- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Dexter (Showtime)
Dexter (Showtime)
SilverGun
-
- 1151 messages
- 818 votes
Was ik toevallig vanavond van plan om te gaan kijken. The Wire lijkt me erg spannend! Maar ik blijf in mn achterhoofd houden dat er geen betere serie is dan Dexter, maar wie weet denk ik er vanavond anders over
Na één aflevering zal dat vast nog niet zo zijn. Spanning hoef je ook niet te verwachten. The Wire is een erg realistische weergave van de drugsscene in Baltimore en de verschillende partijen die daarbij betrokken zijn en houdt geen rekening met de "casual viewer". Je wordt vanaf de eerste episode in het diepe gegooid met een grote hoeveelheid personages, verhaallijnen, verstandhoudingen en daar bovenop het jargon dat de politie en de dealers gebruiken. Juist daardoor uiteindelijk een veel rijkere, diepere ervaring dan iets als Dexter, wat toch een serie puur ter vermaak is. Hou er in elk geval rekening mee dat het enkele afleveringen vergt om wat te acclimatiseren.
FlyLo
-
- 1070 messages
- 745 votes

Herinner me nu net waar s5 over gaat. Wordt inderdaad gewoon overgeslagen 
AC1
-
- 5775 messages
- 909 votes
Edward James Olmos joins season 6 of Dexter:
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Er is nog een nieuw castlid uitgelekt voor Dexter..
Thorak
-
- 6354 messages
- 1885 votes
Eindelijk seizoen 5 gezien. De eerste 2 delen had ik al gezien toen ze in Amerika werden uitgezonden, maar die konden me niet echt de serie in trekken zoals de voorgaande seizoenen. Nu alles achter elkaar gezien en het was een fantastisch seizoen! Een van de meest bizarre tot nu toe. Helaas vond ik de ontknoping wel erg snel gaan ineens, dat was wel een beetje afbraak samen met de trage start.
Voor mij is de volgorde van seizoenen van goed naar 'slecht' 2,1,3,5,4. Seizoenen 3 en 5 vond ik ongeveer gelijkwaardig aan elkaar. Seizoen 4 vond ik echt het minste, maar nog steeds niet slecht!
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Vanavond de laatste aflevering gezien van seizoen 5. Eens kijken of ik een goede review kan geven over dit seizoen.
Grofweg gezegd kan ik het seizoen verdelen in twee helften. De eerste 4-6 afleveringen vond ik zwak. De zwakste 'reeks' uit de gehele Dexter-serie. Het ontbreekt aan spanning, aan moorden, aan humor. Dit valt echter wel te plaatsen in de situatie waarin Dexter zich bevindt, zo als fulltime vader.
Met het bevrijden van Lumen en de bloeiende relatie tussen de 2 breekt de betere helft aan. De chemie tussen die 2 vond ik prachtig om te zien en ik was daarom ook bang dat het wederom slecht af zou lopen met een guest star (na eerder Jimmy Smits als de übercoole Miguel Prado). Verrassend genoeg voor mij eindigde zij niet als fishfood voor Jordan Chase.
Met dat bootritje was ik zelfs nog even bang voor een belachelijk einde, bijvoorbeeld doordat Lumen de plomp in zou flikkeren. Gelukkig werd ook dat me bespaard.
Nee, Lumen heeft met de dood van Jordan Chase closure en daarmee vertrekt zij met de noorderzon. Bummer.
Wat ik daarin wel apart en knap vind is dat de eerder genoemde chemie ook plotseling weer weg is.
Dan volgt een echte Dexter season ending begeleid door die prachtige theme (Astor's Birthday Party volgens mij). Quinn is off the hook, Dexter is weer safe en meer in touch met zichzelf dan ooit. Wat dat betreft is er veel aan character-development gedaan in dit seizoen.
Mijn insziens het eerste seizoen waarin je Dexter ziet veranderen. Hij wordt afhankelijk, hij is kwetsbaar. Met een enkele uitzondering in eerdere seizoenen is dat niet eerder voorgekomen.
Minpunt vond ik overigens nog wel de situatie met Deb en Dexter/Lumen in dat kamp. Dat ging mij iets te makkelijk. Net zoals wanneer Dexter crasht met z'n auto en Jordan Chase daar warempel op hem staat te wachten met wapen in de aanslag als hij uit het wrak krabbelt
Samengevat:
De sterke tweede helft en de guestrole van Julia Stiles krikken de waardering van de serie wel op, maar het niveau van seizoen 1,2 en ook 3 haalt seizoen 5 niet. Ik vind hem wel een tikkie beter dan seizoen 4.
Mijn ranglijst:
#1 > SEIZOEN 1
#2 > SEIZOEN 2
#3 > SEIZOEN 3
#4 > SEIZOEN 5
#5 > SEIZOEN 4
En nu dus op naar seizoen 6. Wat verwacht ik? In ieder geval wederom een goede bijrol. Dit keer van Edward James Olmos. Of zoals ik hem ken: Martin Castillo.
Daarnaast vernam ik dat het komende seizoen zich wat meer toe gaat spitsen op de relatie Dexter/Debra. Iets dat na het eerste seizoen steeds verder is gaan verwateren.
Ik ben er in ieder geval klaar voor. Nog lang niet Dexter-moe.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1885 votes
Ik ben ook nog lang geen Dexter moe! Mischien komt het doordat de seizoenen maar 12 afleveringen hebben ipv 20+ maar in tegenstelling tot andere series blijft Dexter toch redelijk vernieuwend. Te veel series vervallen in herhaling.
Ik had echter wel gehoopt dat Debra zou ontdekken wat Dexter werkelijk is zeker na dat ze een van die broers had neergeschoten. Mischien in het volgende seizoen... Debra heeft waarschijnlijk toch ook zulke neigingen. Het zou leuk zijn als ze samen op jacht gaan!.
Edward James Olmos is zeker een erg sterke acteur, niet alleen als Castillo, maar ook in Battlestar Galactica en pas geleden in CSI. Het belooft wat als hij in Dexter gaat spelen! Ik kan niet wachten!!!
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Wat hebben jullie toch tegen seizoen 4. Beste seizoen tot dusver. ik ben ook geen Dexter moe, al moet het veel beter dan S5 want dat was niet zo best.
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Ik vond het personage van John Lithgow gewoon niet zo interessant. Persoonlijk ben ik meer fan van Jimmy Smits in de rol van Miguel Prado. Misschien dat het ook wat te maken had met Rita en de kids. Die begonnen me een beetje te vervelen.
Ik vind seizoen 4 overigens niet zwak, ik vind het de minste van de 5 seizoenen. Seizoen 1,2 en 3 liggen bij mij erg dicht bij elkaar. Dan een witregel om het zo maar te zeggen en dan komen seizoen 5 en 4.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dat scheelt. Rita vond ik dan juist een erg fijn personage, mijn favoriet zelfs. Haar dood is ook erg sterk maar de leegte die ze heeft achter gelaten kunnen ze niet opvullen. Dat is jammer vind ik.
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Het geeft de schrijvers, de serie en het personage Dexter echter wel wat om mee te werken. Dat het verlies niet op te vangen is kun je dan als voordeel gaan zien en verwerken in de verhaallijn.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Maar dat deden ze niet. Maar heel zelden in S5 hebben ze hier development aan besteed. Dex was Rita al snel vergeten, en totaal niet illustratief voor wat Dex en Rita hadden. Sowieso was het schrijfwerk niet best in S5.
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Hadden Rita en Dexter wel zo'n fantastische band? In het begin zie je Dexter terug denken aan Rita en hun eerste date. Toen was hij al meer bezig met zijn tweede baan dan met haar. Dat is in al die tijd niet veranderd en het leidt uiteindelijk tot haar dood. Ik vind Dexter in het laatste seizoen echter wel kwetsbaarder dan voorheen. Hij laat in dit seizoen volgens mij meer emoties zien dan in alle voorgaande seizoenen.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik zie niet wat zijn moordenaar bestaan te maken zou hebben voor zijn gevoelens voor Rita. Dat was een verlangen waar hij sowieso gehoor aan had moeten geven. Vooral in S4 wijst alles uit naar family man Dex, die zich wil binden aan Rita, al zal hij zijn 'ziekte' niet op kunnen geven. Ondanks dat probeert ie alles om haar daar geen slachtoffer van te laten worden. En hun telepathische referentie naar de maan, vlak voordat ie haar dood aantreft, zegt eigenlijk alles over deze soulmates.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3280 votes
Niets wat Dexter voor Rita deed was gebaseerd op gevoelens voor haar. En soulmates zijn ze al helemaal niet. Door de seizoenen heen lijkt het alsof Dexter steeds meer gevoelens ontwikkelt maar uiteindelijk blijkt het niet meer dan aangeleerd gedrag.
Zoals je zelf al zegt:
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Wat ook prima in de lijn ligt van het focussen op sensatie en het slechte schrijfwerk dit seizoen. En nog belangrijker: James Manos begs to differ. En terecht, lijkt me ook vrij duidelijk overigens. Door haar wijkt hij juist af van aangeleerd gedrag.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik blijf erbij, fijn dat Rita uit de serie ligt. Irritant personage, wel een leuke vrouw. En inderdaad, Dexter had op zich niet zo heel veel met Rita. Ze was zijn vriendin, maar ze was voor hem ook een hulpmiddel op zijn emotionele ontdekkingstocht van een normaal leven.
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Door haar wijkt hij juist af van aangeleerd gedrag.
Is dat ook niet omdat hij zo normaal mogelijk wil lijken? Hij moet afspraken nakomen, op de kinderen passen, op feestjes verschijnen. Anders krijgt men argwaan en wordt hij de loner waar zijn vader hem zo voor heeft gewaarschuwd.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Juist, alleen hang je er andere conclusies er aan. Juist daar door was ze speciaal. Als ze maar een "hulpmiddel" was had hij nooit de controle verloren tegenover Lithgow's personage. Dan heb je nog de laatste scene van The Getaway, de scenes met Robinson in S5, o ja en Manos op het audiocommentaar.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Is dat ook niet omdat hij zo normaal mogelijk wil lijken? Hij moet afspraken nakomen, op de kinderen passen, op feestjes verschijnen. Anders krijgt men argwaan en wordt hij de loner waar zijn vader hem zo voor heeft gewaarschuwd.
Wat mij betreft niet. Want in de eerdere seizoenen ontdekken we dat Dexter opeens begint te 'voelen' en niet weet wat hij er mee moet. Het overweldigd hem dus, lijkt me dan niet dat ie dat dan bewust doet als cover.
Mr. Jack
-
- 19 messages
- 43 votes
Daarnaast vernam ik dat het komende seizoen zich wat meer toe gaat spitsen op de relatie Dexter/Debra. Iets dat na het eerste seizoen steeds verder is gaan verwateren.
Ik ben er in ieder geval klaar voor. Nog lang niet Dexter-moe.
Ze zouden met het zesde seizoen zelfs een beetje back to the roots gaan, dat zal je wel leuk vinden als je de eerste drie seizoenen zo sterk vond
.
Bovendien valt het me op dat de muziek van Dexter ook ongelooflijk sterk is. YouTube - 22 Astor's Birthday Party
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3280 votes
Nou nee. Meer omdat het Dexter maar weinig kan interesseren en het allemaal niet zo goed begrijpt. Goed te zien in de pijnlijke scène met Astor.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Zijn bewustzijn is inderdaad van een ander niveau dan een 'normaal' mens. Net als dat dat met Rita zo was maar dat maakt het verre van insignificant op emotioneel niveau. Dat ie er veel moeilijker mee om kan gaan zover is duidelijk.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1885 votes
Wat hebben jullie toch tegen seizoen 4. Beste seizoen tot dusver. ik ben ook geen Dexter moe, al moet het veel beter dan S5 want dat was niet zo best.
Vanaf het begin af aan was het toch al redelijk duidelijk dat Rita meer een 'dekmantel' was dan een vriendin waar hij gevoelens voor had. Dexter wilde juist leren hoe een normaal mens denkt en voelt door zijn 'relatie' met Rita.
Hoewel haar dood wel grote impact had kon ik haar niet bepaald missen in seizoen 5, sterker nog, het deed het seizoen juist wel goed vond ik.
Dexter was haar overigens ook niet bepaald snel vergeten, het hele gebeuren draait juist om haar. Hij vermoord een man in een wc (waarbij hij zelfs gevoel bij toont!) en vervolgens gaat hij achter de daders aan omwille zijn gedachten weer op een rijtje te krijgen na de dood van Rita. Hij helpt Lumen om op de een of andere manier zijn schuldgevoel van de dood van Rita recht te zetten.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dexter was haar overigens ook niet bepaald snel vergeten, het hele gebeuren draait juist om haar.
Dat wel, het is alleen heel knullig geschreven + uitgewerkt.
Ch3wb4cc4h
-
- 116 messages
- 0 votes
Zolang Mos Def geen alien speelt vind ik het best.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1885 votes