- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Bier en andere alcoholische dranken
Bier en andere alcoholische dranken
DieGo
-
- 5808 messages
- 2365 votes
Ooit 1x een desperado besteld omdat er geen Corona was en dat was ook gelijk de laatste keer. Wat een bocht is dat.
@Goodfella Heb je nog nieuwe tips voor me? 
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 messages
- 1715 votes
(afbeelding)
Dit is zowat mijn favoriete biertje, Witkap. Is ook zowat de regionale trots van Ninove( mijn geboortestad). Ik kijk ook ieder jaar uit naar de opendeurdag van Slagmulder(de brouwerij) waarbij we dan gratis Witkapkes mogen komen zuipen.
Die is erg lekker inderdaad!
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Ooit 1x een desperado besteld omdat er geen Corona was en dat was ook gelijk de laatste keer. Wat een bocht is dat.
@Goodfella Heb je nog nieuwe tips voor me?
Oe, aangezien we vrijwel exact dezelfde smaak hebben zal het lastig te zijn met iets aan te komen zetten wat je niet al kent. Laat ik iets anders proberen dan, ik ben de laatste tijd ook een grote fan geworden van Engelse ale. Licht te verteren biertje met een heel bijzondere smaak, maar erg prettig! Als je een avondje bierproeven doet kan je er ook best een paar tussendoor doen aangezien ze je niet zo gauw onder de tafel krijgen. Vrijwel alle bierzaken in Nederland hebben wel St. Peter's (te herkennen aan deze vorm flesjes en het etiket). Daar zou je eens een paar smaken van mee kunnen nemen. Kan je niet garanderen dat je het lekker vindt aangezien ze een beetje anders zijn, maar wellicht het proberen waard! 
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Belgisch bier.
Altijd goed.
Ben ook erg fan van Duits, Tsjechisch en Brits bier. Slovenie schijnt ook fantastisch bier te brouwen maar daar ben ik jammer genoeg nog niet bekend mee. Verder valt op dat de meeste andere landen waar ik het een en ander geprobeerd heb (Oostenrijk, Italie, Spanje) maar erg middelmatige biertjes brouwen. Mja, zij hebben wellicht ook wat minder die biercultuur.
Overigens hebben wij Nederlanders zelf ook behoorlijk wat heerlijke biertjes.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Belgisch bier.
Wat maakt België zo uniek als bierland?
Volgens bierexpert Jef Van Den Steen zijn er drie voorname redenen waarom België zo uniek is als bierland en op het vlak van biercultuur.
1.Alle historisch gegroeide gistingswijzen zijn nog steeds van toepassing:
a.Spontane gisting
b.Gemengde gisting
c.Hoge gisting
d.Lage gisting
(In Nederland bijvoorbeeld is de gemengde gisting verboden.)
2.In België vind je bieren in alle mogelijke alcoholgehaltes, van het laagste tot het maximum.
3.In België kan je alle bierstijlen nog vinden:
a.Scotch
b.Pils
c.Lambik
d.Tarwe- en witbier
e.Bieren van hoge gisting: saisons, abdijbieren en de trappisten
f.Bieren van gemengde gisting (bruine bieren e.d.)
BRON: Jef Van Den Steen, bierkenner en –auteur
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Vind België goed door hun speciale bieren zoals Palm, Hoegaarden of Leffe, maar met gewoon bier verkies ik toch Nederland en Duitsland boven België.
Asaharo
-
- 1042 messages
- 624 votes
De commerciële bieren zoals bijvoorbeeld Maes en Jupiler zijn echt niet de beste Belgische bieren, veel te waterachtig. Ze hebben gewoon een goede Marketing. Neen, geef mij maar een calleke. (Carlsberg) of een witteke( hoegaarden).
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Maes en Jupiler zijn zeker wel goede pilseners.
Echt slecht is trouwens Duvel, daar zit zoveel suiker in dat het gewoon ranzig is, echt een nepbier.
Echt een topper is de Westmalle triple.
Asaharo
-
- 1042 messages
- 624 votes
Het zijn deftige pilsjes zeker en vast maar helemaal niet het beste qua smaak en samenstelling. In de lijst van beste belgische bieren door experts geproefd( je kunt volgens mij die lijst wel ergens vinden, stond in het nieuwsblad een tijd geleden) stonden maes en Jupiler ergens in het midden. 
-
- 7484 messages
- 1715 votes
Laat ik iets anders proberen dan, ik ben de laatste tijd ook een grote fan geworden van Engelse ale. Licht te verteren biertje met een heel bijzondere smaak, maar erg prettig!
Daar zitten inderdaad erg lekkere bij, veel variatie ook. Zowat ieder dorp in Engeland kent wel zijn eigen unieke Ales. Er zijn zelfs pubs met een eigen brouwerijtje en waarvan de Ale alleen daar te krijgen is. Overigens wel aan te raden Ales van de tap te drinken.
Enkele van de lekkerste Ales die ik tijdens mijn laatste tripje ontdekt heb;
Sneck Lifter

En deze was ook erg lekker met een leuk en speciaal verhaal er aan vast. Gebrouwen door een locale brouwerij in Hesket Newmarket, een gat met een paar 100 inwoners. Ik sprak daar de eigenaar van de pub/brouwerij en deze Ale was speciaal gebrouwen voor zijn moeders 90e verjaardag (eenmalig was de bedoeling) maar het is sinds die tijd de grootste hit in de pub geworden daar
Doris' 90th Birthday Ale
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Jupiler vind ik echt niet lekker, heeft een beetje een zoete afdronk zou niet weten hoe ik het anders moet noemen.
Asaharo
-
- 1042 messages
- 624 votes
Daar zitten inderdaad erg lekkere bij, veel variatie ook. Zowat ieder dorp in Engeland kent wel zijn eigen unieke Ales. Er zijn zelfs pubs met een eigen brouwerijtje en waarvan de Ale alleen daar te krijgen is. Overigens wel aan te raden Ales van de tap te drinken.
Worden die bieren ook geëxporteerd of moet je naar Engeland om te proeven?
-
- 7484 messages
- 1715 votes
Ben ze hier op tap niet veel tegengekomen. Alleen de echte bekende zoals Guiness bv die wel.
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4688 votes
Maes en Jupiler zijn zeker wel goede pilseners.
Echt slecht is trouwens Duvel, daar zit zoveel suiker in dat het gewoon ranzig is, echt een nepbier.
Echt een topper is de Westmalle triple.
Maes goed?
Duvel zoet?
Westmalle is wel goed inderdaad maar qua trappist prefereer ik Rochefort 8 of 10. Of natuurlijk de Westvleteren Abt 12. Of die Sint-Bernardus Abt 12 is ook niet te versmaden en is geloof ik zelfs op hetzelfde recept gebaseerd als die Westvleteren.
Verder valt hier ook in de smaak: Delirium Tremens, Brugse Zot, Chimay Blauw,...
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
(..)
Haha wat vet zeg M'man. Daar moet je een flesje van bewaren. 
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Maes goed?
Duvel zoet?
Westmalle is wel goed inderdaad maar qua trappist prefereer ik Rochefort 8 of 10. Of natuurlijk de Westvleteren Abt 12. Of die Sint-Bernardus Abt 12 is ook niet te versmaden en is geloof ik zelfs op hetzelfde recept gebaseerd als die Westvleteren.
Verder valt hier ook in de smaak: Delirium Tremens, Brugse Zot, Chimay Blauw,...
Rochefort en Westmalle zijn echt heeerlijk, hoewel ik ze iets te sterk vind. Na een biertje van 8% gaan er niet nog 5 van die jongens in en dat vind ik altijd wel zonde.
St. Bernardus vind ik overigens echt zwaar tegenvallen, maar dat zal persoonlijk zijn.
-
- 7484 messages
- 1715 votes
Uiteraard gedronken van de tap. Bovendien was het op op de avond van de een na laatste dag van onze hike. De dag erna nog iets van 40km voor de boeg om te lopen met bepakking en dan is iedere kilo extra echt te veel 
Kr!kke
-
- 5394 messages
- 2568 votes
Ik doe geregeld met mijn vrienden een zogenaamde "bierproefavond"... Ik zit nu aan 161 verschillende bieren.
Mijn (voorlopige) top 3 ziet er zo uit:
1) Gulden Draak (10.5%)
2) Troubadour Obscura (8.5%)
3) Mc Chouffe (8%)
Allemaal donkere bieren dus 
DieGo
-
- 5808 messages
- 2365 votes
Oe, aangezien we vrijwel exact dezelfde smaak hebben zal het lastig te zijn met iets aan te komen zetten wat je niet al kent. Laat ik iets anders proberen dan, ik ben de laatste tijd ook een grote fan geworden van Engelse ale. Licht te verteren biertje met een heel bijzondere smaak, maar erg prettig! Als je een avondje bierproeven doet kan je er ook best een paar tussendoor doen aangezien ze je niet zo gauw onder de tafel krijgen. Vrijwel alle bierzaken in Nederland hebben wel St. Peter's (te herkennen aan deze vorm flesjes en het etiket). Daar zou je eens een paar smaken van mee kunnen nemen. Kan je niet garanderen dat je het lekker vindt aangezien ze een beetje anders zijn, maar wellicht het proberen waard!
Ben nog niet zo bekend met ale dus dat vind ik eigenlijk wel een leuke tip, zal eens zo'n St. Peter proberen als ik hem tegenkom. Thanks 
planet_of_death
-
- 3962 messages
- 178 votes
Hoegaarden is een echt zomerbiertje. Lekker op het terras met een citroenschijfje. 
Insignificance
-
- 3220 messages
- 5586 votes
Dat schijfje is dus niet de bedoeling, hè.
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Net terug van Belgie. Toch wel flink wat bieren geproefd. Je hebt er ook echt Café's waar er echt honderden biersoorten zijn.
Ook nog naar de Brouwerij de Halve Maan geweest.
De halve Maan is de nog enige nog actieve familiebrouwerij in Brugge.
Deze bieren maken ze en nog wat variaties hierop.

riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
.
Reservoir Dogs
-
- 1393 messages
- 819 votes
Belgisch bier.
Holland heeft toch geen bier? Alleen paardezeike 
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
Klopt!
Heineken-nekenieh:
Hij En Ik Nemen Elke Keer Een Nieuwe - Na Elke Keer Een Nieuwe Is Er Hoofdpijn.
Insignificance
-
- 3220 messages
- 5586 votes
Kom kom, hier zit heus wel wat goeds bij. Jopen, La Trappe..