• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.946 actors
  • 9.370.957 votes
Profile

Evolutie vs. creationisme

Anatolia

• 2666 messages
  • 1511 votes

Volgens mij wel hoor. De 'iets' was er altijd al, want 'niets' bestaat niet. De vragen die hierop kunnen volgen (vb. "Waarom is 'niets' niet mogelijk?") zijn geen geldige vragen meer. Het houdt daar simpelweg op. Volgens mij was het weer Dawkins die zei: "Enkel het feit dat je een vraag kunt formuleren, wil nog niet zeggen dat het ook een geldige vraag is." Bijvoorbeeld: "Hoe klinkt de kleur van een eenhoorn met hernia?" Grammaticaal gezien is dit een perfecte vraag - intellectueel gezien kunnen we er echter niets mee.

Physicists at the Fermi National Accelerator Laboratory are reporting that they have discovered a new clue that could help unravel one of the biggest mysteries of cosmology: why the universe is composed of matter and not its evil-twin opposite, antimatter. If confirmed, the finding portends fundamental discoveries at the new Large Hadron Collider outside Geneva, as well as a possible explanation for our own existence.

In a mathematically perfect universe, we would be less than dead; we would never have existed. According to the basic precepts of Einsteinian relativity and quantum mechanics, equal amounts of matter and antimatter should have been created in the Big Bang and then immediately annihilated each other in a blaze of lethal energy, leaving a big fat goose egg with which to make stars, galaxies and us. And yet we exist, and physicists (among others) would dearly like to know why.

Sifting data from collisions of protons and antiprotons at Fermilab's Tevatron, which until last winter was the most powerful particle accelerator in the world, the team, known as the DZero collaboration, found that the fireballs produced pairs of the particles known as muons, which are sort of fat electrons, slightly more often than they produced pairs of anti-muons. So the miniature universe inside the accelerator went from being neutral to being about 1 percent more matter than antimatter.

From Fermilab, a New Clue to Explain Human Existence? - NYTimes.com

Nu nog wachten op de resultaten van de LHC.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Anatolia wrote:

De 'iets' was er altijd al, want 'niets' bestaat niet. De vragen die hierop kunnen volgen (vb. "Waarom is 'niets' niet mogelijk?") zijn geen geldige vragen meer.

Het gaat niet over vragen die erop volgen, maar vragen die eraan voorafgaan. Vanwaar komt die iets. Stellen 'dat het er gewoon altijd al was' is net als stellen dat God er altijd al was.

Beiden vallen niet te bewijzen.

Anatolia

• 2666 messages
  • 1511 votes

Het gaat niet over vragen die erop volgen, maar vragen die eraan voorafgaan. Vanwaar komt die iets.

Ook al is het een herhaling van de beginvraag, toch is het wel degelijk ook een vervolgvraag: het antwoord is namelijk reeds gegeven. Vanwaar komt die 'iets'? Nou, uit 'iets'. En vanwaar komt die 'iets'? Ook uit 'iets'. Enzovoort.

Stellen 'dat het er gewoon altijd al was' is net als stellen dat God er altijd al was.

Beiden vallen niet te bewijzen.

Nee hoor. Eerstgenoemde stelling is reeds bewezen. Het is eigenlijk ook vrij logisch allemaal.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Anatolia wrote:

het antwoord is namelijk reeds gegeven.

Nee, daar ga je vanuit.

Nee hoor. Eerstgenoemde stelling is reeds bewezen.
O ja? Door wie dan? Het onstaan van het heelal miljarden jaren geleden (zogezegd) blijft zelfs gefundeerd op veronderstellingen en theorieën, laat staan dat ooit iemand onomstotelijk kan bewijzen dat er altijd al iets geweest is die alles in gang gezet heeft, en niet een of ander opperwezen.

Anatolia

• 2666 messages
  • 1511 votes

Altijd = 'sinds' tijd bestaat, dus 'sinds' Big Bang, die ontstond uit een singulariteit. De vraag "Wat was dáárvoor?" is hetzelfde als de vraag (al eerder aangehaald hier) "Wat is noordelijker dan de Noordpool?".

Ergo iets was er altijd al.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Anatolia wrote:

"Wat is noordelijker dan de Noordpool?"

Vind ik echt niet dezelfde vraag, want daar hebben we immers sluitende kennis over.

Big Bang die onstaan is uit een singulariteit blijft een theorie. Dus ik herhaal mijn vraag wie zogezegd bewezen heeft dat er altijd al iets geweest is?

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Definieer 'iets' eerst even.

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

Voor mij is 'iets' datgene wat wij direkt waarnemen. Heel simpel eigenlijk.

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

Dit schrijft Harry Mulisch o.a. in het boek "De Aanslag" over het 'niets'.

"Maar er is niets in de toekomst, zij is leeg, het volgende moment kan men sterven..., terwijl nu juist achter ons iets te zien is: het verleden, zoals bewaard in het geheugen. Als daarom de grieken over de toekomst spreken, zeggen zij: 'Wat hebben wij niet allemaal nog achter ons?' - en in die zin was Anton Steenwijk een griek. Ook hij stond met zijn rug naar de toekomst en met zijn gezicht naar het verleden."

Als 'iets' is wat mogelijk is, dan moet je er toch wel een voorstelling van kunnen geven. Iets wat dus in jouw geheugen gegrift staat en dat wijst toch op het verleden. In dat geval heeft Mulisch dus gelijk. Over de toekomst kunnen wij 'niets' zeggen. Alles is mogelijk, 'niets' is zeker.

Toch wel grappig deze filosofische discussie waar je nooit uitkomt.

Madecineman (moderator films)

• 7484 messages
  • 1715 votes

• 7484 messages
  • 1715 votes

djelle wrote:

Ook de reden trouwens waarom ik 'de wetenschap' nooit 100% vertrouw. Dit is nu een filosofisch thema, maar er zijn al zoveel stellingen geweest ivm gezondheid bv waarvan ze hun kar plots 180° keerden dat je op den duur niet meer weet wat je moet geloven voor je eigen goed.

Nou persoonlijk heb ik meer met het voortschrijdend inzicht van de wetenschap dan het dogmatische van het creationisme... Ik vertrouw juist lui die kosten wat kost aan hun standpunt vasthouden 'omdat het nu eenmaal zo is' nooit 100%.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Big-T wrote:

Dus het is niet bewezen maar misschien over 50 jaar wel. Misschien is er wel een leven na de dood en heeft de natuur dat zelf zo geregeld. Er hoeft volgensmij helemaal geen schepper te zijn.

De Schepper is dan toch de natuur?

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

Big-T wrote:

Misschien is er wel een leven na de dood ..

Natuurlijk is er een leven na de dood. Als je dood bent gaat het leven toch gewoon door.

Big-T wrote:

Er hoeft volgensmij helemaal geen schepper te zijn.

Een schepper niet nee, wel een opschepper.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

djelle wrote:

O ja? Door wie dan? Het onstaan van het heelal miljarden jaren geleden (zogezegd) blijft zelfs gefundeerd op veronderstellingen en theorieën, laat staan dat ooit iemand onomstotelijk kan bewijzen dat er altijd al iets geweest is die alles in gang gezet heeft, en niet een of ander opperwezen.

Jij hebt 100% gelijk. De mens kent niet eens alle geheimen van de Aarde, dagelijks worden er nog nieuwe dingen ontdekt op deze planeet. Laat staan dat men precies weet hoe het miljarden jaren geleden allemaal is ontstaan. Zo arrogant mogen we niet eens zijn. We kennen niet eens 1% van alle geheimen van het universum. Waarschijnlijk bestaan er nog talloze natuurwetten waar onze slimste wetenschappers niet eens aan zouden denken.

wibro wrote:

Als je dood bent gaat het leven toch gewoon door.

Wie zegt dat? Misschien was er niets voor jij er was en stopt alles als jij er niet meer bent. Misschien is alles wat je ziet enkel een decor, en wij zijn misschien allemaal figuranten. Er is dus misschien nooit een geschiedenis geweest, dat zit allemaal gewoon in je hoofd. Met een beetje fantasie kan het hele universum om jou heen draaien, en je zal het niet eens doorhebben.

Ik had ooit eens ergens iets over deze theorie gelezen. Heeft een naam, maar die ben ik vergeten.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Definieer 'iets' eerst even.

In dit geval spreken we dus over eender wat waaruit het hele universum is ontstaan. Wie kan bewijzen dat dat enorm hete punt waaruit de oerknal zogezegd ontstaan is altijd al heeft bestaan, terwijl de oerknal an sich al niet meer is dan een hypothese?

Madecineman wrote:

Nou persoonlijk heb ik meer met het voortschrijdend inzicht van de wetenschap dan het dogmatische van het creationisme... Ik vertrouw juist lui die kosten wat kost aan hun standpunt vasthouden 'omdat het nu eenmaal zo is' nooit 100%.

En heb je gelijk in, maar dat komt zowel bij de wetenschap als het creatonisme voor. Zeker wanneer je het hebt over het ontstaan van alles is er soms een heilig geloof in de wetenschap hetzij in een creatonistische benadering, terwijl beiden onbewezen zijn.

Nomak wrote:

Ik had ooit eens ergens iets over deze theorie gelezen. Heeft een naam, maar die ben ik vergeten.

De Matrix?

Anatolia

• 2666 messages
  • 1511 votes

djelle wrote:

(quote)
In dit geval spreken we dus over eender wat waaruit het hele universum is ontstaan. Wie kan bewijzen dat dat enorm hete punt waaruit de oerknal zogezegd ontstaan is altijd al heeft bestaan, terwijl de oerknal an sich al niet meer is dan een hypothese?

Kijk, hier gaat het dus fout in onze communicatie. De oerknal is niet "slechts een hypothese". De oerknal is een geaccepteerde theorie in de wetenschap (en dan heb ik het niet over de dagelijkse definitie van 'theorie' in de zin van een veronderstelling). Niemand twijfelt hieraan, niet vanwege een "heilig geloof", maar vanwege overweldigend bewijs. Ik begrijp echt niet hoe je dit even terzijde schuift of gelijk kan stellen met creationisme. De oerknal is gebeurd en ontstaan uit een singulariteit - geen twijfel over mogelijk.

• 7484 messages
  • 1715 votes

Ik denk dat het voor veel mensen moeilijk is om voor te stellen hoe zo'n begin (singulariteit) eruit heeft gezien. Zelfde is met de eindigheid van het heelal, want wat is daar dan buiten? Ik heb de vergelijking al eerder gemaakt met Neanderthalers die bliksem niet konden verklaren en er een god voor bedachten. Want hoe verklaar je bliksem als je het begrip elektriciteit niet eens kent? Ze waren niet in staat de juiste vragen te stellen en de juiste antwoorden daarbij te vinden omdat hun realiteit daarvoor te beperkt was als het ware.

De moderne mens leeft ook, slechts een beperkte tijd, in een 4 dimensionale wereld waar alles eindig is. Vragen stellen en antwoorden vinden op fundamentele natuurkundige vraagstukken kost daarom erg veel 'brainpower'. Veel mensen zijn niet in staat te denken buiten de kaders van 4 dimensies en eindigheid en doen dan hetzelfde als de Neanderthalers... Een verklaring zoeken die wel te begrijpen is bv Creationisme.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Anatolia wrote:

De oerknal is gebeurd en ontstaan uit een singulariteit - geen twijfel over mogelijk.

Zei iemand dogmatisch?

De theorie wordt inderdaad door de meeste wetenschappers aanvaardt als meest waarschijnlijke scenario (logisch ook anders stort hun heilig huisje van de wetenschap in elkaar) maar dat is nog iets anders dan een onomstotelijk bewijs. De oerknal heeft zijn critici en botst ondermeer op enkele fundamentele fysische wetten.

Madecineman wrote:

Een verklaring zoeken die wel te begrijpen is bv Creationisme.

Het probleem is juist die drang van de mens om achter alles een verkaring te willen zoeken. Of dat nu in de wetenschap is of via een zekere scheppingsdaad of desnoods een combinatie. Zoals ik al zei hier, horror vacui. Men 'berust' in het een of het ander als het maar een antwoordt biedt, ook al vallen heel veel dingen nooit 100% te verklaren.

• 7484 messages
  • 1715 votes

Zoals ik al zei is het een kwestie van de juiste vragen stellen... Het is een nobel streven (en wellicht net zo menselijk als godsdienst) om de wereld om ons heen te kunnen verklaren. Er zijn natuurkundige die geloven dat we heel dichtbij de verklaring van alles zijn.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Madecineman wrote:

Er zijn natuurkundige die geloven dat we heel dichtbij de verklaring van alles zijn.

Dat is toch belachelijk en arrogant van die natuurkundigen om zoiets te denken.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Ja en dan komt die verklaring. De helft gelooft de uitleg dan nog niet en de gelovige mensen zullen niet opeens niet meer geloven in een God. Is een neverending-story.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Madecineman wrote:

hoe verklaar je bliksem als je het begrip elektriciteit niet eens kent?

Maar bliksem heeft dus een oorzaak. Wat men vaak schijnt te verwachten van de singulariteit die de oerknal veroorzaakte, dat wij aanvaarden dat dat er gewoon was. Zomaar. Druist toch direct in tegen alle wetenschapswetten en logica? Alsof er hier plots een geldkoffer zou staan. Of je nu een neanderthaler bent of de slimste geleerde, ik ken niemand die al een zinnig antwoord gegeven heeft op de vraag hoe een begrip er zomaar kan zijn zonder oorzaak of voorgeschiedenis.

Ondermeer daarom blijf ik erbij: Extreem creatonistisch ingesteld zijn vind ik even waanzinnig als bovennatuurlijke krachten uitsluiten op basis van koning wetenschap.

Het is een nobel streven (en wellicht net zo menselijk als godsdienst) om de wereld om ons heen te kunnen verklaren.
Het is een nobel streven, maar de grootste illusie van de mens is dat hij alles kan verklaren. Er zijn nu eenmaal dingen (en zéker als we in de oorsprong gaan graven) die onoplosbaar zijn, en daar zouden we ons moeten kunnen bij neerleggen.

• 7484 messages
  • 1715 votes

Nomak wrote:

Dat is toch belachelijk en arrogant van die natuurkundigen om zoiets te denken.

Waarom? Als het te bewijzen valt...

djelle wrote:

Maar bliksem heeft dus een oorzaak.

Voor de Neaderthaler niet... Was die bliksem er ook ineens.

Wat men vaak schijnt te verwachten van de singulariteit die de oerknal veroorzaakte, dat wij aanvaarden dat dat er gewoon was. Zomaar. Druist toch direct in tegen alle wetenschapswetten en logica?

Nee dus niet. Dat bedoel ik nu omdat we het ons niet voor kunnen stellen als sterfelijke 4 dimensionale wezens wil niet zeggen dat het natuurkundig niet verklaard kan worden. Het is ook geen kwestie van aanvaarden (zoals in het Creationisme) het is een kwestie van bewijzen zoeken.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Madecineman wrote:

Waarom? Als het te bewijzen valt...

Dat is het net. Het is voor de mens onmogelijk om alles te bewijzen en overal een verklaring voor te vinden. Van onze eigen planeet weten we nog niet eens alles, hoe ga je dan alle wonderen van het universum kunnen verklaren. Er moet buiten onze melkweg maar één natuurkundige wet van toepassing zijn die wij niet kennen en alle theorieën van deze arrogante wetenschappers zijn weer waardeloos.

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

djelle wrote:

Het is een nobel streven, maar de grootste illusie van de mens is dat hij alles kan verklaren. Er zijn nu eenmaal dingen (en zéker als we in de oorsprong gaan graven) die onoplosbaar zijn, en daar zouden we ons moeten kunnen bij neerleggen.

Laat de wetenschap het bewustzijn maar eens verklaren want zonder bewustzijn is er gewoon geen wereld.

• 7484 messages
  • 1715 votes

Nomak wrote:

Dat is het net. Het is voor de mens onmogelijk om alles te bewijzen en overal een verklaring voor te vinden. Van onze eigen planeet weten we nog niet eens alles, hoe ga je dan alle wonderen van het universum kunnen verklaren. Er moet buiten onze melkweg maar één natuurkundige wet van toepassing zijn die wij niet kennen en alle theorieën van deze arrogante wetenschappers zijn weer waardeloos.

Dat zijn loze aannames die je nu maakt, iets waar die arrogante natuurkundige zich dus niet schuldig aan maken.

Lees anders eens iets over Gerard 't Hooft, Nederlands natuurkundige, Nobelprijswinnaar en een man met en interessante filosofische visie op het ontstaan van het universum.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Mijn aannames zijn zeker niet minder loos dan die van een natuurkundige die roept dat we heel dichtbij de verklaring van alles zijn.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Met die deeltjesversneller hadden ze toch een tijdje geleden een leuk doorbraakje? Nog niet waar ze er miljarden voor hebben ingestopt, maar toch het begin is er.

• 7484 messages
  • 1715 votes

Nomak wrote:

Mijn aannames zijn zeker niet minder loos dan die van een natuurkundige die roept dat we heel dichtbij de verklaring van alles zijn.

Ik ga slapen... Iets met parels voor de zwijnen dit

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Goeienacht. Prima als jij wil geloven dat men er heel dichtbij staat om alles te verklaren in het onmetelijk grote universum, maar ik ga daar niet in mee.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.