• 179.434 movies
  • 12.317 shows
  • 34.173 seasons
  • 650.205 actors
  • 9.401.593 votes
Profile

Weertopic

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Ik heb nood aan zonnige dagen. Let the sun shine! Als dat gebeurt heb ik een goede kans op winst of podiumplaats, en ik denk dat ik niet de enige ben die de zon wilt zien schijnen

606

• 23882 messages
  • 12286 votes

Kou komt met veel geraas, en uit het westen....

Vandaag merkten we al een toename van de wind, gevolg van het naderen van een depressie die alle veranderingen teweeg gaat brengen.

In 1e instantie brengt het systeem ons morgen (1e kaart)nog zacht weer. Aan de voorzijde van lagedruk zit in een zuid/zuidwest aanvoer altijd zachte lucht. Dat merken we aan de bodem met maxima rond de 9 C, op ongeveer 1500 meter liggen de waarden zo tussen de 4 en 6 graden en op ongeveer 5.5 km hoogte lopen de waarden op naar ongeveer -20 C.

Zodra morgenavond het koufront van het systeem is gepasseerd verandert dit allemaal drastisch. Op 1500 meter gaan de waarden op vrijdag naar -6 tot -9 C, op 5.5 km naar een voor die hoogte zeer lage -34 C tot - 36 C.

Grote temperatuurverschillen dus, levert veel energie op en dat gaan we merken. In de vorm van veel wind, morgen aan de kust stormachtige zuidwestenwind, later op vrijdag vooral in het noorden stormachtige noordwestenwind.En ook veel neerslag, morgen eerst in de vorm van enige uren regenval, vanaf de avond in de vorm van winterse buien.

Op vrijdag en ook zaterdag (2e en 3e kaart) verkeren we dan aan de achterzijde van het lagedruksysteem dat dan boven het zuidwesten van Scandinavie ligt. Met een west/noordwesten aanvoer komt polaire lucht tot ons, met veelvuldig winterse buien, vanaf vrijdagavond toenemend in de vorm van sneeuwbuien.

Overdag liggen de waarden tussen 2-5 C, in de nacht en ochtend landinwaarts lichte vorst.

Zondag, laatste kaart, toont dan al een vrij winters weerbeeld. Zondagochtend is het nog vrij rustig, en in de opklaringen is het dan tot enkele graden vorst gekomen, bij een sneeuwdek lagere waarden. Op de kaart zien we vanuit het westen opnieuw een storing naderen. Maar deze heeft een zuidelijke koers waardoor bij ons de wind gaat draaien naar continentaal zuid-oost waardoor de maxima overdag niet of nauwelijks boven het vriespunt zullen komen.

In de loop van de dag gaat het dan vanuit het zuiden/zuidwesten sneeuwen.

Verdere vooruitzichten geven handhaving van het wisselvallige -licht- winterse weer volgende week een grote kans met telkens koude lagedruk in onze buurt.

Verscherping van de kou meer en meer 2e maandhelft als gevolg van hogedruk ten noordoosten lijkt een scenario dat kansrijk is.

Mvg, Ronald de Wildt

606

• 23882 messages
  • 12286 votes

Wat is jou visie TornadoEF5 wat betreft de komende dagen.

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

606 wrote:

Verscherping van de kou meer en meer 2e maandhelft als gevolg van hogedruk ten noordoosten lijkt een scenario dat kansrijk is.

Mvg, Ronald de Wildt

Dit zijn van die verwachtingen waarvan ik dan denk: "ja, zo kan ik het ook". Een dubbele slag om de arm, het lijkt een scenario dat kansrijk is.

Gezien de wintertaferelen in onze contreien de afgelopen jaren, lijkt een kerst met 14 graden overdag ook een scenario dat kansrijk is.

606

• 23882 messages
  • 12286 votes

Wordt een unieke situatie zondag

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

Graaf Machine wrote:

Gezien de wintertaferelen in onze contreien de afgelopen jaren, lijkt een kerst met 14 graden overdag ook een scenario dat kansrijk is.

14 graden was natuurlijk ook wel erg veel, maar verdorie, het ziet er gewoon naar uit dat we met kerst in de dubbele cijfers gaan belanden.

Hoopvol is dat de vooruitzichten na kerst nu voorzichtig en zeker niet unaniem wijzen op een daling van de temperatuur. Maar dat is ook maar weer afwachten.

606

• 23882 messages
  • 12286 votes

14 wordt het niet, gemiddeld 10 en na de kerst waarschijnlijk daling in temperatuur.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

TornadoEF5 wrote:

Ik heb nood aan zonnige dagen. Let the sun shine! Als dat gebeurt heb ik een goede kans op winst of podiumplaats, en ik denk dat ik niet de enige ben die de zon wilt zien schijnen

Ok, ik zit er ook compleet naast voor deze maand

December wordt ‘somberste maand ooit’ | VTM NIEUWS - nieuws.vtm.be

Ja, ik was voor een te droge en iets te koele maand gegaan, het is uiteindelijk te zacht en veel te nat geworden, maar we hebben toch een paar dagen sneeuw gehad, dus ik ben toch tevreden. 2017-2018 is nu al een betere winter dan 2013-2014, 2014-2015, 2015-2016 en 2016-2017.

De winter is ook voor een tijdje weg, die zit er niet meteen terug aan te komen. Tot midden januari mag je diep winters weer afschrijven, en de kansen op licht winterweer zijn ook heel klein, al weet je maar nooit met het weer.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

https://weerwoord.be/uploads/5a7332fd586c8.PNG

Vreemd, letterlijk de eerste keer in mijn leven dat ik dit model voor een te koude maand zie gaan in Europa. Het heeft en beetje een warme bias.

Volgende week ook wat aan de koudere kant. Niet extreem koud, maar wel koud, met vorst s'nachts. En 1-2-3 graden overdag. Droge kou, beetje stralingskou ook. Gewoon winter.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

https://fs.nwstatic.co.uk/monthly_2018_02/D2401002-4012-4C17-B01F-24C1C9804D63.png.ff72121dd1c549e921294dc2e06ab56c.png

Ook interessant is deze polar split die op de weerkaarten staat. Heftig en krachtig, zal zeker zijn implicaties hebben voor de maand maart, want de poolwervel is nu naar de vaantjes. Wijst wellicht op een wat kouder, droger en rustiger verloop van het einde van februari tot begin april. Gelijkaardig aan de vortex split van januari 2013 onder andere. Misschien is het wel omwille van deze reden waarom CFS voor een koudere maand maart gaat.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

UK Outlook for Sunday 18 Feb 2018 to Sunday 4 Mar 2018:

Through the rest of February it will remain cold but the weather may be more settled with widespread frost and fog overnight. This looks set to last for a while with a greater chance of easterly winds, potentially bringing some very cold weather. However, into the beginning of March, it may turn more changeable at times, although any milder and wetter spells may be fairly short-lived with temperatures generally staying colder than normal.

Hier word ik warm van of moet ik zeggen koud

606

• 23882 messages
  • 12286 votes

Graag zelfs

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

UK Outlook for Thursday 15 Feb 2018 to Saturday 24 Feb 2018:

[...] Into the following week, the weather across the whole UK may turn more settled with prolonged drier, colder and frosty weather.

UK Outlook for Sunday 25 Feb 2018 to Sunday 11 Mar 2018:

The end of February is likely to stay cold but often dry and settled with widespread frost overnight. This weather could last into early March, with a greater chance of easterly winds, which would bring very cold weather at times. The cold weather could well continue into the second week of March, although we may see some short-lived changeable spells bringing the risk of snow in places.

GFS nu ook een run met potentie. EC hint meer op wat (vroeg) lenteweer door een prominent Eurohoog. Het zal moeilijk worden, maar de kansen op een zeer late winterprik zijn nog steeds aanwezig, maar dan in de laatste week februari en eerste twee / drie weken van maart, We geven niet op!

606

• 23882 messages
  • 12286 votes

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

Ik geloof er niets van, en van mij hoeft het ook niet meer. Snel vergeten, deze non-winter, en lekker aan de lente beginnen. Hup, naar de 15+ met de temperatuur.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Ik geloof er wel in dat er ons nog iets staat op te wachten.

https://fs.nwstatic.co.uk/monthly_2018_02/u_65N_10hpa.png.007373899926d1a207b98f2f8a1fa326.png

Hier kan je mooi zien hoe het patroon volledig om zeep is.

https://pbs.twimg.com/media/DVsBB_fX4AEnPi_.jpg:large

Orientatie van de polar vortex is ook gunstig voor ons.

Dus mogelijk nog een koudegolf in de laatste week van februari en eerste week van maart. Ik zie het ENS van GFS daar ook op hinten.

http://www.wetterzentrale.de/maps/GFSAVGEU00_378_1.png

Check de gemiddelde luchtdruk van alle ENS-leden voor 27 februari. Dan weet je wel waarover ik het heb. Als er niets staat te gebeuren, dan zou men niet zo een kaart komen.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Stilte voor de storm

https://www.mupload.nl/img/g0558639hme25.png

Prachtige SSW, en het ENS van GFS alsook verschillende indicatoren hinten dat er ons wel iets staat te gebeuren. Ik denk dat de potentie voor extreem koud winterweer in de laatste week van februari en eerste week van maart zeer hoog ligt, met mogelijk al koeler dan normaal weer voor na dit weekend.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Sorry

Duitse weerdienst laat het vroeger starten Volgende week maandag al wat voor kaart zeg, zomaar uit het niets. Gewoon even de ideale kaart, en poort openzetten voor instromende kou uit diep Rusland.

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/27994432_421326501621394_383619973_n.png?oh=609e94a5c1903059be69a9e58cb82124&oe=5A84BBD5

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

https://fs.nwstatic.co.uk/monthly_2018_02/IMG_0521.PNG.a80722587626745a2da0983b9c662533.PNG

GFS en UKMO volgen. Al kan het nog beter. Temperaturen voor volgende week hier quasi iedere dag rond 1-2-3 graden en s'nachts lichte vorst, dus licht winters weer. Een bevestiging van wat ik dus dacht, maar ik zie mogelijkheden voor verscherping van de kou voor binnen twee weken, alleen dan niet in deze specifieke GFS run.

UKMO 144u trouwens veelbelovend voor een inzettende NE'lier, maar die gaat helaas niet verder dan dat.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Recordbrekende SSW voor dit moment. Stratosfeer blijft wellicht gedurende heel februari en maart gunstig voor winterweer en blokkades in de atmosfeer. Polar wervel is zodanig verstoord dat het zich niet meer kan herstellen voor de Final Warming.

https://www.mupload.nl/img/jlolw3ar.png

https://fs.nwstatic.co.uk/monthly_2018_02/image.gif.1b09edc10cae6a932a540395d5ec612e.gif

Voor komende week dus wellicht oostenwinden met bovenluchttemperaturen van ongeveer -10 graden. Daar lijken de modellen het nu eens over te zijn. Dat zou aan de grond ongeveer 2 graden maximum temperatuur (normaal minder, maar de zon wint nu éénmaal aan kracht), en lichte tot matige nachtvorst. Bij een sneeuwdek, helder weer s'nachts, weinig wind s'nachts, bewolking overdag of mist vallen temperaturen uiteraard lager uit. Bij meer wind (of veel vocht) zal de gevoelstemperatuur kouder zijn. De week (26 feb tot 4 maart) die daarop volgt heeft momenteel het meest potentie op extreme kou. Ook de week die daarop volgt (5 maart tot 11 maart), kan behoorlijk koud uitpakken. Er is een sterk signaal voor een geblokkeerd weerpatroon waarbij koude tot onze contreien afzakt, waarbij pas in een tweede fase de kou zal verscherpen met eventueel ijsdagen en mogelijk sneeuw.

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

Wat denk je dat de kans is dat het in het weekend van 10 en 11 maart nog een beetje winters weer is? Dit in verband met het WK allround in de open lucht, in Amsterdam.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Dat is veel te ver weg. Heel simpel antwoord. De kans zal een beetje groter zijn dan in andere jaren dat het op 10 en 11 maart winters zal zijn, maar in het algemeen zal de kans vrij klein zijn. Dat is een maand vooruit, en hoewel het er nu goed uitziet voor een licht winterse periode volgende week en voor een eventuele verscherping van de kou later, zegt dat nog altijd weinig over die periode, zeker omdat tegen dan het effect van de SSW op de atmosfeer zowat een beetje uitgewerkt moet zijn. Wat wel zo is, is dat de poolwervel zich nauwelijks lijkt te herstellen in de komende twee weken, verzwakt en verplaatst blijft, en dat die zich niet meer zal herstellen voor de Final Warming in de stratosfeer, welke ook typisch een geblokkeerd patroon veroorzaakt. De kans op een geblokkeerd patroon die persistent is, is dus groter dan normaal, met wellicht dus droger en mogelijk zonniger weer dan normaal, en afhankelijk van de aard van de blokkade kouder of warmer dan normaal, want een dergelijke blokkade kan ook voor vroeg lenteweer zorgen, en voor twintigers in maart zorgen. De lange termijn modellen gaan echter voor een koude start van maart.

https://www.mupload.nl/img/j9d6qfleb.png

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Maart 1845 record koud

Trouwens, er is zeker heel wat mogelijk nog in maart. Zoals hieruit blijkt.

Februari ging aanvankelijk op dezelfde voet verder, maar rond de 11e volgde er een korte vorstperiode en ook de laatste tien februaridagen verliepen koud, zonder dat dan de vorst écht doorzette. Men hoopte eind februari al dat de winter snel voorbij zal zijn… een misrekening!

Maart 1845 is nog steeds met afstand de koudste lentemaand sinds het begin van de metingen uit 1706. In Zwanenburg bedroeg de gemiddelde maandtemperatuur -2,3 graden en werden er alleen al in maart (ongecorrigeerd) 102,7 Hellmannpunten bijeengeharkt, waarvan 54,3 punten in de tweede maartdecade. Zelfs als we zouden proberen te corrigeren voor het feit dat de ‘echte’ maximumtemperaturen nog wat hoger zouden zijn geweest, dan nog heeft alléén deze maand, meer vorst opgeleverd dan het totaal van alle afgelopen winters sinds 1997!

Ik heb ook eens gekeken naar de reconstructie van de luchtdrukgebieden van toen, en de indicators die ik gebruik om winters te voorspellen (voor zover die beschikbaar zijn). Ik zie veel gelijkenissen tussen de situatie waarin we nu verkeren en de situatie waar men zich toen in verkeerde, en hoewel je er niet zeker van kan zijn, ben ik er van overtuigd dat ook toen een SSW plaatsvond, gestimuleerd door lage zonne-activiteit en wellicht een oostelijke QBO.

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

Laten we dan maar hopen op een maart als in 2013. Dat is nog niet zo lang geleden, dus ook met het nieuwe klimaat mogelijk.

De Bilt.

10 maart max 1,0 min -1,5

11 maart max -1,2 min -3,0

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Maart kan zelfs nog kouder verlopen, want we hebben begin maart toen 17 graden gehaald, wat toen bijna een dagrecord was. Maar die derde decade van maart was ongemeen koud, en in Nederland de koudste laatste tien dagen van maart sinds de start van de metingen. Het ijs dat toen midden maart werd opgebouwd + de rijp bleef standhouden. Bovendien is het zo dat als alles goed valt, dat het nog altijd zeer koud kan worden in Nederland of Belgie. Alleen gebeurt het minder vaak, en heeft het nieuwe klimaat er ook voor gezorgd dat depressies of aanlandinge stromingen gewoon frequenter voorkomen. Maar de scherpe kantjes van een winterprik zullen niet meteen verdwijnen door klimaatverandering.

http://farm9.staticflickr.com/8227/8600579836_9347e10111_b.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8525/8600541466_0e02c2b9de_b.jpg

Foto's toen van langs de IJsselmeerkust op 29 maart 2013.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

https://www.mupload.nl/img/1x1bvb.png

Als die koude poel van -20, -22 of -24 graden ons kan bereiken, dan mag het nog 1 april zijn, maar geweten zullen we het hebben. Dat is echt belachelijk koud.

Bij dat voorbeeld hierboven van maart 1845 neem ik ook aan dat die bovenluchttemperaturen toen onder de -20, mogelijk zelfs rond de -25 graden liggen.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Legendarische kaarten voor maandag 26 februari...

https://www.mupload.nl/img/lav5ja00qt8dw.png

https://www.mupload.nl/img/6mesdkk.png

Bijna te mooi om waar te zijn. Kaarten waarbij de bovenlucht paars kleuren, heb ik deze eeuw nog maar één keer gezien, en dat was in februari 2012, toen we op een haar de Elfstedentocht gemist hebben, maar dit is best impressief. De luchtdrukkaarten zien er ook fantastisch uit. Bijna gewoon het mooiste hogedrukgebied dat je je kan inbeelden. En dat dan nog eens met een strak windje, 5 of 6 beaufort. Die gevoelstemperatuur gaat ijzingwekkend laag liggen.

Gewoon WOW.

kos

• 46726 messages
  • 8880 votes

Ik word er niet blij van. .

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

https://weerwoord.be/uploads/5a8b5e7e05027.jpeg

De verwachtingen voor Maastricht. Belachelijk lage temperaturen Ook voor het hoofdstation zeer koude verwachtingen. De records voor 25, 26, 27 en 28 februari komen in zicht. En indien de koude begin maart aanhoudt, dan ook.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.