog donkerder, en dan gaat het los: HAGEL!
Sneeuwwittehagelkorrels zoals ik in geen jaren gezien heb.
Echt aprilweer.
Nu zou er een Parijs-Roubaix gereden moeten worden, maar die wordt weer verreden in het najaar, het laffe weerseizoen. Want voorjaren zijn er al amper, maar najaren lijken helemaal afgeschaft.
We kennen nog maar één seizoen: zomer. In de zomer is het hoogzomer, en in de winter is het laagzomer.
Maar een dag als vandaag blijft goud.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Lang leve (letterlijk) de klassieke modus.
Goed. Inmiddels is het half april. Door het smerig koude virusweer is uitgekomen wat ik eerder al dacht: de epidemie groeit inmiddels weer.
Op weergebied ligt het ergste gelukkig achter ons. Langzaam maar zeker kruipen we uit het diepe dal met daarbij een aardig weerbeeld: droog, rustig, vrij veel ruimte voor de zon. Helaas blijven de bovenluchten koud, echt acceptabele maxima zitten er derhalve niet in. Wel valt te verwachten, mede gezien het weerbeeld en de oplopende temperatuur, dat een seizoenseffect op de epidemie waarvan we eind maart een voorproefje hebben gehad zichtbaar wordt. Al met al goed nieuws, zeker gezien het pokkeweer van de afgelopen twee weken.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Ik houd van je, Splinters. Heerlijk die ontnuchterende pessimistische berichten te lezen. Dan kijk ik uit het raam en valt het weer weer helemaal mee.
Lekker zonnetje nu.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Ik houd van je, Splinters. Heerlijk die ontnuchterende pessimistische berichten te lezen. Dan kijk ik uit het raam en valt het weer weer helemaal mee.
Lekker zonnetje nu.
Lekker weer man, ACHTER het glas.
Ik begrijp dat je vanuit je zetel zoiets gevoelsmatig kan ervaren. Het reproductiegetal liegt echter niet. Tijdens het eerste fatsoenlijke lenteweer lag het bij een lagere vaccinatiegraad op 0,96, de eerste helft van april zijn we dankzij het weer flink teruggeworpen. Hoe groot de schade daadwerkelijk is blijkt over een week of twee.
Zoals ik al zei is beduidend beter weer in aantocht. Ik ben bijzonder benieuwd hoe we er over een week of twee voorstaan.
mister blonde
-
- 12709 messages
- 5850 votes
Ik moet er een beetje om gniffelen. Mensen die bijna elke dag het weer gaan recenseren...
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Lekker weer man, ACHTER het glas.
Ik begrijp dat je vanuit je zetel zoiets gevoelsmatig kan ervaren. Het reproductiegetal liegt echter niet. Tijdens het eerste fatsoenlijke lenteweer lag het bij een lagere vaccinatiegraad op 0,96, de eerste helft van april zijn we dankzij het weer flink teruggeworpen. Hoe groot de schade daadwerkelijk is blijkt over een week of twee.
Zoals ik al zei is beduidend beter weer in aantocht. Ik ben bijzonder benieuwd hoe we er over een week of twee voorstaan.
Eerlijk gezegd zijn het weer en het coronavirus voor mij twee andere werkelijkheden. Het zal allemaal wel met weer en zo. Ik zie de daglengte van veel groter belang. UV-straling neemt rap toe met langere daglengte en hoger staande zon. En UV is de vijand van het virus. Die paar graden meer of minder zullen het virus niet in de taas graaien.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Ik moet er een beetje om gniffelen. Mensen die bijna elke dag het weer gaan recenseren...
Ja, leuk he. Mensen met een liefhebberij. Altijd iets om om te gniffelen.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Eerlijk gezegd zijn het weer en het coronavirus voor mij twee andere werkelijkheden. Het zal allemaal wel met weer en zo. Ik zie de daglengte van veel groter belang. UV-straling neemt rap toe met langere daglengte en hoger staande zon. En UV is de vijand van het virus. Die paar graden meer of minder zullen het virus niet in de taas graaien.
Een paar graden niet, nee. Maar een dikke vette arctische uitbraak lijkt mij van een andere orde dan een paar graden meer of minder. Overigens staat het weer dat we eind maart hadden momenteel ook niet in de kaarten.
Bedenk daarbij dat het reproductiegetal medio februari/ begin maart dik boven de 1 lag, snel zakkend in de tweede helft van maart tot zelfs onder de 1 tijdens de eerste royale twintigers eind maart. Over april kan het reproductiegetal nog niet worden berekend, maar de besmettingscijfers van de laatste dagen geven een aardige indicatie en deze is niet bepaald best. Allemaal toeval of heeft die uitermate venijnige arctische uitbraak hier een aandeel in?
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Joh, we hebben gewoon een lekker temperatuurtje dat prima bij de tijd van het jaar past. Het kan niet altijd diepwinter zijn, maar om in april al om hoogzomer te bedelen is ook weer van de gekke. Gelukkig weet je dat zelf ook en geef je me dus gelijk. Ik ben daar niet rouwig om overigens, want ik verdien het.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Joh, we hebben gewoon een lekker temperatuurtje dat prima bij de tijd van het jaar past. Het kan niet altijd diepwinter zijn, maar om in april al om hoogzomer te bedelen is ook weer van de gekke. Gelukkig weet je dat zelf ook en geef je me dus gelijk. Ik ben daar niet rouwig om overigens, want ik verdien het.
De daling van het reproductiegetal zette in tijdens het eerste lenteweer half maart, en heeft zich verscherpt tijdens het zomers aandoende weer eind maart. De cijfers over april druppelen de aankomende dagen binnen. Ik zal deze tzt neerpennen.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
De daling van het reproductiegetal zette in tijdens het eerste lenteweer half maart
Huh? Doel je nu op die ene eenzame dag half maart dat de temperatuur boven de tien graden uit kwam? En dat noem je dan lenteweer, en vanuit dat oogpunt ga je goochelen met besmettingscijfers?
Je kunt ook teveel de Adriaan van Bassie uithangen, Splinters, een beetje acrobatiek kan, maar jij bent de Hans Klok onder de cijferacrobaten.
Toch mag ik je wel.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Huh? Doel je nu op die ene eenzame dag half maart dat de temperatuur boven de tien graden uit kwam? En dat noem je dan lenteweer, en vanuit dat oogpunt ga je goochelen met besmettingscijfers?
Je kunt ook teveel de Adriaan van Bassie uithangen, Splinters, een beetje acrobatiek kan, maar jij bent de Hans Klok onder de cijferacrobaten.
Toch mag ik je wel.
1 dag meer dan 10 graden? Volgens mij goochel jij een beetje met het temperatuurverloop.
Maar goed. Heb geduld. We gaan zien of die arctische uitbraak van de afgelopen 14 dagen een piek (je) aan besmettingen heeft veroorzaakt of niet.