- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Nee, dan raken ze een boom en zijn ze op slag dood. Veel beter inderdaad 
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Sneeuw vind ik prachtig om te zien, absoluut. Het levert mooie plaatjes op. Maar erg praktisch is het niet in een land waar men niet voorbereid is op zo'n witte deken. Dat hebben we gisteren maar weer eens goed kunnen zien. Mijn vriend kon niet eens thuiskomen, omdat alles richting Noord-Holland compleet op zijn gat lag!
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5739 votes
Nee, dan raken ze een boom en zijn ze op slag dood. Veel beter inderdaad
Dat gebeurt relatief erg weinig, terwijl ik nog geen fietser ben tegengekomen die de afgelopen weken niet minstens 1x onderuit is gegaan.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Het zeer koude winterweer houdt nog lang aan.
Over het naar mijn mening indrukwekkende karakter van deze winter heb ik gisteren uitvoerig geschreven. Actueel wordt weer een thermische prestatie neergezet, om 20.00 uur zojuist liepen de Tact uiteen van rond minus 2 op de Wadden, tot regionaal al onder de minus 13 C.
Maar de stevigheid zit 'm mi vooral in de waarschijnlijke ontwikkelingen medio volgende week. Waarin het er meer en meer naar uit gaat zien dat deze winter zich gaat ontwikkelen naar een meer bestendig soort. Want de waarschijnlijke flinke drukstijgingen boven Scandinavie de komende dagen, met komend weekend waarschijnlijk kernwaarden van boven 1040 Hpa, brengt dan nog wel niet terstond stabiel winterweer. Het lijkt er echter wel op dat de komende week het fundament daarvoor zal worden gelegd.
Want na een tijdelijke stabilisering vandaag en morgen, lijkt vooral zaterdag en deels zondag nog in het teken te staan van het karakter van deze winter tot nu, dus dominantie van lagedruk. Reeds nu al, maar vooral morgen, diept een lagedrukgebied boven het zuiden van Europa flink uit, en begint zich noordwaarts te verplaatsen. Levert de komende dagen in grote gebieden van vooral midden Europa flinke hoeveelheden sneeuw op, en ook wij krijgen daar het weeekend een staart(je) van mee.
Verder vind ik opvallend het waarschijnlijke temperatuurverloop dat voor komend weekend in de Uitvoer wordt geschetst. Vrij algemeen wordt voorzien dat zondag en ook maandag nog de maxima rond het vriespunt zullen liggen, met zondag- en maandagnacht ook slechts enkele graden nachtelijke vorst. Gezien de waarschijnlijke bovenlucht-temperaturen, die weliswaar oplopen maar nog altijd minimaal enkele graden onder nul zullen blijven op 1500 meter hoogte, en met een strakke continenentale aanvoer over besneeuwde vlakten, kijk ik hier van op. Wellicht dat er door de stevige Z/ZO stroming aan de voorzijde van het lagedruksysteem een soort fohn vanaf de Alpen wordt voorzien richting onze brongebieden van dat moment, Duitsland en Polen. Die dus dan die tijdelijke -flinke- tempering van de kou zal brengen. Zelf acht ik het goed mogelijk dat deze temperaturen uiteindelijk nog naar beneden zullen gaan worden bijgesteld. Maar in ieder geval voor een dag of 3 wel duidelijk minder lage temperaturen dan we die vandaag en morgen zullen beleven.
Maar een en ander past wel het ritme van deze winter tot nu, dus voornamelijk nog geregeeerd door lagedruk en met de echt koude momenten -slechts- op de momenten van enige stabilisering. En wat dit betreft lijkt de winter juist volgende week meer setting te gaan krijgen. Zoals al eerder aangegeven stijgt dit weekend de luchtdruk boven het westen van Scandinavie flink, en dat beeld blijft eigenlijk de gehele volgende week ongewijzigd.
Na opvulling van het lagedruksysteem dat de komende dagen zo'n rol gaat spelen, verlopen de eerste dagen van volgende week dan ook onder invloed van het Scandihoog vrij stabiel. Met dan ook gelijk weer stevige verscherping van de vorst, in de nacht en ochtend algemeen matig tot streng, overdag rond het vriespunt tot lichte vorst.
Mogelijk dat tegen midden volgende week tijdelijk de wisselvalligheid zal toenemen. Veroorzaakt dan door een uiterst interessante ontwikkeling op de oceaan. Een ontwikkeling die erg lijkt op de fase waarin deze winter ontstaan is, de 2e week van december jl. Dus: stevige lagedruk blijft in essentie stationair ten zuidwesten van Groenland, randstoringen splisten zich af en stomen richting het zuidwesten van Europa, maar worden aan hun westkant afgesplitst van het "moeder" laag op de oceaan door vorming hoogterug, die ook nog een noord-noordoost uitpunt, en hiermee weer verbinding maakt met het nog aanwezige Scandihoog. Dat dan inmiddels verzwakt is, maar dus tegen eind volgende week eigenlijk een nieuwe injectie krijgt door een mooi uitgevoerde wijze van warmteadvectie door lagedruk "op de juiste plaats".
Kortom, mi is er een grote kans dat deze winter zich volgende week meer en meer gaat ontwikkelen richting een (noordoost) blokkade patroon, met stabilisering en stevige verdere verscherping van de kou. Op basis hiervan is het einde van deze koude periode nog verre van in zicht, ook op het moment zelfs als we aan de laatste decade van deze maand gaan beginnen.
Te verwachten weerbeeld komende 2 dagen
Komende avond en nacht, meest helder en droog, slechts in het noordwesten een kans op een sneeuwbui. NO wind 1-3 Bft en Tmin algemeen -13/-7 C, regionaal -20/-15 C mogelijk.
Morgen zonnige perioden, later vanuit het zuidoosten meer hogere bewolking maar wel meest droog, alleen het N/NW kustgebied houdt een sneeuwbuien kans. NO die gaat toenemen, 3-5 Bft, en Tmax algemeen -5/0 C, maar regionaal -flink- lager.
Zaterdagnacht, toenemende bewolking maar nog meest droog, NO wind 4-6 Bft en Tmin -10/-5 C. Snijdend koud!!!!
Zaterdag, meest geheel bewolkt en vanuit het zuidoosten een toenemende kans op sneeuw, NO wind 5-7 Bft en Tmax -5/0 C. Snijdend koud!!!!
Boeiende periode.........
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Koude start van de dag
De winter zorgt voor veel problemen in Nederland en de overlast door sneeuwval en gladheid op de wegen is nog niet voorbij. Het strooizout is aan het opraken, maar zeker in het weekend kunnen we op grote schaal weer een verse laag sneeuw verwachten.
De komende dagen ontstaat tussen een hogedrukgebied boven Scandinavië en een lagedrukgebied in het zuiden van Europa een stevige noordoostelijke stroming. Deze gure noordoostenwind gaat het erg koud doen aanvoelen, waarbij een gevoelstemperatuur rond -15 graden niet ondenkbaar is.
Afgelopen nacht was het erg koud en ook vandaag blijft het kwik onder het vriespunt. Er zijn zonnige perioden, maar met name in het oosten ook wolkenvelden. De middagtemperatuur ligt tussen -1 en -4 graden. Met de stevige noordoostenwind voelt het onaangenaam koud aan en dalen de gevoelstemperaturen tot ver beneden de -10 graden.
Vanavond en vannacht neemt vanuit het zuidoosten de bewolking verder toe en in Limburg kan vanavond de eerste sneeuw vallen. In de nacht gaat er op meer plaatsen sneeuw vallen. Het vriest hierbij licht tot matig en de noordoostenwind trekt nog iets aan.
Zaterdag trekt de sneeuw verder over het land en waait het nog steeds stevig vanuit het noordoosten. De sneeuw kan om sommige plaatsen ophopen en voor overlast zorgen. Met de komst van de sneeuw en bewolking wordt het minder koud, al blijft de wind guur. De temperatuur ligt rond of net onder het vriespunt.
Ook zondag valt er van tijd tot tijd nog wat lichte sneeuw. In het oosten ligt het kwik dan rond het vriespunt en in het westen dooit het licht.
Na het weekend gaan de temperaturen langzaam weer omlaag en wordt de kans op neerslag kleiner. Het is te hopen dat er snel meer strooizout komt, want van de winter zijn we nog niet af.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Kortom: 'Als de dagen gaan lengen, gaat de winter strengen'.
(Bron: Pelleboer)
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Even een laatste update betreft weekend
Een sneeuwrijk weekend!! Complete chaos!!
Na vele sombere berichten gelezen te hebben op het forum vanmorgen dat er geen sneeuw meer gaat komen kan ik jullie mededelen dat alle somberheid voor niets is geweest. De kaarten laten wel iets een verzwakking zien maar nog steeds geen reden om naar de dokter te gaan voor diazepam oid te gaan halen. Wat mij opviel is dat het KNMI het nu in een keer ook over enkele centimeters heeft en dat kennen we van ze. Enkele centimeters betekend gewoon lam legging van het land, zie maar wat er in Friesland is gebeurt voor de kerst.
Ook de media laat het volgende weten voor aankomend weekend: "Hevige sneeuval in combinatie met harde wind en een tekort aan strooizout liggen hieraan ten grondslag. Hulpdiensten zijn al bezig met het maken van noodplannen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft in een brandbrief gericht aan onder meer provinciebestuurders en politiechefs aangegeven dat zij zich moeten voorbereiden op een ernstige verstoring van het dagelijks leven. De oproep is gericht aan ziekenhuizen, brandweer- en poltiekorpsen."
Hoe dan ook ik blijf bij mijn standpunt van wat ik eerder deze week gezegd heb. Limburg gaat te maken krijgen met aardige hoeveelheden die lokaal op kunnen lopen tot meer dan 20 centimeter. Elders zal er rond de 15 centimeter gaan vallen, tot zo'n 7 centimeter in het westen, maar lokaal kan er ook meer gaan vallen. Ook de Duitse media (kranten en radio) waarschuwen al volop. Op de radio in Aken hebben ze het al over 45 centimeter sneeuw dat er gaat vallen. Kortom wij kunnen best wel wat gaan verwachten morgen en zondag maar ook maandag valt er nog enige tijd sneeuw. Morgen krijgen we ook te maken met sneeuwjacht en kunnen er lokaal sneeuwduinen gaan ontstaan.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Oh boy, oh boy...gauw voorraadje levensmiddelen halen vandaag voordat het hier losbarst.
Fietsen is hier sowieso al bijna niet te doen.
Lopen naar het winkelcentrum dan maar...slippin'and slidin'.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Oh boy, oh boy...gauw voorraadje levensmiddelen halen vandaag voordat het hier losbarst.
Fietsen is hier sowieso al bijna niet te doen.
Lopen naar het winkelcentrum dan maar...slippin'and slidin'.
Ja dat wordt wat ik blijf lekker binnen.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ik kreeg zojuist een verzoek om a.s. dinsdag met een van mijn bandleden mee te rijden naar Bonheiden (België) 
Met de slee zeker?
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Ik kan wel de hele dag de tuin in kijken naar de vogeltjes die van de kruimeltjes eten in de sneeuw.
.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Ik kan wel de hele dag de tuin in kijken naar de vogeltjes die van de kruimeltjes eten in de sneeuw.
(afbeelding) .
Ik kan ook van 3 hoog naar buiten kijken en ben benieuwd morgen.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Hier daalt de zon net achter de daken en zijn de meeuwen en mereltjes nog vleitig aan het 'verzamelen', heerlijk! En dat alles zie ik door de reflectie van m'n scherm, de nerd die ik ben 
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Die sneeuw is leuk en aardig maar dat krabben begint me toch wel de keel uit te hangen. Vooral omdat mijn auto ook helemaal aan de binnenkant bevriest
.
decicco
-
- 2856 messages
- 1143 votes
Het begint voor mij allemaal een beetje telang te duren met al die sneeuw. Al een aantal dagen niet naar school/werk kunnen gaan omdat het openbaarvervoer op sommige plaatsen niet de weg opging. Vanavond naar de art work cinema en daarna opstap eens kijken hoe ik thuis kom. De weersverwachtingen voor vannacht geven aan dat er een sneeuwstorm hier in het Zuiden komt dus ik ben beniewd.
rose
-
- 2280 messages
- 0 votes
Die sneeuw is leuk en aardig maar dat krabben begint me toch wel de keel uit te hangen. Vooral omdat mijn auto ook helemaal aan de binnenkant bevriest
.
rose
-
- 2280 messages
- 0 votes
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Nieuwe update betreft weekend
Laatste stukje even gequote ivm waarschuwing
Ook Piet P bevestigd dat het erger wordt dan we tot nu toe hebben gehad.
en zelfs kans op sneeuwstorm is aanwezig
Vanavond kan er in het gehele land een enkel sneeuwbuitje vallen maar ook wolkenvelden en opklaringen wisselen elkaar af. De temperaturen voor vanavond zijn ongeveer -5 a -6 graden in het oosten tot zo'n -3 graden in het westen van het land. Vannacht neemt vanuit het (zuid)oosten de bewolking steeds verder toe en gaat het in Limburg sneeuwen. De sneeuw breidt zich langzaam verder uit over het gehele land. De temperaturen voor vannacht zijn ongeveer -7 graden in het noordoosten tot zo'n -3 graden in het westen van het land. De wind is matig tot vrij krachtig boven land 4-5 bft en aan de kust staat een vrij krachtige tot soms een krachtige wind 5-6 bft en komt vanuit het noordoosten. Morgenvroeg breidt de sneeuw steeds verder uit naar het noordwesten en tegen de middag sneeuwt het in het gehele land
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Net terug van voettochtje naar het winkelcentrum om rantsoenen in te slaan.
Mijn armen zijn zeker 5 cm langer geworden van die zware tassen.
Ik was niet de enige die hamsterde, nergens meer brood te krijgen, alleen nog om op te warmen in de oven.
Zelf broodbakken dan maar weer.
Ook geen voederbolletjes voor de vogels kunnen krijgen.
Als het enigszins te doen is dan morgen maar terug daarvoor.
Had ik maar een slee 
Van broodkruimels alleen kunnen die beestjes niet leven.
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Shit. Ik moet morgen in mijn eentje vanuit Breda naar een verjaardag in Spijkenisse en terug. Hoop dat het te doen is...
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Shit. Ik moet morgen in mijn eentje vanuit Breda naar een verjaardag in Spijkenisse en terug. Hoop dat het te doen is...
Zou het maar afblazen voor je eigen best wil.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Waarschuwing voor extreem weer
Gevoelstemperatuur -10 tot -15
zou flink te keer gaan het hele weekend.
Walkure
-
- 1690 messages
- 0 votes
God gloeiende, moet ik morgen met het hondenweer de deur uit om post te bezorgen... 
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
God gloeiende, moet ik morgen met het hondenweer de deur uit om post te bezorgen...
Heel veel succes kerel
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
hondenweer
Walkure
-
- 1690 messages
- 0 votes
Heel veel succes kerel
Merci, ik baan me er wel een weg doorheen. 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ik leef met je mee.
Vroeger, in mijn jonge jaren, ben ik nog telegram- en expresse besteller geweest bij de post.
In de winter (en dát waren eens nog winters!) de hele dag op de bromfiets van hot naar haar karren.
Op den duur leek je zelf op een ijspegel.
Kreeg je de poststukken niet eens meer uit je tas, hahaha.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Ging net met de hond uit, gleed ik uit en mijn enkel voelt niet helemaal goed aan. Gister ook al een auto-ongeluk voor de deur, amulance, schreeuwende vrouw, huilende dochter. Het weer is mooi om te zien, maar wel erg verraderlijk zeg. Succes morgen Walkure!
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Ik moet morgen en zondag ook gewoon werken, 20 minuten op en 20 minuten terug, en dan 's middags hopelijk niet met de kindjes ergens heen in de auto, want dat durf ik niet aan.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Wow, dat lijkt mij ook een érg grote verantwoordelijkheid.
Zou ik ook niet durven.
Sterkte gewenst Eline.