• 179.397 movies
  • 12.312 shows
  • 34.166 seasons
  • 650.138 actors
  • 9.400.512 votes
Profile

Weertopic

robertinho

• 1514 messages
  • 2962 votes

Boenga wrote:

(quote)

Ik ben al meer dan 30 jaar veganist. In de eerste plaats omdat ik vanuit de evolutietheorie geen verschil zie in de waarde van het leven van een mens, aap, hond, varken, koe of konijn. Maar ook omwille van de eco-voetafdruk, de voedselverspilling, en de milieu-impact.

Ieder moet voor zichzelf nadenken wat hij/zij wil doen in functie van bijvoorbeeld die voetafdruk. Maar ik vind het wel vreemd dat het voor veel mensen zo moeilijk lijkt - terwijl het steeds makkelijker wordt.

Idem met reizen en de andere kant van de wereld zien: drie generaties terug hadden veel mensen in NL of B nog nooit de zee gezien. Nu zijn NY, Caïro of Tokyo voor velen geen luxe meer, maar echt een nood. Sta me toe dat toch een klein beetje vreemd te vinden.

Het leidt geen twijfel dat er hoe dan ook stappen moeten gezet worden. Zoniet komen er voor iedereen op een of andere manier problemen. Er zullen bijvoorbeeld best wel mensen zijn die van de warmte houden, maar een probleem hebben met de toenemende migratie ten gevolge van de opwarming.

En inderdaad moet dat vooral van de overheden komen; maar dat neemt niet weg: niemand kan alles veranderen, maar iedereen kan iets veranderen.

Helemaal mee eens.

Eet- en reispatronen kun je gewoon aanpassen. Misschien even wennen aan het begin, maar dat overleef je wel. Op dezelfde voet doorgaan zorgt er op termijn gedwongen andere keuzes moet maken, en we weten allemaal dat dat nog minder leuk is.

Ben zelf een aantal jaar geleden begonnen met één enkele dag in de week vegetarisch eten. Dat werden al snel twee of drie dagen per week, ik moest toch compenseren voor de grappig bedoelde, maar voorspelbare en vermoeiende "nou, als jij geen vlees eet, dan neem ik wel een burgertje extra, ha ha ha". Na een jaar geen vlees gegeten te hebben ook het sporadische visje uit het dieet gehaald, en inmiddels op 95% veganistisch dieet.

Ooit begonnen uit milieuoverwegingen, maar na een beetje verdiepen kwam daar ook het gezondheidsaspect bij en uiteindelijk kon ik ook niet meer om het dierenleed heen.

Dit hoeft niet iedereen te doen natuurlijk, maar een beetje bewustzijn en daar met enige regelmaat naar handelen lijkt me niet teveel gevraagd.

Richardus

• 2137 messages
  • 1199 votes

Ik zie het al tegenvallen. Vandaag zou het o zo zonnig worden maar groot wolkendek uit GB die ze niet hadden voorzien dan denk ik? Oplossend convectie van ons natte landje overschat? Stevige en frisse wind ook nog. Temps dinsdag halen ook maar nauwelijks de 30, ma en wo net aan rond 25 en dan de daadwerkelijke bewolking nog maar afwachten. Nee, dit heeft geen voldoende kracht om tot volle wasdom te komen.

Splinters

• 2630 messages
  • 1391 votes

Ik bak hier al een aantal dagen in de zon. Of bakken, eigenlijk staat de zon nu te laag om echt te bakken. Neemt niet weg dat het best lekker weer is.

The Oceanic Six

• 60514 messages
  • 4107 votes

Blij als het weer woensdagavond is.

Waarom hebben we hier toch altijd de keuze tussen matig weer of bloedheet weer. Bleh.

de grunt

• 4338 messages
  • 1577 votes

Net als in de politiek in NL heb je ook maar 2 keuzes.

Splinters

• 2630 messages
  • 1391 votes

Pluim is toch weer wat warmer halverwege en eind deze week. Omdanks de afkoeling lijkt het voorlopig zeer acceptabel weer te blijven: zonnig, droog, warm tot vrij warm.

Op de ultra lange termijn dreigt echter onvervalst herfstweer. Je weet natuurlijk dat dat er een keer van komt, maar toch is het altijd klote het te zien opdoemen.

Splinters

• 2630 messages
  • 1391 votes

Situatie onveranderd. Tot halverwege volgende week heel aardig weer. Zonnig, rustig, droog. Daarna huilen met de pet op: de herfst breekt los. Regen en wind krijgen vrij spel. Bah.

de grunt

• 4338 messages
  • 1577 votes

Splinters wrote:

Daarna huilen met de pet op: de herfst breekt los. Regen en wind krijgen vrij spel. Bah.

Heerlijk!

Splinters

• 2630 messages
  • 1391 votes

de grunt wrote:

(quote)

Heerlijk!

Ieder z'n ding, he?

Schrijf er tegen die tijd een leuk stukje over. Brengt wat reuring. Eens een ander geluid dan ik medio oktober/november een paar keer per week laat horen.

Splinters

• 2630 messages
  • 1391 votes

Heerlijk weertje vandaag. Wat mij betreft is het raadzaam extra te genieten van de aankomende dagen, want daarna is het weerbeeld om te janken. Want het weer gaat omslaan. Koud, winderig, en wisselvallig weer is onderweg naar de lage landen. Wat binnen afzienbare tijd onvermijdelijk resulteert in groen/bruin stinkende smurrie op de tuintegels en op straat. De herfst. Bah. Bah. Bah.

Richardus

• 2137 messages
  • 1199 votes

Kleurrijke natuur, jachtige luchten, knusse filmavonden binnen met snorrende verwarming en katten, bij opklaringen prachtig goudkleurig licht door een loom laaghangende zon... Herfst

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

Grijze luchten, mistige ochtenden, de geur van open haarden in de straten. Katten met gore poten van dode bladeren, stormachtige avonden, harde regens, koude ochtenden, snert... Herfst

Richardus

• 2137 messages
  • 1199 votes

Oh die mistige herfstochtenden inderdaad, en als de zon daar dan halfslachtig doorheen probeer te breken icm de gekleurde natuur. Herfst

Richardus

• 2137 messages
  • 1199 votes

Pepernoten, herfstbockbier en wildweken bij Lidl

Splinters

• 2630 messages
  • 1391 votes

Ha. Herfstliefhebbers.

Mist. Een strontvervelend vochtig weertype waarbij je geen hand voor ogen ziet. vaak gecombineerd met nutteloze kou. Al is mist het minst belabberde weertype in de herfst, dat dan weer wel.

Boenga

• 2641 messages
  • 1545 votes

Splinters wrote:

nutteloze kou.

Aangezien dat hier een kwestie van smaak is, lijkt het adjectief 'nutteloos' me hier niet op z'n plaats.

Kou heeft wel degelijk z'n nut; en het het adjectief is dus even onzinnig als wanneer ik zou spreken over 'nutteloze warmte' in de zomer.

Splinters

• 2630 messages
  • 1391 votes

Boenga wrote:

(quote)

Aangezien dat hier een kwestie van smaak is, lijkt het adjectief 'nutteloos' me hier niet op z'n plaats.

Kou heeft wel degelijk z'n nut; en het het adjectief is dus even onzinnig als wanneer ik zou spreken over 'nutteloze warmte' in de zomer.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je het ecosysteem erbij haalt.

Dat los van het feit dat kou vanuit het oogpunt van de mens, een warmbloedig zoogdier dat optimaal gedijt bij temperaturen tussen 23 en 28C, weldegelijk nutteloos is.

Ook jij overleeft het winterhalfjaar alleen door technologisch vernuft en inventiviteit. Zonder zou kou een pak dodelijker zijn voor de mens dan pak 'm beet het coronavirus, wat toch een serieuze infectie is met vooral onder ouderen een hoge mortaliteit.

Conclusie: ja, in het ecosysteem zoals de aarde nu kent heeft kou zijn functie. Er zijn tal van soorten die gedijen bij kou, deze soorten horen bij die kringloop.

De mens en tal van andere soorten zouden daarentegen prima zonder kou kunnen. De mens zou prima kunnen overleven in een kringloop waarin geen kou voorradig is. Ondanks dat dat een totaal andere wereld op zou leveren.

De mens is van nature nu eenmaal geen kouddeminnende diersoort en is ook niet specifiek afhankelijk van kou of koudeminnende plant- of diersoorten. Sterker nog, kou zit mensen biologisch gezien, zoals eerder al gezegd, alleen maar in de weg.

Maar los daarvan was dat de strekking van mijn bericht niet. Als ik het heb over nutteloze kou, dan spreek ik over koud weer zonder dat het vriest. Dergelijke kou is niet mooi, noch aangenaam, en je hebt er verder geen reet aan, zoals je bijvoorbeeld wel kunt zeggen van sneeuw- of ijspret.

Boenga

• 2641 messages
  • 1545 votes

Splinters wrote:

Dergelijke kou is niet mooi, noch aangenaam, en je hebt er verder geen reet aan...

Maar ook dat is toch gewoon een kwestie van smaak ?!? Natuurlijk heb ik er wat aan, want ik hou er van.

Er is geen haar op m'n lichaam (en zoals je ziet, het zijn er veel) dat er zou aan denken om in de zomer bij +25° aan de Belgische kust op het strand te gaan liggen. Horror voor mij.

Late herfst, +5°, veel wind, een goeie bui: om 11u 's avonds laarzen aan en een lange wandeling langs de waterlijn. Dat vind ik gewoon heerlijk.

Splinters

• 2630 messages
  • 1391 votes

Boenga zelfs met die vacht raad ik je aan meer aan te trekken dan alleen je laarzen, want anders moeten mensen 112 bellen vanwege een onderkoeld persoon langs de vloedlijn.

Misschien wat flauw, ik begrijp wat je wilt zeggen, en ik respecteer ook dat je zo'n strandwandeling lekker vindt. Maar feit is dat je enkel geniet van die wandeling met beschermende kleding aan, want anders kom je niet ver. Dan kun je wel zeggen dat koud weer nut heeft omdat je ervan geniet, maar helemaal eerlijk is dat wat mij betreft niet. Je hebt de luxe dat je van koud weer kunt genieten. Die conclusie dekt de lading mijns inziens beter.

de grunt

• 4338 messages
  • 1577 votes

Het stille seizoen

Lichte vorst aan de grond

Waterkou in je gezicht

De geur van dennenappels

Dwarrelende en vallende bladeren

Paddenstoelen doen hun intrede

In een zeldzaam kleurenspel

Wat kan hier tegenop Splinters. Alle zintuigen in vervoering.

Splinters

• 2630 messages
  • 1391 votes

de grunt wrote:

Het stille seizoen

Lichte vorst aan de grond

Waterkou in je gezicht

De geur van dennenappels

Dwarrelende en vallende bladeren

Paddenstoelen doen hun intrede

In een zeldzaam kleurenspel

Wat kan hier tegenop Splinters. Alle zintuigen in vervoering.

Mooi omschreven. Maar zelfs als je het het beste herfstweer omschrijft loop ik er persoonlijk nog niet warm voor. Het antwoord op je vraag is dan ook dat alle andere seizoenen daar tegenop kunnen. Mits de winter doet wat ie moet doen natuurlijk.

De geur van dennenappels, heerlijk. Lichte vorst vind ik ook niet vervelend. Maar waterkou? Brrrrrr. Daar zit een fikse antipathie. Het is niet zo dat mijn humeur eronder leidt, want uiteindelijk is het maar het weer, en is er veel meer in het leven dan het weer. Maar vies vind ik het.

Ondertussen zeer vervelend weer hier. Het is stormachtig, waterkoud, en het regent onafgebroken. Al 24u lang en voorlopig betert het niet. Zelfs het stukje van de parkeerplaats naar de bioscoop en weer terug was eigenlijk niet te doen. Blegh. Maar gelukkig vergoedde de film veel.

de grunt

• 4338 messages
  • 1577 votes

Splinters wrote:

Maar zelfs als je het het beste herfstweer omschrijft loop ik er persoonlijk nog niet warm voor.

Ik heb het in ieder geval geprobeerd.

AGE-411

• 10343 messages
  • 750 votes

Op waterinfo kan je zien hoeveel neerslag er de voorbije 24h al viel.

Ik woon op het zwarte kruisje. Loopt tegen de 70mm!

https://i.ibb.co/nmyCPt0/26sept.png

Splinters

• 2630 messages
  • 1391 votes

Morgen weer zo'n zeikdag. Waardeloos. Oktober, november, en de eerste helft van december betaal ik tot overmaat van ramp de rekening voor het warme zeewater. Er valt deze periode gemiddeld genomen bijna 2x zoveel dan verder landinwaarts. Bah. Bah. En nog veel meer bah. Weer onwaardig.

Gelukkig vergoeden de vele extra zonuren en het milde klimaat tov west en zeker noordwest nl veel in het zomerhalfjaar. Voorlopig is het echter uitzitten geblazen onder een smerige grijze en natte deken.

de grunt

• 4338 messages
  • 1577 votes

Splinters wrote:

Morgen weer zo'n zeikdag.

Boenga

• 2641 messages
  • 1545 votes

Splinters wrote:

Morgen weer zo'n zeikdag.

Nog zo'n 40 tot 50 échte zeikdagen, en het grondwater (noodzakelijk voor drinkwater) in België zou weer enigszins op het 'normale' niveau komen.

Er is een heel klein beetje hoop !

Splinters

• 2630 messages
  • 1391 votes

Boenga wrote:

(quote)

Nog zo'n 40 tot 50 échte zeikdagen, en het grondwater (noodzakelijk voor drinkwater) in België zou weer enigszins op het 'normale' niveau komen.

Er is een heel klein beetje hoop !

Je hoop slaat nergens op, aangezien jaarrond gezien meer dan voldoende neerslag valt in de Benelux. Zeker in de herfst en winter zeikt het langdurig en zal het langdurig blijven zeiken. Drogere en warmere zomers, het maakt betreffende de waterhuishouding niet uit; het is onze omgang met water die bepalend is. Is gisteren toevallig uitgebreid behandeld in nieuwsuur.

De landbouw staat overigens wel voor een uitdaging. Ten eerste moet intensieve landbouw mogelijk blijven, maar tegelijkertijd zal men anders met water om moeten gaan. Dat besef heeft lto nl na een paar droge zomers inmiddels ook. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat men met een aantal inventieve technologische oplossingen op de proppen zal komen.

Splinters

• 2630 messages
  • 1391 votes

De kop van dat artikel slaat nergens op. Net zoals de kleurkaartjes. Vlaanderen wijkt klimatologisch gezien bijvoorbeeld niet af van de rest van west europa, maar wel van pak m beet het zuidoosten van spanje. Toch hebben deze gebieden dezelfde kleur, wat misleidend is aangezien het twee totaal verschillende klimaatzones betreft die om een compleet verschillende aanpak vragen. Inhoudelijk zie ik een paar punten waarmee aan de slag moet worden gegaan, zoals bijvoorbeeld het hergebruik van water of efficiënter irrigeren. Verder vind ik de insteek niet altijd goed. Uitgangspunt mag natuurlijk nooit zijn een vermindering van watergebruik door mensen. Het moet allemaal efficiënter, maar niet minder. Uitgangspunt moet zijn dagelijks voldoende vers vlees en vis op het bord voor ieder mens op deze aarbol. Dat kan nu niet, uitgangspunt moet zijn dat dat mogelijk wordt gemaakt dmv technologie en innovatie. Maar om dat allemaal uit te leggen aan een vegan is ondoenlijk, vrees ik.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.