- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- R.I.P.
R.I.P.
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2866 votes
Wow, dit is zeker slecht nieuws. Ik was ook echt van plan iets van hem te gaan kijken, wat heeft die man vreselijk veel gemaakt zeg! R.I.P.
Poisonthewell
-
- 4939 messages
- 13418 votes
Ingmar Bergman, een van de allergrootste cineasten ooit.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ja, dat was even schrikken toen ik het vanmiddag hoorde. Ik heb alleen zijn Det Sjunde Inseglet gezien, typisch genoeg ook een film over de dood. Rust in vrede, Bergman.
Waaraan is hij eigenlijk overleden?
lowhusky
-
- 8230 messages
- 0 votes
Het was een natuurlijke dood [denk ik]....in het huis met zijn dochter.
Art
-
- 13507 messages
- 3660 votes
Hij heeft de cinema verrijkt met een flink aantal meesterwerken, waarvan ik overigens nog lang niet alles heb gezien, en is vandaag op een respectabele leeftijd heengegaan. Rust zacht, Ingmar Bergman! 
narva77 (crew films)
-
- 12736 messages
- 6540 votes
R.I.P. Michel Serrault!
R.I.P. Ingmar Bergman! 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31155 messages
- 5452 votes
31/07 Italiaanse regisseur Antonioni overleden
De Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni is maandagagavond op 94-jarige leeftijd in zijn woning overleden, zo heeft het Italiaanse persbureau Ansa dinsdag op gezag van familiale kringen gemeld.
bron: Gazet van Antwerpen
Antonioni is op MM blijkbaar vooral bekend van Blowup met Vanessa Redgrave.
Matchostomos
-
- 4171 messages
- 535 votes
Twee grootmeesters op evenveel dagen, een zwarte bladzijde in de filmgeschiedenis... 
R.I.P.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Nou ja zeg. Ik had het er vanmorgen nog over. Antonioni leeft als laatste oude Europese meester.
Michelangelo Antonioni RIP
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
31/07 Italiaanse regisseur Antonioni overleden
De Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni is gisteravond op 94-jarige leeftijd in zijn woning overleden. Dat heeft het Italiaanse persbureau Ansa op gezag van familiale kringen gemeld. In 1993 kreeg hij ook al een hersenbloeding te verwerken.
Antonioni beschreef zichzelf als marxistische intellectueel, maar sommige auteurs trekken zijn aanhankelijkheid aan die ideologie in twijfel. In tegenstelling tot zijn tijdgenoten gingen Antonioni's opmerkelijkste films over de elite en de stedelijke bourgeois.
Typisch voor zijn stijl is de manier waarop hij zijn beelden cadreert: strak afgelijnd, bijna abstract. Ook kenmerkend voor Antonioni is zijn aandacht voor de omgeving waarin zijn personages zich verplaatsen. Een lichtvlek op een muur, het ritselen van bladeren, het geluid van een ventilator, alles had belang. In 'L'eclisse' zijn deze stijlkenmerken het meest zichtbaar.
Zijn lievelingsactrice Monica Vitti kan als verpersoonlijking gelden van de moderne vrouw. Lange tijd heeft men gedacht dat Antonioni's films een kritiek waren op onze moderne wereld, maar wat hem werkelijk voor ogen stond was aantonen dat de gevoelens van de mensen nog altijd dezelfde zijn als een paar duizend jaar geleden en dus nog altijd niet aangepast waren aan onze technologische maatschappij. (hln.be)

kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5984 votes
Twee grootmeesters op evenveel dagen, een zwarte bladzijde in de filmgeschiedenis... 
R.I.P.
Ze zijn beiden op dezelfde dag overleden (gisteren).
Matchostomos
-
- 4171 messages
- 535 votes
Muggenzifter. 
"Twee grootmeesters op één en dezelfde dag, een nog zwartere bladzijde in de filmgeschiedenis..."
kos
-
- 46702 messages
- 8857 votes
Het heeft op zich wel iets moois dat ze samen naar de eeuwige jachtvelden reizen.
.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Het heeft op zich wel iets moois dat ze samen naar de eeuwige jachtvelden reizen.
.
Ik weet niet of die elkaar zo zouden liggen...
Deze namen staan al bij de Antonioni thread ook, maar De Oliveira (1908), Rohmer (1920) en Godard (1930), Chabrol (1930) en Scola (1931) leven nog.
Bij de acteurs/actrices weet ik dat Richard Widmark (1914) en Olivia De Havilland (1916) nog leven. Maar soms overlijdt er iemand, waarvan ik eigenlijk al dacht dat die persoon overleden was.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Weer een groot man gestorven 
Ik heb hier nog een grote poster liggen van zijn film Blow-Up (1966) die ik trouwens iedereen kan aanraden. De DVD is geloof ik niet eens zo duur (ik betaalde er iets van 12 euro voor destijds). Een prachtige thriller in een typisch jaren 60 omgeving in Engeland.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Grote regisseurs gestorven, maar wel op een zeer respectabele leeftijd beiden. Dus echt rouwen kan ik niet.
Onderhond
-
- 87599 messages
- 12855 votes
Sowieso lijkt me voor de liefhebber het moment dat een regisseur z'n carriere stopzet een veel groter rouwen dan z'n effectieve dood.
Hij heeft z'n schaakspel in ieder geval lang genoeg kunnen rekken om een stevige stempel op de filmwereld achter te laten.
Dragon
-
- 62559 messages
- 4509 votes
Slechte week voor de filmliefhebber.
R.I.P. Michelangelo Antonioni 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Sowieso lijkt me voor de liefhebber het moment dat een regisseur z'n carriere stopzet een veel groter rouwen dan z'n effectieve dood.
Maar ja soms is dat moment nogal moeilijk te bepalen. Was Antonioni nou gestopt of niet? Zijn korte bijdrage aan episodenfilms waren nou bepaald geen kroon op z'n carriere (understatement).
Het is ook niet schokkend dat mensne op hoge leeftijd overlijden. Ik vond het wel een mooi moment om terug te kijken op de mooie films die ze hebben gemaakt. Rouwen is sowieso toch een wat groot woord voor mensen die je niet kent, maar wel wiens werk je bewonderd.
En om maar met een cliché te eindigen: Hun kunst leeft eeuwig voort...
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Toevallig toen ik met iemand over de dood van Bergman sprak hoorde ik op de radio dat Antonioni ook overleden was. Ik zag geen films van hem, maar het is toch opmerkelijk dat twee van de grootste regisseurs uit Europa op dezelfde dag sterven. Ik had begrepen dat er gisteren een Bergman uitgezonden is op tv naar aanleiding van zijn overlijden. Heeft iemand enig idee of er vanavond iets van Antonioni verschijnt?
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Toevallig toen ik met iemand over de dood van Bergman sprak hoorde ik op de radio dat Antonioni ook overleden was. Ik zag geen films van hem, maar het is toch opmerkelijk dat twee van de grootste regisseurs uit Europa op dezelfde dag sterven. Ik had begrepen dat er gisteren een Bergman uitgezonden is op tv naar aanleiding van zijn overlijden. Heeft iemand enig idee of er vanavond iets van Antonioni verschijnt?
Niet dat ik weet, ik heb slechts twee films Blow-up, een prachtige film en ook Professione: Reporter (1975) met o.a. Jack Nicholson. Een bijzondere film!
Als u deze wilt lenen laat het mij dan even weten dan stuur ik hem aanstonds op.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3869 votes
Als ik vragen mag Dragje. Die laatste waar heb je die vandaan?
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Als ik vragen mag Dragje. Die laatste waar heb je die vandaan?
Vanzelfsprekend mag u dat vragen. Ik heb beide films gekocht in Amsterdam in een winkeltje "Silverscreen" in de haarlemmerweg (zover ik weet).
Maar Professione: Reporter (1975) heb ik besteld op play.com hoewel ik deze film laatst ook in die winkel zag liggen.
J.S.
-
- 11754 messages
- 3060 votes
Antonioni en Bergman op dezelfde dag gestorven, op 1 dag heeft Europa 2 van hun grootste filmmakers ooit verloren een zwarte bladzijde in de filmgeschiedenis is dit.
Michelangelo Antonioni RIP.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.