- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Sigaretten, sigaren en andere rookwaar
Sigaretten, sigaren en andere rookwaar
kos
-
- 46695 messages
- 8851 votes
Die hele rookhetze gaat gewoon veel te ver. Dat je op je werkplek niet in de rook wil zitten, prima. Maar in de horeca roken verbieden gaat echt te ver, al was het maar omdat het een vrije keuze is daar te komen.
je hebt nu zelfs mensen die het erg vinden als ze in de buitenlucht zitten en er komt een rookwalm langs. Get a life of zo. Met die argumenten zijn er tal van zaken die je dan opeens zou moeten gaan verbieden.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Roken ligt ten grondslag aan 40 procent van alle aandoeningen die in ziekenhuizen worden behandeld,
Wat een bagger onderzoek. Roken komt veel meer voor dan bijvoorbeeld marihuana-gebruik en levert dus automatisch veel meer slachtoffers op. Doh.
Ja ja.
Kom nou toch.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Wat ik hier nooit in de overlast die rokers veroorzaken terugvind, is de kostprijs. Rokers veroorzaken door hun verslaving, én aan zichzelf én aan derden, jaarlijks een miljardenoverlast aan de gezondheidszorg. En ik kan het weten, want ik ben één van hen.
Daar willen de regeringen zich tegen wapenen. Of dacht iemand dat zij die belastingen graag missen? Maar de inkomsten door roken aan belastingen wegen immers niet op tegen de uitgaven in de gezondheidszorg.
Vergeet niet dat een democratisch verkozen regering ook de plicht heeft de bevolking tegen zichzelf te beschermen.
Maar daarvoor moet je al een 'ouwe' roker zijn om dit te willen beseffen. 
En al die argumenten van 'als drugs legaal waren was er minder misdaad', christelijke groeperingen die alles laten verbieden, paspoortbezit, politiestaat, jodenster, enz, enz.... Dat zijn allemaal vergelijkingen de reinste lulkoek zijn.
Het punt is en blijft: rook je, akkoord. Wil je blijven roken, akkoord. Wil je er veel voor blijven betalen, akkoord.
Maar wil je iemand tegen zijn wil in laten meeroken, niet akkoord.
Hele discussiepunt ligt in het kleine simpele zinnetje van Film Pegassus: "Maar vrijheid gaat tot daar, waar de aantasting van anderen begint..."
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Die hele rookhetze gaat gewoon veel te ver. Dat je op je werkplek niet in de rook wil zitten, prima. Maar in de horeca roken verbieden gaat echt te ver, al was het maar omdat het een vrije keuze is daar te komen.
je hebt nu zelfs mensen die het erg vinden als ze in de buitenlucht zitten en er komt een rookwalm langs. Get a life of zo. Met die argumenten zijn er tal van zaken die je dan opeens zou moeten gaan verbieden.
Get a life? De rokers zijn de verslaafden....
Norma
-
- 3463 messages
- 5088 votes
Het punt is en blijft: rook je, akkoord. Wil je blijven roken, akkoord. Wil je er veel voor blijven betalen, akkoord.
Maar wil je iemand tegen zijn wil in laten meeroken, niet akkoord.
Hele discussiepunt ligt in het kleine simpele zinnetje van Film Pegassus: "Maar vrijheid gaat tot daar, waar de aantasting van anderen begint..."

Film Pegasus (moderator films)
-
- 31149 messages
- 5449 votes
Het is tenslotte een rookverbod in de Horeca, de vergelijking met de jodenster zoals die extreem wordt genoemd, gaat totaal niet op. Drugs is helemaal illegaal en dat geeft hoogstwaarschijnlijk meer criminaliteit. (maar dat is een andere discussie) Roken mag wel, maar doe het dan buiten, of thuis, ik heb nooit van een compleet verbod gesproken. De drooglegging in Amerika was ook te vergaand en heeft niets geholpen. Laat roken gewoon toe, dat is de vrijheid van iedereen. Maar iedereen is iedereen, dus beperk het tot openlucht en thuis en laat ook niet-rokers de vrijheid om op restaurant te gaan, te kaarten op café of zelfs een job te kunnen aannemen in de horeca zonder daar gezondheidsproblemen door te krijgen. Dat gedoe met de jodenster is dus totale onzin.
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Het is inderdaad je vrije keuze om daar te komen, maar het is ook mijn keuze en ik wil niet in andermans rook zitten. 
Daarom zou de beste oplossing zijn ,rookvrije kroegen en kroegen waar wel gerookt mag worden.
De keus is dan aan jou.
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Jij vind dat roken in cafe's er bij hoort. Is meeroken dan ineens niet ongezond ?
En jij denkt dat 1 x per week een avondje in de kroeg kwaad kan?
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Het eerste argument vind ik één van de argumenten, het tweede is slechts mijn ergernis, maar daarom nog steeds een valide argument.
Maar jij schreef:
Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom roken erbij hoort?
En ik geen antwoord op mijn vraag...
Toen jij nog rookte , vond jij het niet lekker en gezellig om een sigaretje op te steken in een kroeg, onder het genot van een pilsje?
Een kroeg ga je ,idd zoals kos al zei ,vrijwillig naartoe.
Waarom zouden de rokers minder recht hebben dan een niet roker?
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Ah, en in de horeca werkt niemand?
Als je een baan kiest in de horeca, weet je dat je met rook te maken hebt.
Heb je daar bij voorbaat al problemen mee , kies dan niet voor een baan in de horeca.
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
En dit alles weet een ieder ook wel.
Maar daar is deze hele discussie niet om begonnen.
Ben niet voor niets gestopt.
Weet heus ook wel dat het je gezondheid niet ten goede komt.
Maar om het in een kroeg te gaan te verbieden, puur omdat de mensen het vinden stinken....daar hebben ze wasmachines voor uitgevonden.
kos
-
- 46695 messages
- 8851 votes
Heb je daar bij voorbaat al problemen mee , kies dan niet voor een baan in de horeca.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Da's onzin, waarom hebben mensen die in de horeca WILLEN werken geen recht op een rookvrije werkplek.
kos
-
- 46695 messages
- 8851 votes
Ja, en waarom heeft een voetbaltrainer geen recht op een werkplek waar hij geen risico heeft een bal tegen zijn hoofd te krijgen.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Non argument. Ballen horen bij voetbal. Roken hoort niet in de horeca. Bier drinken kan je namelijk ook prima zonder sigaretten, voetballen niet zonder bal
P8rb
-
- 10773 messages
- 1821 votes
lol die vergelijking slaat echt nergens op kos 
kos
-
- 46695 messages
- 8851 votes
Roken hoort niet in de horeca.
PatrickL
-
- 1586 messages
- 2398 votes
Waarom zou roken in de horeca horen? Mensen die in de horeca willen gaan werken maar niet in allerlei kankerverwekkende rookwalmen willen zitten worden beperkt in hun keuzevrijheid door de verslaving van iemand anders. Dat vind ik pas te ver gaan. Zelf heb ik weinig problemen met andermans rookwalmen in de kroeg. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn (bijvoorbeeld mensen met astma) die daar wel last hebben, en die mensen hebben wat mij betreft het recht op een rookvrije ruimte in alle openbare gelegenheden.
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Dat is toch wel al jaren zo het geval.
PatrickL
-
- 1586 messages
- 2398 votes
Dus er moet maar niets veranderd worden in de horeca, omdat het er al jaren bij "hoort"?
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Daarom zou de beste oplossing zijn ,rookvrije kroegen en kroegen waar wel gerookt mag worden.
De keus is dan aan jou.
Dat is geen oplossing. Als het gros van je vrienden per se naar het rookcafé wil omdat er een paar roken, ga je niet 'gezellig' in je eentje in het niet-rookcafé zitten.
Vandaar ook dat niet-rokencafé's nooit van de grond komen, want rokers peinzen er niet over om eens met de niet-rokende kant van de vriendengroep mee te gaan en een avondje het pakje sigaretten dicht te laten.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Waarom zouden de rokers minder recht hebben dan een niet roker?
Ha ha, grapjas. Rokers hebben helemaal niet minder rechten als er een rookverbod komt. Ze mogen precies hetzelfde als niet-rokers.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Die redenatie gaat dan voor elke bedrijfstak op. Die mevrouw van de PTT die het rookverbod op de werkplek geïniteerd heeft, wist ook vantevoren dat er allicht mensen op het sorteercentrum zijn die roken, en toch kwam dat rookverbod er voor die werkplekken.
Mag jij me vertellen wat het verschil is. Juist, dat is er niet.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Wanneer gaan ze auto's verbieden?
Zodra ze niet meer nodig zijn als vervoersmiddel en er een goed alternatief voor is. het is nu al zo dat sommige sterk vervuilende vrachtwagens op sommige plekken en tijdstippen gewerrd worden. Terecht.
kos
-
- 46695 messages
- 8851 votes
Zodra ze niet meer nodig zijn als vervoersmiddel en er een goed alternatief voor is.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik zou zeggen, kom met een voorstel. Staat natuurlijk helemaal los van deze discussie.
Wacht nog steeds op goede argumenten waarom roken bij horeca zou 'horen'. Zie verder ook geen enkel voordeel van wel roken in de horeca afgezien van de we een paar verslaafden toestaan zichzelf te kalmeren. Maar daarvoor kunnen ze net zo goed even naar buiten gaan. Gaat op het werk toch ook prima.