- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Eurovisie Songfestival
Eurovisie Songfestival
starbright boy (moderator films)
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Je bent echt de issues enorm aan het onderschatten. Landen kunnen afhaken. Maar dat heeft enorme gevolgen. Als landen afhaken wordt het voor andere landen die deelnemen duurder. De landen die wellicht afhaken zijn vooral West-Europees. Landen die al langer problemen hebben met de al vrij hoge kosten zijn minder welvarende Oost Europese landen. In de afgelopen jaren zijn er al een paar afgehaakt vanwege financiële redenen (zoals Roemenië, Bulgarije, Noord Macedonië, Montenegro en Bosnië Herzegovina, een deel van die landen wil graag weer mee doen, maar geld is een ding) Landen als Georgië, Moldavië en hoewel ze al hebben toegezegd Albanië zouden dan bij de eerste afhakers kunnen horen, Daarbij komt ook nog dat het volgend jaar in een van duurste land van allemaal is: Zwitserland. De al langer boven het festival hangende issue van toenemende kosten voor deelnemende landen komt dan tot uitbarsting en dat kan een sneeuwbal veroorzaken. Met Oost-Europese landen die af gaan haken omdat ze het gewoon niet meer kunnen betalen. Het is een publiek geheim dat EBU Luxemburg heel graag terug wilde, deels om de bijdrage dat het rijke land zou leveren, wat afhakende landen een beetje zou compenseren. Het festival is zo groot geworden dat het ingewikkeld wordt om nog terug te gaan naar een eenvoudiger versie met een vergelijkbare aantrekkingskracht. Het festival heeft bijna 70 jaar overleefd door met zijn tijd mee te gaan.
Ik volg het festival al sinds 1982 toen ik nog een jong kind was. En het festival zit in de grootste crisis uit die hele periode. Er is echt gigantisch veel ontevredenheid. Niet in het minst onder de fans die veel geld neertellen voor kaartjes. Veel vorige kleinere crises hebben tot soms best stevige veranderingen geleid. Meerdere al een tijdje slapende problemen zijn of dreigen nu echt uit te barsten. Op hetzelfde moment. Er zijn echt serieuze veranderingen nodig anders is de toekomst van het festival in gevaar. En dat zeg ik als iemand met een enorme liefde voor het geschifte evenement.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6857 votes
Als ik zo naar je luister is het vooral een financiële crisis, een herverdelingsvraagstuk. Niet zozeer onvrede over de gang van zaken zoals we dit jaar gezien hebben. Italië heeft een tijdje niet meer meegedaan. De grote landen hebben eerder met hun vuist op tafel geslagen. Onrust is er altijd.
De 14 landen die al min of meer hebben toegezegd mee willen doen volgend jaar zijn allemaal West-Europese landen waaronder belangrijke als Duitsland en Spanje.
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Het hangt allemaal met elkaar samen. De reden waarom landen nu dreigen af te haken is in eerste instantie de onvrede over de behandeling van fans en deelnemers door de organisatie en door een één delegatie en dat speelt meer bij West Europese landen (plus de baltische staten). Maar de financiële kwestie ligt daar nog onder en speelt al een paar jaar. Omdat het ene speelt kan het tweede ook gaan uitbarsten. Het financiele verhaal is vooral Oost Europa. Die landen zijn minder welvarend.
Noorwegen en Nederland staan zeker niet alleen. Met name Ierland zie ik daar nog wel bijkomen. En drie west-europese landen die afhaken brengt de sneeuwbal wellicht al aan het rollen.
Het lijstje van 13 dat ik heb is trouwens een mix van west en oost en bevat ook Kroatie en Servie,.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6857 votes
Nederland is een beetje boos vanwege de diskwalificatie. Noorwegen staat er wat principiëler in net als Ierland en ook IJsland. Daar is het vooral politiek. De deelname van Israël is daar het grote struikelblok. Hun klachten waren gericht tegen het provocatieve gedrag van de Israëlische pers en delegatie. Laten we wel wezen. Het gaat niet over het wanbeleid van de EBU. De olifant in de kamer is Israël. Wanneer Israël uitgesloten wordt verdwijnen alle bezwaren van tafel. Wel weer nieuwe financiële druk mocht de hoofdsponsor zich dan terugtrekken wat aannemelijk is.
Israël staat trouwens te trappelen om weer mee te doen. De Scandinavische landen ook (Noorwegen uitgezonderd). Ja Servië en Kroatië horen niet bij West-Europa (foutje
)
Splinters
-
- 2620 messages
- 1391 votes
Nederland is niet enkel boos maar heeft - veel belangrijker - schade geleden. Als ik voorgaande berichten zo lees dan bestaat de mogelijkheid dat nl het songfestival in eigen persoon opblaast. Wanneer joost klein vrijuit gaat dan is het in ieder geval behoorlijk naief om te denken dat team nl genoegen zal nemen met het opstappen van een aantal sleutelfiguren.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6857 votes
Als ik voorgaande berichten zo lees dan bestaat de mogelijkheid dat nl het songfestival in eigen persoon opblaast.
Ah, dus daar is het je om te doen. Zou wel het einde van dit topic betekenen 
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Nee hoor, dat zou dit topic tot grote hoogten stuwen.
Splinters
-
- 2620 messages
- 1391 votes
Het maakt mij niet heel veel uit. Al zou het wel een stunt zijn wanneer een eventuele nederlandse claim de spreekwoordelijke druppel is die tot een faillissement leidt.
Maar goed, dat geloof ik ook weer niet. Ik denk dat het songfestival uiteindelijk overeind blijft. Ook wanneer joost klein vrijuit gaat. Men zal in dat geval wel over de brug moeten komen want ik geloof er nog minder in dat mensen die recht hebben op geld zeggen laat dat geld maar lekker zitten. Zo zit de wereld niet in elkaar.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6857 votes
Het maakt mij niet heel veel uit. Al zou het wel een stunt zijn wanneer een eventuele nederlandse claim de spreekwoordelijke druppel is die tot een faillissement leidt.
Je hoopt het dus wel een beetje. Als een soort aasgier die geduldig boven het kadaver blijft hangen 
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Het gaat niet over het wanbeleid van de EBU. De olifant in de kamer is Israël. Wanneer Israël uitgesloten wordt verdwijnen alle bezwaren van tafel. Wel weer nieuwe financiële druk mocht de hoofdsponsor zich dan terugtrekken wat aannemelijk is.
En wederom versimpel je het te veel. Dan zijn we nog niet klaar. Want in essentie gaat het erom dat een land met veel meer weg is gekomen dan de andere landen. Dat een land de regels voor het festival heeft beïnvloed. EBU heeft dat laten gebeuren. De landen met bezwaren zullen duidelijkheid willen dat dat niet nog eens kan gebeuren.
Verder kun je Israel alleen uitsluiten als ze regels overtreden. Dit jaar had dat gekund want Israel diende tot twee keer toe een lied in dat niet aan de regels voldeed. Dat deed Wit Rusland in 2021 ook. Die werden dat jaar uitgeloten.Uiteindelijk zelfs volledig, maar dat was omdat EBU ze verwijderde om redenen die los staan van het songfestival. EBU doet namelijk nog veel meer. Israel kreeg een derde kans. Maar om ze volgend jaar te kunnen weren moet dat als straf zijn voor hun gedrag van dit jaar of je moet de regels helemaal omgooien. Verschillende fans pleiten al voor het uitsluiten van alle landen die in een gewapend conflict betrokken zijn. Maar dan moe je dus ook Oekraine gaan uitsluiten.
Overigens is het lang niet zeker dat een eis voor schadevergoeding ook maar enige kans van slagen heeft als Joost wordt vrijgesproken. Het lijkt me zelfs erg onwaarschijnlijk. Er staat niet in de regels dat je pas iemand mag uitsluiten als hij de wet overtreed. Uiteindelijk is het een feestje van EBU en zij bepalen wie er mag komen, Een rechter zal beoordelen of EBU volgens haar eigen regels Joost had mogen uitsluiten en zelfs al blijkt de Joost-versie van het verhaal waar, dan is het antwoord waarschijnlijk gewoon Ja, dat mochten ze. Die regels zijn misschien niet goed of de behandeling van onder meer onze artiest is dat niet (waardoor het misging) maar ik denk niet dat de rechter daar iets over gaat zeggen. Dat is meer iets tussen de kritische landen en EBU.
Er wordt hier aam weerszijden te rechtlijnig gedacht. De problemen zijn echt complexer.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6857 votes
Ik kom tot de kern, geen versimpeling. Dat de deelname van Israël bij een aantal landen controversieel was kan je niet ontkennen. In dat licht zie ik de klachten over de Israëlische delegatie. En natuurlijk zal er geprovoceerd zijn. Maar dat gebeurde over en weer. De persconferentie met Joost was daar al een voorbeeld van. Het Songfestival had Nederland toen al moeten aanspreken. Je mag een artiest en het land waar die vooruit komt niet vereenzelvigen. Wat Joost wel deed toen hij voor zijn beurt ging roepen waarom Eden Golan wel antwoord moest geven op de vraag van de journalist.
https://eurovision.tv/mediacentre/release/ebu-statement-esc-2024-artists
"we firmly oppose any form of online abuse, hate speech, or harassment directed at our artists... This is unacceptable and totaly unfair, given the artists have no role in this decision"
Israël heeft uiteindelijk gehoor gegeven aan het verzoek om de tekst van hun inzending aan te passen. Dat is geen reden voor uitsluiting voor volgend jaar.
Met je laatste alinea volledig eens.
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Ik kom tot de kern, geen versimpeling. Dat de deelname van Israël bij een aantal landen controversieel was kan je niet ontkennen. In dat licht zie ik de klachten over de Israëlische delegatie. En natuurlijk zal er geprovoceerd zijn. Maar dat gebeurde over en weer. De persconferentie met Joost was daar al een voorbeeld van. Het Songfestival had Nederland toen al moeten aanspreken. Je mag een artiest en het land waar die vooruit komt niet vereenzelvigen. Wat Joost wel deed toen hij voor zijn beurt ging roepen waarom Eden Golan wel antwoord moest geven op de vraag van de journalist.
Dat laatste is een voorbeeld van iets dat volledig uit de context getrokken is. Onder meer door Israel zelf. Wat er gebeurde was gewoon echt anders.
Vraag van de journalist was iets in de zin van "heb je er geen moeite mee dat er andere landen lijden onder de flinke veiligheidsmaatregelen die zijn genomen door jullie aanwezigheid"
Vervolgens komt iemand van de Israelische delegatie die zegt "Don't Answer That"
Joost zegt toen "Why not" tegen die medewerker. Eden Golan was het blijkbaar met hem eens en beantwoorde die vraag vervolgens gewoon. Joost kwam duidelijk voor Eden Golan op hier die niets mocht zeggen van de medewerker van haar eigen delegatie. Daarna verschijnen er incomplete en verknipte versies van die gebeurtenis online. En die sneeuwden het complete filmpje compleet onder. Onderdeel van de informatie-oorlog die Israel aan het voeren was.. Ook wij stonden daarna op de naughty list van Israel waar wel meer landen op stonden. En dat leidde weer tot pestgedrag.
Maar één van echt een enorme lijst aan voorbeelden dit jaar.
Het had een reden moeten zijn voor uitsluiting dit jaar. Net als Wit Rusland in 2021 ook uitgesloten werd na twee afgekeurde inzendingen. Israel kreeg ten onrechte een derde kans. Volgend jaar uitsluiten wordt een stuk complexer.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6857 votes
Nou nee, Joost kwam niet voor haar op. Hij bemoeide zich met een ongepaste vraag van een Poolse journalist. Je mag de artiest niet lastig vallen met vragen over eventuele veiligheidsrisico's die er zijn als gevolg van de oorlog in Gaza. Zie statement EBU uit april.
Eden Golan mocht wel antwoord geven. Zij hoefde dit niet te doen volgens haar begeleider. Door de bemoeienis van Joost kreeg ze geen keus. Ik noem dat harassment.
Ik heb het complete filmpje gezien van meerdere cameraposities. Schei uit met je informatie oorlog van Israël.
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Nou nee, Joost kwam niet voor haar op. Hij bemoeide zich met een ongepaste vraag van een Poolse journalist. Je mag de artiest niet lastig vallen met vragen over eventuele veiligheidsrisico's die er zijn als gevolg van de oorlog in Gaza. Zie statement EBU uit april.
Echt niet. Je moet het originele filmpje eens zoeken en dan echt het hele filmpje. Dat is vrij lastig te vinden, de meerderheid van de filmpjes is verknipt. Maar je lezing klopt niet. Joost reageert op het delegatielid van Israel die zegt dat Golan niet mag antwoorden en vind het raar dat dat niet mag. Of die Poolse journalist die vraag had mogen stellen is een ander verhaal en doet niet ter zake.
Eden Golan mocht wel antwoord geven. Zij hoefde dit niet te doen volgens haar begeleider. Door de bemoeienis van Joost kreeg ze geen keus. Ik noem dat harassment.
De felle toon van haar begeleider geeft de indruk dat ze dat niet mocht van hem. Je kan ook zeggen "You don't have to answer that" op een andere toon.
Ik vraag het me echt af. Het duurde bij mij een dag voordat ik het complete filmpje vond en toen had ik het verknipte al twintig keer gezien. In verschillende vormen.
En over die informatie-oorlog kan ik je nog wel een serie voorbeelden geven als je wil Waaronder twee regelrechte pestfilmpjes rondom Joost.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6857 votes
Ja hij zegt het tegen het delegatielid maar daarmee pusht hij Eden Golan om de vraag toch te beantwoorden. En vergeet niet de vrouw stond al flink onder druk.
Wit-Rusland mocht nog een derde versie inleveren maar was te laat voor de deadline. Israël niets fout gedaan dus nogmaals.
De ongepaste vraag van de Poolse journalist doet wel ter zake omdat het een overtreding van de regels was. Polen mag daar ook op aangesproken worden wat mij betreft.
Ik heb de pestkop van de Israëlische tv wel gezien en ook de liedjesschrijver en de sketches van de KAN. Te weinig om Israël te diskwalificeren of uit te sluiten voor volgend jaar.
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Ik heb dit even terug gezocht en op basis van het statement van EBU toen lijkt dit te kloppen, de ebu geeft als officieel statement niet dat ze zijn uitgesloten door het afgekeurde nummer maar omdat ze geen goedgekeurd nummer hebben ingeleverd en dat is iets anders. My bad. Ik zou dan wel de deadlines nog even met elkaar willen vergelijken.
Dat zou helemaal raar zijn. Is de delegatie verantwoordelijk voor journalisten uit dat land? De Poolse journalist stelt een vraag die ze niet had mogen vragen. Die moet daar op aangesproken worden. Hoewel die regel ook wat raar is en dat soort regels onderdeel zijn van de klachten van Noorwegen. Niet Polen in het algemeen.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6857 votes
Volgens mij was de journalist van de Polsat de publieke omroep van Polen.
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Volgens mij was de journalist van de Polsat de publieke omroep van Polen.
Geen idee. Maar zelfs als dat zo is. Dan nog kun je niet een delegatie die komt om een optreden neer te zetten verantwoordelijk maken voor wat de journalisten van dezelfde omroep die daar zijn om het songfestival te verslaan. Beperkingen opleggen aan wat ze mogen vragen is ook bedenkelijk voor een EBU die zegt op te komen voor de persvrijheid.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6857 votes
Maar de pesters waren direct onderdeel van de delegatie. Onder meer de kleedster van Eden Golan. En de commentatoren zijn dan weer wel onderdeel van de delegatie. En ook daar is bedenkelijk gedrag van bekend.
Er zijn zeker een stuk of tien voorvallen.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6857 votes
En de visagiste dacht ik. Zij is nog gestraft. Mag je de artiest ook niet aanrekenen.
Eden Golan heeft geen ongepast gedrag laten zien. Joost wel. Dat is het verschil.
Noem mij een voorval waarbij Eden Golan betrokken bij was.
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Eden Golan heeft geen ongepast gedrag laten zien. Joost wel. Dat is het verschil.
Noem mij een voorval waarbij Eden Golan betrokken bij was.
Wat een lompe en domme manier van discussieren. Je hebt het nu echt tegen de verkeerde. Ik ben Joost gedrag in het algemeen helemaal niet aan het verdedigen. Alleen dat gedoe bij die persconferentie. Ik heb dat ook nooit gedaan. Lees maar eens terug wat ik van het cameravrouwincident vind. Ik heb ook Eden Golan helemaal niet van pesterijen beschuldigd. En de zaken (cameravrouw en pesterijen van Israel) hebben uiteindelijk niet zoveel met elkaar te maken.
We moeten afwachten wat er uit de beschuldigingen aan Joost zijn adres naar voren komt. En dat kan best iets ernstigers zijn dan nu vaak gedacht wordt. Het kan ook dat het een storm in een glas water is. Ik heb op dit moment geen idee. En dat de Israelische delegatie heeft zich misdragen weet ik wel heel zeker. Let in die zin op het woord delegatie en verdraai mijn woorden niet door over die arme Eden Golan te beginnen. En ze hebben ook nog een aantal dingen gedaan die verboden zouden moeten worden maar het niet zijn. Zoals Israelvriendelijke politici ingeschakeld om oproepen te doen vooral op Israel te stemmen. En een Youtubereclamecampagne om hun inzending te promoten. Als ik het voor het zeggen had zou het daar ook over gaan.
Ik hou er in dit topic mee op.
Splinters
-
- 2620 messages
- 1391 votes
Overigens is het lang niet zeker dat een eis voor schadevergoeding ook maar enige kans van slagen heeft als Joost wordt vrijgesproken. Het lijkt me zelfs erg onwaarschijnlijk. Er staat niet in de regels dat je pas iemand mag uitsluiten als hij de wet overtreed. Uiteindelijk is het een feestje van EBU en zij bepalen wie er mag komen, Een rechter zal beoordelen of EBU volgens haar eigen regels Joost had mogen uitsluiten en zelfs al blijkt de Joost-versie van het verhaal waar, dan is het antwoord waarschijnlijk gewoon Ja, dat mochten ze. Die regels zijn misschien niet goed of de behandeling van onder meer onze artiest is dat niet (waardoor het misging) maar ik denk niet dat de rechter daar iets over gaat zeggen. Dat is meer iets tussen de kritische landen en EBU.
Er wordt hier aam weerszijden te rechtlijnig gedacht. De problemen zijn echt complexer.
Ik moet zeggen dat ik het stiekem mooi vind dat je in deze post eigenlijk al voldoende redenen aanvoert voor een ingebrekestelling die kansrijk is bij de rechter.
Het is overigens inderdaad zo dat het krijgen van een schadevergoeding geen zekerheid is. Zekerheid is er nooit. Ik kan mezelf echter nauwelijks voorstellen dat men in deze casus geen poging waagt wanneer joost klein vrijuit gaat.
Maar dat gaan we zien. Tot er nieuws is laat het hier ook bij.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6857 votes
Ik heb per ongeluk mijn bericht van gisteren verwijderd. Maar ik probeer het opnieuw We waren nog niet klaar starbright boy
Je verhaal over Israël is volkomen kletskoek. De deadline voor de inzending lag op 9 maart en de aangepaste tekst was op 7 maart goedgekeurd. Daar is niets onreglementairs aan. Israël is niet voorgetrokken en heeft geen derde kans gekregen die Wit-Rusland bijvoorbeeld niet zou hebben gekregen. Wat onzin is omdat Wit-Rusland gewoon te laat kwam met een aangepast inzending.
Je weet niet of Joost zich heeft misdragen maar weet heel zeker dat de Israëlische delegatie dat wel heeft gedaan. Het onderzoek van de EBU over de omgang met de klachten van andere landen over de Israëlische delegatie moet nog starten. Maar jij weet de conclusies al. De EBU heeft de vele klachten niet serieus genomen en Israël niet genoeg bestraft. Heel voorbarig allemaal.
En dan is mijn manier van discussieren dom? Jij speculeert er op los en komt met kletskoek aanzetten. Graag bij de feiten blijven svp.
Feit: De inzending van Israël is voor 9 maart goedgekeurd
Feit: De artiest van Israël heeft zich tijdens het festival keurig gedragen.
Feit: Joost heeft minimaal met zijn hand de camera van een medewerker weggeduwd.
Feit: De EBU heeft Joost gediskwalificeerd vanwege ongepast gedrag.
Feit: Er ligt een aanklacht van bedreiging bij de Zweedse justitie. Joost ontkent de cameravrouw te hebben bedreigd.
Speculatie: De pesterijen van de Israëlische delegatie waren zo ernstig dat het reden genoeg was om ook Israël te diskwalificeren danwel uit te sluiten voor volgend jaar.
Speculatie: De procedures van de EBU waren zo gebrekkig dat de beslissing tot diskwalificatie van Joost onterecht was.
Complotgeneuzel: De EBU heeft Joost om andere redenen dan ongepast gedrag gediskwalificeerd.
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Ik ben wel klaar. En dat bepaal ik. Niet jij.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6857 votes
Dat mag je bepalen. Kletskoek en speculaties zijn weinig zinvol om nog verder te bepraten. Wat mij betreft is het ook klaar.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6857 votes
Ik moet zeggen dat ik het stiekem mooi vind dat je in deze post eigenlijk al voldoende redenen aanvoert voor een ingebrekestelling die kansrijk is bij de rechter.
Maar dat gaan we zien. Tot er nieuws is laat het hier ook bij.
Leuk dat je om de prooi blijft rondcirkelen
Ik hoop voor je dat er snel nieuws komt omtrent gebrekkige procedures. Tot dan.
Splinters
-
- 2620 messages
- 1391 votes
Gover meit spreekt niet vrijuit maar spreekt toch.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6857 votes
Nog een punt: Het is een eurovisiegewoonte dat landen hun intentie om volgend jaar mee te doen al vrij snel duidelijk maken. Soms met een oproep om liedjes in te zenden. Normaal zou dat nu bij door een stuk of 25 landen al gedaan zijn. Dat zijn er dit jaar 13.
Ik heb dit even nagezocht. Je zat er wederom flink naast met je natte vingerwerk.
Zweden, Luxemburg, Nederland, Spanje, Duitsland, IJsland, Noorwegen, Finland, Israël en Frankrijk waren de landen die dit vorig jaar voor of op 7 juni al te kennen hadden gegeven. Wel geteld 10 landen.
Cyprus op 8 juni
Denemarken op 9 juni
Oostenrijk op 14 juni
Moldavië op 14 juni
Ierland op 15 juni
Italië op 10 juli
Azerbeidzjan op 14 juli
Servië op 14 juli
Litouwen op 17 juli
Oekraïne op 28 juli
Zwitserland op 2 augustus
Portugal op 8 augustus
San Marino op 8 augustus
België op 16 augustus
Malta op 21 augustus
Albanië op 30 augustus
Letland op 11 september
Slovenië op 14 september
Kroatië op 14 september
Griekenland op 15 september
Georgie op 15 september
Polen op 20 september
Tsjechië op 17 oktober
UK op 18 oktober
Het is dus heel normaal dat slechts een tiental landen vlak na het Songfestival aangeven volgend jaar weer mee te willen doen. De rest volgt later. Vorig jaar was dat ook zo. Het heeft niets te maken met wat er nu zogenaamd speelt. Hoe kom je er bij?
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6857 votes
Nou, het wordt steeds duidelijker dat team Joost de druk van het Songfestival niet aan kon. Opdringerige journalisten of de mevrouw van de socials zijn dan stalkers.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Jezus man je obsessie begint wel erg triest te worden. Laat het rusten tot er echte feiten boven tafel komen.