• 178.479 movies
  • 12.239 shows
  • 34.025 seasons
  • 647.798 actors
  • 9.379.468 votes
Profile

Weertopic

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3282 votes

Dat WK duurde vier weken... Met de grootste hitte zat ik in Frankrijk (waar het toen koeler was dan hier) maar dat was ook al bijna twee weken.

Madecineman (moderator films)

• 7484 messages
  • 1715 votes

(afbeelding)

Vooral eind juni en juli was het warm dus, augustus niet echt. 3 Tropische dagen in totaal, dus om over een echte 'tropische' zomer te spreken lijkt me een tikkeltje overdreven. Niet eens een fatsoenlijke hittegolf gehad in 2010.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Smeltende sneeuw deze ochtend

Mijn voeten weer nat

Elineloves

• 24071 messages
  • 3631 votes

Ik zie het sneeuwen bij Koffietijd op TV. Hier in Limburg is nog niks.

606

• 23879 messages
  • 12278 votes

Witte Kerst of niet?

De komende tijd gaan we een korte periode van dooi krijgen en vanaf de dertiende december glijden we langzaam naar temperaturen die onder nul gaan uitkomen, met uitzondering van de kustgebieden, want daar ligt de temperatuur ongeveer rond de 2 graden. Voor diegene die nog een nieuwe F5-toets nodig hebben: nu is je kans om naar de winkel te rennen! smile.gif In de media verschijnen momenteel berichten dat we volgende week op de schaats kunnen, persoonlijk zie ik dat helemaal niet zitten. Waarom ze een persbericht uitsturen snap ik al helemaal niet. Er zijn twee redenen waarom we volgende week niet op de schaats kunnen staan. Reden één is: de dooi zet de komende dagen knap door waardoor het bestaande ijs wegsmelt. Reden twee is: we krijgen te maken met winterse neerslag: sneeuw! Als er een ding niet bevorderlijk is voor het ijs, dan is dat sneeuw wel. Het Amerikaans model laat dat duidelijk zien. Een weerinstantie moet dat toch ook wel zien lijkt mij. Maar goed, we zullen het maar op een publicatie stunt houden...

Witte Kerst

Na het zien van een aantal runs van de afgelopen dagen, kunnen we al het één en ander op gaan maken voor wat betreft de Kerst. Normaal volgt traditie getrouw een Kerstdooi, maar zoals het Amerikaans model nu weergeeft kunnen we te maken gaan krijgen met ijzige kou. De temperaturen die nu berekend worden om acht uur in de ochtend, komen uit op zo'n -6 a -9 graden in de kustgebieden en in het oosten van het land ligt het kwik ongeveer rond de -12 a -15 graden.

Mocht de 06u run stand houden, dan kunnen we ons gaan opmaken voor een nieuw record. De koudste Kerst ooit in ons land werd gemeten in 1961. De gemiddelde Kerst temperatuur in De Bilt bedroeg toen -7/-8. Dit was een sneeuwloze Kerst. Voorafgaand voor de Kerstdagen krijgen we (zoals nu de kaarten ervoor staan) te maken met neerslag, deze neerslag zal in de vorm van sneeuw gaan vallen en in combinatie met de lage temperaturen zou dat betekenen dat we wederom een witte Kerst gaan krijgen. Dit is allemaal ver weg, maar het begin is er. Als ik moet gaan schatten hoe groot de kans is op een witte Kerst, dan schat ik die vrij groot in, zo rond de 80%.

Witte Kersten zijn vorige eeuw en deze eeuw slechts acht keer voorgekomen. Dat was in 1903, 1906, 1938 (de mooiste van de eeuw), 1940, 1950, 1964, 1981 en 2009. Het landelijk criterium voor een witte kerst is op beide dagen in De Bilt een sneeuwdek van tenminste 1 centimeterm, dat voor meer dan 50 procent het aardoppervlak bedekt.

Nog even terug komend op de polar tsunami; vele deden er lacherig over en hadden de grootste mond met dooi en 10 graden. Gezien de trend die zich aan het vormen is (haast gelijk aan vorig jaar), merk ik op dat het ineens stil is omtrent die discussie. Dat ik de naam polar tsunami gepakt heb (wat de Duitsers ook hadden), heeft mede te maken omdat het heerlijk klinkt. Gek genoeg lijkt alles uit te komen

606

• 23879 messages
  • 12278 votes

Vandaag zacht weer, zondagavond gaat het alweer vriezen.

Het blijft maar koud in Noord-Europa. Gisterochtend werd in het Finse Sodankyla een temperatuur gemeten van -31,9º en ook tijdens de afgelopen nacht heeft het met name in Finland plaatselijk weer zo’n 30 graden gevroren. In het zuiden van Finland doet Helsinki eveneens volop mee met de winter. Onder een zwakke rug van hogedruk koelde het tijdens de afgelopen nacht af naar -12,6º. De inwoners van de Finse hoofdstad worden echter net als de afgelopen winter geconfronteerd met enorme hoeveelheden sneeuw. Enkele dagen geleden bedroeg de hoogte van het sneeuwdek maar liefst 46, vanochtend 35 centimeter.

In ons land keert het winterse weer zondagavond weer terug. Vanuit het noordoosten stroomt dan droge en koude lucht het land binnen. Vandaag is het echter zacht. Vanochtend om 7 uur liep het kwik uiteen van 4,1º in Stavoren tot 7,7º op De Kooy bij Den Helder. Vanmiddag is het 6 tot 8 graden. Het weerbeeld kenmerkt zich door bewolking en plaatselijk wat lichte (mot)regen maar aan de achterzijde van een zwak koufront wordt de lucht in de loop van de dag wel iets droger. Het is aannemelijk dat het wolkendek dan regionaal wat dunner gaat worden. De wind waait uit het westen tot noordwesten en is matig, aan de kust en op het IJsselmeer krachtig en in het noordelijk kustgebied nu en dan hard, windkracht 7.

De komende nacht veroorzaakt een frontale occlusie nog wat buiige regen. De temperatuur daalt in het binnenland naar plaatselijk 2 graden, aan zee koelt het af naar 6 graden. De uit het noordwesten waaiende wind neemt geleidelijk in kracht af.

Zondag laat de zon zich soms even zien maar er kan ook plaatselijk nog wat regen vallen. In de loop van de middag dringen vanuit het noordoosten koude en droge luchtmassa’s Nederland binnen. Loopt het kwik aanvankelijk nog op naar 5 tot 6 graden, zondagavond gaat het op veel plaatsen enkele graden vriezen. De wind waait uit noordelijke richtingen en is boven land matig, aan de kust vrij krachtig.

Maandag belooft een doge dag te zullen worden met geregeld zonneschijn. De dag begint met lichte, zeer lokaal matige vorst (-6) en ’s middags wordt het tussen -1 en 3 graden. Dinsdag is er een kleine kans op sneeuw (steeds minder oplossingen ‘geloven’ daar nog in),

later in de week komt vanuit het hoge noorden een markant en vooral op hoogte zeer koud lagedrukgebied opzetten. De kans op sneeuwval van betekenis neemt dan sterk toe.

@JV

Elineloves

• 24071 messages
  • 3631 votes

Weer een dik pakkie sneeuw hier, bah.

Brix

• 19685 messages
  • 5120 votes

Wist niet wat ik zag toen ik zojuist uit de repetitieruimte van mijn band kwam.

Toen we naar binnen gingen was er nog geen vlokje sneeuw in zicht, en nu lag er een dikke witte laag.

Maar het ziet er wel nog mooi uit nu , zo vers, zonder de drab die weer gaat volgen

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Naar't schijnt wordt hier sneeuw verwacht.

Eerst zien, dan geloven

Elineloves

• 24071 messages
  • 3631 votes

Het ziet er inderdaad mooi uit Brix, en voornamelijk wanneer je niet (ver) hoeft te rijden/lopen/fietsen is het allemaal sfeervol. Die bruine drab die we straks krijgen is niet zo tof.

Morgen zou er rond de 15 cm liggen.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Hier nog altijd niets

Bij de vorige winterprik was't hier ook gene vetten

Elineloves

• 24071 messages
  • 3631 votes

Nou, met een beetje geluk sneeuw jij een dezer dagen nog eens in, AGE-411.

606

• 23879 messages
  • 12278 votes

Donderdag en vrijdag: bar en boos

Voor wie aankomende donderdag en vrijdag de weg op moeten is het raadzaam om eerst de weerberichten goed te raadplegen. Een hoogtelaag zakt dan vanuit Spitsbergen richting onze omgeving. De kern daarvan zal naar alle waarschijnlijkheid tussen Denemarken en Engeland komen te liggen. Dit zorgt ervoor, dat ons land compleet wit wordt.

In de ochtenduren van donderdag valt de neerslag eerst in de vorm van regen of natte sneeuw, in het oosten mogelijk al "gewone" sneeuw. In de middag gaat de regen cq natte sneeuw over in droge sneeuw. Lokaal kunnen er flinke hoeveelheden sneeuw gaan vallen, met name in het oostelijk deel van het land. Het autoverkeer, maar ook het treinverkeer, kan daar enige hinder van ondervinden. Na donderdag blijft de kans op winterse buien bestaan en het kwik zal rond het vriespunt of er net iets onder komen te liggen. Kijkende naar het verloop van de weermodellen is de kans op een witte kerst erg groot te noemen.

©onweer-online

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Een witte kerst zou ik wel leuk vinden, zolang mijn liefje maar bij me is, en we niet weg hoeven vind ik dat prima

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Geen sneeuw hier

606

• 23879 messages
  • 12278 votes

woensdag 15 december 2010 17:04 uur, door Onweer Online

Vanavond lijkt het overal droog te gaan verlopen en wisselen wolkenvelden en opklaringen elkaar af. De temperaturen voor vanavond zijn ongeveer -2 graden in het oosten tot zo'n 1 graad in het westen van het land. Vannacht neemt de bewolking vanuit het noorden toe, in het midden en in het zuiden van het land wisselen wolkenvelden en opklaringen elkaar af, daar kan het kwik nog zakken tot zo'n -4 graden. De neerslag breid langzaam uit over de rest van het land. De wind is zwak boven land 2 Bft en in de kustgebieden staat een matige wind 4 Bft, komend vanuit het noorden.

Morgen wordt een dag om goed in de gaten te gaan houden. We krijgen eerst te maken met regen. Tegen de middag gaat de regen over in sneeuw en kan er een aardige laag gaan vallen. Het westelijk deel van het land zou te maken kunnen gaan krijgen met natte sneeuw. Morgen is een zeer complexe situatie die we zeker niet moeten onderschatten en daarom denk ik ook dat het verkeer zeer veel hinder zal gaan ondervinden. Metname in de avondspits als er in het gehele land neerslag zal gaan vallen in de vorm van sneeuw. Hou de berichtgevingen goed in de gaten!!!

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Morgen echte sneeuw!

Maar spijtiggenoeg ook weer veel kouder

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Het sneeuwt hier nu!

606

• 23879 messages
  • 12278 votes

Weekend met sneeuw

Na een roerige week voor wat betreft verwachtingen, kijken we nu even naar vrijdag, zaterdag en de dagen daarna. Vanaf morgen (donderdag) komen we in de arctische lucht. Tijdens de aanvoer van arctische lucht zakt het kwik op 5 kilometer hoogte ongeveer naar zo'n slordige -43 graden. Ook de temperatuur op 1500 meter is koud, die komt uit op zo'n -9 tot -11 graden. Als er neerslag valt, dan valt het alleen maar in de vorm van sneeuw. Vrijdag zullen sneeuwbuien vooral voor gaan komen in het midden en in het westelijk deel van het land. Het oosten van het land lijkt droog te gaan verlopen, maar een sneeuwbui is niet geheel uitgesloten.

Het spannendste is toch wel aankomende zaterdag, omdat de temperatuur op voorgenoemde hoogstes erg koud is. Daarom zal de neerslag alleen maar als sneeuw kunnen gaan vallen. Mocht de depressie ten zuidoosten van Engeland komen te liggen, dan gaat de temperatuur op hoogte wat omhoog, maar dat zal niet genoeg zijn om de pret te bederven. Ook de dauwpunten zijn goed. Hierboven zie je de neerslagverwachting die we altijd gebruiken. Voor Nederland en Belgie valt er significante hoeveelheden sneeuw. In de kustgebieden is er zelfs kans op winteronweer de aankomende dagen

Een zeer opvallend detail, waar we de weerdiensten nog niet over gehoord hebben, zijn toch wel de windstoten. GFS (Amerikaans model) laat toch wel aardige pieken zien in hun berekeningen. De Amerikanen zullen zeggen: "Een echte blizzard condition". Wij houden het hier maar bij de normale gang van zaken. We weten uit het verleden dat het Amerikaans weermodel de windstoten vaak te hoog inschat. Ook een mooi gezegde is: behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor het heden. Mocht dit uitkomen, dan kunnen we ook te maken gaan krijgen met sneeuwduintjes of misschien wel sneeuwjacht. Kortom, met de situatie die het Amerikaans weermodel (18u) schetst, kunnen de sneeuw liefhebbers hun lol weer op

Brix

• 19685 messages
  • 5120 votes

AGE-411 wrote:

Het sneeuwt hier nu!

Eindelijk

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Wat een drama weer. Vooral landinwaarts een regelrechte chaos, heb het nu wel weer gehad. Gelukkig twee weken vakantie straks.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Ik hoef alleen vandaag nog met de trein naar huis, en dan de rest van het jaar niet meer, dus goh...zou ik vertraging krijgen?

Brix

• 19685 messages
  • 5120 votes

Hier (Zuid Limburg) heeft vervoersmaatschappij Veolia gisteren alle bussen van de weg gehaald, omdat de wegen onbereidbaar waren.

Een aantal van de bussen waren al dwars over de weg geschoven.

Ongelooflijk hoe snel ons landje ontregeld raakt bij slechte weersomstandigheden.

En dan vooral het openbaar vervoer.

Men zou daar nu zo langzaamaan wat beter mee om moeten kunnen gaan.

Wellicht gaat dit ook in de toekomst nog veel vaker voorkomen.

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Hier in Maartensdijk sneeuwt het ook weer lekker door. KNMI heeft ook een waarschuwing uitstaan voor de kustprovincies. Lekker weer hoor

simonvinkie

• 2271 messages
  • 827 votes

Had vandaag vrij, kom uit bed, kijk naar buiten, ligt er echt een enorme laag sneeuw!

Film Fan

• 940 messages
  • 2187 votes

In Rotterdam ligt inmiddels een cm of 15 en het blijft sneeuwen.

Film Fan

• 940 messages
  • 2187 votes

TV begint nu ook raar te doen (schotel).

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

AHWA wrote:

Ik hoef alleen vandaag nog met de trein naar huis, en dan de rest van het jaar niet meer, dus goh...zou ik vertraging krijgen?

Als je uberhaupt nog thuiskomt .

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

HIlversum-Helmond, kort traject maar. Kan bijna niets misgaan.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.