- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote taaltopic
Het grote taaltopic
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
De stam van downloaden is download, vandaar hij downloadt.
Die lijkt me ook duidelijk ja. Maar hij rulet is mij compleet onduidelijk. Maar bij deze ook weer een wijze les geleerd in de vernieuwingen van de Nederlandse taal.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
Ben ik nu vreemd als ik zeg dat het maar raar is dat iedereen hier met een hoop regels komt aandraven terwijl het gaat om het op een nieuwe manier gebruiken van een woord, in dit geval "ruled" ? En dan nog in een context waar het smakelijk hoort gebruikt te worden ?
Wie "ruled" naar de letter van de wet leest zal er niet veel van begrijpen, da's zeker waar. Misschien moet je uit België komen om te beseffen dat naar de letter van de wet een beetje dolgedraaid is ?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Ben ik nu vreemd als ik zeg dat het maar raar is dat iedereen hier met een hoop regels komt aandraven terwijl het gaat om het op een nieuwe manier gebruiken van een woord, in dit geval "ruled" ?
Ja, dan ben je w.m.b. vreemd, want het gaat hiet niet om een nieuwe manier van het gebruiken van een woord, maar om een bestaande manier, namelijk als persoonsvorm 3e persoon enkelvoud.
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
Pwnd wordt dus pwnt in het Nederlands. Volgens mij sla je dan echt een flater bij de 1337 als H4x0r
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ben ik nu vreemd als ik zeg dat het maar raar is dat iedereen hier met een hoop regels komt aandraven terwijl het gaat om het op een nieuwe manier gebruiken van een woord, in dit geval "ruled" ? En dan nog in een context waar het smakelijk hoort gebruikt te worden ?
Ja, dan ben je vreemd, sorry. Natuurlijk mag je van mij ruled schrijven, maar dat is dan gewoon een stomme fout, of (op zijn best) een quasi-lollige schrijfwijze, zoals Hakkûhbar.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Pwnd wordt dus pwnt in het Nederlands. Volgens mij sla je dan echt een flater bij de 1337 als H4x0r
Dat heeft toch niets meer met Nederlands te maken?
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
Als jij dat een stomme fout vindt, mij best hoor. "Jaa kicked" wat mij betreft nog steeds "stevig ass", en wanneer hij "stevig ass kickt" gaat er wel een halve ster van de film af.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Dat klopt. Managen, updaten en downloaden worden vaak dankzij de ICT gebruikt, maar dan als voltooid deelwoord. Iets is 'updated'. Een toegankelijk geworden leenwoord. Als je elke Engels woord gaat gebruiken als Nederlands woord wordt het lastig:
Hij realizet staat ook vreemd, maar is dus wel correct Nederlands volgens Ingrid's link.
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
Dat heeft toch niets meer met Nederlands te maken?
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Voor grappen over het Afrikaans wend ik mij graag tot Speedy. Volgens mij heeft hij een veel uitgebreider grappenarsenaal dan mij 
Ag nee, is dit al wat oorgebly het?
Die pasgetroude paartjie het so pas hulle eerste nag van passie agter die rug, maar omdat sy maar skamerig is, het dit alles in die pikdonker geskied.
Die volgende oggend gaan hy stort, maar toe hy klaar is, merk hy dat daar g'n handdoek byderhand is nie en roep dus sy bruidjie om vir hom een badkamer toe te bring. Toe sy die badkamer binnekom, sien sy vir die eerste keer haar bruidegom in al sy naakte glorie. "n wat se ding is DIT?" vra sy.
"My skattebol, hoe vra jy dan nou so? Jy het dit dan gisternag so geniet?"
"O," sê sy, "is dit dan al wat na gisteraand daarvan oorgebly het?"
aegron
-
- 4030 messages
- 1267 votes
en ik altijd maar denken dat als iemand "jaa ruled" schreef, dat hij/zij gewoon de verleden tijd bedoelde.
Dit kan ook prima, aangezien mensen de film in het verleden gezien hebben en (in dit geval) Jaa nu niet meer aan het rulen is
.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Hier gaat het mis, want er zijn geen onderlinge afspraken. Officieel dan.
We hebben de nederlandse spellingsregels, het woordenboek en het groene boekje.
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
Onofficieel wel. Er is geen hond die ruled met een 't' gaat schrijven. Wat men er ook van vindt en wat de regels ook zouden bij opname in het groene boekje of de van Dale. Diegene die het hardst schreeuwen om het gebruik van die 't' zijn, volgens mij, diezelfde mensen die dat woord niet eens gebruiken of zouden willen gebruiken. Waar maakt men zich druk om? De officiële regels toepassen op een woord dat officieel nog niet eens is opgenomen in de Nederlandse taal. Bovendien zie ik hem nog niet eens zo snel opgenomen worden. Aangezien een woord gedurende een langere periode gebruikt moet zijn geweest in officiële kanalen (kranten, journaal, literatuur etc.), zie ik dit niet snel gebeuren. (Hooguit in een boek van Giphart)
lngrid
-
- 1232 messages
- 553 votes
Wat ik me als niet-gamer nog steeds afvraag: wat betekent pwnt in 's hemelsnaam?
En Speedy, bedankt voor de mop in het Afrikaans
.
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
Als je de pan uit pwnd, dan ben je wel erg goed bezig. Het is de overtreffende trap van rulen.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Als je de pan uit pwnd, dan ben je wel erg goed bezig. Het is de overtreffende trap van rulen.
Mocht het ooit officieel Nederlands worden, zal het toch echt 'Als je de pan uit pwnt' worden....
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
In De Site > Gebruikers > MM'ers, leeftijd en het maatschappelijk leven.:
Wat is dat toch met dat kutwoord 'job'?? BAAN, het Nederlandsche woord...
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Zoek het even op in het groene boekje... Taalwonder
. 'Nederlandse' wordt trouwens zo gespeld. 
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Zoek het even op in het groene boekje... Taalwonder
. 'Nederlandse' wordt trouwens zo gespeld. 
Klopt, maar dat ik het met SCH schrijf is gewoon voorkeur. Waar ik gewoon erg over struikel is het onnodige intreden van zoveel Engelse woorden, waarvan 'job' dus ook zo'n ziekte is. Bij mij op school/stage spreekt iedereen ook van 'job' terwijl het doodnormale 'baan' (waar niets mis mee is) hierdoor keihard verdwijnt. Dan vraag ik me af: Waarom? 
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Omdat de Nederlandse taal evolueert, mijn jongen. Zoniet zou ik schrijven: die Dietsche taele. En die 'sch' is gewoon echt verkeerd. Het is geen progressieve spelling, het is geen voorkeurspelling, het is gewoon verkeerd. 
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Dan ben jij een keiharde verrader van onze taal...
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Wat krijgen we hier? Alsof het Nederlands meteen zou verdwijnen door een aantal leenwoorden. En om dat met verraad te gaan associëren vind ik wel net iets te ver gaan, hoor. Gewoon normaal blijven doen. 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dan ben jij een keiharde verrader van onze taal...
Ik doe het graag.
Ik word al snel geassocieerd als verrader van dit land dus dan kan de taal er ook nog wel bij.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Een aantal leenwoorden? Je wordt tegenwoordig al raar aangekeken als je het over een mobiele telefoon hebt. Neehoor, het is 'mobile phone' natuurlijk. Ik kan zo nog wel tig voorbeelden opnoemen, maar ik laat het hier maar bij.
Nu is het nog alleen met zelfstandelijke naamwoorden, maar ik ben er sterk van overtuigd dat deze ziekte zich ook gaat wenden op persoonlijke voornaamwoorden en bezittelijke voornaamwoorden.
Ik vraag me toch wel erg af hoe we over 50 jaar spreken...
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
That's just, like, your opinion man.
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Een taal ontleent gewoon woorden aan een contactaal met een hoger prestige. Dat is altijd zo geweest. En de functiewoorden zoals zn, bez vn, pers vn, ... zullen niet zo snel ontleend worden omdat die het 'geraamte' van de taal vormen.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
That's just, like, your opinion man.
God, wat zijn we weer lekker origineel met die Lebowski-quote die al 20 keer per dag op het forum wordt geplaatst. 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Wil je zeggen dat dat geklaag van jou wel origineel is?