• 177.896 movies
  • 12.199 shows
  • 33.965 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.872 votes
Profile

Sigaretten, sigaren en andere rookwaar

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Ik heb op zich niet heel veel problemen met rokers om me heen. Het vervelendste vind ik dat als je een avond in de kroeg hebt gezeten of naar een concert bent geweest, je de volgende dag meteen je haar moet wassen en al je kleren in de was kunnen. Ik vraag me af of rokers daar zelf geen last van hebben. Of merk je dat als roker helemaal niet omdat je aan die lucht gewend bent?

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Ik ruik het wel maar vind het niet zo erg. Die geur gaat er vanzelf weer uit.

Onderhond wrote:

Volgens mij zijn er weinig anti-rokers geïnteresseerd in de gezondheid van rokers (die niet tot hun kennissenkring behoren dan). Waar het anti-rokers om gaat is de stank voornamelijk. Rook is overlast voor andere mensen, en dat is storend.

Maar de volgende keer als ik je rustig op een bankje zie roken ergens kom ik wel naast je zitten. iPod en twee externe boxjes in aanslag, volume op max en een stevig noize plaatje op. En je moet maar eens durven vragen of ik m'n muziek zachter wil zetten. Moet je maar ergens anders gaan roken.

Mij ging het erom dat je wanneer je niet tegen de rook kan je niet naast iemand moet gaan zitten die rustig van een sigaret aan het genieten is. Je kan net zo goed ergens anders gaan zitten, ver weg van die 'smerige' rook. Ik snap niet waarom je die iPod erbij moet gaan halen...

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

Zavo wrote:

Of merk je dat als roker helemaal niet omdat je aan die lucht gewend bent?

Ik denk dat rokers inderdaad aan de lucht van hun sigaretten gewend zijn en het niet meer ruiken.....

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Onderhond wrote:

Volgens mij zijn er weinig anti-rokers geïnteresseerd in de gezondheid van rokers.

Het zal nog zover komen dat rokers van de ziekteverzekeringen uitgesloten worden voor bepaalde behandelingen die verband houden met roken. En dat zal niet overdreven lang meer duren. Niet dat ik het goed vind, maar het zal vast en zeker gebeuren.

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Dan vind ik wel dat je consequent moet zijn en iedereen moet uitsluiten die er een ongezonde leefwijze op nahoudt van de behandelingen voor de dan voor hen gerelateerde ziektes.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Ik snap niet waarom je die iPod erbij moet gaan halen...

Om een analogie te maken tussen geluidsoverlast en rookoverlast. Verschilt in weze helemaal niks. En gezien de vreselijke herrie die ik normaal draai kan je zo rokers vaak aan het verstand brengen wat voor overlast ze voor sommige mensen veroorzaken.

Mij zou het niet storen als er 1/10 mensen op de Meir met een ghettoblaster breakcore door Antwerpen lopen pompen, ik ben dat gewend, maar ik denk dat de meerderheid snel hoofdpijn zal krijgen. En het is wel erg asociaal om te zeggen dat ze dan maar ergens anders moeten winkelen.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Rookvervuiling, lichtvervuiling, luchtvervuiling en lawaai.

Er ontbreekt nog één recht in de rechten van de mens: namelijk het recht op eenzaamheid.

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Onderhond wrote:

Om een analogie te maken tussen geluidsoverlast en rookoverlast. Verschilt in weze helemaal niks. En gezien de vreselijke herrie die ik normaal draai kan je zo rokers vaak aan het verstand brengen wat voor overlast ze voor sommige mensen veroorzaken.

Mij zou het niet storen als er 1/10 mensen op de Meir met een ghettoblaster breakcore door Antwerpen lopen pompen, ik ben dat gewend, maar ik denk dat de meerderheid snel hoofdpijn zal krijgen. En het is wel erg asociaal om te zeggen dat ze dan maar ergens anders moeten winkelen.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je in een brede winkelstraat last ondervindt van een roker die voorbij komt gewandeld. Het is niet zo dat die mensen de rook in je gezicht gaan blazen.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Onderhond wrote:

Maar de volgende keer als ik je rustig op een bankje zie roken ergens kom ik wel naast je zitten. iPod en twee externe boxjes in aanslag, volume op max en een stevig noize plaatje op. En je moet maar eens durven vragen of ik m'n muziek zachter wil zetten. Moet je maar ergens anders gaan roken.

Als ik daar als eerste zou zitten, had ik daar zeker wel wat van gezegd.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

katie morosky wrote:

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je in een brede winkelstraat last ondervindt van een roker die voorbij komt gewandeld. Het is niet zo dat die mensen de rook in je gezicht gaan blazen.

Natuurlijk niet. In open lucht heb ik daar ook helemaal geen probleem mee.

Het is ook zo belachtelijk dat roken verboden is op perrons van stations. Die zijn ook in de buitenlucht en toch mag er niet gerookt worden.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

In openbare gebouwen vind ik het vrij normaal dat het verboden is, maar verder moet het niet gaan.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

kos wrote:

In openbare gebouwen vind ik het vrij normaal dat het verboden is, maar verder moet het niet gaan.

Akkoord. Maar ik geef je een balachelijk voorbeeld. Het Culturele Centrum bij ons. Openbaar, dus roken verboden.

Buiten is er ook een amfitheater, open lucht en openbaar, dus roken verboden.

Maar tussen het amfitheater en het cultuurcafé van het centrum ligt het terras van het cultuurcafé. Laat de uitbating nu in privé-handen zijn en daardoor is roken op het terras daar toegelaten. Met maximum één meter ertussen in open lucht vrij én verboden te roken. Gek België.

L. luchtloper

• 857 messages
  • 0 votes

Dogie Hogan wrote:

Wat vinden we van films, waarin gedurende de gehele film stevig gerookt wordt?

(afbeelding)

Maakt mij, ondanks niet-roker niet uit, maar ik heb meer dan 30 film-noirs, waar in elke film flink gerookt wordt. (Bijna altijd sigaretten valt mij op.)

Ik vind het toch wel ernst en hypocriet. Ik heb wel eens een verhaal gehoord: Omdat sigarettenfabrikanten minder reclame mogen maken voor hun product, gaat een groot deel van de aankoop terug. Op tv zie je bijvoorbeeld geen reclames meer, op formule 1 wagens ook niet meer, bij busaltes ook niet meer en volgens mij op de sigarettenautomaten ook niet (behalve de knoppen uiteraard ).

Daarom betalen meestal de grotere sigarettenfabrikanten filmproducenten als hun (hoofdrol)spelers in de film sigaretten verkopen. Ik vind dit hypocriet en manipulerend. Je ziet het overigens bij veel meer dingen in films, kleding, auto's en zelfs drank. Drank is ook erg, de rest kunnen we niet onderuit, denk ik.

Soms zie ik films en dan vind ik het helemaal niet toepasselijk bij de hoofdpersoon dat hij of zij rookt of drinkt .

L. luchtloper

• 857 messages
  • 0 votes

Ik vind het wel erg dat rokers de laatste jaren in een verdomhoekje zitten, naar mijn mening. Als een van mijn beste vrienden langskomt, dan vraagt hij atijd een beetje beschaamd: "Vind je het erg als ik even eentje rookt". "Tuurlijk niet", zeg ik dan. Ik heb met meeroken geen problemen, ik vind overigens dat de ernst daarvan altijd knap overdreven wordt. Wat zou ik anders moeten zeggen "Pak je drankje en je peuken en ga op het balkon staan" . Ik kan ook niet "NEE" zeggen. Dan voelt hij zich minder op zijn gemak zonder sigaret en dan zal hij wel snel naar huis willen. Laat hem maar fijn roken denk ik dan.

Ook die paaltjes op het station vind ik generend voor rokers en onlogisch. Een station is vaak niet volledig overdekt en altijd open voor frisse lucht. Logisch, anders komen geen treinen binnen . Genoeg frisse lucht voor de damp goed weg te krijgen en genoeg frisse lucht voor de niet rokers .

Roken in de horeca verbieden?! No way!

Veel mensen roken nog deser dagen en als ze het verbieden is het ten eerste minder druk, dat is ongezellig voor de niet-rokers en de rokers worden min of meer meer verplicht thuis te blijven of om de paar minuten buiten te staan. Laten we niet vergeten dat dat minder goed is voor de economie. Minder horecabezoekers, minder centen... .

Ik vind het ook hypocriet dat de regering jarenlang niet veel gezegd heeft van roken, dit natuurlijk omdat dat goed is voor de economie en de sigarettenfabrikanten . En de laatste jaren worden er meer accijnzen geheven en zitten er van die domme stickers op de sigarettenpakjes. Behoorlijk hypocriet en onrechtvaardig voor de rokers .

italian

• 1391 messages
  • 262 votes

L. luchtloper wrote:

Veel mensen roken nog deser dagen en als ze het verbieden is het ten eerste minder druk, dat is ongezellig voor de niet-rokers en de rokers worden min of meer meer verplicht thuis te blijven of om de paar minuten buiten te staan. Laten we niet vergeten dat dat minder goed is voor de economie. Minder horecabezoekers, minder centen... .

Onzin. Vele niet-rokers zullen het juist beter vinden om in een café te komen waar niet zo een rookgalm hangt...

zeker in een stad of aan de kust waar je met je familie (kinderen inclusief) iets wil gaan drinken is het zeker gezonder als er niet mer gerookt wordt...

en ik denk niet dat wanneer er niet meer in een café gerookt mag worden dat er onmiddelijk minder mensen zullen komen.de rokers zullen het niet prettig vinden maar de rest zeker wel. rokers moeten zich dan maar aanpassen.

het zijn tenslotte zij die onze longen aantasten.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

L. luchtloper wrote:

Ik vind het wel erg dat rokers de laatste jaren in een verdomhoekje zitten, naar mijn mening.

Vroeger rookten wij haast allemaal en toen er één iemand was die niet rookte, ons vroeg om toch even die sigaretten te laten, bekeken wij hem net zoals een koe die voor de eerste maal een trein zag. Toen zaten de niet-rokers in een 'verdomhoekje'

In Nederland weet in niet, maar wat betreft België is men er al serieus mee bezig. Maximum 5 à 10 jaar nog en weg met die peuk.

Laten we niet vergeten dat dat minder goed is voor de economie. Minder horecabezoekers, minder centen... .

Roken goed voor de economie? Het kost veel meer dan dat het opbrengt. Een voorbeeld uit België.

Een belangrijk deel van de tekorten en de mistoestanden in de gezondheidszorg wordt veroorzaakt door patiënten die halsstarrig weigeren hun ongezonde gedrag aan te passen. Zo'n dertig procent van de bevolking vertikt het namelijk te stoppen met roken, wat volgens de gegevens op de website van Minister voor Volksgezondheid Demotte verantwoordelijk is voor zo'n 1,8 à 2,3 miljárd euro aan Riziv-uitgaven, ofwel 12 à 15 procent van de totale uitgaven!!!

Economische schade door passief roken.

(Passief) roken is niet alleen schadelijk voor de gezondheid, maar heeft ook een rechtstreekse invloed op de economie. Passief roken verhoogt het risico op infecties van de onderste en bovenste luchtwegen bij kinderen (maar ook bij volwassenen). Deze ziektes leiden geregeld tot ziekte van het kind, met als gevolg dat de ouders afwezig blijven op het werk. De gezondheidskosten en de arbeidsongeschiktheid die rechtstreeks te wijten zijn aan roken, kosten de sociale zekerheid jaarlijks ruim 1 miljard euro (zo'n 446 euro per rokende Belg per jaar). Meeroken kost bedrijven heel wat geld. Omgevingsrook verhoogt de arbeidsongeschiktheid van de werknemers waardoor de productiviteit vermindert. Bovendien zorgen rookpauzes ook voor tijdverlies en zoals geweten is tijd geld. Omgevingstabaksrook tast ten slotte ook machines en het interieur aan. Hierdoor stijgen de onderhoudskosten en verkort de levensduur van de machines (brand- en ontploffingsgevaar worden even buiten beschouwing gelaten).

Bron: www.freemylungs.be

tomthumb

• 65 messages
  • 141 votes

(afbeelding)

V

• 8369 messages
  • 3362 votes

Confessions of an addicted V:

Begonnen op mijn dertiende. Reden: spannend, nieuw, wilde het gewoon proberen, en ja, ik vond het stoer (jaja, dom dom). En in het begin is het nog niet eens lekker.

Maar als je eenmaal op stoom ( ) bent, gaat het hard. Sigaretten worden vervangen door shag, Drum half zwaar door Javaanse Jongens 3/4 zwaar en uiteindelijk op mijn zeventiende, je raadt het al, Van Nelle zwaar. Tot mijn veertiende heb ik het ongeveer geheim kunnen houden voor mijn moeder. Ze vond het toch wel vreemd dat ik vijf minuten deed over het achterzetten van mijn fiets. Ze beloofde me toen 1000 gulden als ik tot mijn achttiende niet meer zou roken. Uiteraard stug door blijven roken. Nu ben ik 25 en rook nog steeds. Als een ketter welteverstaan.

Tuurlijk, het stinkt (voor velen, ik vind het wel lekker ruiken ), het gaat in je kleren zitten, in je lichaam en het kost veel geld. Maar het is zooooo lekker. Ik kan geweldig genieten van mijn zelfgefabriceerde boomstam. Biertje erbij en gaan met die banaan.

Ik heb de discussies hierboven gelezen en ik ken uiteraard de maatschappelijke trend (roken zoveel mogelijk uitbannen en rokers irriteren). Met dat uitbangedeelte ben ik het deels eens. Niet meer roken in de trein is prima. Nergens stonk het namelijk zo als in een rookcoupé. Vervelend voor jezelf en vervelend voor mensen die er door heen moeten om een plekje te bemachtigen. Allemaal prima. In openbare gebouwen niet meer roken, prima. Aparte rookzones op (meestal open) perrons, dubieus, maar prima.

Maar om het roken compleet uit te bannen in de horeca, gaat mij te ver. Dat je de anti-rokers en niet-rokers tegemoet wilt komen ala. Het is logisch dat zij in een restaurant of discotheek geen rookwalmen in de neusgaten willen krijgen. Maar de rokers hard in de derrière nemen, gaat mij te ver. Complete uitbanning dus. Zorg voor rookvrije zones en geweldige afzuigsystemen. Zorg dat er ook volledig rookvrije kroegen en restaurants komen. Zo kan ieder voor zich kiezen waar hij of zij naar toe wilt. Makkelijk toch?!!

Stoppen: op het moment denk ik er niet aan. Ik ondervind weinig hinder van mijn verslaving (behalve als mijn shag op is en de winkels dicht zijn). Tuurlijk, ik heb een vrij belabberde conditie, maar daar blijft het (nu) wel een beetje bij. Ik ben eens gestopt toen ik een jaar of zeventien/achttien was. Zes maanden. Heb uit het niets een pakje shag gekocht. Waarom weet ik tot op de dag van vandaag niet zeker. De verslaving zit blijkbaar diep.

Ik ga trouwens wel een keer stoppen. In de (verre) toekomst zal ik hoogstwaarschijnlijk aan de koters moeten (nee, de broek heb ik niet aan ). Dan moet je wel stoppen, vind ik. Nu maar hopen dat ik tegen die tijd niet impotent en onvruchtbaar ben.

Nou, dat was het weer voor vandaag.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

V wrote:

[i Zorg voor rookvrije zones en geweldige afzuigsystemen. Zorg dat er ook volledig rookvrije kroegen en restaurants komen. Zo kan ieder voor zich kiezen waar hij of zij naar toe wilt. Makkelijk toch?!!

In België maakt men er echt werk van:

Rookverbod in bedrijven waar werknemers tewerkgesteld zijn vanaf 1 januari 2006

Rookverbod in cafés, restaurants, feestzalen, recepties ... plaatsen toegankelijk voor het publiek,

Plaats toegankelijk voor publiek = plaats waar de toegang niet beperkt is tot de privésfeer.

Instellingen bedoeld waarin zieke of oude personen worden onthaald en verzorgd, plaatsen waar preventieve of curatieve gezondheidszorgen worden verstrekt,

instellingen waar kinderen of schoolgaande jongeren onthaald, ondergebracht of verzorgd worden,

instellingen waarin onderwijs en/of beroepsvorming worden verstrekt, plaatsen waar evenementen en/of exposities worden georganiseerd, alle instellingen waar sport beoefend wordt. Overheidsplaatsen, stations, luchthavens, winkelgalerijen, kapsalons en handelszaken.

In restaurants is het vanaf 1 januari 2007 verboden te roken. Het rookverbod geldt voor alle restaurants en eetgelegenheden (brasserie, snackbar, patisseriezaak, bakkerij, of alle andere plaatsen waar gewoonlijk gegeten wordt).

In de zaken waar roken toegestaan is, zijn de huidige regels van toepassing, zijnde de verplichte installatie van een luchtverversingssysteem en een niet-rokerszone die minstens de helft van de totale oppervlakte van de plaats bedraagt. Deze laatste bepaling is niet van toepassing op zaken waarvan de oppervlakte kleiner is dan 50 vierkante meter.

Er wordt geen afwijking toegekend aan bars in sportclubs en horeca zaken in een gesloten openbare plaats waar een rookverbod geldt (niet afgesloten cafetaria in een overdekt speelplein of in een sportzaal...).

Restaurants waar een rookverbod zal gelden, mogen wel een aparte en volledig afgesloten rookkamer inrichten waar alleen dranken mogen worden geserveerd. De grootte van de rookkamer mag niet meer dan een vierde van de totale oppervlakte van het etablissement bedragen.

V

• 8369 messages
  • 3362 votes

speedy23 wrote:

In België maakt men er echt werk van:

Rookverbod in bedrijven waar werknemers tewerkgesteld zijn vanaf 1 januari 2006

Zonder rookruimte?

Rookverbod in cafés, restaurants, feestzalen, recepties ...

Kijk, dat vind ik dus veel te ver gaan. Mijn plannetje is vele malen beter en menselijker.

Instellingen bedoeld waarin zieke of oude personen worden onthaald en verzorgd,

Dat is ook weer zo wat. Ik werk al zeven jaar parttime in een verzorgingshuis. Eerst mochten die oudjes overal roken, toen op bepaalde plekken (zones) en nu alleen nog op hun kamer. In een recreatiezaal kunnen ze toch wel een apart hoekje maken voor die mensen?! Alsof die nog gaan stoppen.

plaatsen waar evenementen worden georganiseerd.

Dus ook bij concerten?

In de zaken waar roken toegestaan is, zijn de huidige regels van toepassing, zijnde de verplichte installatie van een luchtverversingssysteem en een niet-rokerszone die minstens de helft van de totale oppervlakte van de plaats bedraagt. Deze laatste bepaling is niet van toepassing op zaken waarvan de oppervlakte kleiner is dan 50 vierkante meter.

Ik krijg het idee dat er geen zaken meer overblijven. In welke zaken mag dan nog wel gerookt worden?

Restaurants waar een rookverbod zal gelden, mogen wel een aparte en volledig afgesloten rookkamer inrichten waar alleen dranken mogen worden geserveerd.

Waarom alleen dranken?

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

V wrote:

(quote)

Zonder rookruimte?

Ik geef les en bij ons op school is er een aparte ruimte voorzien voor hen die het roken niet kunnen laten. Vind ik prima zo. Aan de muur hangt er een bordje dat de werkgever een aparte ruimte mag inrichten waar gerookt mag worden maar die ruimte moet volledig afgesloten zijn. Er zijn wel 2 ramen die uitgeven op de straatkant.

V wrote:

Dus ook bij concerten?

In het Sportpaleis mag je binnen (alleen niet in de concertzaal) gerust een sigaretje opsteken. Aangezien ik een 'lichte' roker ben (nog geen half pakje/dag, tenzij ik op café ga) kan ik dat best aan.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

V wrote:

Zonder rookruimte?

Niet verplicht, maar wordt in de meeste bedrijven wel gedaan. Ik heb wel al kleine bedrijfjes gezien waar ze hun stokje buiten mogen roken. Eigenlijk zielig om buiten te staan roken in weer en wind.

Dus ook bij concerten?

Jawel, is ook publiek en niet privé

Waarom alleen dranken?

Als er te eten is valt het automatisch onder restaurants en eetgelegenheden, dus verboden.

Veel mensen geloven mij niet, maar binnen maximum tien jaar is het in Belgische drankgelegenheden ook verboden en geleidelijk zal de volledige Europese Unie volgen.

De meeste lidstaten die hun wetten willen herzien, kijken naar het voorbeeld van Ierland, Italië, Malta en Noorwegen. Het is bewezen dat een totaal rookverbod gemakkelijker kan worden opgelegd dan een gedeeltelijk verbod, dat verwarrend is en tot discussies tussen rokers en niet-rokers leidt. Toen het totale rookverbod in Ierland en Noorwegen werd ingevoerd in 2004 werd de wetgeving beter gerespecteerd. (eu.com)

En kijk eens naar een rookvrij New York, waar nog maar zes café's zijn met een rookvergunning en waar rokers al jaren zijn verbannen uit kantoren en openbare gebouwen. (novatv.nl)

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

WERKGELEGENHEID IN BARS EN RESTAURANTS STIJGT IN ROOKVRIJ NEW YORK CITY.

In bars en restaurants in NYC zijn er bijna 10.000 nieuwe

banen bijgekomen sinds de antirookwet in werking is

getreden.

Op dezelfde dag dat de rest van de staat New York rookvrij werd, publiceerde NYC (in maart 2003 rookvrij geworden) gegevens die aantoonden dat er bijna 10.000 banen in bars en restaurants zijn bijgekomen. Volgens gegevens die gepubliceerd werden door het New York State Department of Labor, heeft de banengroei tussen maart en juni in NYC's horecasector die van dezelfde periode van het voorgaande jaar overtroffen.

"De wet op de rookvrije lucht komt zowel mij als mijn

klanten ten goede", zegt Jerry Cuozzo, een barkeeper in

Manhatten. "Mijn fooien zijn op hetzelfde peil gebleven en

ik kom 's avonds niet langer van mijn werk thuis met

opgezwollen ogen en een pijnlijke keel. Ongeveer al mijn

klanten houden van een rookvrije bar en nu blijven ze zelfs nog langer."

Pat Hughes, eigenaar van Scruffy Duffy, zegt: "Mijn

gezondheid en die van mijn werknemers is gewoon beter

sinds de antirookwet van kracht werd. Het beste deel is nog dat het mijn zaak geen enkele schade heeft gedaan."

(Bron: Smoke Free Educational Services, vertaling: Anne Spencer)

The Contender

• 439 messages
  • 104 votes

speedy23 wrote:

In bars en restaurants in NYC zijn er bijna 10.000 nieuwe

banen bijgekomen sinds de antirookwet in werking is

getreden.

10.000 nieuwe banen vind ik wel erg veel. Dat kan toch niet alleen door het anti rook beleid zijn?

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Op een bevolking van meer dan 8 miljoen is 10.000 echt niet overdreven.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

katie morosky wrote:

(quote)

Ik ondervind daar toch last van. Mensen blazen de rook misschien niet met opzet in je gezicht, maar het is hoe dan ook onvermijdelijk. Ik ben nu niet iemand die hiervoor gaat zeuren, maar ik zou het liever anders zien.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Ik vind sommige mensen aanstootgevend lelijk. Daar zouden ze iets aan moeten doen.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Ja en sommigen stinken. Verbannen die gasten!

litjens999

• 532 messages
  • 76 votes

Ik heb als tiener wel gerookt 1½ jaartje maar rook nu al meer dan 25 jaar niet meer.

In mijn huis mag dan ook absoluut niet gerookt worden.

Als je een meisje die rookt kust is het net of je een asbak schoonlikt.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.