- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Gezond leven
Gezond leven
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Haha zo was ik ook bezig, alsof ik mee deed aan een wedstrijd. Tot aan het paaltje Eline en dan mag je stoppen!
LOL.
Minotaures
-
- 7810 messages
- 2534 votes
Psst, speciaal voor training-guru JacoBaco; interview met Tom Hardy. Misschien heb je die al gezien, misschien niet. Hier heeft die het ook over zijn eten en training tijdens Warrior. Hoe die zijn spieren kreeg; chicken and broccoli.
Tom Hardy is gewoon de man. Uiterlijk, tattoo's, kapsel, accent. Foute persoonlijkheid, maar dan goed zeg maar
Enig nadeel is zijn stem, klinkt soms te zacht en zijn lengte.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
1.78 is niet zo groot nee, maar dat maakt hij helemaal goed door veel chicken en broccoli te eten.
Ik eet al best veel broccoli en kip, dus ik lijk eigenlijk best wel veel op Tom Hardy. Nu alleen nog zo'n goed kapsel, tattoo's, accent, stoer uiterlijk en zijn lengte. 
Cool interview Minotaures!
En Tom speelt in de film Minotaur. Alleen die film is niet zo best.
Net terug van de sportschool trouwens. Vandaag mijn tieten getraind.
Minotaures
-
- 7810 messages
- 2534 votes
Is die 1,78?! Dan verschilt die met minder dan een vinger met mij.
En ja, Minotaur... 
Net even een bord met wit rijst, stukjes kip en een blik met tonijn achter de kiezen. Trainen moet nog komen, alleen moet ik wat halters en/of dumbells bestellen.
Fruit blijft een no problem voor mij. Elke dag een stuk of 3 - 5 fruitstukken (appel, perzik, nectarine, kersen, banaan). En zo nu en dan maak ik een ommetje door een paar wijken (was een keer zo mee bezig, dat ik niet in de gaten had dat ik van 11 uur tot een uur of 3 's avonds liep).
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Probeer niet met een lege maag te gaan sporten. Het is een mythe dat je zonder eten in je maag voor het sporten meer vet verbrandt
’etc...
Hier ga ik me dan maar aan houden. Poging tot.
Grappig, precies de regels waar ik me ook altijd aan hou.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Pff...m'n geweten begint met het vingertje naar m'n buik te wijzen als ik dit topic lees. Misschien moet ik toch maar weer meer gaan sporten, want ik lijkt soms net een darter. En ik drink niet eens.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Eigenlijk zou iemand achterstevoren voor me moeten rennen met een laptop in de hand waar mijn series op te zien zijn. Dan ga ik vast als een tierelier. Ahwa, niks voor jou?
kun je meteen checken of ik Greek wel kijk. Goed plan.
Lefgozer
-
- 3491 messages
- 2256 votes
Ik heb wel altijd een flesje Aquarius bij me. Weet niet of dat zo super goed is, maar dat 'smaakt' me dan beter dan water.
(afbeelding)
Is niet super goed inderdaad. Dus hup, aan het water jij.
Miron
-
- 744 messages
- 74 votes
Op een volle maag kan ik niet keihard trainen.
Verder is het niet zo dat je lichaam ineens zonder voedingsstoffen zit wanneer je nog niet gegeten hebt, dus dat komt voor mij mooi uit.
Op deze pagina worden veel mythes rond fitness en voeding aan de kant geschoven door middel van wetenschappelijke studies:
http://www.leangains.com/2011/06/is-late-night-eating-better-for-fat.html
Het liefst zou ik trouwens 1 kilo per maand massa pakken, maar dat is zo lastig wanneer je een fysieke baan hebt.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
1 kilo per maand spiermassa pakken? Dat zou erg netjes zijn. Echter per maand meer dan 1-2 kg spiermassa aankomen is wel erg veel. Wanneer je echt voluit gaat trainen en enorm op je voeding let, kun je op jaarbasis ergens tussen de 5-10 kg zwaarder worden
Maar af en toe wordt een mens helemaal getikt van wat wel en niet verantwoord is.
Bij de ontwikkeling van Anabolic Protein is er gekeken naar de beste eiwitbronnen in de wereld. Rood vlees viel hier in het bijzonder op. Bodybuilders die veel rood vlees aten, spreken over een merkbare toename van spiermassa en afname van vetmassa.
Ok leuk, maar vervolgens lees je dit:
Rood vlees vergroot kans op vroege dood - Scientias.nl
Uiteindelijk blijven voldoende eiwitten (naast keihard trainen) één van beste manieren voor spiermassa. Wanneer je echt serieus wilt groeien en je traint voluit met een goed schema, dan heb je veel eiwitten nodig. Hoe meer je weegt, des te meer je nodig hebt; hoe harder je traint, hoe meer je nodig hebt. Een doorgewinterde krachtsporter van 100 kg kan waarschijnlijk wel 4 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht gebruiken. Dat is dus 400 gram per dag! Ik neem op de dag dat ik train 2x een whey eiwit shake. Da's goed voor 60 gram eiwitten. In een blikje tonijn zit ook iets van 30 gram. In mn magere kwark zit 40 gram. Verder eet ik nog ei'tjes en doe ik kip- of kalkoenfilet op mn brood plus andere voeding, dus dan komt er nog wel 100 gram bij. Totaal 230 gram eiwitten. Ik ben ongeveer 84 a 85 kilo, dus ik vind het wel best. Maar omdat ik pas begonnen ben, heb ik zo'n 170 a 200 gram per dag nodig gok ik. Te veel eiwitten is verder niet schadelijk als je nieren goed functioneren. Maar als je daar op gaat googlen, lees je ook weer van alles! Het is wel zo, hoe meer je traint, hoe sneller je lichaam je voedsel verteerd.
Minotaures
-
- 7810 messages
- 2534 votes
Al een aantal dagen al op mijn eten gelet. Thuis is het tonijn, kip, veel groente (witlof, aardappel, wortel, broccoli) en fruit. Met lunch tijdens werk ga ik wel naar de bakker. Een saucijzen en een Indische broodje/bacon broodje vind ik lekkerder dan naar de McD.
Miron
-
- 744 messages
- 74 votes
Ik denk dat ik op 300 gram eiwitten, 400 gram koolhydraten en 100 gram vetten zit JacoBaco.
Ben super dedicated, groei zeer langzaam en heb ook nog eens een fysieke baan.
Minotaures
-
- 7810 messages
- 2534 votes
Net een bord met witte rijst en zalm gegeten; altijd lekker. En straks nog een blikje tonijn van Rio Mare (dit vreet ik bijna elke dag).
Drinken neem ik niet zo serieus; Pepsi Light, zo nu en dan wat Cool Best en energie drankjes zoals Bullit en Red Bull.
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Energie drankjes zijn echt zo slecht, alleen al voor je gebit met die grote hoeveelheid suiker wat erin zit.
Minotaures
-
- 7810 messages
- 2534 votes
Mee eens. Maar ze zijn best verslavend.
Ik drink alleen niet zo superveel. Je hebt mensen die er een paar per dag nemen. Ik neem er 1 of 2 om de 3 - 4 dagen.
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Dat valt nog wel mee inderdaad.
Elke dag lijkt me niet goed voor je bloeddruk en je hart enz.
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
Energie drankjes zijn echt zo slecht, alleen al voor je gebit met die grote hoeveelheid suiker wat erin zit.
vergeet de zuren niet 
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
Ik dronk dat spul op de middelbare school ook best veel. Je bakkes rot weg waar je bij staat en je wordt er ook nog snel een tonnetje van als je niet uitkijkt. Afrader dus.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Ik denk dat ik op 300 gram eiwitten, 400 gram koolhydraten en 100 gram vetten zit JacoBaco.
Ben super dedicated, groei zeer langzaam en heb ook nog eens een fysieke baan.
Met een gezonde discipline kom je heel ver! Ik ga in het weekend nog weleens de fout in met alcohol. Eiwiten houden bijvoorbeeld vocht vast. Na een avondje flink doordrinken is je lichaam bezig de giftige stoffen in je lichaam die in alcohol zitten af te breken. Om precies te zijn, de alcohol wordt omgezet in de stoffen ADH (acetyldehyde) en ALDH (alcohol dehydrogenase). ADH is de stof die je veel energie geeft tijdens het feestje zelf, ALDL wordt pas later afgebroken door een enzym in je lever. Dit kost veel energie: je suikerspiegel gaat omlaag en je verbrandt een boel eiwitten en mineralen. Hierdoor voel je je suf en futloos: de welbekende kater. Alcohol droogt je tevens uit: je nieren gaan extra hard werken om de giftige stoffen te scheiden waardoor je veel vocht verliest, wat kan zorgen voor donderse koppijn.
Ik heb mn eiwitten ook wat omhoog gegooid. Als ontbijt eet ik Brinta. Onwijs lekker vind ik het niet, maar ik doe het gewoon. Daarnaast doe ik een 30gr. eiwitshake en nog een kiwi. En eerst nam ik een halve bak kwark, maar nu een hele. Is ook weer goed voor 40gr. eiwitten. De kwark van Optimel is trouwens echt bagger. Te duur, te veel zoetstoffen en te weinig eiwitten. Qua vocht is het beste gewoon kraanwater of (groene) thee. Suiker zie ik sowieso als het witte gif en zeker wanneer je er gevoelig voor bent, kan het problemen geven. Tevens creëert suiker een disbalans in de neurotransmitters in de hersenen, wat zowel mentaal als emotioneel tot een "niet lekker in je vel"-gevoel kan leiden.
Vanavond weer vis en broccoli! 
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Oja, nog even iets over de bierbuik!
Het woord 'bierbuik' doet ons logischerwijze veronderstellen dat zo'n dikke buik veroorzaakt wordt door een overmatige bierconsumptie. Uit een nieuw onderzoek blijkt echter dat bier daar niet de voornaamste oorzaak van is, al draagt het wel bij tot overgewicht in het algemeen.
De resultaten komen uit een onderzoek van Duitse en Zweedse onderzoekers. Gedurende vier jaar analyseerden zij het gewicht en de heup- en middelomtrek van 20.000 proefpersonen.
Bierbuik
Daarnaast werden de deelnemers gevraagd om bij te houden wat ze dagelijks aten en dronken, en specifiek hoeveel bier ze dronken.
Die bierconsumptie werd in verschillende categorieën geplaatst: van 'zeer licht' naar 'zwaar'. Voor vrouwen werd 'gemiddeld' gezien als 250 ml per dag, voor mannen ging het van 500 tot 1000 ml.
Een bierbuik werd gedefinieerd als een onderbuik die uitpuilt rond het middel, en proportioneel groot is in vergelijking met heupomtrek en lichaamsgrootte.
Overgewicht
De conclusie van de wetenschappers was duidelijk: het onderzoek ontkracht de algemene overtuiging die stelt dat bier een specifiek effect heeft op de onderbuik.
'Bierconsumptie zorgt wel voor een verhoging van de middelomtrek, maar dat wordt eerder veroorzaakt door algemeen overgewicht', schreven ze in het European Journal of Clinical Nutrition.
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
geestelijk gezond zijn... is ook belangrijk 
een sterk staaltje van 'Neuro-Linguïstisch Programmeren' van Richard Bandler
geloof 't of niet 
ook iets over geluk en overig advies
Het leuke hiervan vind ik dat er een beroep op de eigen creativiteit wordt gedaan bij het oplossen van problemen. Inventief en veranderlijk zijn in methoden (als een methode niet werkt) tijdens de opvoeding bijvoorbeeld, of opeens een verrassende wending geven aan een gesprek of gebeurtenis en daarmee verandering in gang zetten of zelfs plotseling bepaald gedrag van een ander of van de omgeving kunnen laten omslaan.
Het is eigenlijk spelen met de mogelijkheden van het moment en daar optimaal, bewust en creatief gebruik van maken. Mensen kunnen elkaar en zichzelf meer helpen dan men denkt.
Thomas91
-
- 11 messages
- 181 votes
Ik zie dat ik reageer op een wat oude post, maar goed.
Ik heb zelf nogal een hekel aan dit soort artikelen omdat ze in de media vaak nogal uitvergroot worden. Bovendien kun je je afvragen of de informatie ten eerste significant is (ik denk het wel) en relevant is.
Als je nu leest dat het risico op een vroege dood met 13% stijgt, weet ik nog steeds niet veel. Wat is dan precies een vroege dood? En is 1,13 x zo vaak wel echt 'vaak'?
Ter illustratie; bij roken en longkanker praat je ongeveer over een 100 x zo groot risico. Dit is nog niet eens anderhalf.
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
Er zit geen houdbaarheidsdatum aan de mens, dus dat soort kansberekeningen vind ik nogal kansloos. Niemand weet de datum waarop een bepaald iemand volgens een natuurlijke dood had moeten sterven, dus berekenen of de kans groter is dat je eerder sterft door rood vlees heeft sowieso geen zin. Eerder dan wat? Zelfs al nemen ze de "gemiddelde mens" (whatever that means), dan nog steeds niet.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Er zit geen houdbaarheidsdatum aan de mens, dus dat soort kansberekeningen vind ik nogal kansloos. Niemand weet de datum waarop een bepaald iemand volgens een natuurlijke dood had moeten sterven, dus berekenen of de kans groter is dat je eerder sterft door rood vlees heeft sowieso geen zin. Eerder dan wat? Zelfs al nemen ze de "gemiddelde mens" (whatever that means), dan nog steeds niet.
Je kunt gewoon een grote groep mensen vergelijken die geen rood vlees eet en een grote groep die dat wel doet, en als die laatste groep bijvoorbeeld gemiddeld 4 jaar eerder dood gaat en er zijn geen andere verstorende variabelen, dan lijkt het mij wel duidelijk...
Er vinden tegenwoordig enorme bevolkingsonderzoeken plaats naar dit soort zaken, omdat hart-en vaatziekten nog steeds tot de top-3 van doodsoorzaken behoort. In regio Groningen loopt nu het lifelines onderzoek, dat 70.000 (!) mensen volgt over 30 (!) jaar.
Thomas91
-
- 11 messages
- 181 votes
Dit 'argument' zou je bij alles nadelige omgevingsfactoren kunnen noemen en het is ook aan jezelf wat je ermee doet. Persoonlijk vind ik dit soort risico's niet echt relevant en zal het mij niet doen stoppen met vlees eten. Daar komt natuurlijk ook bij dat ik het gewoon lekker vind.
Je kunt in dit soort gevallen alleen maar naar gemiddelden kijken. Als blijkt dat niet-rokers gemiddeld vijf jaar langer leven dan rokers dan zegt dat waarschijnlijk wel wat over het risico dat hieraan vast zit. Wat jij met deze informatie doet is aan jou.
Edit: Ik typ dus praktisch hetzelfde als eRCee hierboven. Werk je trouwens in de medische sector of iets dergelijks?
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Misschien is dit nog wat: http://programma.ntr.nl/10026, op dit moment op Nl.2.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Ik zie dat ik reageer op een wat oude post, maar goed.
Ik heb zelf nogal een hekel aan dit soort artikelen omdat ze in de media vaak nogal uitvergroot worden. Bovendien kun je je afvragen of de informatie ten eerste significant is (ik denk het wel) en relevant is.
Als je nu leest dat het risico op een vroege dood met 13% stijgt, weet ik nog steeds niet veel. Wat is dan precies een vroege dood? En is 1,13 x zo vaak wel echt 'vaak'?
Ter illustratie; bij roken en longkanker praat je ongeveer over een 100 x zo groot risico. Dit is nog niet eens anderhalf.
Ja, daar ben ik het ook wel mee eens. Maar sowieso, in het ene artikel lees je hoe geweldig rood vlees is, maar in de volgende lees je dat je risico loopt op een vroege dood. En hoe vroeg precies staat er niet bij. Een vrij waardeloos artikel.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Aan de natuurlijke dood zitten allerlei factoren verbonden die van invloed waren. Maar als je overal op moet gaan letten, wordt een mens toch gek? Ik bedoel, het moet geen obsessie gaan worden. Tenzij een mens dat graag wil natuurlijk. Ik kan ook denken dat wanneer ik leef zoals Lemmy van Motörhead dat ik ook wel oud kan worden. Deze man rookt en drinkt Whisky voor het leven. Gebruikt tevens drugs en wordt dit jaar (waarschijnlijk) 67. Of Keith Richards van The Rolling Stones. Hij wordt dit jaar (waarschijnlijk) 69 en staat al 50 jaar op het podium met inmiddels honderdduizenden sigaretten, liters drank en kilo's drugs achter de kiezen. Vervolgens krijgt een gezonde vrouw van 46 kanker en sterft 14 maanden later. Nee, het is niet eerlijk. De geluksfactor speelt een hele grote rol, maar gezond leven is sowieso wel een aanrader.
Ik heb laatst even een voedingsschema gemaakt en ik zit op iets meer dan 2500 calorieën per dag. Maar calorieën tellen kunnen we allemaal. 2500 calorieën aan Big Macs, Pizza's, gebakjes of 2500 calorieën aan gevarieerd vetarm en suikerarm voedsel. Plus regelmatig sporten.
Een hoge stofwisselingssnelheid helpt in elk geval te voorkomen dat vet opgeslagen wordt. Zaken die je stofwisseling positief beinvloeden zijn: regelmatig trainen, grotere spieren en vaker eten. (Min. vijf keer op een dag)
Minotaures
-
- 7810 messages
- 2534 votes
Zo, vandaag begonnen met zwaarlopen/zwaarjoggen.
Even een halfuur zo'n 2 km gelopen en zo'n 200 meter gejogd. Weinig, maar dit is mijn 1ste keer. Maar ik doe het ook een stapje verder. Ik loop en jog met extra gewicht. Vandaag was het zo'n 6 kilo aan gewichten meegenomen. Best wel veel, dus ik zal het zo nu en dan combineren met geen gewichten en met gewichten.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Zorg je wel voor goede (hardloop)schoenen, anders gaan je knieën eraan + peesontstekingen.