• 178.104 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.175 votes
Profile

R.I.P. #2

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Postuum - Marjon Brandsma (1943-2024) had tragiek in haar stem; als zij haar tekst uitsprak, kwam die meteen aan - de Volkskrant

Volkskrant wrote:

Marjon Brandsma was een eigenzinnige actrice die nooit klakkeloos acteerde. Ze overleed in januari, op 80-jarige leeftijd. ‘Alles wat ze deed was goed doordacht, ver doordacht. Geen flut-ideetjes.’

Wikipedia wrote:

Naast haar optredens in het theater, vertolkte ze rollen in verschillende films en op televisie, waaronder in Grijpstra en De Gier, Ernstige Delicten en Waltz. In 2010 speelde zij een rol in Bellicher: De macht van meneer Miller, een vierdelige VPRO-thrillerserie naar de boeken van Charles den Tex. Brandsma speelde ook in de speelfilms Doodslag (2012) en The Gambler (1997).

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Suzanne van Voorst overleden - hollandfilmnieuws.nl

Holland Film Nieuws wrote:

De filmwereld rouwt om het overlijden van Suzanne van Voorst. Van Voorst maakte naam als producente. Van Voorst overleed op 14 februari jongstleden. Zij werd 69 jaar.

Van Voorst was in de jaren 80 actief als zelfstandig producent. Later ging ze bij IDTV aan de slag en produceerde ze voor IDTV Docs. Op haar naam staan films als Felice...Felice..., Tot ziens en Hou me vast - De Dijk. Van 2015 tot 2021 was ze consulent Documentaire bij het Nederlands Filmfonds.

beavis

• 6627 messages
  • 14794 votes

Kumar Shahani

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

David Bordwell (1947-2024) - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Op 29 februari overleed de Amerikaanse filmwetenschapper David Bordwell. Dan Hassler-Forest over de man die zoveel filmmakers en filmstudenten inspireerde en leerde naar film te kijken.

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

Ach jee. Film Art was zowat onze bijbel op de RUG, bij de filmvakken. Wel een icoon van een filmwetenschapper die ons verlaat. Zal de meeste filmkijkers niet bekend zijn vermoed ik, maar ik kwam graag nog af en toe op zijn vertederend ouderwetse website.

Film History was ook een leerzame pil. Mooie leeftijd, gelukkig.

Fijn artikel.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5072 votes

Ooit Film History voor heel weinig in een kringloopwinkel gevonden. Ik heb er nog niet veel in gekeken. Dat zou ik wel moeten doen. Maar wel heel blij mee.

Ik hoorde van iemand dat Bordwell bij filmfestivals vaak naast zijn vrouw naar films zat te kijken.

Dat vind ik ook wel een mooi, intiem beeld.

KenroKuen72

• 42 messages
  • 18 votes

Akira Toriyama is overleden.

Hij is vooral bekend van Dragon Ball

Ook maakte hij ontwerpen voor computerspellen als Dragon Quest en Chrono Trigger

Hij is 68 jaar oud geworden

Shaky

• 3736 messages
  • 13046 votes

Actor-Singer Steve Lawrence, One-Half of Steve and Eydie, Dead at 88

R.I.P. Steve Lawrence.

https://deadline.com/wp-content/uploads/2024/03/STEVE-LAWRENCE-OBIT.jpg?w=681&h=383&crop=1

Voor mij toch vooral zanger, maar hij was natuurlijk ook in meerdere films te zien (bv als manager in The Blues Brothers) en had gastrollen in verschillende series (zoals Frasier en Two and a Half Men).

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

R.I.P. Paulo Taviani

Nog niet genoemd hier, maar hij is zijn broer achterna. Samen toch een erkend regisseursduo.

Bob Gray

• 1222 messages
  • 2045 votes

Stephan wrote:

M. Emmet Walsh overleden (88)

(afbeelding)

Bron

Typisch zo'n acteur die elke film waar hij in voor kwam een stukje leuker maakte. Ken hem vooral van bijrollen en de rol die me het beste bij blijft is van de viezige prive detective in Blood Simple.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Pianist en componist Laurens van Rooyen overleden - nos.nl

NOS wrote:

Pianist en componist Laurens van Rooyen is gisteren overleden op 88-jarige leeftijd. Hij bracht een groot aantal platen uit en schreef de muziek voor Nederlandse speelfilms als Een vrouw als Eva (1979), Lieve jongens (1980), Een vlucht regenwulpen (1981) en Brandende liefde (1983). Ook was hij betrokken bij de productie van verschillende films.

Bob Gray

• 1222 messages
  • 2045 votes

Louis Gossett Jr. overleden

Laatst nog An Officer and a Gentlemen gekeken, daarin speelt hij een zeer goede rol.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Bob Gray wrote:

Louis Gossett Jr. overleden

Laatst nog An Officer and a Gentlemen gekeken, daarin speelt hij een zeer goede rol.

R.I.P. Louis Gossett Jr.

Ik zag hem voor het eerst in The Powers of Matthew Star, waarin hij het enige lichtpuntje was.

En zo, maar wist toen niet dat hij het was:

https://preview.redd.it/khxbu39csnn01.jpg?width=960&crop=smart&auto=webp&s=b2171a2d7ea1154c48f803ccf23a03084e58f509

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

In Memoriam Vera Tschechowa (83) Duitse actrice, Regisseur en producent

Haar doordringende groene kattenogen waren haar handelsmerk..

Tijdens zijn militaire diensttijd in Duitsland werden Elvis Presley en Vera vaak samen gezien.

Hij kocht zelfs een keer alle zitplaatsen van een theater waar Vera optrad voor zichzelf op.

https://www.imdb.com/name/nm0874782/]Vera Tschechowa - IMDb

[url=https://imgbb.com/[/url]

Dievegge

• 3172 messages
  • 8194 votes

Toevallig heb ik het laatste seizoen van "Derrick" herbekeken, zonder te weten dat der Fritz gestorven was - een duidelijk bewijs van telepathie. Hij speelde in verschillende films mee, waaronder Cabaret (1972), maar het bekendst is hij toch van z'n rol als Kriminalinspektor Harry Klein. Deze rol speelde hij reeds in Der Kommissar, maar vooral in Derrick. Hij was altijd informeler, gemakkelijker te benaderen, vlotter in contact dan de autoritaire Derrick. Meestal droeg hij geen das. Ook actiescènes lagen hem. Z'n naam is Klein, maar z'n daden bennen groot.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5072 votes

Ook interessant is het om te melden dat Wepper debuteerde in de prachtige film Die Brücke (1959) die hier de top 250 haalt. Hij heeft een van de hoofdrollen en speelde de rol op zijn 17e.

Joy4ever

• 4610 messages
  • 1833 votes

Harry Dikmans aka B2 R.I.P.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Joy4ever wrote:

Joop Dikmans aka B2 R.I.P.

Nee, Harry Dikmans is dood, zijn broer. Die speelde als eerste ooit B2, maar kreeg een conflict met Adriaan, waarna zijn broer Joop de rol overnam van hem. Joop is al een tijdje dood.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.