• 179.434 movies
  • 12.317 shows
  • 34.174 seasons
  • 650.205 actors
  • 9.401.678 votes
Profile

Weertopic

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Graaf Machine wrote:

Doe jij ook mee met Sjoerds Weerpoll?

Ja, en ook 1 keer gewonnen, en in wat voor een maand: de legendarische maart 2013 zag ik helemaal aankomen! In augustus 2013 en augustus 2016 alsook in januari 2017 op het podium gestaan. In januari 2014 6e geëindigd. In december 2015 (die die EXTREEM WARM verliep) 7e geëindigd. Er is eigenlijk altijd wel een wintermaand waar ik helemaal vanboven eindig.

Voor deze maand heb ik 7,8 graden (1,1 graad te warm), 65 mm (15 mm te droog) en 93 zonuren. (30 zonuren te warm). Ik probeer me altijd te onderscheiden qua zonne-uren om zo meer kans te hebben om te winnen als ik daar goed zit. Neerslag vind ik tricky om te voorspellen, omdat één extreem natte dag je gehele voorspelling kan verneuken. Temperatuur is vrij makkelijk. Daar moet je realistisch in zijn, en gaan van redelijk koud tot zeer warm, maar meestal heb ik wel een goed idee van hoe de temperatuurverloop zal zijn in een maand. Ik probeer ook de nieuwe klimaatnorm te hanteren, dus gewoon al vanuit een warmer opzicht denken, helpt al. Daarnaast heb ik het idee dat er meer drogere dagen zijn, maar meer neerslag op korte tijd, dan vroeger (dus meestal ga ik voor droger dan normaal, maar zoals gezegd soms kun je er flink naastzitten). En dan ga ik bijna altijd voor meer zonne-uren, omdat dagen met mist gewoon veel minder voorkomen dan vroeger het geval was door urbanisatie bijvoorbeeld, door meer zuidwestenwinden, door toename v. wind tov vroeger (hoewel de echte stormen al een tijdje uitblijven) en ook door stedelijke warmte. Mijn tactiek om in wintermaanden tegenstrijdig te zijn, (zacht ging vroeger meestal gepaard met nat en somber) heeft al meermaals gewerkt. Ik ga bijvoorbeeld voor echte mooiweermaanden in de winter, en ben daardaar ook al vaak dichtbijgekomen.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Maar zoals gezegd, ik laat me ook veel leiden door gevoel. Maart 2013 was gevoel. In december 2015 was het ook gevoel. In die twee maanden kon ik zelfs nog extremer gaan (en was ik initieel ook extremer). De eerste waarde die ik voor maart had ingevuld was 2.5 graden, maar ik heb dat later nog aangepast naar 3.9. Uiteindelijk was de 2.5 volledig correct, wat eigenlijk belachelijk laag was. Ik had het aangepast omdat ik het geen realistische waarde vond, en ondanks dat ik toen gewonnen had, heb ik spijt dat ik het aangepast had

Als je weet dat de normale temperatuur 6,2 graden is, en in het nieuwe klimaat maart normaal zachter verloopt, was dit toch wel indrukwekkend. Het is waar ik woon ook de laatste keer dat we echt, maar dan ook echt winterweer hebben gekregen. De laatste keer dat ik wakker geworden ben met een sneeuwdek, was midden maart 2013, en dat is ook de enige keer dat ik me kan herinneren dat ik wakker ben geworden met een sneeuwdek hoger dan 10 cm. En in onze regio lag er echt superveel sneeuw. In de rest van Vlaanderen was het maar 10 tot 20 cm sneeuw, denk ik, maar in Zuid West-Vlaanderen lag er echt 30 cm sneeuw. Ik denk dat ik hier 27 cm gemeten hadden, en in sneeuwhopen kon je gemakkelijk 40 tot 50 cm gaan. En over de Franse grens, of tussen Moeskroen en Doornik lag er nog meer sneeuw. Ik ben die dag ook niet naar school moeten gaan

Sindsdien heb ik nooit nog een blijvend sneeuwdek gezien. Ik heb nog geen sneeuwdek gezien sinds midden maart 2013. We kregen ons deel voor een heleboel jaren. Maar ik denk wel dat er weer een nieuwe periode koude wintermaanden aankomen (dat gaat met periodes). Maar ik denk niet dat het voor deze winter al zal zijn, en ik zou de volgende winter ook al schrappen. 2019-2020 krijgen we een voorproefje (maar de QBO zal wellicht in een positieve fase zitten?). Als de ENSO-index mee wilt werken, kan 2020-2021 prijs worden. En ook voor 2021-2022, en 2022-2023 liggen er kansen, maar moest ik een domeinnaam kopen, dan zou het www.elfstedentocht2021.nl zijn.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Voor deze winter liggen er meer kansen in het begin en einde v/d winter. In het begin v/d winter doordat La Nina nog in de eastern phase zit (EP La Nina), en je ziet dat er wel mogelijkheden zijn voor midden- en eind november / begin december. Maar uiteindelijk moet het dan goed vallen, en als het dan goed valt, zal het meer dan waarschijnlijk toch een blitzwintertje worden. Bovendien kan de vele vervoerde warmte van orkanen (die warmte van de evenaar naar noordere breedtes verplaatst) ook meehelpen, voor een in principe "vroege start" van de winter, maar dat is een heel tijdelijk (en klein) voordeel, Er zijn verder ook kansen op een SSW, en hoewel ik wel geloof in die theorie, kan een SSW bijvoorbeeld ook gewoon zijn uitwerking hebben in een regio die niet relevant is voor ons, bvb. Noord-Amerika of Oost-Azie. Als de SSW bvb. zorgt voor een split van de poolwervel bij de Aleoeten, en daar de split het eerst zijn uitwerking in de atmosfeer kent, dan krijg je een dikke plas kou bij Canada die allemaal de Atlantische Oceaan ingaat, en dan daar juist zorgt voor een trein van depressies.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

UK Outlook for Tuesday 21 Nov 2017 to Tuesday 5 Dec 2017:

There is an increasing signal that blocked patterns will become more dominant throughout this period. This will bring a greater chance of colder and drier conditions under the influence of high pressure. There will still be spells of rain and showers as fronts move across the UK, but these will be interspersed with drier, colder and brighter days. Temperatures will initially be near or slightly below normal but with an increased chance of below normal temperatures later in the period, with an increased likelihood of frosts.

AO neemt een duik.

https://fs.nwstatic.co.uk/monthly_2017_11/eps_ao_00.png.f0b03cf90b63aa325f5422845f92a8fb.png

https://fs.nwstatic.co.uk/monthly_2017_11/gefs_ao_06.png.902f0a322cce392f696285b338e7fae6.png

Allemaal hoopgevende signalen voor mijn blitzwintertje

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

TornadoEF5 wrote:

(quote)

Ja, en ook 1 keer gewonnen, en in wat voor een maand: de legendarische maart 2013 zag ik helemaal aankomen! In augustus 2013 en augustus 2016 alsook in januari 2017 op het podium gestaan. In januari 2014 6e geëindigd. In december 2015 (die die EXTREEM WARM verliep) 7e geëindigd. Er is eigenlijk altijd wel een wintermaand waar ik helemaal vanboven eindig.

Ha, ik doe nu voor de vierde keer mee. In augustus was ik 8ste, in september was ik ergens ver over de honderd (ja, relatief erg koude september), en vorige maand heb ik een dag of zes op kop gestaan, maar uiteindelijk ook ergens rond de 40/50 geëindigd (omdat oktober dan weer heel warm was). Voor mij is het wat gokken en op het laatste moment de verwachtingen goed bekijken. In het algemeen is het verstandig om, als je hoog wilt eindigen, boven het klimatologisch gemiddelde te gaan zitten, de meeste maanden eindigen immers daarboven. Maar in de maanden die ondergemiddeld eindigen, zit je dan ook goed fout.

Voor november heb ik: 7,5 graden, 76 mm en 63 zonuren.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Ik vergeet het soms ook wel eens, maar voor deze maand heb ik het ingevuld.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Wow, echt zeer goede control run van ECMWF (en blijkbaar niet alleen gezien oper de aanloop steunt), met vooral in de verte een heel mooi en (bar-)koud scenario.

https://www.mupload.nl/img/vjyha9vckcrhm.png

Wat een kaart zeg. Met deze kaart zou de temperatuur niet meer boven het vriespunt komen. Bovendien staat er echt een bak kou klaar aan de voordeur. In Polen ligt de temperatuur nog een pak lager dan hier, en met de oostenwinden zou dat er ook in één, twee, drie hier zijn in dit scenario. En in Rusland vriest het hier dat het kraakt. Echt ontzettend koud. Belachelijk koud voor eind november.

https://www.mupload.nl/img/cdzhn8aimvdbd.png

Dit wordt ondersteund via deze temperatuurkaart voor 23 november rond de middag. Uiteraard biedt het geen enkele waarde, maar toch mooi om te zien dat alles uit de lage landen blauw kleurt. -1 in Amsterdam en Rotterdam. -2 in Brussel. -4 tot zelfs -5 als maximumtemperatuur in de Hoge Venen.

https://www.mupload.nl/img/isg7bruybafob.png

Hier zie je de kou in Oost-Europa. Warshau komt niet boven -6 graden uit. Minsk heeft al -12 aan zijn broek. Sint-Petersburg gaat rond 13 uur naar -15 graden (of komt niet boven -15 uit). Moskou ligt rond de 20 graden. Dieper in Rusland gaan de temperaturen naar -30 graden. Een hele verandering met de voorbije jaren, waar de temperatuur nog boven 0 graden uitkwam tot diep in december.

https://www.mupload.nl/img/scl9pglptahip.png

Met dank aan de oceaan die stilvalt (en geen zachte lucht meer aanvoert), en een enorme lang uitgestrekte hogedrukrug die winden aanvoert vanuit Astana en verder weg, diep in Rusland.

Uiteraard met een hele dikke korrel zout nemen, maar ik zie heel veel mogelijkheden voor winterweer eind november en begin december. Dat moet je er dus uit onthouden.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

https://weerwoord.be/uploads/5a0367a6d1435.png

De twee zwaarste runs gaan voor oostenwinden vanaf volgende week woensdag, in eerste instantie dus nog niet zo koud, maar dat verandert dus bij control.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Ik heb even door de weergeschiedenis geploeterd. Want op 22 november is er blijkbaar ook al een ijsdag volgens die run in Belgie & Nederland.

za 18/11 4 graden in het noordoosten van Nederland -> vervolgens vriest het -2 in Belgie en Nederland

zo 19/11 2 tot 3 graden in heel Vlaanderen en Nederland -> vervolgens vriest het -2 / -3 graden in heel Vlaanderen en Nederland

ma 20/11 1 graad in groot deel Nederland, 2 graden in Vlaanderen -> vervolgens vriest het -3 / -4 graden in NL en oostelijk deel Vlaanderen

di 21/11 1-2 graden in Vlaanderen en Nederland, maar plaatselijk al een ijsdag (in Rotterdam bvb.), waar het kwik niet boven het vriespunt raakt, met dan -4 / -5 graden nachtvorst

wo 22/11 -1 graden overal in Nederland, en in Vlaanderen -2 graden overdag, met vervolgens -6 graden in het grootste deel van Nederland en Vlaanderen s'nachts.

do 23/11 -1 / -2 graden overdag

Twee ijsdagen op een rij in november. Dat gebeurt niet veel. Er zijn maar twee winters die meer dan twee ijsdagen op een rij kenden in november, en dat zijn de winters van 1787 en 1858, om maar aan te tonen hoe belachelijk koud deze run is

Er zijn vier winters waar we (even) snel een ijsdag kregen sinds 1980, en dat zijn 1980 zelf, 1985, 1993 en 1998. En als ik rap kijk, sinds 1960 enkel in 1962, 1965 en 1968 ook nog.

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

Je weet natuurlijk ook wel dat ruim een week na nu nog gewoon glazenbolgebied is. Maar dromen over winterse taferelen is fijn. De laatste keer dat ik kon schaatsen in november was in 1998. Een eeuwigheid geleden.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Nog nooit van mijn leven zo een vreemde weerkaarten gezien als vandaag.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

De kansen op winterweer blijven er in zitten, met nadruk op kansen. Nog niets binnen de betrouwbare termijn, nog niets duidelijk, maar wel een tendens of een grotere kans voor blokkades en vervolgens kouder weer in de laatste decade van november en begin van december, voor zover je zo kan kijken.

De verwachting van MetOffice

UK Outlook for Thursday 16 Nov 2017 to Saturday 25 Nov 2017:

A mainly dry and bright start to Thursday in the southeast, however cloud, rain and strong to gale force winds are likely in the north and west. The rain then slowly edges southeastwards, perhaps not clearing the UK until Friday. Brighter, showery conditions will follow to all areas with some snow possible over northern hills. Mild on Thursday, becoming colder on Friday. A changeable and mostly cold pattern is likely to remain over the weekend. There will be drier periods interspersed with spells of rain and hill snow, with the best of any drier and brighter weather in the south and east. As we head into the following week there is an increasing chance of seeing generally colder, drier weather with a risk of snow in places, especially the north.

UK Outlook for Sunday 26 Nov 2017 to Sunday 10 Dec 2017:

There is low confidence in details through this period, however there is an increasing signal that high pressure will become more dominant. This will bring a greater chance of colder and drier conditions, but also the risk of overnight frost and fog. There will still be spells of rain and showers as frontal systems move across the UK, but these will be interspersed with drier, colder and brighter days. There is also an increased risk of snow at times, more especially in the north. Temperatures look like being below normal generally, with an increased chance of frost through the period.

MG wordt ook al voorzichtig optimistisch

Interessante ontwikkelingen

Op de nog wat langere termijn lijken zich op de weerkaarten interessante ontwikkelingen te voltrekken. Belangrijkste verandering is dat de luchtdruk in het noorden, maar ook boven het Poolgebied scherp omhoog gaat. We zien dat terug in een steile daling van zowel de NAO-index als de AO-index. Als beide indices negatief worden (en ze lijken zelfs sterk negatief te worden als de verwachtingen van dit moment uitkomen), dan is dat een teken dat de luchtdruk in het noorden hoog is. Lagedrukgebieden hebben onder dergelijke omstandigheden de neiging een zuidelijkere koers te gaan volgen en relatief koude lucht kan makkelijker tot in onze omgeving doordringen.

De verwachtingen voor de komende weken hinten nu duidelijk op dit scenario. Het zou dus kunnen zijn dat de temperaturen in Nederland op de lange termijn, zo vanaf het weekend van 18 en 19 november, opnieuw omlaaggaan en dat we op sommige dagen misschien al een klein beetje aan de winter mogen ruiken. En dat dan in een weertype dat opnieuw wisselvallig lijkt te worden. Op de verwachting voor de komende winter komen we later deze maand nog wel terug.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Weerkaarten nog steeds op koers voor een mogelijk kouder weertype. Wat 80% zeker nu is, is dat de noordenwinden die ons gisteren en vandaag in de ban hielden met tal van buien en aardig wat wind, volgend weekend terugkomen. Hoelang die aanhouden, en hoe het weertype vervolgens evolueert is onduidelijk, maar de kansen op een wat kouder weertype groeien wel degelijk.

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

Zonder weerkaarten liggen we zo half november natuurlijk ook op koers voor een mogelijk kouder weertype. Blijft onzeker, maar de kansen op een mogelijk kouder weertype stijgen rond deze tijd van het jaar natuurlijk altijd.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Tja, de kaarten van vandaag zijn dan weer absoluut niet goed. Achja, iets heel standvastig stond er nooit toch echt op de kaarten, en in dit land heb je helaas enkel en alleen winterweer als het drie of vier dagen van tevoren ook echt op de kaarten staat. Ik zou me beter gewoon laten verrassen, ipv. 9 vd 10 keer teleurgesteld te geraken in potentieel mooie set-ups die de laatste jaren toch wel heel makkelijk tot een teleurstelling leiden.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Komend weekend:

606

• 23882 messages
  • 12286 votes

Dogie Hogan wrote:

Komend weekend:

(embed)

kansen nemen toe zegt men.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Mij valt vooral het gebrek aan een Azorenhoog op (wat goed is voor de winter). Dat hadden we in december 2010 ook, en aangezien 2010 ook een actief orkaanseizoen was, met gelijkaardig type orkanen als dit jaar, doet me dit vermoeden dat er een verband is tussen de ACE (Accumulated Cyclone Energy), vooral boven specifieke breedtegraden en het Azorenhoog. Toen Ophelia trouwens naar Europa bewoog, ging het ook door een wat normaalgezien een hogedrukgordel zou moeten zijn, die ervoor zou moeten zorgen dat de orkaan niet daar in de eerste plaats ontstaat, omdat er daar geen vochtige lucht (afgedwaald van Kaapverdie) zou moeten belanden, in combinatie met heel warme zeewateren, en een zeer diepe hoogtetrog (met koude bovenluchten (botsend op vochtige lucht met recordwarm zeewater en een gebrek aan schering, ingrediënten voor een killer hurricane op een plaats waar dit normaal niet zo hoort te zijn). Schering is er normaal doorgaans niet op die plaats, maar een hogedrukgordel zorgt voor bescherming tegen die orkanen en vochtige lucht, en heeft bovendien gortdroge lucht doorgaans, en dat was toen niet het geval.

December 2010 blonk vooral uit in het gebrek aan het hebben van een Azorenhoog en een zeer goed ontwikkeld Groenlandhoog. Ook nu zien we Groenlandhoogneigingen, al leek dat me in december toch nog iets beter ontwikkeld, en ook beter uit te vallen voor onze regio.

Ik zie nog geen structureel vriesweer op de kaarten, maar de kans op dat en winterse buien / sneeuw stijgt wel. Al blijft het moeilijk om in te schatten hoe en wat.

Nu hebben we vier zachte winters gehad op een rij (of waren het er al vijf? 2013-2014, 2014-2015 (met de december waar ik een trauma aan overgehouden heb), 2015-2016 en 2016-2017). En dan worden de kansen natuurlijk groter op een weer wat koudere winter op een rij. Koudere winters volgen elkaar ook maar al te graag op, en als je één koude winter hebt, dan is de kans ook wat groter dat de komende jaren op één of andere manier ook wat kouder kunnen verlopen. ('85, '86, '87 of '95 en '96, '09, '10, december 2010, februari 2012, en '13, de winters van begin de jaren '40, de winters van 1885 tot 1895, de winters van 1879 en 1880, die van 1854 en 1855 en dan heb je nog een heleboel paren en trioos die minder opvallen, terwijl extreem zachte winters ook in paren dikwijls optreden. Ik denk aan '74 en '75, '88, '89 en '90 of die van '07 en '08.

De reden waarom veel van die jaren paren heeft ook te maken met atmosferische factoren die op één jaar tijd vaak niet of weinig veranderen, zoals ENSO-fase en andere factoren, maar vooral zonneactiviteit.

De nieuwe cyclus op koude winters laat nog even op zich wachten. We kunnen een voorproefje zien dit jaar. Ik had op een ander forum gemeld dat ik een goed gevoel had dat we een vroeg blitzwintertje zullen zien, maar dat het nadien toch wat zachter wordt (vooral gebaseerd op de orkaanactiviteit). Nu, we zullen wel zien, maar ik schat de kansen hoger in op (extreem) winterweer vanaf 2019 met 2019-2020, 2020-2021, 2021-2022, 2022-2023 en mogelijk nog 2023-2024 als kandidaten.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Hier kan je historische wintergrafieken (daterend van 1736 terugvinden). Grafieken van alle winters sinds 1736 - meteolink.nl. Indien je nog verder terug wilt gaan in de geschiedenis, vormen de boeken van Jan Buisman (Duizend jaar weer, wind en water) ook goed materiaal. bol.com | Duizend jaar weer, wind en water in de Lage Landen 1 tot 1300, Jan Buisman waar hij teruggaat met het verzamelen van materiaal vanaf het jaar 763 doorheen alle oud boekmateriaal (bijgehouden annalen), wat niet gemakkelijk was omdat in die tijd stadsbranden en plunderingen vaak voorkwamen, mensen vaak niet konden schrijven of geen tijd daarvoor hadden (behalve dan monnikken en geestelijken) en indien dat wel gebeurde dat vaak niet over het weer was maar heel abstract, de taal en tekst verouderd is, andere kalenders en jaargangen gebruikt worden dan nu het geval is (en bovendien niet eenzijdig - Juliaanse en Gregoriaanse kalender), en daardoor veel verwarring kan ontstaan en verder heel wat informatie secundair of tertiair bronmateriaal is (en daardoor niet betrouwbaar). Men was verder ook niet punctueel. Als men bijvoorbeeld zegt in over de winter van 1200-1201, het was een koude winter, dan weet je daar uiteindelijk niet echt veel mee Metingen en dergelijke werden niet gedaan. Wat wel bijvoorbeeld waardevoller is, informatie of de Bosporus, de Thames of de lagune van Venetie bevroren was (al kon de Thames vroeger veel makkelijker bevriezen dan nu doordat er geen infrastructuurwerken zijn uitgevoerd en door het gebrek aan de stedelijke warmte die we nu kennen).

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Het weer lijkt echt enorm onvoorspelbaar de laatste tijd. De ene keer lijkt het kouder te worden. Een dag later wordt het weer warmer. Een dag later is het weer kouder. En een dag later lijkt het weer warmer te worden. Iedere dag iets anders... Ik heb het gevoel dat er veel kansen zijn, maar dat het voor (structureel) winterweer (en niet die flatsen van nu) niet goed wilt vallen, en dat moet hier nu éénmaal in de lage landen.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Lijkt me allemaal heel onzeker, heel vreemde weerkaarten eigenlijk. Vlees noch vis

https://weerwoord.be/uploads/5a247d7e62eb0.png

Wat een heel fucked up weerkaart lol.

Dit weekend wellicht winterse buien opnieuw door noordenwinden (zeer koude bovenluchten trouwens! -10 soms zelfs -> zou voldoende moeten zijn voor sneeuw. Begin volgende week duikende depressies dus wellicht dan ook kans op sneeuw. UKMO blijft gaan voor temperaturen die beneden normaal liggen voor de rest van de maand. Stratosfeer en atmosfeer lijken me volledig naar de kloten.

Aan de andere kant ligt de voorspellingshorizon (extreem) laag, dus ik zou echt niet te ver kijken. Maar ik heb nog nooit zo hardnekkige noorden - en noordwestenwinden gezien. Bijna elk weekend hebben we wel noordenwinden tegenwoordig (dat moet nu al het vierde of vijfde weekend op rij zijn... ) Ik dacht dat ze uitgestorven waren, de noordenwinden.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

De verwachting van de Britten, meer kans op kouder weer in december dus.

Outlook for the UK over the next 6-30 days

UK Outlook for Friday 8 Dec 2017 to Sunday 17 Dec 2017:

The UK will be subject to a cold arctic airflow by Friday, bringing plenty of sunny spells but also some hail and snow showers. Any wintry showers will be most likely over northern facing hills in Scotland, Wales and the southwest, but at times becoming widespread. Strong winds will affect all regions, with gales in exposed coasts in the north; feeling very cold in the wind. We will also see a widespread increase in overnight frost and ice. This cold and windy weather is likely to stay in place for a time, perhaps with some brief milder interludes in the south, with frontal systems bringing a mix of rain sleet and snow. There are signs that slower-moving, blocked weather patterns will return with more settled but still cold weather dominating.

UK Outlook for Sunday 17 Dec 2017 to Sunday 31 Dec 2017:

There is low confidence as to which weather pattern will dominate in the second half of December, however a theme of more slowly evolving weather looks the most likely. This is likely to bring a mixture of colder, drier periods and shorter lived milder, wetter, windier interludes. Snow is likely at times especially in more northern and central areas.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

https://weerwoord.be/uploads/5a26cbc095b4d.png

Wat een pareltje voor volgende week woensdag. Als je zegt, teken een kaart in waarin veel sneeuw zou vallen voor de lage landen, dan zou ik dit tekenen

606

• 23882 messages
  • 12286 votes

Hoop het zo TornadoEF5 maar eerst vanaf vrijdag kansen zowat elke dag.

606

• 23882 messages
  • 12286 votes

606 wrote:

Hoop het zo TornadoEF5 maar eerst vanaf vrijdag kansen zowat elke dag.

en staat het nog steeds als een huis??

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

Graaf Machine wrote:

(quote)

Ha, ik doe nu voor de vierde keer mee. In augustus was ik 8ste, in september was ik ergens ver over de honderd (ja, relatief erg koude september), en vorige maand heb ik een dag of zes op kop gestaan, maar uiteindelijk ook ergens rond de 40/50 geëindigd (omdat oktober dan weer heel warm was). Voor mij is het wat gokken en op het laatste moment de verwachtingen goed bekijken. In het algemeen is het verstandig om, als je hoog wilt eindigen, boven het klimatologisch gemiddelde te gaan zitten, de meeste maanden eindigen immers daarboven. Maar in de maanden die ondergemiddeld eindigen, zit je dan ook goed fout.

Voor november heb ik: 7,5 graden, 76 mm en 63 zonuren.

Uiteindelijk nog 5e geworden in de Weerpoll van november !

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Ik ben 134ste geworden

Ik heb voor december:

temperatuur: 2.8 graden (kouder dan normaal)

neerslag: 51 mm (droger dan normaal)

zonne-uren: 60 uren. (zonniger dan normaal)

Traditioneel doe ik het wel goed in december. In december 2015 7e geworden. Vorig jaar 18e. Toen twee keer voor te warm gegaan, dit jaar eens iets anders gedaan

Geen idee, voor op langere termijn waren de kaarten een beetje minder goed zojuist, maar oké.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Je mag drie keer raden wie toen eerste werd in die maand... Een dosis heerlijke impulsiviteit met wat nuchterheid, ideaal recept voor veel successen.

https://www.mupload.nl/img/bn8elodorbpqf.png

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

TornadoEF5 wrote:

Ik ben 134ste geworden

Ik heb voor december:

temperatuur: 2.8 graden (kouder dan normaal)

neerslag: 51 mm (droger dan normaal)

zonne-uren: 60 uren. (zonniger dan normaal)

Traditioneel doe ik het wel goed in december. In december 2015 7e geworden. Vorig jaar 18e. Toen twee keer voor te warm gegaan, dit jaar eens iets anders gedaan

Geen idee, voor op langere termijn waren de kaarten een beetje minder goed zojuist, maar oké.

Voor december heb ik: Temperatuur 4,7 graden, neerslag 83 mm, zonuren 42. Voorlopig ziet het er niet hoopvol voor mij uit. Ik voorspelde een sombere en te warme maand. Veel westenwind had ik gedacht.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.