• 177.969 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.997 votes
Profile

Het grote taaltopic

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

moviefreak#1 wrote:

Dat zijn waarschijnlijk geen fouten maar gewoon lolbroeken die onze vaderlandse taal niet goed genoeg vinden en dus maar wat nieuws willen verzinnen.

Zou wel te verwachten zijn van die studenten, maar dit is echt waar. Ik zal 's aan m'n moeder vragen of ze wat meer voorbeelden heeft.

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Ramon K wrote:

Altijd grappig wanneer taalpuristen zelf op fouten worden betrapt.

En dan nog eens één van de meest ergerlijke taalfouten ook.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Zouden hun niet goed ? Waarom niet dan

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Hun kan geen onderwerp van een zin zijn (behalve als het bezittelijk gebruikt is bijv. 'hun kapitaal wordt beheerd bla bla'). Zoiets.

RolfWolf

• 1016 messages
  • 1230 votes

Jordy wrote:

...enigzins fatsoenlijk Nederlands...

enigSzins

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Sorry hoor, maar als je dat niet eens weet? Het moet zijn: "zouden zij dan Algemeen Beschaafd Nederlands gaan schrijven". 'Hun' is een bezittelijk voornaamwoord.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

Memorabele quotes topic, iemand ?

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Doordat mijn zus me er altijd op wees, leerde ik deze fout af:

Ik ben beter dan hem. --> Ik ben beter dan hij.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Yak het hoeft niet zo hatelijk hoor. Ik vraag hier iets serieus en jij komt met zo'n antwoord. Dat vind ik dus schandaliger als alle taalfoutjes bij elkaar. Hier heb ik geen goed woord voor over.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ach, ik vind het allemaal nog niet zo kwalijk hoor. Ik maak ook nog al eens spelfouten (ook al was ik vroeger erg goed in struikelblokken).

Die SMS taal, dat vind ik wel kwalijk. Onleesbaar gedoe.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Dat is nou precies wat ik bedoel. Als je daar iets op tegen hebt vind ik het prima maar pietluttig gedrag zoals bij Yak daar word ik gewoon niet goed van.

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

Ik merk bij leerlingen (ook van hoogopgeleide oer-hollandsche ouders) dat zij bijv. het geslacht van woorden niet meer goed weten. "De metaal die..."

Dan vraag ik me toch af hoe het over twintig jaar met het Nederlands gesteld zal zijn, als die meiskes begin dertig zijn en carrière maken.

En inderdaad, wat in dat artikel van Carp ook staat: veel mensen lezen hun berichten of e-mails niet even terug om te controleren. Het boeit ze niet of ze fouten maken.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Omdat hun een bezittelijk voornaamwoord is als ik me niet vergis. Hun huis, hun moviemeter account etc.

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

@moviefreak

Als je hier andermans taalgebruik aan de kaak wilt stellen en vervolgens zelf de ene na de andere spelfout maakt, vind ik dat ik daar best wat over mag zeggen.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Dus de zin "Als hun nou eens wat meer zouden doen" is ook niet correct ?

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Nope.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Yak wrote:

@moviefreak

Als je hier andermans taalgebruik aan de kaak wilt stellen en vervolgens zelf de ene na de andere spelfout maakt, vind ik dat ik daar best wat over mag zeggen.

Ik stel andermans taalgebruik niet aan de kaak, ik heb daar een ontzettende hekel aan als mensen dat bij mij doen dus doe ik dat ook niet bij anderen. Waar ik me tegen afzet is het opzettelijk maken van fouten.

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

lngrid wrote:

Dan vraag ik me toch af hoe het over twintig jaar met het Nederlands gesteld zal zijn, als die meiskes begin dertig zijn en carrière maken.

Je ziet dat nu al. In interne memo's, sollicitatiebrieven, krantenberichten, noem maar op, komen hele sloten aan taalfouten voor.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Ach, dat is nog maar de MSN-generatie , de SMS-generatie moet nog komen. Ik ga zelf nog regelmatig op een examen ten onder met mijn MSN-taal. Mede daardoor heb ik een half jaar geleden het besluit genomen om niet meer op MSN te chatten.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Het allerirritantste is nog wel het ontbreken van interpunctie. Zeker mensen die grote berichten typen en vervolgens doodleuk nergens punten, komma's of alinea's neerzetten. Helemaal onleesbaar wordt het daardoor.

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

moviefreak#1 wrote:

Ik stel andermans taalgebruik niet aan de kaak, ik heb daar een ontzettende hekel aan als mensen dat bij mij doen dus doe ik dat ook niet bij anderen.

Maar je neemt toch deel aan deze discussie? We hebben het hier nu eenmaal over fout taalgebruik, en de irritatie die daarover ontstaat.

Overigens vind ik dat mensen juist wél eens wat vaker opmerkingen mogen maken over andermans taalfouten. Zoals in dat artikel staat is het maken van fouten een geaccepteerd fenomeen, en als mensen er niet op worden aangesproken komt daar natuurlijk nooit een einde aan.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

lngrid wrote:

Hier denk ik ook vaak aan. Zolang de overheid het geen bal interresseerd en jongeren het nogsteeds tof vinden om hun vaderlandse taal te verneuken, dan zie ik het ook niet positief in.

Verder denk ik dat de Nederlandsche taal over zo'n 20 jaar voor 50% uit Engels bestaat, maar dat terzijde...

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

U-96 wrote:

interesseerd

Ik zeg niks.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Dan heb ik de functie van dit topic een beetje verkeerd begrepen. Ik ging er van uit dat dit topic ging over breezertaal en dat soort gekkigheid.

Misschien is het inderdaad wel zo dat mensen opmerkingen mogen maken over andermans taalfouten maar je moet er wel rekening mee houden dat sommige mensen (waaronder ik) daar gevoelig voor zijn. Er zijn nu eenmaal mensen die niet beter kunnen.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

moviefreak#1 wrote:

Ach, dat is nog maar de MSN-generatie , de SMS-generatie moet nog komen. Ik ga zelf nog regelmatig op een examen ten onder met mijn MSN-taal. Mede daardoor heb ik een half jaar geleden het besluit genomen om niet meer op MSN te chatten.

Toch kan Messenger er niks aan doen. Ik gebruik dat programma al jaren. Toen ik Messenger voor het eerst gebruikte, was het nog helemaal niet bekend en bestond het fenomeen 'MSN-taal' nog lang niet. Al die tijd heb ik nette zinnen gebruikt, beginnend met hoofdletter en eindigend met een punt. Altijd neem ik de moeite om de backspace in te drukken als ik een fout maak. Ik schaam me dan weleens dat in de loop der tijd jongeren het programma in een kwaad daglicht hebben gezet.

Dat jij hebt besloten om niet meer op Messenger te chatten is je eigen keus, en ook best begrijpelijk, maar de oorzaak ligt voornamelijk toch bij jezelf denk ik. Je kan in bijvoorbeeld mIRC precies dezelfde Messenger-taal tikken, maar ook dan kan het programma er niks aan doen.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

In Messenger wordt foutief taalbegebruik gepropagandeerd.

En niet alleen daar hoor.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

moviefreak#1 wrote:

Als die generatie niet gewoon deel kan nemen aan een forumtopic, ben ik van mening dat je ze mag bannen. Taal heeft namelijk niet met mening van doen, maar met Algemeen Fatsoen. Zonder Fatsoen kun je ook je meningen niet ten toon spreiden (fk wacht op een ban)

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Ik begrijp nog steeds niet, waarom foutloos Nederlands schrijven zo moeilijk gevonden wordt. Het lijkt wel alsof alleen onze oudere generaties de Nederlandse taal nog goed beheersen. Ik heb in ieder geval mijn moeder of mijn oma nog nooit op een spelfout kunnen betrappen.

Er zal dan vast wel iets mis zijn met het Nederlandse taalonderwijs tegenwoordig. Maar tegelijkertijd denk ik ook, dat vooral gemakzucht de oorzaak is van het niet foutloos kunnen schrijven.

Het is niet erg om van jezelf te weten dat je de taal niet goed beheerst. Maar ik vind het wel erg, als je dan niet de moeite neemt om het te leren.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Fisherking: Die quote in je laatste tekst is van mij.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

lngrid wrote:

"Hoi, ik kom ff solisiteren!"

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.