• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.063 actors
  • 9.371.614 votes
Profile

Carnivàle

Wolkenmeter

• 640 messages
  • 1448 votes

Vanaf vrijdag begint deze HBO-serie op Canvas. Ik heb ondertussen al wat artikels erover gelezen, en het lijkt alvast heel interessant. De website van Canvas schrijft hierover:

Carnivàle is een bevreemdende reeks. De realistische aandacht voor details in setting, decors, kostuums en dialoog creëert een sfeervolle tijdsevocatie. Het gevecht tegen natuurrampen, economische problemen en armoede wordt getransponeerd naar het niveau van een strijd tussen goed en kwaad, die in grote mate mee wordt bepaald door paranormale verschijnselen, geloof en bijgeloof.

De serie werd in Amerika beschouwd als een mengeling van The Grapes of Wrath (John Steinbecks beroemde verhaal over de Grote Depressie), met een vleugje Twin Peaks en Fellini.

Heeft hier op MovieMeter al iemand de serie gezien? Is ze zo goed als het lijkt?

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Ik heb er ook alleen maar goede dingen over gelezen. Mooi dat hij nu al op Canvas komt.

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Hm, ben benieuwd. Bedankt voor de tip!

empirekees

• 1597 messages
  • 2401 votes

Ik heb er een soort van trailer van gezien. Erg mysterieuse en religieuse sfeer. Volgens mij is dat de basis van het verhaal dat er in zit verweven.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Er wordt zelfs gezegd dat David Lynch er stiekem aan heeft meegewerkt Die dwerg uit Twin Peaks speelt in elk geval een van de hoofdrollen. De Standaard was nogal enthousiast, en Focus Knack kon ook al niet meer wachten tot het begon, dus als ik jullie was (en dus een tv had) zou ik zeker kijken!

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Oe, bedankt voor de reminder. Even heel groot op mijn spiegel genoteerd.

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Fascinerend, ik ga het zeker volgen, maar het greep me toch niet echt naar de keel. Michael J. Anderson stal de show, hij is niet alleen een curieuze verschijning maar vooral ook een geweldig acteur. Die scene waarin hij de weglopende Ben Hawkins naschreeuwt, ge-wel-dig!! Ik zat nog net niet te applaudiseren.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Ai.... gemist.

kos wrote:

Ai.... gemist.

dito

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Ik vond het 1ste deel veelbelovend, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd, hopelijk wordt het alleen maar beter. Helaas ben ik een hele slechte serie-volger (ik slaag er altijd in de belangrijkste/beste/leukste afleveringen te missen), maar ik ga het proberen.

Wolkenmeter

• 640 messages
  • 1448 votes

Vond het ook veelbelovend. Het is in ieder geval intrigerend genoeg om met spanning naar de volgende aflevering uit te kijken. Het begon al meteen goed met die begrafenis: het opwaaiende stof, de kermismensen zich rond het graf verzamelen en dan dat huisje dat te lijf wordt gegaan door de buldozer. Ik zat toen al helemaal in de serie.

De vergelijkingen met Twin Peaks zijn wel een beetje terecht, maar in dit geval (een rondreizend kermisvolk) verwacht je natuurlijk een bont gezelschap van freaks te zien. In Twin Peaks verwacht je dat niet, en werd de spanning te dikwijls gebroken door de absurde, komische situaties die ontstonden, net omdat personages zich plots abnormaal begonnen te gedragen. In Carnivàle kunnen de makers wel voluit voor spanning en drama gaan: je weet dat je nu eenmaal alles kan verwachten bij zo'n circusvolk.

Ik ben niet echt goed in het opvolgen van series, maar hiervoor ga ik toch een extra inspanning doen.

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Wolkenmeter wrote:

je weet dat je nu eenmaal alles kan verwachten bij zo'n circusvolk.

Maar de keerzijde is er ook, want ik had bij de eerste aflevering een paar keer zoiets van: . Door freaks te kiezen is het misschien wel té gemakkelijk allerlei 'interessante' mysterie (gedachten lezen, telekinese) in de serie te gooien. Bij de remake van The Kingdom, althans wat ik ervan gezien heb, gebeurde dat ook - en die serie was om te janken zo slecht. Maar misschien ben ik gewoon aan het zeuren.

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Vanavond aflevering twee. Zou het nog bijna vergeten.

Wolkenmeter

• 640 messages
  • 1448 votes

De hoge verwachtingen waren bij de eerste aflevering misschien niet helemaal ingelost, maar nu ik de tweede gezien heb, is het wel duidelijk dat de makers ervoor kozen om eerst de personages wat diepgang te geven voor ze het verhaal verder begonnen uit te werken. Met de eerste scène van de tweede aflevering begint het verhaal pas echt. Er worden voortdurend puzzelstukjes aangereikt en de hele achtergrond van het rondreizende gezelschap wordt steeds mysterieuzer. De sfeer van Twin Peaks was weer een stukje dichterbij.

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Ook na de tweede aflevering blijf ik met een dubbel gevoel zitten. Het is fascinerend, maar het grijpt me nog steeds niet bij de keel. Ik vind teveel dingen nog wat te geforceerd, zoals de kaartlezeres die zonder woorden met haar moeder communiceert, de moeder die borden in het rond slingert zonder een vin te verroeren of de priester die à la Dickens' Christmas Carol iemand met zijn verleden kan confronteren. Het komt een beetje te interessant-doenerig op me over.

Maar misschien zit er groei in, de eerste aflevering van Six Feet Under vond ik ook maar niks.

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Yak wrote:

Het komt een beetje te interessant-doenerig op me over.

Prachtig vond ik de tussenkomst van de zuster na de "Face the sin!"-scène. Die kerel wordt geconfronteerd met z'n zwaarste demonen - vervolgens komt de zuster van de domino binnen: "Cold Lemonade?"

Bij mij komt het net niet interessant-doenerig over, ik heb het gevoel dat ik er ergens naartoe wordt geleid - naar een prachtige climax

Wolkenmeter

• 640 messages
  • 1448 votes

Ik kan de kritiek van Yak wel begrijpen. De grens tussen magisch-realisme en 'interessantdoenerij' is erg dun. Voor mij werkt de serie wel, omdat het net gaat om mensen die niet veel meer hebben dan hun geloof in het bovennatuurlijke om nog hoopvol door het leven te gaan, maar zeker niet iedereen zal de personages in hun overlevingsstrategie willen volgen.

NB: Humo's Dwarskijker schreef een enthousiaste recensie van de eerste aflevering.

Ozarklynch

• 1317 messages
  • 581 votes

Eindelijk nog eens een tv-serie die afwijkt van de commerciele rommel die tegenwoordig op tv vertoond wordt. Na 3 afleveringen ben ik reeds in de ban van het rondreizende circus met haar mysterieuze karakters. AANRADER!

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Laatste aflevering gemist, hot damn! Het is ook zo'n onhandige uitzendtijd, op een vrijdagavond.

Wolkenmeter

• 640 messages
  • 1448 votes

Op Canvas zijn ze nu al zeven afleveringen ver, en elke vergelijking met andere series begint stillaan overbodig te worden. De wereld van Carnivàle is gewoon uniek: elke episode worden er wel één of twee geheimen onthuld over de personages, maar altijd heeft men daar wel een goede verhaallijn bij bedacht. De tocht van Father Justin wordt steeds onheilspellender, de gebeurtenissen met Ben Hawkins steeds meer verontrustend.

Het tweede seizoen van Carnivàle is ondertussen al opgenomen, en er zou ook een derde seizoen gepland zijn. Het lijkt er dus op dat we nog heel lang kunnen uitkijken naar de climax waar de personages op af stevenen. Maar zolang elke aflevering weer een nieuw pareltje blijkt te zijn, is dat alleen maar goed nieuws.

Wolkenmeter

• 640 messages
  • 1448 votes

Het eerste seizoen is ondertussen afgelopen op Canvas. De laatste aflevering werd echter pas duidelijk hoe ambitieus deze serie wel is: na twaalf afleveringen heb je immers het idee dat het nog allemaal moet beginnen. Om in LOTR-termen te spreken: the board is set. Dat er voor elk antwoord dat werd gegeven omtrent de personages, er ook minstens drie nieuwe vragen opdoken werkt natuurlijk wel een beetje frustrerend. Maar toch zat de eerste reeks vol wonderlijke momenten, met als hoogtepunten de donderspeech die de laatste aflevering afsluit.

Als de reeks de verwachtingen kan inlossen in de volgende seizoenen, kan deze reeks wel eens heel bijzonder worden.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Deze serie zal ook worden uitgezonden op Ned. 3. De moeite waard dus als ik het zo allemaal lees. Komt ook op een gunstig tijdstip: zondag 22:40.

V

• 8369 messages
  • 3363 votes

BoordAppel wrote:

Deze serie zal ook worden uitgezonden op Ned. 3. De moeite waard dus als ik het zo allemaal lees. Komt ook op een gunstig tijdstip: zondag 22:40.

Ook Jiskefet zitten kijken zeker?!

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Waahh, ik ben niet gek op serie's, maar deze wil ik zien !!!

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Zag een halve aflevering ooit. Zag er goed uit.

gondwana

• 1212 messages
  • 1464 votes

Vond het een erg goeie serie, heb alles opgenomen, voor het geval het de twinpeaks-weg zou uitgaan qua dvd-release...

grrrr

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

Door de sublieme begintitels werd direct de toon gezet. Deze serie ga ik zeker volgen

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Vond het ook een erg boeiende eerste aflevering, lekker mysterieus en het ziet er allemaal mooi uit. Ben benieuwd.

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

Ai, ik wist dat ik iets vergeten was gisteravond....

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Erg indrukwekkend, lekker mysterieus maar 't gaat niet te snel, of zo.

Inderdaad, zeker gaan volgen !

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.