- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Nog altijd geen druppel regen gehad sinds begin juni pff. Amper 7 mm op 5 weken tijd. Eind maart tot begin mei ook al 7 mm. De toestand wordt echt alarmerend voor West-Belgie.
gekarakteriseerd als zeer abnormaal droog. Ook in de eerste decade van juni viel minder neerslag
dan normaal in Ukkel (17.5 mm bij een normaal 31.8 mm). De neerslag die in de eerste decade van
juni viel, was buiig van aard en niet uniform verdeeld over onze regio. In de tweede decade van juni
viel geen neerslag te Ukkel, een zeer abnormaal feit.
Volgens de beschikbare langetermijnverwachtingen zou het de komende weken wisselvallig worden.
Waar en hoeveel neerlag er gaat vallen is nog erg moeilijk te voorspellen door het buiige karakter van
de neerslag
vocht bevatten dan normaal voor de tijd van het jaar.
In onderstaande figuur wordt de Soil Moisture Anomaly-kaart opgemaakt door het EDO1
getoond. De
kaart geldt voor de situatie eind 2de decade juni 2017. Met de Soil Moisture Anomaly wordt het
verschil tussen de huidige bodemvochtsituatie en een normale situatie voor deze tijd van het jaar
weergegeven. Uit deze gegevens blijkt dat heel onze hydrologische regio -met inbegrip van de
bovenlopen van IJzer, Boven-Schelde, Leie en Maas in Noord-Frankrijk - de situatie droog tot heel
droog is.
https://www.mupload.nl/img/6as6ufv5cb6g3.png
verschenen van kracht. De droogtemonitor van 20 juni meldt dat da wateraanvoer van Rijn en Maas
laag is, maar voldoende om de vraag te voorzien. In heel Nederland is sprake van toenemende
droogte. Regionale maatregelen zijn van kracht. Indien het weer zich ongunstiger ontwikkelt dan
verwacht, of wanneer de verwachte rivierafvoeren nog lager worden, kunnen aanvullende
maatregelen nodig zijn. Bijvoorbeeld peilverhogingen en verdergaande onttrekkingsbeperkingen.
Grote alertheid is geboden.
De ijzer
geen data meer, dit wegens te lage waterpeilen en de onmogelijkheid om daaruit nog afvoeren te
kunnen bepalen), wat minder is dan de helft van de minimaal gemeten waarde (van 1987-2016) voor
deze tijd van het jaar. Er kan gesteld worden dat er op dit moment nauwelijks nog sprake is van
afvoer op de IJzer. Het streefpeil op de IJzer (3.14 mTAW in Lo-Fintele) is momenteel gedaald tot
ongeveer 2.75 m TAW. In het IJzerbekken werd een captatiestop voor irrigatie afgekondigd. Er wordt
gepoogd drinkwaterbehoeftes van mens en dier zo weinig mogelijk in het gedrang te brengen. Er
wordt geen water meer richting zee geloosd sinds eind mei. De situatie wordt nauwlettend
opgevolgd door de verschillende waterbeheerders.
Bekkens van de Brugse Polders, Gentse Kanalen, Leie en BovenSchelde
voorjaar en een droge meimaand in deze regio. De afvoer op de Leie te Menen was in vergelijking
minder laag. Op 9 juni heeft het over Oost-Vlaanderen vrij hevig geregend (15mm) terwijl er in het
stroomgebied van de Leie amper neerslag viel. Dit zorgde ervoor dat de opwaartse debieten van Leie
en Boven-Schelde (in Menen en Helkijn) nu relatief minder van elkaar verschillen. Zowel op de
Boven-Schelde te Helkijn als de Leie te Menen bereikten de afvoeren nu de minima gemeten voor
deze tijd van het jaar.
Dit vertaalt zich ook naar de afvoeren in de afwaterende kanalen. In Varsenare, op het kanaal GentOostende,
schommelt de afvoer ook rond de minimaal gemeten waarde.
De waterwegbeheerder (W&Z nv) nam reeds bijkomende waterbesparende maatregelen sinds het
vorige bericht begin juni. Zo wordt er bij alle (in plaats van een aantal) sluizen pleziervaart
gegroepeerd geschut (met maximale wachttijd van 1u), werden referentiepeilen opgetrokken of
diepgangbeperkingen ingesteld (waar het behouden van de streefpeilen moeilijk is). Ook hier wordt
geen water meer geloosd in de Noordzee te Oostende (Kanaal Gent-Oostende). De situatie wordt
nauwlettend opgevolgd.
https://www.waterinfo.be/download/c047062d-4502-465b-8e4e-96da0b7054e4?dl=0
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
Als het zo doorgaat en het word elk jaar erger, dan komen voorspellingen over toekomstige oorlogen om water steeds meer dichterbij. Mischien zelfs tijdens onze levensjaren! 
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
https://www.mupload.nl/img/fzzibaqpwo9a1.png
Een gemeente dichtbij die op 18/5 de volle kern van een actief onweer over zich heen kreeg die hier bij mij een schampschot deed. Eigenlijk gewoon hallucinant, als je je voorstelt hoe weinig regen hier gevallen is in de laatste 3,5 maanden, en dan weet dat iedere maand vanaf juni droger was. De lente + juni is hier even droog verlopen als centraal Algerije en Zuid-Tunesie, al diep in het binnenland.
En dan verwachten ze dit voor de volgende 48 uur, hier bijna niets en in de buurlanden behalve Noord-Frankrijk (waar ze ook leiden onder de droogte), Wallonie echt mega veel regen. De droogte gaat hier regionaal extreem blijven terwijl ze elders ook aanhoudt maar veel minder ernstig. Vanaf de volgende weken wordt droger weer verwacht, en wellicht ook wel hittekansen, zeker dieper in de tweede week van juli, dus ik zie het somber in. Er komt wel neerslag op de kaarten voor zaterdag, maar dat zal niet genoeg zijn, en het valt nog te bezien of ze hier zal vallen. Een enkel buitje kan elke dag ook wel vallen. Een paar dagen geleden stond er een zondvloed op het programma voor vandaag en donderdag en it's gone.
https://www.weerwoord.be/uploads/595284caa8bfc.png
Het zuiden en het westen van West-Vlaanderen zit toch wel hard in de problemen nu. Ik zie het nog gebeuren dat we geen kraanwater meer gaan hebben. En moeten ze dan flesjes water aan huis leveren. Ik moet dan ook een veel grotere voorraad in huis hebben, en dan weet ik al niet hoe ik een afwas moet doen of als ik water nodig hebben. En douche / wc valt dat daar ook onder?
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
https://www.mupload.nl/img/bvd5see7w92c9.png
Zo dichtbij en toch zo ver weg. Weer de boot gemist
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Droogterapport 5 juli 2017
Na 12 voorgaande droge maanden was ook juni zeer droog met neerslag variërend van van slechts 3,5mm te Poperinge tot 55,1mm te Heverlee. Vooral in West-Vlaanderen bleef het de voorbije maand erg droog. Samen beschouwd waren de maanden april, mei en juni overal in Vlaanderen veel droger dan gemiddeld met neerslag variërend van 43,8mm (De Panne) tot 120,8mm (Rotselaar). Er viel gemiddeld over de meetposten van VMM slechts 80,1mm neerslag, of 42% van het normaal te Ukkel (189,6mm, bron: KMI). Vanaf 27 juni deden zich opnieuw enkele buienperiodes voor waarbij tot 4 juli tussen 4,2mm (de Panne) en 54,1mm (Heverlee) werd gemeten. Waar deze neerslagperiode voor een groot deel van Vlaanderen volstond om de extreem droge situatie op de korte termijn terug te brengen tot normale waarden, regende het in West-Vlaanderen veel minder en blijft de toestand daar extreem droog. Voor de langere termijn blijft het in bijna heel Vlaanderen extreem droog en blijft het risico op droogte bestaan.
Samengaand met de neerslag werd op veel locaties een lichte daling van het neerslagtekort, een stijging van het bodemvocht en een lichte, zij het tijdelijke, stijging van de debieten waargenomen. Daarmee is in het centrum en oosten van Vlaanderen de droge situatie momenteel wat verbeterd. In het westen van Vlaanderen blijft de droge situatie momenteel echter bestaan.
Eind juni waren de grondwaterstanden op twee derde van de meetplaatsen zo laag dat er in de voorbije 30 jaar maximaal 3 keer lagere peilen voorkwamen. In het westen van Vlaanderen is het effect van de droogte op het grondwater meer uitgesproken dan in het oosten: de grondwaterstanden zijn er relatief lager en de peildalingen zijn sterker. Volgende maand verwachten we bij aanhoudende droogte een gelijkaardige toestand.
Tot 15 juli wordt voor verschillende delen van Vlaanderen neerslag verwacht in de nacht van 6 op 7 juli en vanaf 9 juli. De huidige neerslagvoorspellingen zijn echter erg onzeker, tot 15 juli is er 50% kans op 6,1mm tot 14,2mm, afhankelijk van de locatie. De verwachte neerslag zal vermoedelijk volstaan om in het centrum en oosten van Vlaanderen de toestand op korte termijn normaal te houden en in het westen van Vlaanderen de droge toestand voor de korte termijn wat te verlichten indien de voorspelde neerslag ook daar valt. Afhankelijk van de hoeveelheid neerslag die uiteindelijk valt is het mogelijk dat in het centrum en oosten van Vlaanderen de toestand ook op de lange termijn wat verbeterd. In het westen van Vlaanderen blijft het risico op droogte echter bestaan.
http://www.waterinfo.be/download/a8918840-c5ca-4a49-8b8d-d72ca469d2a8?dl=0
Samenvatting Laagwaterbericht Waterwegen 6 juli 2017
In juni 2017 kregen we in Ukkel (KMI) een vrij normale som neerslag, maar was het wel uitzonderlijk warm. De neerslag in juni viel erg ongelijk verdeeld in tijd en ruimte. In het westen van het land viel amper neerslag. Bovendien viel ook de afgelopen maanden minder neerslag dan normaal. Op het
einde van de maand juni viel een significante hoeveelheid neerslag- tot 25 mm- in het oosten van onze hydrologische regio. Dit zorgde voor een tijdelijke en kortstondige verhoging in de afvoer, maar de basisafvoeren flirten op bijna alle waterwegen nog steeds met de minimaal gemeten waarden sinds het begin van de metingen. Met de verwachte neerslag zal dit op korte termijn niet veranderen.
De afvoeren zijn nog steeds overal zorgwekkend laag. Een aantal panden kunnen voor de scheepvaart niet meer op peil gehouden worden. De beheerders van de waterwegen nemen blijvende maatregelen en de situatie wordt dagelijks opgevolgd
http://www.waterinfo.be/download/ec23a5a7-a3f7-4fb0-96b7-0855bd8d92ba?dl=0
https://www.mupload.nl/img/n7dtnkgfzdawa.png
https://www.mupload.nl/img/8w7fojhuauyzo.png
https://www.mupload.nl/img/1ezstmahf6vhe.png
Meteo-France meldt in Frankrijk de tweede warmste maand juni sinds 1900. De neerslag die viel was
van onweerachtige aard. Hierdoor zijn er grote ruimtelijke verschillen in de gevallen neerslag. Ook in
Frankrijk viel de neerslag voornamelijk na 26 juni. Over heel Frankrijk gezien viel er zo’n 10% te
weinig neerslag in juni. In de vooruitzichten voor de komende drie maanden (juli-september) wordt
een warmer dan normaal scenario voorzien (60% op een warmer scenario). Er is volgens MeteoFrance
slechts 10% kans op een te koude driemaandelijke periode van juli tot en met september.
Qua neerslag is er 50% kans op een droog scenario. 20% is er volgens Meteo-France op een nat
scenario. 1
Gedurende de maand juni waren de afvoeren over het algemeen een stuk lager dan normaal. Tot 26
juni daalden de afvoeren nog aanzienlijk. Op het einde van de maand viel een significante
hoeveelheid neerslag in het oosten van het land. Dit zorgde voor een tijdelijke stabilisatie in het
Demer- en Kleine Netebekken. In de andere bekkens (Bovenschelde-, Leie-, Dender-, en
Maasbekken) flirt de basisafvoer met -of ligt de afvoer zelfs onder- de minimale waarden sinds het
begin van de metingen. De verwachte buiige neerslag die de komende dagen voorspeld wordt, zal dit
niet onmiddellijk keren.
IJzer
Op de IJzer te Haringe is de afvoer momenteel ongeveer 0.15 m³/s, maar de dagen voor 27 juni was
er geen sprake meer van afvoer. Het mag dan ook duidelijk zijn dat de basisafvoer veel te laag
oftewel minimaal is voor de tijd van het jaar. Aangezien er niet veel neerslag viel in het westen van
het land, zal deze kortstondige stijging snel teniet gedaan worden. Op korte termijn wordt enkel
buiige neerslag verwacht, die lokaal wel intens kan zijn, maar geen doorgezette betekenisvolle
verhoging van de basisafvoer zal teweegbrengen. De huidige situatie met zeer lage (basis-)afvoer van
de Ijzer blijft aanhouden. Het peil te Fintele is momenteel ongeveer 20 cm onder het streefpeil van
3.14 m TAW door het beperkte wateraanbod. Er wordt geen recreatievaart meer afzonderlijk geschut
door de de beheerder van de IJzer (W&Z NV).
3.2 Bekkens van de Brugse Polders, Gentse Kanalen, Leie en BovenSchelde
Deze bekkens worden samen behandeld. De aanvoer van Leie en Boven-Schelde wordt immers rond
Gent kunstmatig verdeeld richting Oostende (Kanaal Gent-Oostende), Heist (Afleidingskanaal van de
Leie), Terneuzen (Kanaal Gent-Terneuzen) en de Zeeschelde.
Gedurende de maand juni lag het debiet in Menen meermaals onder de dagelijkse minima sinds het
begin van de metingen. Op het einde van de maand viel er wat neerslag van betekenis, maar de
basisafvoerligt nog steeds op of net onder de minimaal gemeten afvoer voor de tijd van het jaar. Ook
voor de Bovenschelde merken we een gelijkaardig patroon op, al ligt hier de basisafvoer al voor een
langere periode (sinds april) rond of onder de minimaal gemeten afvoer voor de tijd van het jaar.
De gezamelijke bovenafvoer van Leie en Boven-Schelde samen ligt al sinds ongeveer half juni lager
dan 20 m³/s en dat vertaalt zich ook naar de afvoeren in de afwaterende kanalen. In Varsenare, op
het kanaal Gent-Oostende, was er op meerdere dagen geen afvoer in de maand juni.
De waterwegbeheerder (W&Z nv) nam reeds verschillende waterbesparende maatregelen. Zo wordt
er bij een aantal sluizen gegroepeerd geschut (met maximale wachttijd van 1u). Het beschikbare
water wordt zo goed mogelijk verdeeld richting Brugge, Kanaal Gent-Terneuzen en de Zeeschelde. De
referentiepeilen op het Groot Pand en het Kanaal Gent-Terneuzen kunnen niet meer volledig
gehouden worden door gebrek aan water.
Denderbekken
Ook op de Dender in Overboelare lag de basisafvoer voor de significante neerslag eind juni en begin
juli rond en meestal onder de minimaal gemeten dagafvoer sinds het begin van de metingen. De
neerslag van de voorbije dagen biedt slechts voor korte tijd soelaas.
Maasbekken
De onverdeelde Maasafvoer te Luik (‘Monsin’) was begin juli ongeveer 45 m³/s. Dat is lager dan de
P10-waarde voor deze dag en ook al onder de waarde van de droge zomer van 2011 (60 m³/s). In de
zomer van 1976 was het debiet wel nog een stuk lager (22 m³/s).
De Vlaamse Waterweg NV neemt de nodige maatregelen om te voldoen aan het Maasafvoerverdrag
(waarin de waterverdeling bij lage afvoeren tussen Vlaanderen en Nederland bepaald wordt) en
poogt de peilen in de kanaalpanden voor scheepvaart te handhaven. Zo wordt er op het Albertkanaal
water teruggepompt aan de sluiscomplexen van Ham en Olen, zijn een aantal watercaptaties ten
behoeve van natuur en landbouw gedeeltelijk beperkt en werd de waterkrachtcentrale in het
sluizencomplex van Wijnegem stilgelegd. Gegroepeerd schutten voor beroepsvaart en pleziervaart
werd ingevoerd op het sluiscomplex van Wijnegem (maximum wachttijd 1 uur). Pleziervaart wordt
gegroepeerd geschut op de beide sluizen van de Zuid-Willemsvaart en de sluizen 1,2 en 3 van het
kanaal Bocholt-Herentals (maximum wachttijd 2 uur). Alle vergunninghouders van watercaptaties
werden geïnformeerd over de huidige periode van lage Maasafvoeren en verzocht hun waterverbruik
zoveel mogelijk te beperken. Ondanks al deze maatregelen wordt vastgesteld dat het waterpeil op
het Albertkanaal opwaarts Genk (-30 cm)en op de Zuid-Willemsvaart en het kanaal Bocholt-Herentals
(-6 cm) daalt.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
https://www.mupload.nl/img/aschwykanxm9n.png
Onweer van vandaag bleef wat uit. Hier wat gerommel in de verte en 4mm. De westkust heeft wel een flink onweer te pakken gekregen. In Nederland her en der ook onweer.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
iemand die ik (vaag) ken, tijdje als facebookvriend gehad en ook een keer op een hobbyconferentie in Nederland gezien (laatste keer dat ik in dat land ben geweest, ik ben nog noordelijker gereisd in mijn leven dan Utrecht die dag 2 tot 3 jaar geleden.), heeft tijdens een stormchase deze foto gemaakt, en hij stond buiten op dat moment... . (en nu ben ik een tikkie jaloers
)
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Bijzondere foto, niet direct "mooi" te noemen, maar geweldige impact.
Ik zou de foto zelf niet graag gemaakt hebben, want mijn leven is me lief. Met bliksem moet je niet spotten. Even anders en het is je laatste foto.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Ik krijg daar zo een kippenvel / adrenaline van dat ik daar gewoon van geniet, en hoe dichter hoe beter
Bij deze was ik er ook bij, en zo grappig dat we dan plots beginnen "lachen".
Dat was een erg mooie chase. Weinig tot ik denk zelfs geen regen, en vrij dichte inslagen met wolkenbasis. Die heeft prachtfoto's opgeleverd. Was in Zele een jaar of drie geleden.
Een andere chase in Luxemburg had ook een echte dichte inslag, dat weet ik ook nog. Oh, heerlijk toch.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Ik krijg daar zo een kippenvel / adrenaline van dat ik daar gewoon van geniet, en hoe dichter hoe beter
Bij deze was ik er ook bij, en zo grappig dat we dan plots beginnen "lachen".
Die link geeft mij heel veel foto's, dus ik weet niet op welke je doelt.
Zelf ben ik een liefhebber van extreem weer, als het veilig gespot kan worden. Maar om er zelf midden in te vertoeven... nou dan liever jij hoor.
Overigens heb ik een keer midden in een verschrikkelijk zware storm gestaan, een kenner als jij zal wel weten welke ik bedoel. Die van januari 1990. Windkracht 11 was dat. Heel erg kicken, maar ook heel erg beangstigend.
Laat dat voortaan maar aan de weergekken over, doe mij maar een veilig heenkomen. 
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Die link geeft mij heel veel foto's, dus ik weet niet op welke je doelt.
Zelf ben ik een liefhebber van extreem weer, als het veilig gespot kan worden. Maar om er zelf midden in te vertoeven... nou dan liever jij hoor.
Overigens heb ik een keer midden in een verschrikkelijk zware storm gestaan, een kenner als jij zal wel weten welke ik bedoel. Die van januari 1990. Windkracht 11 was dat. Heel erg kicken, maar ook heel erg beangstigend.
Laat dat voortaan maar aan de weergekken over, doe mij maar een veilig heenkomen.
Inderdaad, die ken ik. 31 januari en 1 februari 1953 is de bekendste wel
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
De schreeuwen en de knallen klinken heftig, maar de beelden blijven wat achter. Geen kritiek overigens, ik kan me voorstellen dat als je zoiets live meemaakt dat het enorme indruk achterlaat.
Ooit in zuid Frankrijk een geweldig onweer gezien, met enorme bliksemschichten en knallen. Maar ik stond veilig in een schuur, droog en warm. Lijkt me, nogmaals, zeer beangstigend om zoiets onbeschermd te ervaren.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
2500 doden door een storm, waarvan 1800 in Nederland.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
De tornado in Oostmalle, 1967
Hautmont, 2008
http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/44890000/jpg/_44890714_-7.jpg
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Die laatste is prachtig, het spoor van een tornado in het landschap.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Ja...
Wij Europeanen mogen ons stilaan zorgen maken. Als dit mogelijk is, dan is er heel veel mogelijk. Ik heb al studies gelezen dat de kans dat orkanen Europa raken vervijfentwintigvoudigd. Maar dit wordt toch wel al heel serieus.
Orkaan Ophelia
Wat een mooie naam toch!
https://www.mupload.nl/img/zujpc6wvigiba.png
https://pbs.twimg.com/media/DMGzaQhVAAEw2IF?format=jpg
Ook een major hurricane, orkaan van categorie 3. En sinds 1851 bijna nooit voorgekomen op die plaats. Maar orkanen beginnen zich stilaan anders te gedragen, en de spreekwoordelijke trigger lijkt volgens mij in gang gezet te worden. In 2005 en 2009 waren er ook al twee tropische systemen die zich begeefden in de nabijheid van Spanje. En dan had je Debbie dus in 1961. In 1842 en 1724 waren er ook twee tropische systemen die aan land kwamen in respectievelijk Spanje en Portugal (vermoedelijk). En Faith kwam in 1966 ook in de buurt van de Britse eilanden.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Nog altijd een orkaan, en Portugal + Galicie ontsnappen aan een ramp.
Morgen tijdelijk wat meer wind (4/5 beaufort in Nederland, dus de wind die je voelt is met dank aan Ophelia). Ophelia brengt ook heel wat warmte bij, recordwarme temperaturen wellicht zelfs.
Ierland gaat er zeer zwaar van langs krijgen. Windstoten tot 200 km/u in de bergen en aan de Ierse kust, en nog altijd flink boven 120 km/u tot diep in het binnenland en zware regenval nog van tropische aard en ook nog een stormvloed (nog een geluk dat Ierland zich hoog boven de zeespiegel bevindt).
Het wordt wellicht de zwaarste storm in 70 jaar voor Ierland. De scholen zijn er gesloten.
Later deze week ook slecht weer voor de lage landen, met onstabiel en onstuimig weer, en mogelijk kansen op storm hier in het weekend.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
https://www.mupload.nl/img/eoee28t2gbris.jpg
De luchtmassa's mooi geillustreerd. Het warme weer dat we nu krijgen, is met dank aan Ophelia doordat ze door haar ligging warme lucht naar het noorden opstuwt (er zal zelfs wat Saharastof vallen uit Ophelia). En anderzijds zorgt Ophelia ook voor heel wat onstabiliteit achter zich, wat dan weer de oorzaak van het slechte weer op het einde week en volgend weekend zal zijn.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
https://weerwoord.be/uploads/59e9d26aa4bc6.png
Er ligt een nieuwe warme tong klaar voor de lage landen voor volgend weekend. Temperaturen zouden zo maar richting 25 graden kunnen klimmen. Het wordt historisch warm. Mocht dit in de zomer voorkomen, dan zouden we temperaturen tussen de 30 en de 35 graden halen als maximumtemperatuur. Eigenlijk absurd.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Storm Ophelia was so unusual, it was literally off the charts
Voor volgend jaar neemt het weerbureau zich voor om de omvang van de kaarten noord- en oostwaarts uit te breiden.
Voor volgende week trouwens hetzelfde patroon, opnieuw recordwarm water ten westen van Marokko met desondanks koude bovenluchten (en opnieuw de reden van de warmte bij ons), doordat dit (krachtige) zuidenwinden in gang zet. We zien duidelijk dat het herfstpatroon zich abrupt aanpast, en misschien het seizoen is dat in België en Nederland het meest zal veranderen in de toekomst. De herfst van vroeger is niets vergeleken met die van nu. Het winterseizoen wordt daardoor steeds ook meer en meer uitgesteld waardoor december eigenlijk een herfstmaand is geworden, en het winterseizoen zich nu beperkt tot januari en februari. Echter heeft het land daardoor minder tijd om af te koelen en wordt het snel warmer, waardoor hoge druk zich in de lente sneller verplaatst naar de oceaan (meer noorden- en oostenwinden / rustig weer), waardoor de lente juist blijft hangen in temperatuurverloop of het begin van de lente (maart en april) in de toekomst zelfs lichtjes kunnen afkoelen tegenover nu
.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
De kaarten waren nog wat te springerig, en ze sprongen echt van oplossing naar oplossing. Geen walmende en uiterst hete zuidenwinden, maar gewoon noordwestenwinden, of westenwinden met polaire oorsprong. Dit zou guur weer opleveren, met vrij veel wind en van tijd tot tijd buien.
https://weerwoord.be/uploads/59ec4cf48e955.png
Tot en met donderdag zijn de EPS-leden behoorlijk eensluidend. Vanaf vrijdag zien we een overgang naar een op gang komen van een zonale stroming. Vrijwel alle EPS-leden laten deze overgang zien, hetgeen opvallend is omdat in de vorige run en EPS-leden er sprake was een uitbreiding van de hoogterugamplitude naar Scandinavië met als gevolg een langere duur van hogedrukinvloeden boven onze omgeving. In de huidige EPS-oplossingen zien we geen enkele oostelijke aanvoer meer terugkomen. Het betekent een overduidelijke overgang naar zuidwest- tot westelijke aanvoer van maritieme lucht met van tijd tot tijd overtrekkende frontale zones en derhalve overgang naar een wisselvallig weertype met maxima onder het langjarig gemiddelde: Kortom herfst
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Hier heb ik zin. Lang geleden dat ik zo een kaart heb gezien (als ik het zelf ooit heb zien gebeuren). Gewoon ouderwetse kaarsrechte noordenwinden rechtstreeks van de Noordpool, maritieme polaire lucht, met ontstuimig weer. Vooral veel buien, best wat wind, vrij koel/koud voor de tijd van het jaar. Op en top herfst.
https://www.mupload.nl/img/cucntfgnbuzpu.png
Voor volgende week zondag. Sneeuw ook in de Alpen tot op 800 meter hoogte. Als alles iets westwaarts schuift, komen zelfs de Ardennen al in het vizier. Voor Scandinavie zelfs al gewoon een echte winterprik. De hooglanden in Tsjechie en Polen kunnen ook wat krijgen. Lapland, de Noorse gebergtes en ik denk ook wel bakken sneeuw in Finland... .
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
https://weerwoord.be/uploads/59ee1d30d4d83.png
Veel te ver vooruit dit. Eerst zien of die noordenwinden er komen, maar deze kaart voor twee november zou in theorie zelfs sneeuwbuien in Vlaanderen (en Nederland) kunnen opleveren. Ik heb gekeken, en de kaart gaf aan dat het in West-Vlaanderen niet warmer zou worden dan twee graden (maar het was wel een heel lokale bedoening).
Nieuwe kaart geeft nu gewoon windstoten tot 70 km/u. Aan de Hollandse kust zelfs 80 km/u. De zelfde soort taferelen staan ons ook zondag op te wachten, maar dan met een nog veel noordelijkere gradiënt.
https://www.mupload.nl/img/sjwshcl5vuxzy.png
Wat me ook tevreden stelt is het koppige Azorenlaag dat daar echt al weken hangt, terwijl daar normaal een hogedrukgebied ligt. Dat is zelfs één van de redenen waarom orkaan Ophelia zo sterk is kunnen worden (door de koude bovenluchten die een lagedrukgebied met zich meebrengt), boven de al recordwarme zeewatertemperaturen waar Ophelia ontstond. A deadly recipe... , maar het is nu juist dat laag dat het patroon een beetje verstoort, en strenge winters hebben bijna altijd een veel zwakker Azorenhoog.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
En dit kan ook wel eens een zware late-seizoen orkaan worden. Ligging is niet al te gunstig ook. Als het de opening vindt tussen Cuba en Yucatan wordt het een zware denk ik.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Daar in Japan was ook wel even een orkaan bezig zeg, al noemen ze het daar in die regio een tyfoon. En dan was het nog een afgezwakte ook.
Blij dat ik in een gematigde weerzone woon. Extreem weer is vreselijk leuk, vanachter een pc-scherm.
Erland
-
- 2 messages
- 9 votes
Hier in België is het maar een saai weertje. Volgende week lijkt het wel herfst-achtig te worden met mogelijk de eerste nachtvorst en wie weet sneeuwvlokken in onze Ardennen! Zou eens leuk zijn..
Het wordt gevoelig frisser: dit weekend eerste sneeuw in Ard... - Het Belang van Limburg - hbvl.be
Zondag en maandag moeten we in een westelijke tot noordwestelijke onstabiele maritieme luchtstroming rekening houden met buien. Het wordt gevoelig frisser met maxima tussen 7 en 11 graden. ‘s Nachts kan het licht gaan vriezen in de Ardennen en verschijnen daar mogelijk de eerste sneeuwvlokken.
Erland
-
- 2 messages
- 9 votes
iemand die ik (vaag) ken, tijdje als facebookvriend gehad en ook een keer op een hobbyconferentie in Nederland gezien (laatste keer dat ik in dat land ben geweest, ik ben nog noordelijker gereisd in mijn leven dan Utrecht die dag 2 tot 3 jaar geleden.), heeft tijdens een stormchase deze foto gemaakt, en hij stond buiten op dat moment... . (en nu ben ik een tikkie jaloers
)
Geweldige foto! Ik weet nog toen ik een jaar of 14 was en met mijn ouders met vakantie in het zuiden van Frankrijk. Toen heb ik een enorme onweersstorm meegemaakt dat nog steeds indruk op mij maakt. Telkens het onweert kijk ik nu naar de wolken en bliksems
.
Aangezien er precies toch kenners op dit forum zitten, kan iemand mij misschien antwoorden op deze vraag? Ik vraag mij namelijk al lang af wat de invloed is van luchtvervuiling op bliksem? Kan het zijn dat roetdeeltjes enzo bliksem opwekken?
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Zo een kenner ben ik nu ook weer niet. Dat is toch al best een specifieke vraag, en minder thuis in de wiskundige, technische of fysieke aspecten van het weer. Ik ben vooral goed in de praktische kant ervan, maar indien je de vraag stelt op weerwoord, dan zal daar vast en zeker wel minstens één iemand een goed antwoord kunnen geven. Daar zitten de beste weeramateurs van zowel Nederland als Belgie, en hier en daar ook professionele meteorologen.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Een leuke kaart voor binnen twee weken op 20 november overdag rond 14u.
https://www.mupload.nl/img/khuad2utkenwx.png
1 graad in NL-Limburg en Limburg, twee graden in Vlaanderen, 3-4 aan de kust. In het noorden van Nederland een beetje warmer. Klein winterprikje met verspreid ook sneeuwbuien. De dagen er rond ook winterse buien op de kaarten, maar helaas veel te ver weg (en zelfs indien we een koele setting krijgen, draait het toch te veel om de details).
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Doe jij ook mee met Sjoerds Weerpoll?