- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Bier en andere alcoholische dranken
Bier en andere alcoholische dranken
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Wat ik ook enorm vernederend vindt voor bier is de draaistop. Het idee gewoon van lekker stoer een flesje bier te nemen en dan een draaistop???? De cult van het flesje openen is zelfs zo ver dat er zelfs websites - http://stuff.twoday.net/ - en filmpjes - Filmpje met manieren op fle... bestaan..
Beugelsflesjes drinken het lekkerst.
Oh, een dag hard werken in de hitte, en dan na gedane arbeid een ijskoude beugel Grolsch. Open ploppen (dat geluid...
) en dan die eerste verkwikkende slok...
Vroeger kon ik nog Leeuw-bier beugels krijgen. De perfecte beuge...
jordybeukeboom
-
- 6797 messages
- 2423 votes
Echt waar?? Daar sta ik van te kijken. Dat zal wel te maken hebben dat het wat lichter gerijpt is en dat er minder suikers zijn aangemaakt ofzo. Maakt het idee er wel minder op...
Ja minder suikers en calorieen inderdaad, ik kan het op internet even niet vinden, maar ik ben er bijna zeker van dat dit bier is gezoet met zoetstof. Moet ja anders even op t etiket kijken
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Ja minder suikers en calorieen inderdaad, ik kan het op internet even niet vinden, maar ik ben er bijna zeker van dat dit bier is gezoet met zoetstof. Moet ja anders even op t etiket kijken
Zoetstoffen worden toch altijd aan bier toegevoegt. Boeit het of het saccharose of wat anders is.
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
Laat ik nu net nog ergens zo'n flesje hebben staan
Er staat inderdaad 'zoetstof: E950'. Valt me ook meteen op dat op de meeste Belgische bieren geen ingredienten staan.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Laat ik nu net nog ergens zo'n flesje hebben staan
Er staat inderdaad 'zoetstof: E950'. Valt me ook meteen op dat op de meeste Belgische bieren geen ingredienten staan.
e950: Acesulfaam K
Acesulfaam K is een synthetische zoetstof met een 200 maal sterkere zoetkracht dan normaal suiker. Het wordt in de markt verkocht met onder andere de namen Sunett en Sweet One.
Bij zeer hoge concentraties heeft het een bittere smaak. In de praktijk, dat is bij normaal gebruik, heeft het geen bijsmaak. De stof is in tegenstelling tot bijvoorbeeld aspartaam, stabiel bij hogere temperaturen. Eveneens is het bestand tegen zuren en basen.
Acesulfaam K wordt niet opgenomen door het lichaam, het levert dus 0 kJ/gram energie.
Bij normaal gebruik zijn er geen bijwerkingen bekend.
Nu ja, als dat minder calorieverhogend is dan 'suiker' ( en dat is het!), wat is dan het probleem?
Alleen het idee dat we honderden jaren vrij wenig andere zoetstoffen dan suiker (saccharose) kenden?
Mij maakt het niet uit hoor.
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
Ik vind het ook nog steeds een lekker biertje, maar van mij mogen er best wat calorieen inzitten. Je wordt al zo lam van het bierdrinken en een beetje energie kan geen kwaad.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Ik vind het ook nog steeds een lekker biertje, maar van mij mogen er best wat calorieen inzitten. Je wordt al zo lam van het bierdrinken en een beetje energie kan geen kwaad.
Dan is dat biertje niet voor jou gebrouwen, maar voor anderen, die wel graag een lekker biertje drinken en toch op hun gewicht willen letten.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Zoetstoffen worden toch altijd aan bier toegevoegt. Boeit het of het saccharose of wat anders is.
Ook in Duitsland ?
jordybeukeboom
-
- 6797 messages
- 2423 votes
Lijkt me niet ivm Reinheitsgebot. Waar het mij omgaat is dat bier in principe een natuurlijkproduct is, bij de toevoeging van zoetstof is daar niet echt sprake meer van
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Lijkt me niet ivm Reinheitsgebot. Waar het mij omgaat is dat bier in principe een natuurlijkproduct is, bij de toevoeging van zoetstof is daar niet echt sprake meer van
Het Reinheitsgebot was een Duitse anomalie. Bier wordt al sinds het ontstaan is met andere stoffen dan water, hop en mout gemaakt.
En in hoeverre een zoetstof geen natuurproduct is of wel, dat is een definitiekwestie van 'natuurproduct'
Het hele brouwen van bier is een onnatuurlijk proces. Althans, zoals het de laatste honderden jaren gebeurd.
jordybeukeboom
-
- 6797 messages
- 2423 votes
Wat is een anomalie?
Laat ik zeggen dat ik zoetstof beschouw als een kunstmatige toevoeging, en het brouwen van bier als een enigszins natuurlijk proces. Maar waarschijnlijk ben jij beter op de hoogte dan ik. Waarom is het brouwen van bier een onnatuurlijk proces?
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Een anomalie is een afwijking van een regel.
De regel, nou ja 'regel', was dat er van alles en nog wat in bier gelazerd werd, over de hele wereld, maar dat het in Duitsland niet mocht. Daar moest bier dit en dat.
(Er werd allang bier gebrouwen voordat de hop als conserveringsmiddel ontdekt werd.
En suiker, dat is ook gewoon een zoetstof, en zeker niet de gezondste).
Het brouwen van bier is een onnatuurlijk proces omdat er aan het eind van het maischproces tot op de graad nauwkeurig verhit moet worden om achtereenvolgens de verschillende enzymen (alpha amylase, beta amylase en nog wat, weet ik zo even niet) te laten optimaliseren/inactiveren en de rest nog even door te laten gaan. Die enzymen hebben een heel specifieke tempereatuur nodig om hun werking te kunnen doen.
Tja, IK vind dat wel natuurlijk, maar het ontwikkelen van nieuwe zoetstoffen uit grondstoffen is net zo natuurlijk.
Elk chemisch proces is in mijn ogen een natuurlijk proces, en bier brouwen is gewoon een biologisch/chemisch proces.
Maar laat ik het hier bij houden, het wordt bijna chemiemeter zo.
Geniet van je lekkere biertje, en kraak andere biertjes af, zoals je ook van je lekkere films geniet, en als het uitkomt andere fims afkraakt! 
jordybeukeboom
-
- 6797 messages
- 2423 votes
Biersuikers zijn natuurlijk suikers en geen geraffineerde suikers... 
Maarreh... Proost! 
happie
-
- 6235 messages
- 426 votes
Lekkerste bieren:
1. Argus
2. Export bier
3. Holger
4. Schultebrau
5. Euroshopper
Quentin
-
- 10202 messages
- 8552 votes
Lekkerste bieren:
....
4. Schultebrau
5. Euroshopper

happie
-
- 6235 messages
- 426 votes
Het zijn anders heerlijke goedjes. Vooral Argus wint met grote afstand.
sinterklaas
-
- 11816 messages
- 3317 votes
Heineken bier(het liefst rechtstreeks uit de tap)
Amstel
Witbier.
Dit zijn tot nu toe mijn lekkerste bieren maar dit is ook maar het begin.
Smerig bier:
Die 0,5 liter blikken van de aldi en de lidl, is net lauwe pis.
Malt bier (bier dat door een paard is uitgezeken)
happie
-
- 6235 messages
- 426 votes
Heineken bier(het liefst rechtstreeks uit de tap)
Amstel
Witbier.
Dit zijn tot nu toe mijn lekkerste bieren maar dit is ook maar het begin.
Heb je Hertog Jan en Argus nog niet geprobeerd?? Die zou ik zeker nu drinken die komen zeker boven Amstel en Heineken. Vooral Argus dat is echt verrassend lekker.
kos
-
- 46693 messages
- 8850 votes
De Hertog jan bok mag er momenteel ook zeker zijn trouwens.
Ik ben tegenwoordig ook zeer te spreken over Neubourg.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Heineken bier
Amstel
Witbier.
Dat is wat de gemiddelde Vlaming denkt van jouw lievelingsbieren. 
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Ik en mijn maten hebben laatst wat ondekt: Gulden Draak. De oplossing voor te veel geld uit geven tijdens het stappen. Voor 3 euro heb je een flesje. En het is ook nog eens lekker

The Lexx
-
- 426 messages
- 3485 votes
wel lekker bier idd maar Duvel rules 
lekker na-gisting in je maag 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
lekker na-gisting in je maag 
En als je er enkele gedronken hebt, nagisting in je hoofd. 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Ik en mijn maten hebben laatst wat ondekt: Gulden Draak. De oplossing voor te veel geld uit geven tijdens het stappen. Voor 3 euro heb je een flesje. En het is ook nog eens lekker (afbeelding)
Geweldig. Ik heb thuis zo'n glas staan. Heel lekker en eigenlijk nog beter dan Duvel imo.
sinterklaas
-
- 11816 messages
- 3317 votes
Heb je Hertog Jan en Argus nog niet geprobeerd??
Nee, ik ben ook net 16, daarvoor mocht ik nog geen bier. Ik ben nog maar net begonnen met fijnproeven. 
sinterklaas
-
- 11816 messages
- 3317 votes
Hen je het al eens gedronken??
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Daarom zijn er belgenmoppen uitgevonden.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Hen je het al eens gedronken??
Jawel, vele tientallen. En ik drink nu liever water dan gewone Heineken, Amstel Pils, Brand of andere Nederlandse pilsbieren.
Waar ik mij zeer goed kon in vinden en mij vroeger dikwijls een stuk in mijn kraag mee gedronken heb, is de heerlijke Amstel Gold. Spijtig genoeg is die 'engeltjespis' niet meer te krijgen bij ons. Jammer.
Nee, ik ben ook net 16, daarvoor mocht ik nog geen bier. Ik ben nog maar net begonnen met fijnproeven
En Amstel pils en Heineken pils drinken noem jij fijnproeven.