- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote taaltopic
Het grote taaltopic
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Waarom is het verkleinwoordje van 'zooi' eigenlijk 'zootje' en dus niet gewoon 'zooitje'? Nooit begrepen..
Omdat het volgens de Van Dale twee totaal verschillende woorden zijn. 
Van Nunen
-
- 791 messages
- 0 votes
Van Dale:
zooi (de; zooien)
1 (informeel) grote hoeveelheid
2 (informeel) bende
zoot·je (het; zootjes)
1 (informeel) onbepaalde hoeveelheid
2 (informeel) bende
Wat is hier dan zo totaal verschillend aan? 
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Nu ja, zooitje zal dan wel een kleine bende zijn zeker?
Want ook dat is gewoon een correct woord. Ik denk dat beide als verkleinwoord van zooi gebruikt kunnen worden.
Van Nunen
-
- 791 messages
- 0 votes
Maar de online Van Dale kent het woord 'zooitje' helemaal niet, dus welke van de twee sites heeft nu gelijk? Ik weet het niet... 
Zijn er geen leraren Nederlands op Moviemeter? 
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
De online Van Dale is lang niet niet zo uitgebreid als de materiële versie dus daar zou ik niet te veel waarde aan hechten. Taaladvies is de site van de Nederlandse Taalunie waar je bovendien met al je taalvragen terecht kan.
Onze Taal is ook nog een bruikbare en betrouwbare site.
Kijk eens aan. Had ik toch gelijk. 
Van Nunen
-
- 791 messages
- 0 votes
Thanks, weer iets geleerd.
Ik heb de site maar meteen in m'n favorieten gezet, voor het geval ik nog meer prangende taalvragen heb 
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5745 votes
Wat is de correcte spelling van vwoer? Vwo-er of vwo'er of misschien zelfs vwoër?
Van Nunen
-
- 791 messages
- 0 votes
Maar dan wel zonder hoofdletter, want als je het mét hoofdletter schrijft, wordt het zelfs foutgerekend op een spellingtentamen.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Niet als het een zin inleidt (al is daar in mijn vorige bericht niet echt sprake van).
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Een zinsdeel uit een recent bericht van mijn hand:
...waarin een stel middle-agers met behulp van drugs en onorthodoxe spelletjes wat afwisseling probeert te brengen in hun (schijnbaar) erg lullig bestaantje...
Ik weet dat het onderwerp in deze zin een stel middle-agers is, dus moet de persoonsvorm in het enkelvoud (probeert). Wat ik me echter vervolgens afvraag: is even later die hun wel correct? Moet het bezittelijk voornaamwoord slaan op middle-agers (meervoud > hun) of gewoon weer op een stel (enkelvoud > zijn)?
Ik koos voor het eerste, omdat laatsgenoemde simpelweg niet lekker klinkt: een stel middle-agers probeert wat afwisseling te brengen in zijn bestaan . Heb ik ongelijk?
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Bij Clockwork Orange, A (1971):
deze film is mijn naar gevoel een ongelooflijke illustratie van de maatschappij. Het toont dat de pogingen om een mens te conditioneren in een maakbare maatschappij, gedoemd zijn om te mislukken. Alex is een oermens, het vleesgeworden onbewuste denken, dat door de maatschappij neurotisch wordt. De maatschappij ziet Burgess via Kubrick als een virus dat de mens neurotisch maakt. Het probleem bij deze film is natuurlijk om dit op te merken. Door in het eerste deel van de film, de "ultra violence" van alex te tonen (zijn verkrachtingen, zijn vandalisme en de moord met de reuze penis) is het moeilijk om in eerste instantie met hem te sympathiseren. Door de muziek van Rossini en Beethoven krijg je weliswaar een ander perspectief en zie je alex' daden vanuit een ubermensch gegeven (hoewel het spuugsel van deltoid schrijnend is) maar het gros van het publiek zal alex altijd een smeerlapje vinden. Maar vergis je niet, Alex is pas neurotisch na de ludovico behandeling. De minister, dia hem in de kliniek komt bezoeken om een regeling te treffen na de mislukte operatie (om zijn eigen hachje te redden) komt mij walgelijker over dan heel het eerste deel van de film, hoe gewelddadig het ook is. Alex is gewoon een vrije mens, dieniet met zijn vrijheden weet om te gaan (zoals Smerdjakov of Raskolnikow in de Dostojewski romans).
En nu in normaal Nederlands?
Max en Joep
-
- 1815 messages
- 0 votes
En nu in normaal Nederlands?
hihihihi...
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Uh... 
AddictedToMovies
-
- 1780 messages
- 0 votes
Übermensch komt van Nietschze (een filosoof
), waar het individu boven maatschappij gaat ofzo. Zelf ben ik ook geen expert...
Max en Joep
-
- 1815 messages
- 0 votes
Übermensch komt van Nietschze (een filosoof
), waar het individu boven maatschappij gaat ofzo. Zelf ben ik ook geen expert...
chevy93's punt is dat lynchie ook gewoon normaal zou kunnen lullen natuurlijk
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Je bedoelt zoiets als: WAANZINNIG GOEDE FILM! Kijken man!
Dan lees ik liever de intellectuele bespiegeling van lynchie
Max en Joep
-
- 1815 messages
- 0 votes
of zoiets:
ZOO!! Wolla, deze is egt te ERRUG!!!
deez is kanker lauw jongen, ik zweer!!!
AddictedToMovies
-
- 1780 messages
- 0 votes
Dan ga ik ook voor lynchie's stukje.
Bij elke film heb je wel wat gasten die zeggen 'geweldige film', daar heb je vrij weinig aan.
lynchie
-
- 51 messages
- 134 votes
of zoiets:
schitterend taalgebruik!
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Je bedoelt zoiets als: WAANZINNIG GOEDE FILM! Kijken man!
Dan lees ik liever de intellectuele bespiegeling van lynchie
Nou.. wel dat taalgebruik oftewel, normaal Nederlands, wat de gemiddelde Nederlander gebruikt als hij met de gemiddelde Nederlander praat.
of zoiets:
Dat is dan weer wat té 
Mijn punt is: Dit is een site waarin elk soort Nederlander wel komt. En het lijkt me dat 95% van de mensen die hier komen nooit zo praat.
Het lijkt me dat je een recensie precies zo schrijft, zoals je in het dagelijks leven praat.
Zelfs de wikipediaversie is i.m.o. nog makkelijker:
lynchie
-
- 51 messages
- 134 votes
wat is er dan zo moeilijk aan? Het is toch niet zo dat je een doctoraat kernfysica moet hebben om dit te lezen.
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
deze film is mijn naar gevoel een ongelooflijke illustratie van de maatschappij. Het toont dat de pogingen om een mens te conditioneren in een maakbare maatschappij, gedoemd zijn om te mislukken. Alex is een oermens, het vleesgeworden onbewuste denken, dat door de maatschappij neurotisch wordt. De maatschappij ziet Burgess via Kubrick als een virus dat de mens neurotisch maakt. Het probleem bij deze film is natuurlijk om dit op te merken. Door in het eerste deel van de film, de "ultra violence" van alex te tonen (zijn verkrachtingen, zijn vandalisme en de moord met de reuze penis) is het moeilijk om in eerste instantie met hem te sympathiseren. Door de muziek van Rossini en Beethoven krijg je weliswaar een ander perspectief en zie je alex' daden vanuit een ubermensch gegeven (hoewel het spuugsel van deltoid schrijnend is) maar het gros van het publiek zal alex altijd een smeerlapje vinden. Maar vergis je niet, Alex is pas neurotisch na de ludovico behandeling. De minister, dia hem in de kliniek komt bezoeken om een regeling te treffen na de mislukte operatie (om zijn eigen hachje te redden) komt mij walgelijker over dan heel het eerste deel van de film, hoe gewelddadig het ook is. Alex is gewoon een vrije mens, dieniet met zijn vrijheden weet om te gaan (zoals Smerdjakov of Raskolnikow in de Dostojewski romans).
'Het velesgeworden onebwuste denken, dat door de maatschappij neurotoisch wordt'. = uh.. ik snap niet echt wat je hiermee bedoeld
'om in eerste instantie met hem te sympathiseren.' = 'om in eerste instantie met hem mee te leven'.
'hoewel het spuugsel van deltoid schrijnend is' = uhh...
Het 2e deel is perfect!

P.S. Je hebt nu bijna de hele tekst als spoiler aangegeven. Hier hebben mensen dan natuurlijk niks aan, aangezien ze niks kunnen lezen.
Je moet alleen een spoiler gebruiken als er iets verklapt wordt over de film
lynchie
-
- 51 messages
- 134 votes
- onbewust denken of handelen is handelen vanuit je lagere impulsen, je lagere driften zonder dit met je verstand te overleggen. Natuurlijk vind ik [i]een strafregeling voor iemand zoals alex verplicht, maar de maatschappij legt soms minder zware delinquenten vaak allerlei beperkingen en dwangregels op die vaak het averechtse effect geven. [/i]Ze maken mensen soms nog zenuwzieker of neurotischer dan ze al zijn
- Deltoid is die wat homofiele kerel die ervoor moet zorgen dat alex op het recht blad blijft en hem in een scene bij zijn kruis (=klokkenspel) neemt. In de politiekantoorscene spuugt hij op alex. Als zo iemand al gaat spugen, dan is dit toch een illustratie van hoe ver het met alex is gekomen, een teken van hoe schrijnend de situatie is.
ik geef toe dat ik alles wat vlug had geschreven 
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Het wordt al wat duidelijker, maar het zijn dus gewoon kleine dingen die voor jou normaal zijn, maar voor anderen misschien moeilijk.
Zoals ipv deliquent, kan je gewoon crimineel zeggen en ipv schrijnend, kan je pijnlijk/tragisch zeggen.
Maar blijkbaar praat jij gewoon (relatief) moeilijk 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Nou.. wel dat taalgebruik oftewel, normaal Nederlands, wat de gemiddelde Nederlander gebruikt als hij met de gemiddelde Nederlander praat.
Waarom moet alles afgestemd worden de gemiddelde Nederlander? Ben totaal geen voorstander van nivilering. Pak maar een woordenboek uit de kast als je het niet begrijpt, leer je ook nog eens wat. 
Don MN
-
- 3120 messages
- 1562 votes
Tegenwoordig zijn er zo veel synoniemen-sites of online woordenboeken dat je zelfs nietmeer naar de kast hoeft te grijpen. 
Bovendien is het leuk om nieuwe woordjes te leren.
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Waarom moet alles afgestemd worden de gemiddelde Nederlander? Ben totaal geen voorstander van nivilering. Pak maar een woordenboek uit de kast als je het niet begrijpt, leer je ook nog eens wat.
Waarom moet het moeilijker, zodat de helft het niet begrijpt. Voel je je slimmer, omdat je moeilijke(re) woorden gebruikt? 
Volgens mij is een recensie een recensie en geen puzzeltocht naar de betekenis