- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Eurovisie Songfestival
Eurovisie Songfestival
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6861 votes
Wat knap dat jij weet wat hij riep. Dat weet namelijk niemand in de wereld.
Ik meen dat in een vertaling, kurwa in het Pools, van het incident in de Aftonbladet gelezen te hebben. Kan ook niet kloppen natuurlijk. Ik was er zelf niet bij.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6861 votes
Klopt en mijn naam is ook niet Martin Österdahl.
Volgens mij heeft Eden Golan zich keurig gedragen hoor. Misschien de delegatie en de pers niet maar dat mag je haar niet aanrekenen. Appels en peren, Splinters.
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Even wat feiten van iemand die het festival al vele jaren heel intensief volgt.
-We weten niet wat er gebeurd is. Feit is dat de politie het onderzocht heeft en de bevindingen zo serieus vind dat het naar het Zweedse OM gestuurd is. Die beslissen of Joost Klein al dan niet vervolgd wordt.
-AvroTros lijkt er tot nu toe vanuit te gaan dat de versie die Joost hen heeft gegeven de waarheid is. Vanuit EBU is aangegeven dat de versie van de dame in kwestie heel anders is
-Er speelt heel veel rond EBU dit jaar. De opstand van sommige landen had niet zozeer te maken met Joost Klein (al hielp dat ook niet) en veel meer met een hoop andere dingen
-Het kan zijn dat dit een compleet onzinnige diskwalificatie blijkt, maar het kan ook heel goed dat blijkt dat dat helemaal niet zo is. Maar feitelijk is Joost gediskwalificeerd omdat er een strafrechtelijk onderzoek naar hem loopt.
-Leden van de Israelische delegatie hebben zich schandalig gedragen naar meerdere delegaties (en journalisten) toe en van verschillende van die incidenten gaan al beelden rond. Eden Golan zelf was daar voor zowel we weten niet bij betrokken, maar verschillende mensen die dicht om haar heen stonden wel. Ook was er veel gedoe rondom hun nummer. Dat werd twee keer afgekeurd wegens een sterke politieke lading.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
En is het dus ook niet nodig om het incident te bagatelliseren of de cameravrouw de schuld te geven.
En dus is het ook niet nodig om Joost Klein nu al te veroordelen of aan te geven dat hij zich maar beter had moeten gedragen. Want we weten niet wat er gebeurd is.
Uit je reacties krijg ik wel het gevoel dat jij het sowieso niet echt op hem hebt en alles dat nadelig is in de media voor hem als zoete koek slikt en alles dat voordelig voor hem is met argusogen bekijkt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
-We weten niet wat er gebeurd is. Feit is dat de politie het onderzocht heeft en de bevindingen zo serieus vind dat het naar het Zweedse OM gestuurd is. Die beslissen of Joost Klein al dan niet vervolgd wordt.
Dat zegt nog niet zoveel denk ik.
„De drempel voor het openen van een vooronderzoek ligt in Zweden heel laag, maar de meeste zaken waarbij een vooronderzoek wordt geopend, leiden niet tot een aanklacht”, aldus de strafrechtdocent. „Het woord van de cameravrouw tegen het woord van Joost Klein is al voldoende voor het openen van een vooronderzoek. Eventueel aanwezig bewijs in de vorm van een video-opname kan de claim van de cameravrouw ondersteunen, maar ook verzachtende omstandigheden aandragen voor Joost Klein”, zegt Martinsson. „Als daarop te zien is dat hij aangeeft niet gefilmd te willen worden en de cameravrouw doet dit toch, dan kan dat als een verzachtende omstandigheid gelden.”
Splinters
-
- 2620 messages
- 1391 votes
Ik geloof niet dat je daar heel erg rouwig over hoeft te zijn.
Maar dat bepaal jij niet want volgens jouw redenering geven we allemaal eigenrichting aan context en wat wel of geen idioot gedrag is of wat uberhaupt meetelt als idioot gedrag.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6861 votes
Splinters
-
- 2620 messages
- 1391 votes
Doen we dat niet allemaal mijn beste Splinters ?
Joost Klein is al veroordeeld en gediskwalificeerd beste mjk87, ik kreeg ook het idee dat het Nederlandse kamp hier het incident flink aan het downplayen was, victimblaming zelfs. Een beetje tegengas leek mij niet verkeerd.
Dat doen we zeker niet allemaal. De ebu doet het. Jij doet het in dit topic. Maar joost klein is alleen gediskwalificeerd, niet veroordeeld. Er is geen gerechtelijke toets geweest en dat is een geintje dat de ebu duur kan komen te staan.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6861 votes
-Leden van de Israelische delegatie hebben zich schandalig gedragen naar meerdere delegaties (en journalisten) toe en van verschillende van die incidenten gaan al beelden rond. Eden Golan zelf was daar voor zowel we weten niet bij betrokken, maar verschillende mensen die dicht om haar heen stonden wel. Ook was er veel gedoe rondom hun nummer. Dat werd twee keer afgekeurd wegens een sterke politieke lading.
Don't mention the war!
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6861 votes
Dat doen we zeker niet allemaal. De ebu doet het. Jij doet het in dit topic. Maar joost klein is alleen gediskwalificeerd, niet veroordeeld. Er is geen gerechtelijke toets geweest en dat is een geintje dat de ebu duur kan komen te staan.
Om een deelnemer te diskwalificeren is geen rechterlijke toets nodig. De Nederlandse delegatie kon een bezwaar indienen bij de EBU. Maar denk je nu werkelijk dat een organisatie als de EBU over een nacht ijs gaat in zijn beslissing of dat de Zweedse politie het incident niet serieus inschat en het Zweedse OM voor de vorm wordt ingeschakeld?
Intussen wordt er steeds meer bekend. Verschillende getuigen hebben aangegeven dat Joost zich agressief gedroeg. De camera van de fotograve is zelfs kapot gegaan. De AVRO-TROS geeft veelzeggend geen nadere uitleg meer.
En kom niet aanzetten met whataboutisms over Israël. Er heeft geen incident plaatsgevonden met Eden Golan. De enige ophef die ontstaan is is naar aanleiding van het agressieve gedrag van de heer Klein.
Splinters
-
- 2620 messages
- 1391 votes
Om een deelnemer te diskwalificeren is geen rechterlijke toets nodig. De Nederlandse delegatie kon een bezwaar indienen bij de EBU. Maar denk je nu werkelijk dat een organisatie als de EBU over een nacht ijs gaat in zijn beslissing of dat de Zweedse politie het incident niet serieus inschat en het Zweedse OM voor de vorm wordt ingeschakeld?
Intussen wordt er steeds meer bekend. Verschillende getuigen hebben aangegeven dat Joost zich agressief gedroeg. De camera van de fotograve is zelfs kapot gegaan. De AVRO-TROS geeft veelzeggend geen nadere uitleg meer.
En kom niet aanzetten met whataboutisms over Israël. Er heeft geen incident plaatsgevonden met Eden Golan. De enige ophef die ontstaan is is naar aanleiding van het agressieve gedrag van de heer Klein.
Ik krijg een beetje het idee dat het jou niet uitmaakt wat er allemaal mis is gegaan op het songfestival zolang het maar de schuld van joost klein is.
Verder stel ik het gesprek te parkeren totdat het om een beslissing heeft genomen. Mocht het zweeds om besluiten tot een sepot dan stel ik bij deze een weddenschap voor. In dat geval ben ik er vij zeker van dat team nl en joost klein een schadevergoeding krijgen toegewezen. Ben je voor een weddenschap te porren of niet?
Indien strafvervolging plaatsvindt en klein wordt vrijgesproken door de rechter dan ben ik nog steeds te porren voor een weddenschap.
Bij een eventuele veroordeling van klein volgt uiteraard geen voorstel voor een weddenschap, dat moge duidelijk zijn.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6861 votes
Ik krijg een beetje het idee dat het jou niet uitmaakt wat er allemaal mis is gegaan op het songfestival zolang het maar de schuld van joost klein is.
Hoe kom je daar nu weer bij? Ik heb net als jij een hekel aan eigenrichting en de cancelcultuur. Joost Klein was al eerder betrokken bij een akkefietje met dezelfde fotografe waarvoor hij is berispt door de EBU. Blijkbaar wilde Joost sowieso niet gefilmd of gefotografeerd worden in de wandelgangen. De emotionele act na zijn optreden om met rust gelaten te worden is een opzichtige uitvlucht.
Als deelnemer aan het Songfestival heb je je gewoon aan de wedstrijdregels te houden. De EBU hanteert een zero tolerance beleid wat betreft grensoverschrijdend gedrag. Na een eerdere berisping volgt gewoon een rode kaart. Kan je disproportioneel vinden maar dan had je je maar moeten gedragen. Een camera gaat niet zomaar kapot door enkel een dreigende beweging.
Een vrouw bedreigen met geweld als man zijnde is in mijn wereld not done.
Geen weddenschap beste Splinters, ook al ga ik er van uit dat het Zweedse OM de zaak niet zal seponeren.
Splinters
-
- 2620 messages
- 1391 votes
Hoe kom je daar nu weer bij? Ik heb net als jij een hekel aan eigenrichting en de cancelcultuur. Joost Klein was al eerder betrokken bij een akkefietje met dezelfde fotografe waarvoor hij is berispt door de EBU. Blijkbaar wilde Joost sowieso niet gefilmd of gefotografeerd worden in de wandelgangen. De emotionele act na zijn optreden om met rust gelaten te worden is een opzichtige uitvlucht.
Als deelnemer aan het Songfestival heb je je gewoon aan de wedstrijdregels te houden. De EBU hanteert een zero tolerance beleid wat betreft grensoverschrijdend gedrag. Na een eerdere berisping volgt gewoon een rode kaart. Kan je disproportioneel vinden maar dan had je je maar moeten gedragen. Een camera gaat niet zomaar kapot door enkel een dreigende beweging.
Een vrouw bedreigen met geweld als man zijnde is in mijn wereld not done.
Geen weddenschap beste Splinters, ook al ga ik er van uit dat het Zweedse OM de zaak niet zal seponeren.
Tja, ik zou zeggen wat let je om er een goede fles wijn of een kratje bier op te zetten?
Overigens heeft de ebu met het oog op een nederlandse claim een onherroepelijke veroordeling nodig. Daar mag je van alles van vinden maar het is wel hoe de vlag erbij hangt.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6861 votes
Tja, ik zou zeggen wat let je om er een goede fles wijn of een kratje bier op te zetten?
Overigens heeft de ebu met het oog op een nederlandse claim een onherroepelijke veroordeling nodig. Daar mag je van alles van vinden maar het is wel hoe de vlag erbij hangt.
Mocht Joost van alle blaam vrijgesproken worden dan mogen er natuurlijk claims komen en sta ik hier mooi voor lul met mijn onzinverhaal.
Nee, ik acht het niet kies om online te gokken als er daadwerkelijk iemand is bedreigd en uitgescholden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6861 votes
Volgens de Zweedse politie hangt deze versnelde procedure samen met het feit dat er "sterk bewijs" is tegen Klein.
Tja, alle seinen stonden al op rood. Misschien moeten sommigen in dit draadje zich eens achter de oren krabben. Het is maar een advies.
Victimblaming of dit liken is bepaald niet fraai.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Volgens de Zweedse politie hangt deze versnelde procedure samen met het feit dat er "sterk bewijs" is tegen Klein.
Tja, alle seinen stonden al op rood. Misschien moeten sommigen in dit draadje zich eens achter de oren krabben. Het is maar een advies.
Jezus man doe eens niet zo stug zeg.
Er is nog helemaal niks bekend en er is nog helemaal niks ergs geconstateerd.
Hij werd boos toen die irritante cameravrouw maar door bleef filmen, ondanks afspraken dit niet te doen en na meerdere verzoeken. Hij maakte een gebaar, vermoedelijk de arm omhoog met een vuist en meer niet. Misschien duwde hij haar camera nog opzij.
Dat is werkelijk alles en het slaat nergens op iemand daarvoor te diskwalificeren.
Wat ben jij belachelijk anti-Joost Klein aan het doen zeg. Sluit me aan bij eerdere berichten, voor jou maakt de waarheid niet uit, je moet en zal Joost Klein veroordelen.
Splinters
-
- 2620 messages
- 1391 votes
Tja... Vooral bij jou staan in deze casus alle seinen op rood. Zoveel was al duidelijk.
In werkelijkheid ligt het dossier nog niet eens bij de openbaar aanklager. Wanneer door een openbaar aanklager vervolging wordt ingesteld is het nog steeds geen uitgemaakte zaak. Verre van zelfs, dat zegt alleen maar dat een zaak voor de rechter wordt gebracht.
Als ik jouw tekst lees dan zou je bijna denken dat een rechtbank, laat staan een gerechtshof overbodig is. Dat lijkt me niet heel wenselijk.
Edit
Ik heb persoonlijk het idee dat dit wel eens uit zou kunnen draaien op een fraai juridisch gevecht. En dat vanwege een zaak die inhoudelijk vrijwel niets voorstelt: joost klein riskeert hooguit een boete.
Edit 2
Overigens krijg ik het idee dat je graag ziet dat ik of anderen klein sterk veroordelen. Persoonlijk zal ik dat niet doen, en dus ook niet in geval van een bewezenverklaring en dito bekeuring voor joost klein; daarvoor is de kwestie voor mij persoonlijk te onbeduidend. Mensen zijn bovendien geen robots en hoeven dat ook niet te zijn. Maar, dat is slechts mijn mening. Het aankomend juridisch traject heeft alle potentie om veel interessanter te zijn dan mijn mening.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6861 votes
Laten we erover op houden, ik heb me al genoeg geërgerd aan de dramaqueens op het Songfestivalof de wanstaltige acts, het hologram van ABBA, de Nederlandse kramp na de diskwalificatie van Joost, het onsportieve boegeroep vanuit de zaal enzovoort.
Wat dat laatste betreft is het commentaar van Jan Böhmermann bij de ORF wel een leuke afsluiter: "Es werd gebuht, weil Israel kommt. Fickt euch ganz ehrlich!"
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Jezus man doe eens niet zo stug zeg.
Er is nog helemaal niks bekend en er is nog helemaal niks ergs geconstateerd.
Hij werd boos toen die irritante cameravrouw maar door bleef filmen, ondanks afspraken dit niet te doen en na meerdere verzoeken. Hij maakte een gebaar, vermoedelijk de arm omhoog met een vuist en meer niet. Misschien duwde hij haar camera nog opzij.
Dat is werkelijk alles en het slaat nergens op iemand daarvoor te diskwalificeren.
Wat ben jij belachelijk anti-Joost Klein aan het doen zeg. Sluit me aan bij eerdere berichten, voor jou maakt de waarheid niet uit, je moet en zal Joost Klein veroordelen.
Ik ga hier Misterpink toch echt bijvallen. Want je verhaal is niet meer dan het herkauwen van de eerste verklaring van Avrotros die waarschijnlijk is gebaseerd op de verklaring van Joost. En waar zelfs AvroTros niet meer op terug wil komen.
Een paar feiten:
-De EBU zei al op de dag van de finale dat de lezing van de dame in kwestie heel anders is.
-De Zweedse politie vind het bewijs zo sterk dat ze vervolging verwachten
-AvroTros heeft gezegd met geen enkele reactie meer te komen tot de beslissing van het Zweedse OM bekend wordt
Ik ben een enorme eurovisieliefhebber. Ik was een zeer grote voorstander van Joost als inzending en heb voor hem gejuicht. Ik ben woest op de EBU die van deze editie een complete shitshow hebben gemaakt, maar ik weet lang niet zeker de uitsluing van Joost onterecht is en erger nog, het aantal aanwijzingen dat dat niet zo is neemt meer en meer toe.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Dan nog is het grotendeels speculatie.
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Dat is het ook totdat er meer bekend is. Maar de berichten die ik gisteren en vandaag hoorden zijn niet gunstig en ik vind dat we in Nederland iets te makkelijk roepen dat het alleen maar een schande is. Want dat weten we simpelweg niet. Het is voor mij veelzeggend dat AvroTros pas weer reageert als het OM de beslissing bekend maakt, nadat de toon eerder heel anders was.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik ga hier Misterpink toch echt bijvallen. Want je verhaal is niet meer dan het herkauwen van de eerste verklaring van Avrotros die waarschijnlijk is gebaseerd op de verklaring van Joost. En waar zelfs AvroTros niet meer op terug wil komen.
Een paar feiten:
-De EBU zei al op de dag van de finale dat de lezing van de dame in kwestie heel anders is.
-De Zweedse politie vind het bewijs zo sterk dat ze vervolging verwachten
-AvroTros heeft gezegd met geen enkele reactie meer te komen tot de beslissing van het Zweedse OM bekend wordt
Ik ben een enorme eurovisieliefhebber. Ik was een zeer grote voorstander van Joost als inzending en heb voor hem gejuicht. Ik ben woest op de EBU die van deze editie een complete shitshow hebben gemaakt, maar ik weet lang niet zeker de uitsluing van Joost onterecht is en erger nog, het aantal aanwijzingen dat dat niet zo is neemt meer en meer toe.
Je valt hem niet bij, want je noemt redelijk hetzelfde verhaal. Het enige dat je nog moet weten is in welke mate. Hij heeft die vrouw niet aangeraakt, wel een gebaar gemaakt en schijnbaar is iets van apparatuur gevallen. Wat ook van de schrik kan zijn, of iets anders. Ik heb nog steeds niks gelezen over iets ernstigers dan dat ik heb benoemd.
En die Zweedse politie, tsja. Niet zo gek, er is aangifte gedaan. Dan moeten ze wel een onderzoek doen en er is vast ook wel wat gebeurd, maar ik durf mijn handen in het vuur te steken dat het niks ernstigs was.
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Je valt hem niet bij, want je noemt redelijk hetzelfde verhaal. Het enige dat je nog moet weten is in welke mate. Hij heeft die vrouw niet aangeraakt, wel een gebaar gemaakt en schijnbaar is iets van apparatuur gevallen. Wat ook van de schrik kan zijn, of iets anders. Ik heb nog steeds niks gelezen over iets ernstigers dan dat ik heb benoemd.
We weten nog helemaal geen enkel verhaal dat wat vermoedelijk het verhaal van Joost is. We weten eigenlijk helemaal niet wat er gebeurd is. Zelfs niet zeker of het echt niet fysiek is geworden.
Ook dit ligt niet zo. De politie is zelf een onderzoek beginnen en pas daarna is er een klacht binnengekomen. Bovendien heeft de politie niet alleen een onderzoek ingesteld, maar ook doorgestuurd naar het OM met een nogal verbazingwekkende verklaring naar de pers waarin gezegd wordt dat er veel bewijs is en dat ze vervolging verwachten. Ik vind het gek dat de poltie zoiets verklaard maar misschien is dat in Zweden normaler. Tegelijk is het wel degelijk een aanwijzing de verklaring van AvroTros heel goed niet de heel waarheid kan zijn en dat er wel meer aan de hand is.
Ik zou het liefste gewild hebben dat Joost had opgetreden en het op een na liefste dat EBU een onterechte beslissing heeft genomen Zodat we allemaal onze woede aan hen kunnen richten, maar als ik het beperkte wat we nu weten bekijk vrees ik dat het niet zo is.
-
- 22403 messages
- 5070 votes
En het zoveelste bericht waarbij het er niet meteen goed voor Joost uitziet. Een deel wist ik al maar dat EBU nu uitgebreider tegen de verklaring van AvroTros ingaat nog steeds zonder details is nieuw
Snel besluit vervolging Joost Klein, EBU besloot unaniem tot diskwalificatie - nos.nl
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Volgens de Nederlandse omroep AVROTROS heeft de zanger “een dreigende beweging” gemaakt, maar de cameravrouw niet aangeraakt. Volgens de Zweedse krant ‘Atfonbladet’ is de camera van de vrouw wel stuk en zou Klein “agressiever” zijn geweest dan de Nederlanders zeggen. “Meerdere mensen hebben het gezien gebeuren. Volgens hen was Joost Klein erg agressief. Hij zou er ook op de één of andere manier voor hebben gezorgd dat haar camera is gebroken”, klonk het bij anonieme bronnen. Hoewel er geen fysiek contact was, raakte de cameravrouw toch gewond. Ze sneed zich en moest verzorging krijgen.
happie
-
- 6234 messages
- 426 votes
Niet aangeraakt, maar toch krijgt zij het voor elkaar haar camera kapot te maken en zichzelf te verwonden.
Erg verwonderlijk.
Nitefall
-
- 74 messages
- 258 votes
Grappig om te zien dat er veel mensen in de onschuld van Joost Klein geloven. Zo'n diskwalificatie komt niet zomaar uit de lucht vallen. Een politie-onderzoek evenmin.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
Grappig om te zien dat er veel mensen in de onschuld van Joost Klein geloven. Zo'n diskwalificatie komt niet zomaar uit de lucht vallen. Een politie-onderzoek evenmin.
Die diskwaliicatie komt door het juridische onderzoek, aldus de EBU zelf in haar statement: "While the legal process takes its course, it would not be appropriate for him to continue in the Contest."
Van der Poel heeft zelfs in de cel gezeten. Vrijgesproken.
En niemand ontkent volgens mij dat er iets is gebeurd, alleen hoe zwaar dat is en in hoeverre diskwalificatie disproportioneel is. En zolang we dat niet weten kan je noch stellen dat hij te hard is aangepakt noch dat er allicht wel meer speelt. Want stel dat de EBU fout zit en dat al beseft dan is aanval soms de beste verdediging. Om maar even advocaat voor Klein te spelen. Daarnaast zal het statement van Avrotros regel voor regel wel kloppen maar allicht (vermoedelijk?) niet de hele waarheid melden. Iemand niet aangeraakt hebben is iets anders dan iemands spullen niet aangeraakt hebben, om maar een voorbeeld te noemen.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Niet aangeraakt, maar toch krijgt zij het voor elkaar haar camera kapot te maken en zichzelf te verwonden.
Erg verwonderlijk.
Haha wat is gewond? Bloedend weggelopen? Of gewoon een schram?
Hij maakte een gebalde vuist en zal wel wat hardhandig langs haar weggelopen zijn waardoor haar camera viel.
Het blijft een farce om iemand voor zoiets te diskwalificeren. Zoiets doe je af met een excuus (wat hij ook direct heeft gedaan) en meer niet. Maar deze overgevoelige zeurgeneratie die alles #metoo noemen moeten en zullen er weer een drama van maken.