• 178.038 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.063 actors
  • 9.371.645 votes
Profile

Bier en andere alcoholische dranken

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

Erwinner wrote:

Maar als die gast 45 is raakt ie geen bal meer. Dan zal hij zeggen: Vroeger kon ik dit en deed ik dat...

Toen speelde ik met de bal, nu denk ik, wat was ik toch een Bal.

Ik heb zoiets sowieso nooit gekund. Als ik geen alcohol drinkt en ik slaap 2 a 3 uurtjes, dan is het voor mij al hel op aarde. Ik kan dan echt niks meer. Maar je gaf aan dat je lichaam aangeeft wanneer je te ver gaat. Bij hem is dit niet het geval en kennelijk blijft hij ook gewoon fit. Misschien op zijn 45e ook nog wel, want toen hij dat op zijn 21e deed, zeiden ze misschien, wacht maar tot je 32 bent, dan raak je geen bal meer en zul je zeggen: Vroeger kon ik dit en deed ik dat...Toen speelde ik met de bal, nu denk ik, wat was ik toch een bal.

Maar ik snap je wel. Ik moedig alcohol ook niet aan. En ik doe alles graag op eigen kracht, maar die paar biertjes extra zorgen echt voor euforie en ik word absoluut niet agressief van drank, maar nog vrolijker en nog losser op een leuke gezellige aangename manier voor mezelf en andere. Het is vooral de euforie en omdat het zo lekker is, heb ik het lang op die manier gedaan.

Je lichaam is een tempel en wees er zuinig op en wat ik doe of iig probeer, is alles mooi in evenwicht houden!

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Nomak wrote:

Korsakov, atherosclerose, Levercirrose,...

en:

- Beperkingen in het sociaal of beroepsmatig functioneren

- Depressies

- Angststoornissen

- Psychosen

- Neurologische stoornissen (zoals het met fors geheugenverlies gepaard gaande syndroom van Korsakov)

- Levercirrose , levervetting, leverontsteking

- Hart-, alvleesklier- en maagziekten

- Verhoogde bloeddruk

- Overgewicht

- Slokdarm-, dikke darm-, endeldarm- en borstkanker

- Beroerte

- Aangeboren afwijkingen (foetaal alcohol syndroom, FAS) en zwangerschapscomplicaties.

Bron.

Mescaline

• 7089 messages
  • 3223 votes

SelmaDuim wrote:

- Depressies

Je krijgt ook depressies als je nooit eens goed kan doorzakken. Mocht je daar behoefte aan hebben natuurlijk.

De mensen waren in ieder geval behoorlijk down met de drooglegging in de jaren 20..

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Mescaline wrote:

De mensen waren in ieder geval behoorlijk down met de drooglegging in de jaren 20..

Dat gold alleen maar voor de mensen die dronken, dus ligt het dan aan de drank of aan het niet drinken? Mensen die er voor kiezen om niet te drinken worden er namelijk niet depressief van als ze niet drinken. Dat gebeurd alleen als je wel wilt drinken maar het niet mag/kan.

Daarnaast wordt een depressie veroorzaakt door stofjes in je hersenen (een gebrek aan serotonine), waar alcohol mogelijk invloed op kan hebben. Dus de veronderstelling dat je er depressief van wordt als je nooit eens goed kan doorzakken raakt kant nog wal.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Er is ook wel een verschil tussen een avondje doorzakken of gewoon wat biertjes drinken en zwaar alcoholistisch bezig zijn. Maar wat ik hier lees over 8 liter op een avond hoef ik toch niet te proberen denk ik..

Mescaline

• 7089 messages
  • 3223 votes

Ik gok dat die 8 liter op 1 avond nogal wat sarcasme bevat

Maar tuurlijk Selma, daar heb je gelijk in. Maar mensen iets afpakken wat *slecht* voor ze is werkt ook niet natuurlijk.

Iedereen weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn, vaak wel met heftig drinken en dat voor jaren en jaren. Je hebt het dan ook meer over misbruik ervan.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Dat hoeft niemand te proberen, dus het ligt niet aan jou, kos. Dat is gewoon grootspraak.

Mescaline

• 7089 messages
  • 3223 votes

Als je dat weg krijgt op 1 avond, dan heb je pas echt een probleem

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Nou, die zijn er genoeg..

Ik hou het liever bescheiden bij een paar liter whisky.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Mescaline wrote:

Als je dat weg krijgt op 1 avond, dan heb je pas echt een probleem

Als je dat zou willen ook, lijkt mij.

Mescaline

• 7089 messages
  • 3223 votes

Nee zo extreem zou ik het niet willen nee, dus daarom ook gewoon blij dat ik het niet weg krijg.. niet dat ik dat ooit geprobeerd heb

Paar liter maar? ach moet kunnen HarmJan

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

HarmJanStegenga wrote:

Nou, die zijn er genoeg.

Dat zal wel meevallen. Dat zijn zo'n 36 glazen bier. Dat overleef je niet. En het is ook weer niet zo dat er zoveel alcoholdoden vallen.

Het Trimbosinstituut schrijft dit:

20-25+ glazen (4 promille en hoger): Knock-out

Ademhaling en polsslag vertragen zo sterk dat men in coma kan raken en zelfs doodgaan: de ademhaling stopt of men krijgt een hartstilstand.

Bron.

Een glas alcohol doet er trouwens 1,5 uur over om uit je bloed te gaan. Elk glas extra is dus ook 1,5 uur extra. Als je daadwerkelijk 8 liter zou drinken, dan duurt het dus 54! uur voordat je geen alcohol meer in je bloed hebt.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

20-25+ glazen (4 promille en hoger): Knock-out

Ademhaling en polsslag vertragen zo sterk dat men in coma kan raken en zelfs doodgaan: de ademhaling stopt of men krijgt een hartstilstand.

Een "ervaren drinker" mag daar misschien moeite mee hebben, voor een doorgewinterd alcoholist is 20 glazen (250cc, 5 liter dus) echt niet onoverkomelijk. En een paar meer ook niet.

Quentin

• 10202 messages
  • 8540 votes

SelmaDuim wrote:

Dat zal wel meevallen. Dat zijn zo'n 36 glazen bier. Dat overleef je niet.

Dan ben je nog nooit bij een studentenvereninging geweest. Toen ik zelf studeerde ook wel eens zulke hoeveelheden genuttigd, loopt meestal niet geweldig goed af ... maar je gaat er zeker niet aan onderdoor.

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

Zozo, lekkere discussie hier tijdens mijn afwezigheid!

Sowieso ga ik niet bijhouden hoeveel ik nou precies drink tijdens een zaterdagavond/nacht, maar ik weet wel dat het hier tot 05:00 open is en wanneer ik dan om 23:30 aankom, dan heb ik dus 5,5 uur de tijd. Vaak had ik dan thuis ook al 2 a 3 biertjes op. 8 liter is waarschijnlijk niet eens overdreven. Kan er een litertje naast zitten natuurlijk. Ok, om een lang verhaal kort te houden, kan ik in elk geval zeggen dat het heel veel was. Als ik op vrijdagavond ook al gedronken had, dan was het ook steeds zo dat ik er dan op zaterdag beter tegen kon en simpelweg meer kon drinken. Sowieso was het geen wedstrijd en ben ik er niet trots op, maar er was een periode dat ik vrijdag en dan vooral op zaterdagavond/nacht heel erg veel bier dronk. En ik merkte gewoon dat ik er steeds beter tegen kon wanneer ik met regelmaat dronk. Ik word dan een stuk minder snel laveloos en ik at ook altijd heel erg goed van te voren en dit scheelt enorm kan ik zeggen. En bovendien (wat dronken worden betreft) kan een volwassen man van 1.91 en 84 kg wat beter tegen alcohol dan een volwassen vrouw van 1.70 en 57 kg. En wat ik al zei, wanneer je een snelle stofwisseling hebt en deze kun je beïnvloeden door o.a. vaak te sporten, wordt de alcohol sneller/beter afgebroken.

Maar nogmaals wat je allemaal kunt krijgen van langdurig overmatig alcoholgebruik is waar, maar zo snel gaat dat niet en sowieso verschilt dit per persoon. Een hele goede vriend van mij studeert criminologie en is bijna klaar. Nou, als er één overdreven veel zuipt, is hij het wel. En ook al vanaf zijn 17e en hij is nu 28. Maar als hij volgende week zou stoppen met drinken, dan denk ik niet dat hij te maken krijgt met:

- Beperkingen in het sociaal of beroepsmatig functioneren

- Depressies

- Angststoornissen

- Psychosen

- Neurologische stoornissen (zoals het met fors geheugenverlies gepaard gaande syndroom van Korsakov)

- Levercirrose , levervetting, leverontsteking

- Hart-, alvleesklier- en maagziekten

- Verhoogde bloeddruk

- Overgewicht

- Slokdarm-, dikke darm-, endeldarm- en borstkanker

- Beroerte

Ik denk dat hij dan nog wel wat jaartjes zou moeten doorgaan, maar dat doet hij niet. Hij geniet er nu van op zijn manier en that's it. Hij zit overigens lekker in zijn vel en is een vrolijke jongen. En nogmaals ik moedig veel drinken niet aan.

P.S. gisteravond heb ik 3 blikjes bier op!

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Quentin wrote:

(quote)
Dan ben je nog nooit bij een studentenvereninging geweest. Toen ik zelf studeerde ook wel eens zulke hoeveelheden genuttigd, loopt meestal niet geweldig goed af ... maar je gaat er zeker niet aan onderdoor.

Tja, daar denkt autoriteit op dit gebied, het Trimbosinstituut, duidelijk anders over, zoals ik al eerder schreef. De hoeveelheid die mensen drinken wordt vaak erg overdreven en blijkbaar is het nog steeds stoer om je hersencellen kapot te drinken.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Kan dit niet beter in het Overigen >> Algemeen >> Bier en andere alcoholische dranken topic, want dit heeft weinig meer met smakelijk eten te maken. Verder eens met Selma, ik snap werkelijk niet wat mensen er toe drijft om overdreven veel te zuipen. Dan lijkt het mij eerder zuipen om het zuipen dan gezellig een paar drankjes doen.

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

Waarom lees ik steeds dingen als grootspraak en stoer doen. We kunnen drinkers niet generaliseren. Mijn exvriendin heeft een vader die vroeger zwaar alcoholistisch was en ze drinkt zelf ook gewoon weleens lekker stevig door. Ook toen hij nog alcoholist was. Voor andere ligt een vader die alcoholist was of is weer gevoelig en drinken daarom helemaal niet.

De reden waarom ik zoveel dronk was puur voor de euforie. Niet om frustraties weg te drinken, niet om stoer te doen en niet om erover op te scheppen. Je lichaam kan tegen een stootje en wat je kunt krijgen is waar, maar zo snel gaat dat nou ook weer niet. Zodra ik merk dat ik er agressief van word of andere mensen ermee tot last ben, stop ik acuut. Inmiddels ben ik al gestopt met zwaar drinken, maar dat heeft andere redenen. Ik vind het nu gewoon mooi geweest, maar problemen gaf het niet.

Als we dan toch gaan generaliseren. Die vrouwen zeuren echt altijd zo overdreven wanneer het om alcohol gaat. (behalve mn ex) Waarom gaan vrouwen altijd shoppen? Ik snap dat niet. Waarom drinken mannen zoveel bier? Dat snappen vrouwen niet.

Leven en laten leven lijkt mij hier wel op zijn plaats.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

JacoBaco wrote:

Leven en laten leven lijkt mij hier wel op zijn plaats.

Precies! Zeg dat ook maar tegen die dronken mannen die je altijd zo lastigvallen tijdens het uitgaan.

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

Dat mag je in een andere context zien. Het is niet terecht om mensen die stevig drinken te generaliseren. Leven en laten leven slaat erop dat het niet terecht is om op alle mensen die stevig drinken commentaar te leveren met woorden als stoer doen etc. Dus wees A.U.B. een beetje tolerant. En bovendien worden vrouwen ook lastig gevallen door nuchtere mannen.

Leven en laten leven in jouw context is onmogelijk aangezien er altijd uitzonderingen zijn.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Het stoerdoen en grootspraak sloeg op de posts in dit topic waarin geclaimd werd dat er acht liter bier gedronken werd. Dus dat had niets met generaliseren te maken.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

SelmaDuim wrote:

(quote)

Tja, daar denkt autoriteit op dit gebied, het Trimbosinstituut, duidelijk anders over, zoals ik al eerder schreef. De hoeveelheid die mensen drinken wordt vaak erg overdreven

Tja geloof wat je geloven wilt natuurlijk, maar die gegevens van Trimbos zijn waarschijnlijk ook gewoon gebaseerd op zelfrapportage. Ik weet van mezelf dat ik in een periode waarin ik veel drink die hoeveelheden wel aankan. Als ik uitga hou ik niet bij hoeveel ik drink, maar in m'n eentje heb ik wel 's 4 liter gehad (8 halveliterblikken dus niet zo ingewikkeld allemaal) zonder dronken of ook maar flink aangeschoten te worden. Voor alcoholisten is dat al helemaal een lachertje dus lijkt me.

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

SelmaDuim wrote:

Het stoerdoen en grootspraak sloeg op de posts in dit topic waarin geclaimd werd dat er acht liter bier gedronken werd. Dus dat had niets met generaliseren te maken.

Ik ben degene die als eerste over die 8 liter begon en dit zei ik niet om stoer te doen. En mocht ik inderdaad destijds 8 liter bier hebben gedronken (ik hield het niet precies bij) dan dronk ik geen 8 liter bier om stoer te doen. En dan vind ik het nog steeds niet terecht dat er zo negatief gedaan wordt omtrent mensen die heel veel drinken.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Het is toch niet zo gek dat mensen, waaronder ik, echt het nut er niet van inzien? Vertel me eens wat de toegevoegde waarde er van is. Smaakt 8 liter bier daadwerkelijk beter dan 3 liter? Wanneer dit eens een keer voorkomt, prima. Flink doorzakken, a la. Maar mensen die elk weekend zuipen tot ze kruipen.. ik snap de beweegredenen erachter niet goed. Jij blijkbaar wel.

Vrouwen die dwangmatig elk weekend moeten shoppen begrijp ik overigens ook niet.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Apollinisch wrote:

(quote)
Tja geloof wat je geloven wilt natuurlijk, maar die gegevens van Trimbos zijn waarschijnlijk ook gewoon gebaseerd op zelfrapportage. Ik weet van mezelf dat ik in een periode waarin ik veel drink die hoeveelheden wel aankan. Als ik uitga hou ik niet bij hoeveel ik drink, maar in m'n eentje heb ik wel 's 4 liter gehad (8 halveliterblikken dus niet zo ingewikkeld allemaal) zonder dronken of ook maar flink aangeschoten te worden. Voor alcoholisten is dat al helemaal een lachertje dus lijkt me.

Ik zal het er eens met mijn cliënten over hebben.

Het Trimbosinstituut gaat wel wat verder dan wat data verzamelen door middel van zelfrapportages hoor.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

JacoBaco wrote:

(ik hield het niet precies bij)

En dat is dus precies waar het om gaat. Als je veel drinkt is het niet echt gemakkelijk om daadwerkelijk bij te houden hoeveel je drinkt. Het is algemeen bekend dat je waarneming afneemt naarmate je meer drinkt. Mensen die drinken herinneren zich ook vaak niet voor niets meer van het begin van de avond, dan van het einde van de avond. Als je daadwerkelijk acht liter bier zou hebben gedronken, zou je niet meer kunnen weten hoeveel je gedronken hebt, tenzij er constant een nuchter persoon bij je is geweest die precies heeft bijgehouden binnen welk tijdsbestek je hoeveel hebt gedronken en gecontroleerd heeft dat je niet hebt overgegeven. Je kunt mij niet wijsmaken dat je acht liter alcohol drinkt en dan achteraf nog betrouwbaar kunt zijn als je vertelt dat je dit hebt gedaan. Dus dit op een forum roepen kan ik echt niet serieus nemen.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

SelmaDuim wrote:

Als je veel drinkt is het niet echt gemakkelijk om daadwerkelijk bij te houden hoeveel je drinkt.

Als je thuis drinkt vergelijk je gewoon hoeveel bier je van te voren en na afloop had. Als je elders drinkt is je portemonnee een goede graadmeter (zij het een wat minder betrouwbare).

Mescaline

• 7089 messages
  • 3223 votes

De discussie gaat nog heftig door zie ik, volgens mij wordt het ook vrij nutteloos.

Mensen blijven toch geloven wat ze willen geloven en dat is iedereens goed recht ook. Maar mensen die nooit of zelden drinken gaan inderdaad nooit begrijpen waarom andere mensen wel ieder weekend of in ieder geval regelmatig wel stevig door drinken en andersom snappen die mensen die andere mensen weer niet of half. Wat een zin, maar duidelijk genoeg toch?

Mescaline

• 7089 messages
  • 3223 votes

Apollinisch wrote:

Als je thuis drinkt vergelijk je gewoon hoeveel bier je van te voren en na afloop had

Inderdaad ja, ik weet altijd wel precies hoeveel ik op heb.

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

SelmaDuim wrote:

(quote)

En dat is dus precies waar het om gaat. Als je veel drinkt is het niet echt gemakkelijk om daadwerkelijk bij te houden hoeveel je drinkt. Het is algemeen bekend dat je waarneming afneemt naarmate je meer drinkt. Mensen die drinken herinneren zich ook vaak niet voor niets meer van het begin van de avond, dan van het einde van de avond. Als je daadwerkelijk acht liter bier zou hebben gedronken, zou je niet meer kunnen weten hoeveel je gedronken hebt, tenzij er constant een nuchter persoon bij je is geweest die precies heeft bijgehouden binnen welk tijdsbestek je hoeveel hebt gedronken en gecontroleerd heeft dat je niet hebt overgegeven. Je kunt mij niet wijsmaken dat je acht liter alcohol drinkt en dan achteraf nog betrouwbaar kunt zijn als je vertelt dat je dit hebt gedaan. Dus dit op een forum roepen kan ik echt niet serieus nemen.

Om te beginnen is het niet erg netjes om voor mij zulke besluiten te nemen. En dan doel ik op weten hoe ik eraan toe ben na 8 liter. Ik heb al eerder toegelicht hoe het komt dat ik niet zo snel laveloos werd. Maar nogmaals: Gewenning, ik ben een man, ik ben rond de 84 kilo en 1,91m en ik at ook altijd heel erg goed van te voren en dat is allemaal van invloed. Ik heb heel vaak alleen pullen gedronken en dan zijn dat 16 pullen totaal uitgesmeerd over ongeveer 5,5 uur. Meestal had ik thuis ook nog wel 3-4 biertjes op. Dus even simpel 3 pullen per uur en dat is zonder het (specifiek) te hoeven bijhouden makkelijk bijhouden mochten er mensen naar vragen. Mijn excuses dat ik dus wel gewoon weet hoeveel het was, maar ik ging er niet specifiek op letten steeds. Ik dronk gewoon de hoeveelheid waar ik behoefte aan had en als ik er een liter naast zit, lijkt mij dat ook niet zo'n ramp. Ook wist ik nog donders goed wat ik allemaal gezegd en gedaan had. Met sterkte drank gaat bij mij wel het licht uit en dan zijn er echt zwarte gaten de volgende dag, maar ik hield het ook alleen bij bier.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.