• 179.435 movies
  • 12.317 shows
  • 34.174 seasons
  • 650.205 actors
  • 9.401.830 votes
Profile

Weertopic

Fillumon

• 2240 messages
  • 0 votes

.....krijgen wij zo meteen in het noorden. Het gaat los !

Graaf Machine

• 9910 messages
  • 1438 votes

Ja, maar zo'n hevige regenbui lost dus weinig problemen op. Het moet langdurig gestadig regenen. Een enorme plens in één keer kan de droge grond nooit aan, en het meeste spoelt dan direct de afvoerkanalen in.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Bij ons zijn zelfs die regenbuien ons niet gegund. Het is zodanig droog dat ik niet meer weet wanneer het hier nog geregend heeft voor het laatst.

Graaf Machine

• 9910 messages
  • 1438 votes

Woon jij in het westen van Vlaanderen, Tornado? Ik lees op Weerwoord wel dat het in de omgeving van Veurne al heel lang heel droog is.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Graaf Machine wrote:

Woon jij in het westen van Vlaanderen, Tornado? Ik lees op Weerwoord wel dat het in de omgeving van Veurne al heel lang heel droog is.

Ja, in het zuiden van West-Vlaanderen.

606

• 23882 messages
  • 12286 votes

Volgende week, zeker een paar dagen heet, zoals ik vanmorgen vernam, tot 34 graden, pfff

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Er wordt veel de vergelijking met de zomer van 1976 gemaakt. Ook toen hadden we dat, en wat daarop volgt is wellicht de meest legendarische zomer van de vorige eeuw. Wellicht is enkel 1540 nog legendarischer. In de jaren die volgden op dat jaar probeerde men wijn te verbouwen in Nederland en Belgie. Tevergeefs want het klimaat werd in snel tempo kouder, een eerste aanzet richting de kleine ijstijd.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

volgens de laatste verwachtingen gaat juni 2017 de warmste juni in de benelux sinds begin van de metingen worden. Enkel 2003 en 1976 nog in de running. Het jaar dat al zoveel ter sprake kwam (beste zomer van vorige eeuw) en 2003, het jaar met de dodelijkste hittegolf in West-Europa en de beste zomer van deze eeuw. Er wordt ook amper nog neerslag voorspeld. Dit kan wel eens die recordzomer worden die er al een tijd zat aan te komen.

https://www.mupload.nl/img/k1uquujaf2csk.png

Komende week kurkdroog, na 21 juni wordt de kans op neerslagbuien een beetje groter, al valt daar weinig over te zeggen.

https://www.mupload.nl/img/u6khpwuv2kdxj.png

Droogterapport 14 juni 2017

De hydrologische toestand is momenteel voor heel Vlaanderen zeer tot extreem droog voor de tijd van het jaar. Zeker sinds eind vorig jaar is zich een droge situatie aan het opbouwen die door een uitzonderlijk droge maand april, gevolgd door een droge mei en begin van juni acuut geworden is. Sinds eind april - begin mei bevinden zich delen van Vlaanderen in een waaktoestand droogte die sinds eind mei algemeen geworden is voor Vlaanderen. Dit heeft sinds eind mei een zeer lage bodemverzadiging tot gevolg en momenteel tonen zich ook al duidelijk de effecten op de afvoeren in de waterlopen. Deze droge situatie zal naar verwachting minstens nog tot 23 juni aanhouden. Het is nog te vroeg om deze droge periode echt kwantatief te vergelijken met droogtes zoals 1976 en 2011, maar de huidige situatie heeft potentieel het risico om zich te ontwikkelen tot een vergelijkbare droogte.

Neerslag

Volgend op de zeer abnormaal droge maand april (gemiddeld 18,0mm neerslag) werd ook in mei (gemiddeld 35,9mm neerslag) en begin juni weinig neerslag gemeten over geheel Vlaanderen. Tijdens de maanden maart-april-mei viel gemiddeld slechts 99,7mm neerslag (normaal 187,8mm te Ukkel). Als gevolg van deze droge periode doet zich sinds eind mei overal in Vlaanderen een waaktoestand met betrekking tot droogte voor. In het Ijzer-, Bovenschelde-, Dender-, Dijle- en Demerbekken geldt deze waaktoestand al een maand. Tot zeker 21 juni wordt nagenoeg geen neerslag voorspeld en zal de droge situatie zich verder ontwikkelen.

Momenteel is het neerslagtekort voor heel Vlaanderen hoog tot zeer hoog voor de tijd van het jaar. Voor slechts 6%-31% van de historische waarnemingen was het neerslagtekort hoger dan de huidige situatie. Recordwaarden voor het neerslagtekort zoals in 2011 of 2015 worden momenteel nog niet waargenomen, maar zijn op enkele locaties niet veraf. Op basis van de huidige weersvoorspellingen wordt verwacht dat het neerslagtekort tot zeker 21 juni verder zal stijgen.

Bodemvocht

Op alle meetlocaties daalde zowel de oppervlakkige bodemverzadiging (0-10cm) als de bodemverzadiging van het hele bodemprofiel (0-70 cm) sterk vanaf half mei ten opzichte van een al wat lager dan gemiddelde situatie medio mei. Momenteel worden waarden voor de bodemverzadiging waargenomen die bij de laagste voor de tijd van het jaar zijn sinds de start van de metingen.

Afvoer onbevaarbare waterlopen

Momenteel worden op bijna alle locaties lage tot zeer lage debieten en basisdebieten voor de tijd van het jaar gemeten. Op twee derde van de locaties zijn de basisdebieten gedaald tot minder dan 75% van het basisdebiet dat vorige maand nog werd gemeten en worden basisdebieten gemeten die bij de 25% laagste historische waarden voor de tijd van het jaar zijn. De verwachtingen tot 23 juni tonen een verdere verdroging van de situatie en tonen aan dat de effecten van de droge periode zich nu ook volop doorzetten in de waterlopen.

Grondwater

De grondwaterstand in mei was op drie kwart van de plaatsen laag voor de tijd van het jaar en op meer dan de helft van de locaties historisch laag. Sinds maart is de grondwaterstand algemeen dalende. Bij droog weer in de maand juni worden op meer dan de helft van de meetplaatsen zeer lage grondwaterstanden verwacht.

http://www.waterinfo.be/download/e8cd3c39-0463-478e-a41b-1d3bfbad332c?dl=0

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

Dan kunnen ze er eindelijk bouwgrond van maken (tessenderlo).

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Het wordt alleen nog erger, en het is - hier - in het westen het ergst

Nog geen problemen met drinkwater, "maar spring er zuinig mee om"

De voorbije 12 maanden zijn de droogste sinds de metingen van het KMI. Een probleem met de drinkwatervoorziening is er nog niet, zegt Carl Heyrman van Aquaflanders, maar hij roept wel op om zuinig met water te zijn. Hij geeft ook enkele tips: neem een douche in plaats van een bad, was je auto niet met krantjeswater en sproei de gazons niet meer

De vergelijkingen met de droogte in de jaren ’70 wordt al gemaakt. The summer of 1976 was legendarisch. En niet alleen omdat Lucien Van Impe de Ronde van Frankrijk won. Ook die maanden was het warm en extreem droog. Icoon Armand Pien voorspelde het weer met zijn voeten in een waterbadje. Boeren trokken op bedevaart naar scherpenheuvel om voor regen te bidden. Honderden hectares van de Kalmthoutse heide gingen in vlammen. Wie water verspilde riskeerde een fikse boete. Drinkwater werd schaars. Anno 2017 zijn we nog niet zover

"Eerstkomende tien dagen blijft het droog"

Sinds het begin van de metingen is het nog nooit zo droog geweest als nu. En het ziet er volgens het KMI niet meteen naar uit daar de komende dagen verandering in zal komen. "Zeker de eerste tien dagen hoeven we geen noemenswaardige neerslag te verwachten", zegt weerman Frank Deboosere. "Het is dus nog niet voorbij."

PEN15

• 1281 messages
  • 637 votes

Ik vraag me al jaren af waarom die weerlieden telkens mooi weer staan te spelen (letterlijk), hoe kun je dit soort tropische temperaturen met een schadelijke uv-index van 8 nou als mooi weer verkopen? Met die zonnekrachtwaarde moet ook rekening gehouden worden omdat naar verluidt momenteel de ozonlaag boven westeuropa is gekrompen. Droogte, vegetatie die er onder lijdt, oogsten die dreigen te mislukken.... maar lekker weer hoor.

606

• 23882 messages
  • 12286 votes

Vind dit ook geen mooi weer, wordt er zo moe van en duf.

horizons

• 5689 messages
  • 2408 votes

PEN15 wrote:

Ik vraag me al jaren af waarom die weerlieden telkens mooi weer staan te spelen (letterlijk), hoe kun je dit soort tropische temperaturen met een schadelijke uv-index van 8 nou als mooi weer verkopen? Met die zonnekrachtwaarde moet ook rekening gehouden worden omdat naar verluidt momenteel de ozonlaag boven westeuropa is gekrompen. Droogte, vegetatie die er onder lijdt, oogsten die dreigen te mislukken.... maar lekker weer hoor.

Dat ligt in het verlengde van het feit dat kleine kinderen het geweldig vinden om in de regen rond te rennen en de ouders roepen: bah, kom naar binnen het is vies weer. Indoctrinatie op jonge leeftijd.

Net zulke indoctrinatie als het kinderliedje "klein klein kleutertje" waar papa als complete boeman wordt afgeschilderd.

Of dat babies complimenten krijgen als ze een boertje laten maar opeens zo'n kind de opmerking krijgt dat die geen boertje naast je oor mag laten. Schizo in de opvoeding.

lol,

Best warm deze week, ja. Heb er gelukkig zelf niet zo'n moeite mee. Maar de droogte is tamelijk funest, ja. Ander soort landbouw gaan doen.

PEN15

• 1281 messages
  • 637 votes

Ja helemaal waar. Dat zit ook in het volgende voorbeeld. Vorige maand nog toen we een reeks regenloze dagen achtereen hadden met gemiddeld 23 graden met uitschieters naar 26 zegt zo'n KNMI-man op teevee dat ....-dag het koudst wordt met 18 graden. Ik sta perplex. Is achttien graden dan tegenwoordig koud?

horizons

• 5689 messages
  • 2408 votes

In dit mediterraanse klimaat wel, ja.

Bobby Briggs

• 213 messages
  • 8045 votes

horizons wrote:

In dit mediterraanse klimaat wel, ja.

Mijn droom is om in Italië te gaan wonen. Voor het weer moet ik het al niet meer doen.

Voor de kazen daarentegen...

Apollinisch

• 21300 messages
  • 0 votes

Ja, mijn broertje woont ook in België en heeft er ook last van. Is net met 110 km/u tegen omhooggekomen asfalt geknald.

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

Ik stond 3 uur in de file, vanaf halen tot Houthalen/Helchteren. Verschrikkelijk!

Ik heb al flink wat slapeloze nachten moeten doorstaan vanwege de te hoge temp. Thans, er is niets mis met de isolatie. Ik ga me eens bevragen naar een airco installatie. Pfew, hot!

606

• 23882 messages
  • 12286 votes

kevin_vp wrote:

Ik stond 3 uur in de file, vanaf halen tot Houthalen/Helchteren. Verschrikkelijk!

Ik heb al flink wat slapeloze nachten moeten doorstaan vanwege de te hoge temp. Thans, er is niets mis met de isolatie. Ik ga me eens bevragen naar een airco installatie. Pfew, hot!

Erg he slapeloze nachten, ik voel me eigen ook elke morgen een zombie als ik opsta, en durf niet eens in de spiegel te kijken.

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

Bij mij barst de spiegel telkens.

Maarten0402

• 804 messages
  • 533 votes

Om nog maar te zwijgen over muggen...

Gelukkig is het nu een beetje afgekoeld bij mij thuis. Was afgelopen week niet te harden. Totaal geen ventilatie.

Panta Rei

• 507 messages
  • 7 votes

Apollinisch wrote:

Ja, mijn broertje woont ook in België en heeft er ook last van. Is net met 110 km/u tegen omhooggekomen asfalt geknald.

OMG

Is alles goed met je broertje?

Apollinisch

• 21300 messages
  • 0 votes

Ja, hij is er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, en zijn auto zonder schade.

Maarten0402

• 804 messages
  • 533 votes

Gelukkig man, fijn dat het allemaal goed is afgelopen. Je zou je kapot schrikken op z'n minst

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

kevin_vp wrote:

Bij mij barst de spiegel telkens.

Een ideetje voor in een scène van een film?

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

TornadoEF5 wrote:

(quote)

Een ideetje voor in een scène van een film?

Wat bedoel je, Frank?

Dat is niet zo origineel. The lady from Shanghai, Orpheé en zelfs een lekkere b-horror adaptie van Stephen king genaamd The Night Flier hebben allen een scene met spiegel(s) die barsten.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.