• 178.425 movies
  • 12.235 shows
  • 34.018 seasons
  • 647.758 actors
  • 9.379.030 votes
Profile

Weertopic

606

• 23879 messages
  • 12278 votes

Hier sneeuwt het ook sinds 16,30 en alles is al goed wit.

happie

• 6236 messages
  • 426 votes

Nou dan ga ik maar eens in de auto stappen en van mijn werk naar huis rijden. bijna 600 kilometer file.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3631 votes

867 km file nu al...

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Is hier toch aardig wat sneeuw gevallen eind van de middag. Gelukkig wilde de kinderen graag een kerstfilm kijken en dus niet buiten in de kou rondrennen (dat vond de oppas niet erg) Wel weer een enorm mooi plaatje om te zien, zo'n witte wereld

speranza

• 24668 messages
  • 0 votes

Don Dijk wrote:

Waarschijnlijk in Maart pas.

jarno1975 (moderator series)

• 10972 messages
  • 2792 votes

Elineloves wrote:

867 km file nu al...

Op zijn hoogst stond er meer als 900km waarmee het de 3 plaats inneemt van drukste spits ooit. Maar wel de 1e plaats in drukste avondspits.

Gelukkig heb ik maar in 65km van die 900km file gestaan

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Hier in Leuven is het eindelijk echt begonnen

Brix

• 19685 messages
  • 5120 votes

Een heugelijke (verjaar)dag voor mij.

Door de sneeuw komt er vanavond niemand langs

Let's have a one-man party !

(afbeelding)

http://img820.imageshack.us/img820/2240/cowboybirthday.jpg

riesma

• 3706 messages
  • 3083 votes

Cowboys horen toch alleen te zijn? "I'm a poor lonesome cowboy..."

Gefeliciteerd!

606

• 23879 messages
  • 12278 votes

Brix wrote:

Een heugelijke (verjaar)dag voor mij.

Door de sneeuw komt er vanavond niemand langs

Let's have a one-man party ! (afbeelding)

http://img820.imageshack.us/img820/2240/cowboybirthday.jpg

Toch van harte

Brix

• 19685 messages
  • 5120 votes

Dat wel natuurlijk.

Dank voor de opmontering riesma (en weerman 606)

Even back on topic (sort of)

Sneeuw dus

Hier (Zuid-Oost Limburg) ligt nu een behoorlijk laagje.

(afbeelding)

• 10972 messages
  • 2792 votes

Gefeliciteerd Brix

Hier in West Brabant ligt ook een mooi wit dekentje

• 10972 messages
  • 2792 votes

Dit weekend nog 3 dagen naar Ameland geweest. Daar lag afgelopen vrijdag ook al sneeuw.

Was ook erg mooi weer, veel zon en haast windstil.

(afbeelding)

606

• 23879 messages
  • 12278 votes

Nog meer sneeuw op komst!

Na vele teleurstellende berichten van de afgelopen dagen van "we krijgen geen sneeuw" heeft het toch voor een groot deel van het land gesneeuwd. In tegenstelling tot de verschillende weerdiensten in Nederland had onweer-online het voorzien, niet alleen de sneeuw maar ook het overlast in het verkeer waar we gisteren over schreven. Het weermodel UKMO gaf dan wel niet of geen sneeuw aan, maar het weermodel GFS en ECMWF wel, zelfs al een dag van tevoren! Maar goed, dat even terzijde....

Laten we naar het heden gaan en niet in het verleden blijven hangen. De komende paar dagen laat de winter aardig van zich spreken. Niet alleen de temperaturen maar ook wat betreft de neerslag. Kijken we eerst naar de temperaturen dan merken we op dat het Europees weermodel voor extreem lage temperaturen gaat voor het tijd van het jaar. De temperaturen voor de komende dagen liggen ongeveer rond de -12 a -16 graden, overdag komt het kwik in het noorden en in het binnenland niet hoger te liggen dan zo'n -6 a -8 graden. In de kustgebieden liggen de temperaturen iets hoger. Kortom, de gebreide onderbroeken kunnen zeker uit de kast gehaald worden. In het weekend lijkt het wel of dat er lichte dooi voor kan gaan komen, dit zou een ideaal scenario zijn voor de schaatsfreaks onder ons, echter dit is nog niet geheel duidelijk hoe het daadwerkelijk zal gaan verlopen. Kleine verschuivingen hebben immers grote invloed op ons weerbeeld zoals we de afgelopen weken hebben kunnen meemaken.

Wat betreft de neerslag lijkt het deze week niet op te kunnen, na het beetje sneeuw van afgelopen dagen zou het woensdag, donderdag en mogelijk vrijdag raak kunnen zijn. Het Amerikaans weermodel (GFS) berekend een totaal van 9-11 centimeter voor het midden en het zuiden van het land, in het noorden van het land ongeveer 3 a 4 centimeter. Het Europees model (ECMWF) gaat ongeveer voor dezelfde hoeveelheden, echter de vorige runs gaven toch wel wat meer aan (zo rond de 12-15 centimeter). ECMWF zal na verwachting denk ik wel iets of wat gaan bijdraaien. Wat erg opvallend is, is de run van COAMPS. Die laten voor woensdag en woensdag op donderdag nacht een totale sneeuwhoeveelheid zien van 15 tot 20 centimeter in Belgie en Nederland, in hoeverre we dit serieus moeten nemen weet ik niet!

Vanaf vrijdag, zoals nu de pluim is kunnen we voor "gevaarlijke" situaties komen te staan. De kans op ijzel neemt toe, echter hoe dat allemaal zal gaan uitpakken weten we van de week als we iets wat bij de betrouwbare termijn uitkomen.

606

• 23879 messages
  • 12278 votes

Woensdag snijdend koud: maxima rond -5 en veel wind! Woensdagvond kans op een pak sneeuw in het zuidoosten.

Onder invloed van een langgerekt frontaal systeem, dat zich uitstrekt van de Baltische staten tot boven onze streken en Engeland, viel vanochtend in een strook van Drenthe en Overijssel tot boven Noord-Holland nog wat lichte sneeuw. Ook in de zuidelijke regio’s sneeuwde het plaatselijk nog wat. Lokaal is het sneeuwdek in ons land 4-5 centimeter dik. Over het noorden van Duitsland en Denemarken drongen vanochtend drogere luchtmassa’s naar ons land op. In Denemarken was het tijdens de afgelopen nacht zo goed als onbewolkt en daar vroor het matig. Karup meldde -7,9º.

In de droge continentale lucht klaarde het vanmiddag voornamelijk in de noordelijke helft van het land wat op. Elders bleef het nog bewolkt. De temperatuur kwam op veel plaatsen niet boven nul uit: in het noordoosten werd op enkele meetpunten de derde ijsdag genoteerd: één meer dan in Moskou!

Tussen Scandinavische hogedruk en een complex lagedrukgebied dat zich van het Iberisch schiereiland naar Midden-Europa verplaatst, worden de luchtdrukverschillen de komende nacht groter. Bovendien zijn er flinke opklaringen en bevindt zich continentale vrieslucht boven ons land. De temperatuur gaat daardoor sterk naar beneden. In de late nacht en woensdagochtend vriest het 5 tot 8 graden maar vanwege de sterke wind (aan de kust en op het IJsselmeer krachtig tot hard) doet het snijdend koud aan. De gevoelstemperatuur ('bibberfactor') komt tussen -12 en -17 graden uit. Verder kan de aanwezige sneeuw gaan stuiven.

Woensdagmiddag wordt het niet warmer dan -5 en de oost- tot noordoostenwind blijft flink doorstaan. Een zeer koude (en stijlvolle!) opening van de meteorologische winter dus. Het weerbeeld kenmerkt zich aanvankelijk nog door zonneschijn. Later komt er meer bewolking en in de middag gaat het in het zuidoosten sneeuwen. Woensdagavond breidt de sneeuw zich uit. Uit de laatste berekeningen blijkt dat er in het zuidoosten 10-20 cm sneeuw kan gaan vallen.

Mocht het etmaalmaximum in De Bilt woensdag rond -5 blijven steken dan wordt het de laagste maximumtemperatuur zo vroeg in het seizoen sinds de “barre winter van 1890”. In de 20ste eeuw is het tot 5 december nooit kouder geweest dan -4,5º op 4 december 1933 en -4,0º op 29 november 1921. December 1933 groeide trouwens uit tot de koudste ‘kerstmaand’ ooit en het is ook de enige december waarin een Elfstedentocht werd verreden.

Donderdag en vrijdag duurt het zeer koude winterweer voort. In het weekeinde neemt de kou af.

@JV

rose

• 2280 messages
  • 0 votes

Brix wrote:

Dat wel natuurlijk.

Dank voor de opmontering riesma (en weerman 606)

Even back on topic (sort of)

Sneeuw dus

Hier (Zuid-Oost Limburg) ligt nu een behoorlijk laagje.

(afbeelding)

Wat een leuk plaatje!

En nog van harte gefeliciteerd Brix!

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Hier nog altijd NIETS!

Elineloves

• 24071 messages
  • 3631 votes

Niets? Helemaal niets? Terwijl wij hier door de bruine smurrie rijden en de rest van de straten wit zijn, heb jij nog niks?

606

• 23879 messages
  • 12278 votes

AGE-411 wrote:

Hier nog altijd NIETS!

Misschien vanaf morgen. zoals je kan lezen in de berichten die ik hier plaats.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Gisteren leek het er even op. Maar het was nog niet geonoeg om de grond te bedekken. Een pelletje dat een uur later weg was.

Minotaures

• 7810 messages
  • 2538 votes

Haha, hier heerst wit ook. Gelukkig zijn de meeste grote fietspaden vrij, kan ik haast ongemoeid naar school en werk Moet alleen helaas zuiniger rijden en absoluut geen volle gas, maar heb dat liever dan een glijertje.

rose

• 2280 messages
  • 0 votes

Het is verdomde guur buiten!

speranza

• 24668 messages
  • 0 votes

Gevoelstemperatuur is maar liefst -15 vanwege de gure wind.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

en ik moet sebiet naar buiten

BenicioDelToro

• 4178 messages
  • 1391 votes

Koude wind is nog tot daar aan toe, die gladheid vind ik veel erger.

Gelukkig zet vanaf zondag de dooi weer in.

606

• 23879 messages
  • 12278 votes

Wat een kou vandaag brrrrrr.

Nu komt er nog sneeuw aan en morgen ook.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

1 cm sneeuw nu

Brix

• 19685 messages
  • 5120 votes

Ik mag morgen (en overmorgen) de rol van 'geleidehond' spelen, voor een vriendin die een oogoperatie moet ondergaan.

Maar als het flink gaat sneeuwen is het eerder Sint Bernardhond (met een vaatje drank om mijn nek, tegen de kou

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Brix wrote:

Ik mag morgen (en overmorgen) de rol van 'geleidehond' spelen, voor een vriendin die een oogoperatie moet ondergaan.

Maar als het flink gaat sneeuwen is het eerder Sint Bernardhond (met een vaatje drank om mijn nek, tegen de kou

Pas dan maar op voor bevroren ogen.

Brix

• 19685 messages
  • 5120 votes

Dank voor de tip Dogie.

Zo weinig mogelijk aan de buitenlucht dus.

Zal er aan denken.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.