- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote boekentopic
Het grote boekentopic
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
Terry Pratchett is geweldig, maar zijn boeken (dan heb ik het vooral over de discworld serie, ik heb ooit wel ander werk van hem gelezen maar dat is te lang geleden) storten altijd in als de plot vordert. Het begint allemaal geweldig grappig, goed gevonden enzovoort, tot de hele situatie zo'n beetje uit de doeken gedaan is en alle verhaallijnen zijn vertrokken, en dan komt er vaak niks interessants meer behalve een idiote ontknoping. Maar ideale ontspanningslectuur, en in het Nederlands haast even grappig als in het Engels vind ik.
Ik ben het niet met je eens (maar dat zal ook wel niet, met al zijn boeken in de kast
)
De eerste boeken zijn hooguit aardig en er zijn nog wel een paar missers, maar zeker de laatste paar zijn erg goed, met een grote dosis maatschappijkritiek.
*Chrissie*
-
- 415 messages
- 0 votes
Breuklijn door W. Dale Cramer:
Een fijnzinnige roman over vader-zoon-relaties, vergeving en hoop.
Op de achterkant staat:
Jeremy Prine staat op de grens van volwassenheid wanneer zijn moeder overlijdt. Haar laatste wens is dat Jeremy zijn oom Aiden opzoekt, die van hem vervreemd is geraakt na het ongeluk waarbij Jeremy's vader om het leven kwam en Aiden zelf ernstig verminkt raakt werd.
Mijn mening:
Ik vond het een goed boek om te lezen. In het begin word je meteen het verhaal ingesleurd. Wat aanzet tot het uitlezen van het boek. Het verhaal word uit verschillende oogpunten bekeken, maar dat hoeft niet te zorgen voor problemen. Je ziet de mensen in het verhaal tot elkaar toekomen door de veranderingen die ze doormaken. Aan het einde van het boek is alles weer in orde, een gesloten einde dus.
3,5*
Padd0
-
- 804 messages
- 3074 votes
Zo net een leuk weekje achter de rug.
Eerst begonnen met Stad van de Dromende Boeken - Walter Moers. Dit was zo'n verukkelijk boek dat ik er lekker de tijd voor nam maar toch nog binnen 3 dagen uit had.
Het was mijn eerste contact met Moers maar verdomme wat schrijft die vent leuk zeg. Op het eerste oog lijkt het haast een kinderboek qua manier van schrijven maar na een tijdje heb je gewoon door dat dat komt doordat die kerel barst van de fantasie (of Orm zoals hij het zelf noemt
).
De meest vreemde en grandioze creaturen komen langs gehobbelt alsof je ze zo om de hoek tegen kan komen.
Verder is het verhaal natuurlijk een ode aan schrijven, lezen en alles wat er mee te maken heeft. Hij weet je elke keer weer te verbazen met nieuwe creaturen of wonderlijke plaatsen waar de meest vreemde gebeurtenissen plaatsvinden. 4,5*
De dag daarop ben ik maar eens begonnen aan Alice in Wonderland + Through the Looking Glass.
Wederom werd ik getrakteerd op een pareltje! Alice komt in een wereld terecht waar logica op de tweede plaats komt en plezier hoogtij viert. Met genot liet ik mezelf onderdompelen in deze wereld.
Helaas zijn deze twee verhalen niet zo heel erg lang want diezelfde avond was ik alweer terug in mijn kamer en heb ik mijn vrienden de White Knight, Chesshire Cat en Mad Hatter achter moeten laten. Waarschijnlijk zal ik in de toekomst nog vaak teruggrijpen naar dit werk (zo gauw ik het heb aangeschaft uiteraard) om mezelf weer eens lekker te verwennen
. 5*
Ik ben nu begonnen in Glamorama van Ellis maar na voorgaande prachtstukken lijk ik nu op een doodpunt aangekomen, zijn schrijfstijl bevalt me echt voor geen meter. Ik ben slechts op blz 50 dus misschien moet het ff op me inwerken maar ik betwijfel of ik dit boek uitlees.
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Hij weet je elke keer weer te verbazen met nieuwe creaturen of wonderlijke plaatsen waar de meest vreemde gebeurtenissen plaatsvinden. 4,5*
Moers is aan het evolueren tot een van mijn absolute lievelingsschrijvers
. De 13 1/2 levens van kap'tein Blauwbeer blijft zijn absolute hoogtepunt, dat boek is gewoon perfect, een absoluut festijn om te lezen, elke keer opnieuw. De stad van de dromende boeken lijdt zelfs een beetje aan ideeënarmoede als je de twee gaat vergelijken, maar ook dat boek blijft prachtig, omdat het meer zijn tijd neemt om de ideeën uit te werken, en vooral omdat het zo'n schitterende ode is aan de literatuur. Toevallig ben ik ook eens een stripverhaal van Walter Moers tegengekomen, getiteld Adolf - Jawohl, ik ben terug!
. Een hilarisch absurd verhaal over Hitler die nu zijn misdaden verjaard zijn uit zijn schuilplaats in de riolen tevoorschijn komt en de meest vergezochte en belachelijke avonturen beleeft, met bijrollen voor Moeder Theresa, Lady Di, een groepje aliens en wat Japanners. Moers is trouwens een erg goed tekenaar, dat blijkt ook uit de mooie illustraties die hij voor zijn eigen boeken maakt. In Duitsland heb ik vorig jaar het boekje Wilde Reise durch die Nacht gekocht, een iets minder ambitieus maar toch ook erg origineel project. Moers gebruikt de prachtige etsen die Gustave Doré gemaakt heeft voor Don Quijote, de bijbel of de Divina Comedia als illustratie en verzint daarrond een verhaal waar de tekeningen perfect in passen, over een jonge held die moet sterven maar met de Dood een weddenschap aangaat waarvoor hij zes moeilijke opdrachten moet volbrengen. Het verhaal doet wat denken aan Terry Pratchett (weeral
), en is erg mooi geschreven met veel gevoel voor humor en uiteraard de nodige referenties naar de mythologie en literatuur (altijd bij Moers), al is het wel een stuk minder uitgebreid dan zijn twee andere boeken.
De 13 1/2 levens van kap'tein Blauwbeer 5.0 *
De stad van de dromende boeken 4.5 *
Adolf 4.5 *
Wilde Reise durch die Nacht 4.0 *

Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2285 votes
Heeft iemand al eens "Atonement" gelezen van Ian Mcewan?
Is het de moeite waard en weet iemand wat de NL titel is van het boek?
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
Ik heb het zelf nog niet gelezen. Boetekleed is trouwens de Nederlandse titel van dit boek.
donnie darko
-
- 6140 messages
- 2816 votes
Ik heb deze vakantie dan eindelijk mijn tweede Grunberg gelezen. Na de Asielzoeker was nu de Joodse Messias aan de beurt en na het geweldige de asielzoeker was deze toch net iets minder, maar nog steeds zeer goed.
Ik zat er wel direct in, ik moest niet lang inwerken, en de schrijfstijl van Grunberg ligt mij echt geweldig. Ik vind het één van de beste nederlandstalige schrijvers en dat bewijst hij hier weeral.
Het verhaal lag mij ook zeer goed. De jongen die de joden wilt troosten, maar ook de bijpersonages vond ik zeer boeiend. Vooral de moeder met als minnaar haar mes, en Bettina die verschillende dorpen in India koopt.
Alle personages in boeken van Grunberg zijn zo bizar en ik hou er echt van.
4* terwijl de asielzoeker er 4.5* kreeg, ik vond deze net iets minder omdat het einde iets te lang duurde naar mijn zin en het deel waar hij minister-president van Israël wordt boeide mij net iets minder.
donnie darko
-
- 6140 messages
- 2816 votes
Ik heb trouwens ook Kartonnen Dozen van Tom Lanoye, ook mijn tweede van die schrijver, en deze was veel beter als degene die ik al had gelezen nl. het goddelijke monster.
Deze sprak mij duidelijk veel meer aan, en ik heb hem dan ook in één keer uitgelezen. Oké, er zijn misschien wel een paar masturbeerhoofdstukken in, maar dat vond ik juist het charmante aan dit boekje. Het is ook allemaal heel vlot leesbaar, en ik heb het echt met plezier gelezen.
4.5*
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Walging (La Nausee) - Jean Paul Sartre
Omdat ik erachter kwam eigenlijk veel te weinig van Sartre te hebben gelezen, alleen La Chute, en omdat ik zo Freud hoop te inspireren ook wat van mijn tips te proberen (
) heb ik Walging geleend.
Het is zonder meer een erg goed boek. Vooral het eerste deel is prachtig. De observaties van simpele menselijke gedragingen en de diepzinnige gedachten die daarover worden ontwikkeld maken literatuur zo mooi. Jammer dat maar weinig films ditzelfde kunnen. Ook de stijl is noemenswaardig, met vooral enkele mooie metaforen en rake typeringen.
Helaas daast Sartre in het tweede gedeelte iets te vaak door in zijn filosofische beschouwingen over het bestaan. Existentialisme staat teveel van mij af om daar echt van te kunnen genieten en het roman-aspect komt soms wat op de achtergrond te staan. Wel leuk is een variant op het principe van Descartes: ik denk niet dus ik ben een snor. 
In ieder geval een zeer goed boek dat je in de greep houdt en aan het denken zet over het leven. Ruime 4*
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ik vind het één van de beste nederlandstalige schrijvers en dat bewijst hij hier weeral.
Ja, interessant is hij in ieder geval. Heb iets van drie boeken gelezen van hem, onder meer De Joodse Messias, en ben nog niet echt overtuigd. Het is vaak zeer vermakelijk, soms ook wel goed maar bij vlagen toch weer helemaal niet. Wel hoorde ik hem eens in verband gebracht worden met de nobelprijs voor literatuur. Hoe bekend is hij eigenlijk in het buitenland?
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Ik heb Alzheimer van Stella Braam
Uitzonderlijk goed geschreven, en heel snel leesbaar, over een erg moeilijk en omvattend onderwerp. Actueel met onthutsende onthullingen hoe we hier in Nederland met demente mensen omgaan 
Verplichte voer, wat mij betreft.
Qua sterren zit ik op 4.5*
*Chrissie*
-
- 415 messages
- 0 votes
Ik heb Alzheimer van Stella Braam
Uitzonderlijk goed geschreven, en heel snel leesbaar, over een erg moeilijk en omvattend onderwerp. Actueel met onthutsende onthullingen hoe we hier in Nederland met demente mensen omgaan 
Verplichte voer, wat mij betreft.
Qua sterren zit ik op 4.5*
Ik werk zelf met mensen die Alzheimer hebben en het is inderdaad een heel moeilijk onderwerp, en ga na je aanraden ook dit boek zeker lezen.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Zolang men maar oud genoeg wordt, wordt iedereen dement. Dit is dus onze toekomst..
Dit is dus onzin. Dementie is een ziekte en hoort niet bij het normale verouderingsproces.
Wel een interessant onderwerp.
Leno
-
- 5921 messages
- 4399 votes
Wat betreft leesvoer wat gemakkelijker toegankelijk:
SneeuwWolf (Snow Wolf) van Glenn Meade.
Deze thriller speelt heel knap in op het mysterie rondom Josef Stalins dood. Stierf hij een natuurlijke dood (officiële verklaring), zat Beria erachter (het hoofd van de KGB die op Stalins functie aasde) of... juist of.. daar gaat dit boek over. Er gaan namelijk ook verhalen over een andere toedracht; namelijk dat Stalin is vermoord door twee huurmoordenaars (daar zijn bewijzen voor, zij het niet overtuigend).
Het boek combineert gebeurtenissen die historische juist zijn met (zoals de schrijver het zelf zegt) gebeurtenissen die met een artistieke vrijheid zijn bijgekleurd.
Spannend en interessant, maar het blijft gewoon een thriller en is geen politiek verhaal ofzo. Toch wel interessant en bovendien een echte 'page turner' door de spanning en het hoge tempo dat de schrijver hanteert. Het sterkste is dat het verhaal heel knap in elkaar steekt en Rusland (en het tijdbeeld) mooi in detail beschreven is.
Voor thriller fans met een (lichte) interesse in geschiedenis een absolute must!
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Dit is dus onzin. Dementie is een ziekte en hoort niet bij het normale verouderingsproces.
Ehm, uiteraard is het een ziekte, maar ik doelde op wat anders, stel dat er geen andere ziektes zouden zijn, waaraan overlijdt je dan, dan wordt het in veel gevallen de ziekte "dementie". Dat bedoelde ik aan te halen.
*Chrissie*
-
- 415 messages
- 0 votes
Dementie is een ziekte en hoort niet bij het normale verouderingsproces.
Het hoef helemaal niet bij het verouderingsproces te horen, er zijn ook al mensen van 40 die dementie hebben... En dan vind ik nog niet dat ze al met het verouderingsproces bezig zijn...
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Dat zeg ik toch ook?
(...) stel dat er geen andere ziektes zouden zijn, waaraan overlijdt je dan, dan wordt het in veel gevallen de ziekte "dementie".
Ja, dat kan je van elke andere ziekte ook zeggen. Punt is dat er mensen zijn die een dementiesyndroom krijgen en er zijn mensen die dit niet krijgen, net als bij kanker of hart- en vaatziekten. Het is echter niet zo dat als je maar oud genoeg wordt vanzelf een vorm van dementie gaat optreden.
Verder overigens niet heel belangrijk voor dit topic.
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
Gisteren de Graphic Novel Watchmen uitgelezen. Nu weet ik ook helemaal waarom deze met de titel 'klassiekker' wordt bestempeld. Ik ben echt diep onder de indruk.
Hij was gewoon zoooo goed, eigelijk op alle fronten. Ik wil nu absoluut meer van Alan Moore gelezen hebben, want dit was echt een puik stukje schrijfwerk....echt veel kan ik er nu eigelijk niet echt over kwijt, behalve dan dat hij gewoon geweldig is! De strip spookt nog steeds door mijn hoofd.
5* en binnekort ga ik er nog wel even voor zitten om een uitgebreide review te schrijven.

Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Ik geloof dat vanaf nu boek-recensies gewoon geplaatst kunnen worden op boekmeter.nl [om maar weer eens wat meer reclame voor die site te maken
]
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
Moet je daar geen 18+ voor zijn? 
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Moet je daar geen 18+ voor zijn? 
Daarom post ik ook anoniem.
Alan Moore is een zeloot van de goede orde.
Hij zou eigenlijk ook romans moeten schrijven vol cult en pulp referenties.
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes

ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Mooi hoor.
Gelukkig is ie gedaald in prijs, want als pre-order was ie nog $75 en was ik afgehaakt.
Rosss
-
- 1 messages
- 14 votes
In Overigen > Algemeen > Nieuw fantasie jeugd (boek) serie. Jeremy Jago:
Voor de fantasie boekliefhebbers.
Deel 1 is te koop.
Het heet Jeremy Jago en het geheim van de Passage
Van Nederlandse bodem. De auteur is geloof ik ook lid van moviemeter.
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Kreeg vandaag het boek Zwerm van Peter Verhelst binnen.
Heb er een tijdje geleden wat passages van gelezen en was meteen geïntrigeerd, dus meteen het boek maar besteld. Het heeft in ieder geval een interessant uitgangspunt en het boek is daarnaast ook prachtig vormgegeven.

brymj
-
- 758 messages
- 829 votes
ik ben al een tijd van plan te beginnen aan Duin, schijnt een aanrader te zijn
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Excuseer dat ik dit berichtje post in het topic 'boeken'.
Kan iemand mij een recente hotelgids van Amsterdam bezorgen? Of hoe ik er aan kan komen?