- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Band of Brothers
Band of Brothers
wo2-Freak
-
- 834 messages
- 0 votes
Als Montgomerry geen goede generaal was volgens jou, zou het de Engelse gelukt zijn om Operation Market Garden uitte voeren?
Hij is inderdaad niet gelukt nee, maar door die zet was wel een deel van Nederland bevrijd. Dus had je dan ook liever gewild dat dit deel gewoon nog 7/8 maanden moesten wachten net als de rest ? En dat er zo meer joden, ziegeuners, etc. afgevoerd werden en gedood werden? Dat er meer Nederlanders gedood werden?
Misschien is door elke dode die gevallen is bij Engelse, Polen of noem maar op , zijn door 1 dode 10 levens gered. Wou je liever die 10 weg hebben dan die ene? Het blijft nog een mens, maar als je echt zou moeten kiezen zou ik liever gewild hebben dat die 10 bleven leven.
En zo ook voorbeelden aan het Afrika front. Zouden de Amerikanen in hun eentje doorgestood kunnen hebben tot in Italië? Zonder de steun van de R.A.F kon Patton met zijn tanks vliegtuigen neerhalen? Of met zijn eigen tanks alleen tegen die van Rommel zonder steun van de Engelse die daar al langer gelegerd waren dan de Amerikanen en ook meer strijd ervaring hadden?
Ik vind Patton persoonlijk een gek mens, dat bedoel ik ook letterlijk. Hij werd vaak als niet goed beschouwd onder de Geallieerde leger-leiding en ze namen vaak zijn plannetjes ook niet aan.
Hij heeft het ardennen offensief gered dat klopt. Zijn grootste overwinning
Mat_
-
- 737 messages
- 1335 votes
Montgomery was best een briljant strateeg bij momenten, maar hij was een echte Brit: koppig en hij deed alles rustig aan.
Dat Patton als "niet goed' werd beschuwd is natuurlijk onzin. Je laat niemand een tankdivisie leiden die je "niet goed" vindt
wo2-Freak
-
- 834 messages
- 0 votes
Wat ik duidelijk probeer te maken is, dat niet altijd meer op Patton vertrouwd werd, dan Montgomery. Zo werden de plannen van bijde generaals op tafel gelegd, en werd die van Montgomery gekozen. Waarom niet van patton? Niet omdat hij slecht was nee, dat bedoel ik ook niet. In eerdere teksten van michael volgens mij werd gezegd dat je niet z gauw moest zeggendat Montgomery geen goede generaal was. Waarom werd het plan van patton dan niet gekozen?
Er was blijkbaar minder vertrouwen in het plan van patton, omdat hij ook eenmaal anders inelkaar zat als Montgomery.
Ze vertrouwden meer op Montgomery dan op patton, al was het meestal het tegenovergestelde!
ewalk
-
- 767 messages
- 1059 votes
Ach, iedereen weet dat Prins Bernhard(tot aan zijn dood Nazi) via King Kong Lindemans, Market Garden heeft verraden. Bovendien werkten de Amerikanen Montgomery aardig tegen door hem te weinig vliegtuigen mee te geven zodat de droppingen met meerdere vluchten moesten plaatsvinden. Weg verrassingseffect. Ook de radioapparatuur was ondeugdelijk. Dat het een prestigeslag was dat was duidelijk. Montgomery wilde het koste wat kost winnen van Patton en Bradley. Jammer genoeg zat het het Britse 30e legerkorps niet mee anders was de deadline wel gehaald. Frost heeft het ruim 4 dagen volgehouden. Blijkbaar toch iets te kort.
=michael=
-
- 629 messages
- 429 votes
Hierop zal ik morgen allemaal maar eens een commenent op geven als ik weer helemaal nuchter ben!!!
Eerst maar eens slapen...
Bne het op bepaalde punten nog echt niet eens!!!
=michael=
-
- 629 messages
- 429 votes
Ach, iedereen weet dat Prins Bernhard(tot aan zijn dood Nazi) via King Kong Lindemans, Market Garden heeft verraden. Bovendien werkten de Amerikanen Montgomery aardig tegen door hem te weinig vliegtuigen mee te geven zodat de droppingen met meerdere vluchten moesten plaatsvinden. Weg verrassingseffect. Ook de radioapparatuur was ondeugdelijk. Dat het een prestigeslag was dat was duidelijk. Montgomery wilde het koste wat kost winnen van Patton en Bradley. Jammer genoeg zat het het Britse 30e legerkorps niet mee anders was de deadline wel gehaald. Frost heeft het ruim 4 dagen volgehouden. Blijkbaar toch iets te kort.
Bij mijn weten waren er niet genoeg vliegtuigen om de dropping in 1 keer te laten geschieden.
Tevens was bij de eerste dropping alle plannen bekend bij de duitsers omdat er iemand kaarten had meegenomen over het gehele plan!
=michael=
-
- 629 messages
- 429 votes
Operation market garden was een totaal nutteloze operatie omdat al een paar weken voordat dat offensief begon patton al over de rijn was en duitsland binnenstote!
Maar montgommery wilde zijn eer redden en de operatie toch door laten gan.
Als ze alles op patton hadden gezet waren ze eerder in het rhurgebied geweest en was de oorlog ook eerder afgelopen.
Als je patton en montgomery naast elkaar zet dan won vaak patton het met de veldslagen.
Tevens heeft montgomery nog een gigantisch grote fout gemaakt bij de pocket of falaise (zak van falaise) .
Hier had hij samen met patton het overgrote deel van de duitse strijdkrachten kunnen insluiten. maar omdat montgomery zo ''goed'' is ging die zijn eigen gangentje om zo veel mogelijk te bevrijden en ging hij hierdoor een paar dagen te laat in offensief waardoor het over grote deel van de duitse strijdkrachten konden ontsnappen!!!
Ode aan montgomery!
Ode aan montgomery en operation market garden!
En dankzij wie zijn de geallieerden uitgebroken in normandie?
Dankzij patton!
Het is omdat patton elke keer geen bevoorrading kreeg maar anders had hij nog veel meer bevrijd en was waarschijnlijk de oorlog iets eerder afgelopen geweest!
en dat met dank aan de uitmuntende strateeg patton!
wo2-Freak
-
- 834 messages
- 0 votes
Hahaha. Je moet niet dinken gaan zeggen die NIET waar zijn. Patton deed niet mee aan de invasie in Normandië.
Dit werd hem in Italië gezegd.
Als je er een klein beetje verstand van had wist je het wel.
En je zegt, dan was de oorlog waarschijnlijk iets eerder afgelopen nou ik denk het dus NIET
De Russen vielen met honderdenduizenden strijdkrachten, duizenden tanks, artellerie, tot miljoenen manschappen Duitsland in en ook Berlijn.
Patton, zou daarentegen amper 10% hebben van al die strijdkrachten. De oorlog zou pas voorbij zijn als Adolf Hitler zelfmoord gepleegd heeft, zo moet je het ook vergelijken. Niet dingen zeggen die NIET konden gebeuren. Als Patton, alleen Duitsland binnen gegaan was. Nou reken maar zijn leger was binnen enkele dagen tot weken kappot. De Duitsers, die verloren omdat ze in minderheid waren. Als Patton alleen kwam, was het kinderspel voor hun. Vooral vanwege de vele waffen-ss divisies die daar gelegerd waren, en ook teruggetrokken waren naar Berlijn.
O ja, waarom kreeg Patton dan geen toestemming om Berlijn binnent e vallen van de Hoofdleiding van de geallieerde?
Ze durfden het niet. Ze zijden ''het ligt buiten onze zone''. Slim gesteld, hoeven hun geen honderddenduizenden doden te lijden...
Nou ja en over Montgomery. Laat die operatie maar niet geweest zijn denk je. Dat stukje van Nederland kon ook wel even wachten. De Duitsers konden ook gewoon even vanuit Nederland de Duitsers steunen tijdens Ardennenoffensief met weer zo'n moordzuchtige tank-commandant die burgers afslachte en soldaten doden net als in Malmedy, laat dat maar gebeuren denk je, oja en stuur gewoon vanuit Nederland de rest van de troepen volgens de Duitsers, kunnen ze Patton's leger ook afmaken als hij steun komt geven. Laat dat maar gebeuren. En laat de holocaust ook maar verder uitbreiden denk je?
Als jij zo denkt, dan ben je echt een monster.. Brrr..
=michael=
-
- 629 messages
- 429 votes
Hahaha. Je moet niet dinken gaan zeggen die NIET waar zijn. Patton deed niet mee aan de invasie in Normandië.
Dit werd hem in Italië gezegd.
Als je er een klein beetje verstand van had wist je het wel.
En je zegt, dan was de oorlog waarschijnlijk iets eerder afgelopen nou ik denk het dus NIET
De Russen vielen met honderdenduizenden strijdkrachten, duizenden tanks, artellerie, tot miljoenen manschappen Duitsland in en ook Berlijn.
Patton, zou daarentegen amper 10% hebben van al die strijdkrachten. De oorlog zou pas voorbij zijn als Adolf Hitler zelfmoord gepleegd heeft, zo moet je het ook vergelijken. Niet dingen zeggen die NIET konden gebeuren. Als Patton, alleen Duitsland binnen gegaan was. Nou reken maar zijn leger was binnen enkele dagen tot weken kappot. De Duitsers, die verloren omdat ze in minderheid waren. Als Patton alleen kwam, was het kinderspel voor hun. Vooral vanwege de vele waffen-ss divisies die daar gelegerd waren, en ook teruggetrokken waren naar Berlijn.
O ja, waarom kreeg Patton dan geen toestemming om Berlijn binnent e vallen van de Hoofdleiding van de geallieerde?
Ze durfden het niet. Ze zijden ''het ligt buiten onze zone''. Slim gesteld, hoeven hun geen honderddenduizenden doden te lijden...
Nou ja en over Montgomery. Laat die operatie maar niet geweest zijn denk je. Dat stukje van Nederland kon ook wel even wachten. De Duitsers konden ook gewoon even vanuit Nederland de Duitsers steunen tijdens Ardennenoffensief met weer zo'n moordzuchtige tank-commandant die burgers afslachte en soldaten doden net als in Malmedy, laat dat maar gebeuren denk je, oja en stuur gewoon vanuit Nederland de rest van de troepen volgens de Duitsers, kunnen ze Patton's leger ook afmaken als hij steun komt geven. Laat dat maar gebeuren. En laat de holocaust ook maar verder uitbreiden denk je?
Dat klopt dat patton niet mee deed op d-day. Hij had leiding over een virtueel leger ergens buiten londen. De duitsers dachten dat patton ergens in calais zouden binnen vallen en dat d-day in eerste instantie een afleiding zou zijn.
Gelijk na de aanval in normandie is het virtuele leger van patton opgeheven en kreeg patton leiding van een tankdivisie.
Maar jij maakt van wat ik gezegt heb gelijk weer iets anders.
Ik zei alleen dat ze patton de materialen moesten geven om het rhur gebied in te nemen. Dit is omdat daar de meeste wapenfabrieken gelegen waren!
Als je strategisch bent dan weet je dat je als eerste alle industrie moet vernietigen voordat je verder gaat. Je moet niet gelijk op ''overwinning'' afgaan zoiets als berlijn innemen. daarmee was het offensief ook niet gelijk gebroken! Een heleboel soldaten wilden nog verder vechten toen alles voorbij was!
Ik zeg helemaal niet van laat nederland meer even wachten.
Ik zeg alleen dat het ook op een andere manier had gekund.
Wist je ook dat montgomery de operatie heeft door latendrukken desondank dat er een waffen-ss panzser divisie klaar lag om gelijk aan te vallen bij.
Deze kwam terug vanaf het oosterfront en waren aan het uitrusten en dergelijken.
Deze divisie stond onder leiding van ''de brandweer van het oosterfront'' Of tewel generaal walter model!
Uitmuntende strateeg op het gebied van verdediging!
Ja ik weet ook wel dat de geallieerden een overmacht hadden.
dit was 1944 tot 1945 10 op 1. Maar de amerikane en engelsen enzo hadden genoeg shermantanks. deze werden in masseproductie gemaakt. dankzij de massaproductie hebben ze het kunnen winnen van de zeer machtige tiger 4.
Nee zo denk ik helemaal niet!
wo2-Freak
-
- 834 messages
- 0 votes
Ook al hadden ze die grote overmacht, de Duitsers vochten ook aan het oostfront. Dus dat is een hele klus er bij. En we hadden het over Patton's leger. Niet over die van de rest van de Geallieerden
Als jij wou dat Montgomery, niet Operation Market Garden uitvoerde, dan was een deel van Nederland later bevrijd, en daar konden de Duitse legers van profiteren
wo2-Freak
-
- 834 messages
- 0 votes
Later we ophouden met deze discussie. We bereiken er bijde niks mee, als we steeds met nieuwe feiten aankomen waardoor dit topic hellemaal veranderd.
EINDE DISCUSSIE
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Zullen we het hier gewoon hebben over de serie Band of Brothers in plaats van deze off topic 'discussie'.
wo2-Freak
-
- 834 messages
- 0 votes
Goed idee, zoals ik al zijn in bericht ervoor!
=michael=
-
- 629 messages
- 429 votes
Ja ik denk dat het een eindelose discussie wordt....
ewalk
-
- 767 messages
- 1059 votes
Ja ik denk dat het een eindelose discussie wordt....
Anders ander topic in Algemeen openen? Is op zich wel interessant toch?
=michael=
-
- 629 messages
- 429 votes
Ik maak wel een topic aan
Ok waar gaan we dan verder? lol
horned_reaper
-
- 386 messages
- 269 votes
Hierbij kan ik mede delen dat er een Band of Brothers deel 2 uit gaat komen.
Verdere datums zijn nog niet bekend, maar het is wel bekend dat deze film/serie, weer door Tom Hanks en Steven Spielberg wordt geproduceert.
Het is een beetje vreemd om een deel 2 te maken aangezien deel 1 echt wel een einde had.
Maar deel 2 zal niet echt een vervolg zijn, maar precies hetzelfde verhaal maar dan vanuit het oogpunt van een andere compagnie.
Deel 1 was dus vanuit het oogpunt van Easy-Compagny, en deel 2 zal dus vanuit het oogpunt van een andere compagie zijn.
Ik verheug me er nu al HEEEL erg op ^^ en ben ook erg benieuwd waneer er een datum bekend wordt gemaakt.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Goh, niemand wist ook nog dat een 2e serie kwam...
aryan
-
- 986 messages
- 1752 votes
Hierbij kan ik mede delen dat er een Band of Brothers deel 2 uit gaat komen.
Verdere datums zijn nog niet bekend, maar het is wel bekend dat deze film/serie, weer door Tom Hanks en Steven Spielberg wordt geproduceert.
Het is een beetje vreemd om een deel 2 te maken aangezien deel 1 echt wel een einde had.
Maar deel 2 zal niet echt een vervolg zijn, maar precies hetzelfde verhaal maar dan vanuit het oogpunt van een andere compagnie.
Deel 1 was dus vanuit het oogpunt van Easy-Compagny, en deel 2 zal dus vanuit het oogpunt van een andere compagie zijn.
Ik verheug me er nu al HEEEL erg op ^^ en ben ook erg benieuwd waneer er een datum bekend wordt gemaakt.
Die Hard,Willis
-
- 4005 messages
- 1360 votes
Een van de beste series ooit gemaakt!
De plaatsen waar het is opgenomen zijn heel erg mooi en indrukwekkend.Wat mij opviel en wat ook eigelijk wel moet is dat als de soldaten in een ander land waren b.v. Nederland dat de mensen daar dan ook echt nederlands praten.
De gevechten zijn heel erg goed op beeld gebracht..
Geweldig!(Als ik *** kon geven kreeg BOB van Mij 5,0*)
wo2-Freak
-
- 834 messages
- 0 votes
Geen dingen zeggen die niet waar zijn dus let op wat je zegt. Totaal foute informatie.
Als er een deel 2 komt, gaat het nog steeds over de Easy-Compagnie, deel 1 was er een einde, maar deze einde was alleen voor WO2 in Europa. Het 2e deel gaat verder in de pacific, japan etc.
B.v. Iwo Jima, enzo
Mat_
-
- 737 messages
- 1335 votes
Wat mij opviel en wat ook eigelijk wel moet is dat als de soldaten in een ander land waren b.v. Nederland dat de mensen daar dan ook echt nederlands praten.
Had je dan soms verwacht dat ze in Nederland Russisch gingen spreken ofzo? 
gerardno1
-
- 28 messages
- 179 votes
band of brothers is subliem!!! beste oorlogsfilm ooit gemaakt..mischien wel zowiezo beste film ooit gemaakt!!!!
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Toevallig heb ik de serie vorige week herkeken. Wederom was het puur genieten van elke aflevering. De afleveringen zonder het pure oorlogsgeweld waren misschien nog wel de mooisten (training, concentratiekampen, Berchtesgarten)
Ik vond de quote van de echte capt. Winters op het einde zo mooi:
"I cherish the memory of something my grandson said to me the other day. He asked me, 'Grandpa, were you a hero in the war?'
Grandpa said, 'No, but I served in a company of heroes.'"
Comanchero
-
- 209 messages
- 0 votes
Geen dingen zeggen die niet waar zijn dus let op wat je zegt. Totaal foute informatie.
Als er een deel 2 komt, gaat het nog steeds over de Easy-Compagnie, deel 1 was er een einde, maar deze einde was alleen voor WO2 in Europa. Het 2e deel gaat verder in de pacific, japan etc.
B.v. Iwo Jima, enzo
Over foute dingen zeggen gesproken...Als het waar zou zijn wat jij zegt, zou er geen tweede deel kunnen komen. Het 101st Airborne heeft nooit deelgenomen aan de oorlog in de pacific. En de slag om Iwo Jima werd gevochten in Februari 1945. Dus toen Easy-company nog gewoon in Europa aan het vechten was was.
Bovendien...als er over welk onderdeel dan ook een serie gemaakt zou worden, dan had ik dat als lid van de 101st Airborne Division Association vast allang gehoord.
Materny
-
- 10188 messages
- 1026 votes
Ik vond de quote van de echte capt. Winters op het einde zo mooi:
"I cherish the memory of something my grandson said to me the other day. He asked me, 'Grandpa, were you a hero in the war?'
Grandpa said, 'No, but I served in a company of heroes.'"
Inderdaad prachtig, was er best wel door ontroerd.
=michael=
-
- 629 messages
- 429 votes
90 jaar is hij alweer, Dick Winters.
Dat is een aardige leeftijd!