• 178.079 movies
  • 12.210 shows
  • 33.981 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.928 votes
Profile

The Sopranos

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Inmiddels halverwege seizoen 2. Eigenlijk een hele gekke serie, die weinig doet om de kijker te triggeren. Nergens wordt er echt van climax naar climax gewerkt, maar verhaallijnen lopen door of bloeden ergens dood. Toch blijft het immer uitermate interessant...

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Nu begint het pas!

Siorgi

• 186 messages
  • 1598 votes

Als er iemand een betere serie dan deze weet laat dit dan weten aub Ben superblij dat ze de box met alle afleveringen op de markt hebben gebracht, kan ik nog eens genieten aan een tempo van 1 aflevering per dag. Machtige serie gewoon!

Donkerwoud

• 8661 messages
  • 3941 votes

The Wire, Big Love en Carnivale komen in de buurt, maar wat mij betreft gaan ze er niet overheen. Weinig series zijn zo op alle facetten van zijn karakters geschreven als zes-en-een-half seizoenen van The Sopranos. Toevallig vandaag weer drie ''nieuwe'' afleveringen gezien van het zesde seizoen, nog maar twee te gaan. Wat is het toch weer genieten geblazen.

Vooral hoe Christopher doodgaat, echt zo briljant gedaan. Dat zag ik dus helemaal niet aankomen, en toch klopt het met de vorige seizoenen en hun weerbarstige verhouding.

Donkerwoud

• 8661 messages
  • 3941 votes

gotti wrote:

Inmiddels halverwege seizoen 2. Eigenlijk een hele gekke serie, die weinig doet om de kijker te triggeren. Nergens wordt er echt van climax naar climax gewerkt, maar verhaallijnen lopen door of bloeden ergens dood. Toch blijft het immer uitermate interessant...

Daarom snap ik ook de reacties op het tegenvallende einde niet helemaal. De serie doet niet anders dan je op het verkeerde been zetten, anti-climaxen erin werken, nieuwe perspectieven nemen, etc. Juist dat onvoorspelbare en niet gangbare maakt het zo'n sterke serie.

The Last

• 7169 messages
  • 0 votes

Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen gediend is van het onbevredigende einde. Om eerlijk te zijn had ik toen ook zoiets van ''what the....'' Maar gezien de vele ontwikkelen en anti-climaxen 6 seizoenen lang, lijkt het me een meer dan logisch einde. Ik denk dat de fans dat wel met me eens zijn.

Wat blijven die boxen trouwens teringduur zeg. Echt niet normaal wat je tegenwoordig betaald voor 12 afleveringen. Heb enkel s5 en 6 (part I en II) in bezit, terwijl ik ook van plan was helemaal opnieuw te beginnen.

alcapachino

• 293 messages
  • 108 votes

er zijn veel theorieën los gelaten op het einde zoals tony's dochter die na 3 keer pas inparkeerd net zoals er 3 pogingen op tony's leven zijn geweest , ik vond het einde redelijk goed en zoals in vele maffia's is tony op het eind gewoon de lul want die man aan de bar... naja duidelijk wat ie van plan is

Donkerwoud

• 8661 messages
  • 3941 votes

alcapachino wrote:

er zijn veel theorieën los gelaten op het einde zoals tony's dochter die na 3 keer pas inparkeerd net zoals er 3 pogingen op tony's leven zijn geweest , ik vond het einde redelijk goed en zoals in vele maffia's is tony op het eind gewoon de lul want die man aan de bar... naja duidelijk wat ie van plan is

Dat was me niet eens opgevallen. Maar zeker weten dat het slecht afloopt met Tony en resterende kornuiten. De tekenen wijzen er allemaal op, ook met de evil staring cat en Paulie. Het is in ieder geval helemaal niet zo open als veel mensen denken, als je het goed gevolgd heb, zie je ook wel hoe deze mensen zullen eindigen. Gevangenis of dood, meer wegen zijn er niet in hun leven.

Kai

• 5164 messages
  • 1001 votes

Is maar een suggestie, The Sopranos eindigd zowel we erin kwamen.

alcapachino

• 293 messages
  • 108 votes

Inderdaat Kai , ik ben nog steeds grote fan van de serie terwijl de serie zelf eigenlijk redelijk droog en saai is , gek eigenlijk niet te beschrijven.

Beste episode vond ik Fun house waarbij Tony een soort van dromen heeft.

en dat brengt me weer terug op de laatste ep. het kan ook allemaal een droom zijn geweest , van tony het werdt ineens zwart ?

was dit het wakker worden of juist het dood gaan , geen knal dat is in iedergeval zeker.

In de een na laatste episode valt tony in slaap , geen beddengoed geen wekker, niets. Als hij wakker wordt is er wel beddengoed en een spiegel maar ook de wekker speeld muziek af. Kortom Tony droomd de hele laatste episode, AJ die zich setteld Meadow die de liefde vind en advocaat wordt.Te mooi om waard te zijn ?

Nog een aanwijzing is AJ die zegt: 'You are all living in a dream'

Wie weet maar zeker is is dat het einde de fantasie van veel mensen op hol brengt !

Donkerwoud

• 8661 messages
  • 3941 votes

Kai wrote:

Is maar een suggestie, The Sopranos eindigd zowel we erin kwamen.

Daar ben ik niet helemaal van overtuigd. In het laatste seizoen ligt de nadruk heel erg op de onomkeerbaarheid van het (maffia-)leven. In elk van de andere verhaallijnen is het zo dat iemand langzaam naar de klote gaat door het leventje. Er is geen weg meer terug, of je sterft of je komt in de nor. Alle tekenen wijzen erop dat hetzelfde voor Tony het geval is, ook al is zijn verhaallijn in wezen open gelaten. Maar toch wordt de suggestie gewekt dat er alweer nieuwe destructieve dillema's aan de horizon gloren: de getuigenis van Carlo, de huurmoordenaar e.a.

De theorie over de droom is leuk gevonden, maar het lijkt me wat vergezocht hoor. In de laatste episode staat Tony gewoon weer op en doet hij zoals hij normaal doet. Dat er geen wekker is en dat er geen dekens zijn, zegt alles over de plaats waar hij op dat moment is: verborgen in een hide out. Er is geen enkele aanleiding om de laatste episode als een droom te interpreteren buiten de quote van A.J. Die fade-out is voor mij meer een afscheid van de karakters, we worden letterlijk achtergelaten met niets, Tony's ondergang is evident, maar toch lijkt het beter te gaan met zijn familie. Waarschijnlijk zal alles naar de klote gaan voor iedereen op de lange termijn, want hun levens zullen altijd beinvloed worden door de maffia. Het is de ultieme paradox van het maffialeventje: wanneer het goed lijkt te gaan, gloort de ondergang alweer aan de horizon.

alcapachino

• 293 messages
  • 108 votes

is het ook , maar het is erg leuk om gewoon theoriën los te laten daar moet jij het mee eens zijn

Donkerwoud

• 8661 messages
  • 3941 votes

alcapachino wrote:

is het ook , maar het is erg leuk om gewoon theoriën los te laten daar moet jij het mee eens zijn

Dat is waar, en wat dat betreft hoop ik dat David Chase ook nooit zwicht voor de masses. Laat The Sopranos rusten in zijn briljante onbegrijpelijkheid.

Kai

• 5164 messages
  • 1001 votes

Het leuke is dat je zelf mag weten wat het einde is. Ik denk dat Tony gewoon zijn bordje heeft leeg gegeten, heeft betaald en toen lekker naar huis is gegaan en gaan slapen. Morgen weer een nieuwe maffiadag.

alcapachino

• 293 messages
  • 108 votes

Kai wrote:

Het leuke is dat je zelf mag weten wat het einde is. Ik denk dat Tony gewoon zijn bordje heeft leeg gegeten, heeft betaald en toen lekker naar huis is gegaan en gaan slapen. Morgen weer een nieuwe maffiadag.

er zijn vele theoriëm maar deze whaha maja its a free world !

alcapachino

• 293 messages
  • 108 votes

Ik blijf maar twijfelen of het wel realiteid is als Tony de Diner binnenloopt zie je hem staren met zijn jas aan dan zit ineens aan de tafel in een shirt ziet ie zichzelf ?

Denk er over na de mensen in de bar zijn nog nooit in de show geweest , over het algemeen worden mob bosses nooit vermoord door assasins ! !

Altijd door een andere family om zeker van de zaak te zijn

Hoe dan ook een maffia hoort dramatisch te eindigen anders is het geen maffia !

,

aaa wat is het toch heerlijk dat speculeren !

wie wil er nog voetbal plaatjes ruilen

JB.

• 149 messages
  • 293 votes

alcapachino wrote:

Denk er over na de mensen in de bar zijn nog nooit in de show geweest , over het algemeen worden mob bosses nooit vermoord door assasins ! !

Altijd door een andere family om zeker van de zaak te zijn

Sorry alcapachino, maar je zit er echt naast volgens mij.

Juist bij dit soort 'hits' op bazen moet het niet terug naar jou leiden. Tony gebruikte zelf toch ook vaak Italianen uit het 'moederland' om zijn belangrijk moorden te doen. Zoals bij horseface (naam ff kwijt) en Phil Leotardo (wat mislukte in eerste instantie).

Je denkt volgens mij veel te veel na over het einde. Het is gewoon een open einde en je kunt als kijker zelf nadenken over wat er zal gebeuren. Persoonlijk ben ik het eens met wat hiervoor gezegd is, naar het einde van seizoen 6 werd benadrukt dat het wereldje altijd gevaarlijk zal blijven. Het zwaard blijft altijd boven Tony's hoofd hangen..........ook nog steeds op hun wat oudere leeftijd zoals Carmela al opmerkte.

alcapachino

• 293 messages
  • 108 votes

ik weet het maar misschien wil ik wel dat het ingewikkeld blijft

het zal misschien wel zijn dat de hitman uit italie komen idd maar ik acht die kans niet echt groot de mensen uit itlalie kwamen altijd uit Tony's koker niet van andere families ,

Als je kijkt naar andere afleveringen zit er vaak een boodschap in , zo denk ik ook hier bij de laatste afl. Maarja het is persoonlijk he

LEIDENAAR187

• 993 messages
  • 0 votes

Paulie en Christopher in de sneeuw met die rus, en dat ie weg is met een headshot maar niet meer te zien is,vind het nog steeds jammer dat die nooit meer is teruggekomen....

RedLightCityBoy

• 64 messages
  • 0 votes

Een tijdje terug ben ik dan eindelijk begonnen met The Sopranos. Gewoon vanaf het begin volg ik nu alles. Seizoen 1 is nu bijna afgelopen, maar sjezus wat een sterke serie zeg! ik heb zelden zo'n sterk realisme en acteerwerk gezien. Je wordt helemaal mee gezogen in die Sopranos stijl, prachtig.

606

• 23876 messages
  • 12263 votes

RedLightCityBoy wrote:

Een tijdje terug ben ik dan eindelijk begonnen met The Sopranos. Gewoon vanaf het begin volg ik nu alles. Seizoen 1 is nu bijna afgelopen, maar sjezus wat een sterke serie zeg! ik heb zelden zo'n sterk realisme en acteerwerk gezien. Je wordt helemaal mee gezogen in die Sopranos stijl, prachtig.

Juist ik ben de voor de 2de keer aan het kijken vanaf 1.

En dan kijk je toch weer anders.

Zo echt gebracht en acteerwerk is subliem en ook die moeder van tony zei is echt sterk in haar rol.

Curly1985

• 819 messages
  • 357 votes

Die moeder is ge-wel-dig!

Heb de serie een heel eind gezien, nooit afgekeken..

Ga vanavond weer helemaal overnieuw beginnen en ik heb er zin in

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

JB. wrote:

[horseface (naam ff kwijt)

Bedoel je Frankie Valli?

(afbeelding)

Donkerwoud wrote:

Maar toch wordt de suggestie gewekt dat er alweer nieuwe destructieve dillema's aan de horizon gloren: de getuigenis van Carlo, de huurmoordenaar e.a.

Carlo? Zijn zoon dealde en ik denk dat de feds hem een deal hebben aangeboden: je ene familie verkiezen boven je echte: is toch vaak te moeilijk voor een gangster.Over welke huurmoordenaar je het hebt, is me niet duidelijk.
Het is de ultieme paradox van het maffialeventje: wanneer het goed lijkt te gaan, gloort de ondergang alweer aan de horizon.
Mwah, soms is het goed wanneer er een bosbrand plaatsvindt. Op de as groeit weer van alles dat nieuw en fris is. Trouwens een echte maffiaman schuwt de nor niet: denk aan Leotardo en zijn neefje Tony B.
LEIDENAAR187 wrote:

Paulie en Christopher in de sneeuw met die rus, en dat ie weg is met een headshot maar niet meer te zien is,vind het nog steeds jammer dat die nooit meer is teruggekomen....

dat blijft een mysterie

alcapachino wrote:

Denk er over na de mensen in de bar zijn nog nooit in de show geweest ,

Ik dacht dat het 'look-a-likes' waren. Zo van 'hee is dat niet....'? Bijvoorbeeld de nogal nostalgisch uit de ogen kijkende man aan de bar, lijkt op zijn vader. Symboliek voor dat het gewoon mensen zijn zoals jou en ik

Eigenlijk een heel herkenbare sitautie, wachten op mensen die je dierbaar zijn en vervolgens ga je dan letten op hen die al wel binnendruppelen...

83Utreg!

• 827 messages
  • 0 votes

De beste serie ooit gemaakt. Alles zit erin. puur briljant in elkaar gezet en uitgevoerd.

erik1677

• 1787 messages
  • 0 votes

the sopranos heb ik onlangs ontdekt, via een goede vriend van me.

Maar wat een superserie is dit toch.

Pauly ,silvio en uncle junior zijn toch wel de grapigste mafiapersonages wat ik in tijden ben tegen gekomen.

Ik lig elke keer weer krom om deze figuren, echt prachtig.

En ook de vehaallijnen zijn prachtig, en gaan geen moment vervelen.

ja je kunt echt spreken van een topserie, en volgens mij met geen enkele serie vergelijkbaar, zelfs niet met de italiaanse mafia topserie la piovra uit de jaren 70 en 80.

Waar ik tevens ook van genoten heb.

Curly1985

• 819 messages
  • 357 votes

Ben bijna door seizoen 5 heen wat me op het punt brengt waar ik een tijd terug onbedoeld ben gestopt..
Op een of andere manier vind ik het nu ik alles voor de 2e keer zie nog veel leuker!
Wat een serie die eigenlijk nergens echt inkakt.. Series hebben hun mindere afleveringen of mindere seizoenen, de sopranos niet!
Als er eens een wat mindere aflevering voorbij komt dan is die nog steeds zeer de moeite waard.
Tony Soprano is een ge-wel-dig personage die subliem word neergezet door james gandolfini. Ook Christophet Moltisanti is supertof. Een heel mooi uitgediept personage die blijft boeien door alles wat die meemaakt.
De scenes met dr Melphi zijn altijd de moeite waard, heel slim geschreven scenes en wat hebben die 2 een geweldige chemie.

De serie komt bij mij erg realistisch over. In eerste intantie door de personages, niemand is perfect. Ook word er nou niet bepaald naar een climax toegewerkt in afleveringen/seizoenen, sommige verhaallijnen bloeden gewoon dood.
Neem de aflevering waarin dr Melphi word verkracht
Na het zien van die akelige scene wacht je met smart op het moment dat ze het Tony verteld. Natuurlijk doet ze dit niet..
Iets wat qua verhaal vertellen echt tegen de wetten van een serie ingaat.
Ook vind ik het knap hoe ze je meteen thuis laten voelen in het huishouden van Tony door iemand een gewone huis, tuin en keuken opmerking te laten maken. Het voelt dan meteen als een doorsnee dinsdagochtend in het leven van een 'doodgewoon' gezin.

Het is dat Lost meer mijn ding is, maar eigenlijk moet ik stiekem toegeven dat dit toch echt een betere serie is

Respect en ben erg benieuwd naar het laatste seizoen!

Anatolia

• 2666 messages
  • 1511 votes

Als we nu ook nog eens de context zouden weten. Wellicht dat hij een hele tijd al lastig werd gevallen door paparazzi en die gast al meerdere keren had gewaarschuwd hem met rust te laten; zelfs nadat Gandolfini op hem afkomt gaat hij door met filmen. In dat geval komt hij er nog goed vanaf wat mij betreft.

nachtbraker

• 276 messages
  • 0 votes

Ja ik zou gek worden van die fotografen en die fotograaf zegt al sorry als James komt aangelopen dus er was zeker meer aan de hand.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Curly1985 wrote:
Neem de aflevering waarin dr Melphi word verkracht
Na het zien van die akelige scene wacht je met smart op het moment dat ze het Tony verteld. Natuurlijk doet ze dit niet..
Iets wat qua verhaal vertellen echt tegen de wetten van een serie ingaat!
Melfi beslist voor haarzelf om niet mee te gaan naar (noem het) de 'dark side', die geheel tegen haar principes ingaan. Ondanks het feit dat Tony nog de enige is die haar wraakgevoelens kan kan omzetten in bepaalde onfrisse acties.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.