- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Bier en andere alcoholische dranken
Bier en andere alcoholische dranken
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
riesma
. Verbaasm e echt dat je Yamazaki hier niet vaker voorbij ziet komen.
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
Gisteren heb ik die voor het eerst geproefd. Hij heeft een erg fruitige/bloemige geur en smaak en tegelijk ook die heerlijke whiskysmaak. Ik hou er wel van.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Vind het ook een erg fijne single malt.
kos
-
- 46688 messages
- 8846 votes
Zeker, maar om nou te zeggen beter dan Schotse, neuh.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Meer Schotse scotches die het afleggen tegen de Yamazaki 25yrs dan die overeind blijven. Heeft ook niet voor niets dit jaar the World Whiskies Award gewonnen natuurlijk. Persoonlijke preferenties buiten beschouwing gelaten.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Zijn mensen hier bekend met opkopers en onafhankelijke bottelaars van Whisky, zoals Adelphi en Exclusive Range? Ben hier een fan van geworden. Zij kopen steeds andere vaten op van verschillende distilleerderijen en brengen het, na eventuele eigen bewerking, vervolgens uit als Limited Editions. Het mooie is dat je altijd unieke whisky's thuis hebt staan en nooit weet wat ze weer op de markt gaan brengen. Vooral van Adelphi heb ik een fantastische Dalmore gedronken. Prijzig, maar zeer de moeite waard.
Dalmore 17 jaar Adelphi - Highlands whisky - bestel je bij Passie voor Whisky - passievoorwhisky.nl
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Er zijn veel goede onafhankelijke bottelaars. Volgens mij (correct me if I'm wrong) is The Ultimate de grootste in NL, maar kan me daar niet alles meer herinneren van wat ik dronk. De zes jaar oude Tamdhu van The Ultimate is iig fantastisch. En Italiaanse bottelaar Samaroli moet een van de beste omafhankelijke zijn. Maar ben er nog niet heel erg in thuis, eerst maar eens de enorme range van 'normale' whisky´s ontdekken...
Schuldig! Heb er nu 9 staan, een aantal heb ik al eerder vermeld
Cool! Die Mackmyra is een leuke vreemde eend in de bijt. Heb 'm nog niet gedronken, maar hou wel van dat soort Europese bottelingen. Alhoewel die Duiste whisky niet te zuipen is, die smaakt naar Haribo banaantjes
Ben zelf een beetje op zoek naar de limited Ardbegs, zoals de Alligator of de Rollercoaster. Voor de verzameling dus, niet per se voor het opdrinken.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Vooral Limited Editions van grote merken is zonde van je geld. Deze weten namelijk dat ze goed in de markt liggen en ook dat als ze een fles voor 50 gaan verkopen, dat ie een maand later voor 200 op Ebay staat.
Hoe kleiner de distellery, des te meer oog voor kwaliteit vaak en minder voor commerciële zaken als extra karamel, filtering en kleurstof. Een Springbank of Bruichladdich zullen zich eerder druk maken over kwaliteit dan een Ardbeg of Johnny Walker, waar mensen al voor in de rij liggen voordat de fles uit is.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Heb een stuk of wat gelimiteerde whisky's die ik allemaal voor goede prijzne heb gekocht. Dat er vooral veel marketing achter schuil gaat vind ik niet zo erg. Ga ook echt geen dure Ardbeg op Ebay kopen puur voor de heb, maar des te leuker om zulke flessen onder de marktwaarde te vinden. Kleurstof is gewoon E150, karamelkleur, gebruikt voor een constante factor in grote batches. 't Is een beetje bedrog, maar verder gewoon geur en smaakloos, dus lekker belangrijk. Snap dat de boel ook verkocht moet worden en dat een consument met minder verstand van zaken niet per se op kleurverschil zit te wachten. Zit ook in de Springank 10 volgens mij. En Ardbeg maakt zich prima druk over kwaliteit én heeft supergoed oog voor marketing. De Ardbeg Uigeadail en de Corryvreckan zijn van de 'goedkopere' varianten de lekkerste whisky's die ik dit jaar heb geproefd...
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Oh ik zeg niet dat alle ranges van die whisky's puur commercieel zijn, maar juist die LTD edities willen nog wel eens als god aangeprezen worden, terwijl niet veel beter dan een mid-range model van hetzelfde merk.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Zelf heb ik er eentje staan van de kleinste distillery in Schotland, Edradour 10 years old.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Oh ik zeg niet dat alle ranges van die whisky's puur commercieel zijn, maar juist die LTD edities willen nog wel eens als god aangeprezen worden, terwijl niet veel beter dan een mid-range model van hetzelfde merk.
Sommige zijn wel enorm overrated en veel te duur inderdaad. Speciale Diageo Releases van dit jaar zijn twee keer zo duur als die van vorig jaar, inderdaad omdat ze als warme broodjes gaan en binnen een week voor twee keer zoveel op Ebay staan. Highland Park Thor is ook zo'n misbaksel. Een 'limited batch' van zo'n 20k geloof ik. Betaal je meer voor zo'n houten omhulsel dan voor de niet eens zo bijzondere whisky. Het ligt wel aan de kwaliteit: is zo'n gehypte limited release daadwerkelijk lekker, dan kan 'ie in verhouding nog wel eens flink duurder worden nadat de laatste in de winkel over de toonbank ging. Dat soort whisky's vind ik leuk voor de verzameling, en daarnaast een gewone Sprinkbank CV of desnoods een Monkey Shoulder blend (in armere tijden) voor de lekker 
kos
-
- 46688 messages
- 8846 votes
Meer Schotse scotches die het afleggen tegen de Yamazaki 25yrs dan die overeind blijven. Heeft ook niet voor niets dit jaar the World Whiskies Award gewonnen natuurlijk. Persoonlijke preferenties buiten beschouwing gelaten.
tja 25yrs is natuurlijk wel erg exclusief..
-edit- 625 pond.. Yamazaki 25 year old | Whisky Shop | Scotch Whisky - whiskyshop.com
tja..
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Nu inmiddels niet meer te betalen nee. De 18 yrs is een prima Yamazaki alternatief ( heb 'm zelf ook) en voor een slordige 100 euro heb je dan ook echt een enorme aanwinst te pakken.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Sinds maart 2012 opnieuw te verkrijgen in Antwerpen: Seefbier!

Seefbier verwijst naar hartje Antwerpen: De Seefhoek. Het bier was vooral populair in de 19e eeuw. Rond de 1930's verdween het door de komst van het Tjechische pilsbier maar is dus sinds maart 2012 terug. Een comeback met succes, want het won de World Beer Cup 2012 Gouden medaille in de categorie Other Belgian-Style Ale.
Ondertussen terug populair in Antwerpen en terecht want het is zeer lekker. Een geweldig blond biertje van 6,5% met dus meer afsmaak dan de gewone pils, maar net niet te zwaar zoals vele trappistenbieren.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3223 votes
Haha dit lijkt nogal erg op deze:

Maar smaakt vast beter 
Als ik Seef een keer tegen kom dan koop ik die zeker. 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Dan moet je hier een kijkje nemen: Seefbier
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Sinds maart 2012 opnieuw te verkrijgen in Antwerpen: Seefbier!
(afbeelding)
Seefbier verwijst naar hartje Antwerpen: De Seefhoek. Het bier was vooral populair in de 19e eeuw. Rond de 1930's verdween het door de komst van het Tjechische pilsbier maar is dus sinds maart 2012 terug. Een comeback met succes, want het won de World Beer Cup 2012 Gouden medaille in de categorie Other Belgian-Style Ale.
Ondertussen terug populair in Antwerpen en terecht want het is zeer lekker. Een geweldig blond biertje van 6,5% met dus meer afsmaak dan de gewone pils, maar net niet te zwaar zoals vele trappistenbieren.
Welke brouwerij brouwt dat bier?
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3223 votes
Dan moet je hier een kijkje nemen: Seefbier
Heb de link doorgegeven aan de site waar ik me bierpakketjes bestel. Ze hebben in het verleden al eerder een bier op aanvraag in het assortiment opgenomen dus ben benieuwd. 
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3223 votes
Hij is in ieder geval wel heel erg dankbaar 
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Hertog Jan bierpakket overgenomen van mn pa, die ie had gewonnen bij een kerst verloting:
1x blond, 1x karakter, 1x weizener, 1x grand prestige, 1x pils. Vreemde samenstelling, dat daar ook pils in zit, meestal is dat toch met Primator erbij?
Hoe dan ook wel erg blij mee. Momenteel bezig met de Blond. gaat er goed in.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3223 votes
De weizen is ook erg lekker
Maar raar dat er pils bij zit ja..
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Op mijn zoektocht naar verschillende bieren kwam ik vorig jaar in Munchen een wel heel bijzonder biertje tegen. Ik was altijd enorm liefhebber van de Pilsner van het Hofbrauhaus maar schuin tegenover deze beruchte en enorme bierzaal kwam ik in een steegje bij een klein terrasje wat van de Augustiner Brouwerij was. Daar raakte ik aan de praat met een man die al jaren in Munchen woonde die mij wist te vertellen dat de Munchenaren zelf een heel eigen favoriet hebben. Namelijk de Augustiner Edelstoff. De Edelstoff is qua formule een pilsner maar ze maken naast de edelstoff ook gewone pilsner. Het verschil zit hem in de ingredienten. De mineralen zijn van een hogere en zuivere kwaliteit (is mij verteld) en het bier bevat iets meer alcohol. Het mag officieel niet buiten Munchen verkocht worden maar met moeite heb ik nu bij de Duitse grens een handeltje gevonden waar je (prijzig) dit drankje toch kunt kopen.

Het is voor mij mijn favoriete Pilsner geworden. Dat zit hem niet in extreme aroma's maar vooral omdat ie heerlijk zacht en puur smaakt. Een verhaaltje over puurdere mineralen kan natuurlijk verkoop-praat zijn (alhoewel ik geen verkoper sprak) maar ik geloof het in de smaak te kunnen herkennen en dat maakt dit voor mij echt een waanzinnig stukje ambacht. Puur genot! Ik ga d'r morgen weer een opentrekken.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Bush de Noël

Toch wel het beste 'kerstbier' dat ik ooit gedronken heb, en zowiezo het beste bier in een tijdje.
Mogen ze heel het jaar brouwen! 
Het hele gamma van Bush is zowiezo ondergewaardeerd. Gebrouwen door een van de vele kleine brouwerijtjes dat Wallonië rijk is.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Bush stond trouwens 2 keer in de lijst van 18 bieren die Testaankoop (consumentenorganisatie) liet testen door een geblinddoekt publiek:
De 18 beste bieren:
Bush Amber - Brouwerij Dubuisson
Quintine Amber - Brasserie des Légendes
Saison Dupont - Brouwerij Dupont
Orval - Abbaye Notre-Dame d'Orval
Rochefort 8 - Abbaye Notre-Dame de Saint-Remy
Westvleteren 12 - Sint-Sixtusabdij van Westvleteren
Chouffe Dobbelen IPA Tripel - Brouwerij Achouffe
Duvel - Brouwerij Duvel Moortgat
La Chouffe - Brouwerij Achouffe
Moinette Biologique - Brouwerij Dupont
Moinette Blond - Brouwerij Dupont
Gouden Carolus Classic - Brouwerij Het Anker
Mc Chouffe - Brouwerij Achouffe
Moinette Bruin - Brouwerij Dupont
St. Bernardus Prior 8 - Brouwerij Sint-Bernardus
Cantillon Gueuze 100% Lambic Bio - Brouwerij Cantillon
Bush de Nuits Cuvée Spéciale 2010 - Brouwerij Dubuisson
Malheur Bière Brut - Brouwerij Malheur
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Oudjaarsavond een sixpack Jupiler gedronken en vervolgens ben ik de tel kwijtgeraakt. Het was weer ouderwets drankmisbruik. Gistermorgen bij thuiskomst 5 augurken met kipfilet gegeten, een liter water gedronken, 2 pijnstillers ingenomen met als gevolg de hele dag doodziek op bed! ....., maar het was in ieder geval heel erg gezellig en ik ben inmiddels alweer klaar voor 2014! 

AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Oudjaarsavond een sixpack Jupiler gedronken en vervolgens ben ik de tel kwijtgeraakt. Het was weer ouderwets drankmisbruik. Gistermorgen bij thuiskomst 5 augurken met kipfilet gegeten, een liter water gedronken, 2 pijnstillers ingenomen met als gevolg de hele dag doodziek op bed! ....., maar het was in ieder geval heel erg gezellig en ik ben inmiddels alweer klaar voor 2014! 
(afbeelding)
Dat is toch geen bier
Die jeugd van tegenwoordig! 
Zoals Jordi op een van de eerste pagina's zei: "Dat is zoals McDonalds een goed restaurant noemen"
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Dat is toch geen bier
Is dat officieel?
Sommige vinden Alfa en Gulpener al kwaliteitsbier.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3223 votes
Alfa en Gulpener is ook wel degelijk meer kwaliteit als Jupiler, je kan het nog geen eens vergelijken.
Jupiler zit zo vage zoetige smaak aan, volgens mij mag het geen eens pils worden genoemd?