• 177.899 movies
  • 12.202 shows
  • 33.970 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.987 votes
Profile

De kijkcijfers

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Vind het zelf ook een beetje zinloze pagina vulling. Volgens mij zijn er niet echt heel veel mensen die dit écht willen weten en voor die het wel willen weten kunnen toch ook even op die site zelf kijken, waar deze info vandaan komt.

Zelva

• 2188 messages
  • 2702 votes

Hallo!

Hoi!

Ja hoor, dat mag. Mag ik dan ook iets anders vinden?

Aber natürlich. Heb ik dan ooit anders beweerd? Alleen als jij mijn zinnnetje 'ik vind het wel boeiend' quote en dan een verhaal gaat schrijven dat het helemaal niet interessant is, dan ga jij bepalen of ik iets boeiend/interessants mag vinden of niet. Dat is net zo redeneren als dat ik pure chocolade niet lekker kan vinden, want jij vindt het zo bitter. Je kan wel uitleggen en discussiëren over dat jij het bitter vindt en daarom niet lekker. Maar je kan niet gaan beweren dat ik het omdat jij het bitter vindt, nooit lekker kan vinden.

Als je de eerste zin van jouw reactie op 'ik vind het wel boeiend' naar het chocolaats vertaald, krijg je dit:

Die chocolade wordt pas lekker als je er suiker en melkpoeder aan toevoegt.

Das een beetje raar, want zonder suiker en melkpoeder kan ik het best wel lekker vinden.

Wat betekenen die cijfers dan voor je?

Gewoon, er hebben 210.000 mensen de moeite genomen om naar Simon Sez te kijken bijvoorbeeld. En of dat nou op zaterdag, maandag of woensdag, 's middags, 's avonds of diep in de nacht was, dat maakt niet uit. Er hebben 210.000 mensen de moeite genomen om naar Simon Sez te kijken.

Zo vind ik het bij de laatste Kamerverkiezingen toch wel erg interessant om te weten dat de PvdA onder Wouter Bos het klaarspeelde om meer stemmen te krijgen dan Wim Kok ooit met zijn partij binnensleepte. In hoeveel zetels zich dat uitvertaalde en het percentage kiezers dat PvdA stemde, is ook interessant, maar daar gaat het dan even niet om.

En wat is de toegevoegde waarde van de non-fictie programma's in deze lijst?

Mag van mij ook wel weggelaten worden, al heb ik er, mits sporadisch, totaal geen moeite mee, omdat het toch wel interessante vergelijkingen kan opleveren.

En, als je het zo interessant vindt, wat vind je dan de waarde van deze cijfers (op deze wijze) op dit forum?

Makkelijk bij elkaar.

Kun je dan niet beter terecht op http://www.kijkonderzoek.nl

Als ik zin zou hebben om elke zender langs te gaan en daar met veel moeite de films en eventuele andere informatie uit te filteren, wel ja.

of teletext?

Heb ik niet. De internetversie vind ik niet prettig werken en daarvoor geldt precies hetzelfde als voor Kijkonderzoek.nl. Zelfs nog erger, want het is nóg onoverzichtelijker.

Die redenering is voor jouw rekening.

Welke redenering?

De 'vind ik'-discussie is hier al uit den treure gevoerd.

Dat zal best, maar dit is geen vind-ik-discussie. Ik zal er echt geen moeite mee hebben als jij bij een film die ik geweldig vind, zegt: dit is een slechte film in plaats van: ik vind dit een slechte film. Het wordt anders als jij dan zegt: jij kan dit geen goede film vinden, want ik vind dit een slechte film.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Zelva schreef:

als jij mijn zinnnetje 'ik vind het wel boeiend' quote en dan een verhaal gaat schrijven dat het helemaal niet interessant is, dan ga jij bepalen of ik iets boeiend/interessants mag vinden of niet.

Nee hoor. Dan geef ik een argument voor mijn (aan de jouw mening tegengestelde) opinie.

je kan niet gaan beweren dat ik het omdat jij het bitter vindt, nooit lekker kan vinden.

Dat doe ik dan ook niet. Sterker, ik neem je bij de hand en geef je de gelegenheid om de discussie op punten in plaats van op emotie te voeren.

Zo vind ik het bij de laatste Kamerverkiezingen toch wel erg interessant om te weten dat de PvdA onder Wouter Bos het klaarspeelde om meer stemmen te krijgen dan Wim Kok ooit met zijn partij binnensleepte.

Daar ga je al, je brengt het ene aantal in verband met het andere, en binnen een kader. Precies wat ik stel dat belangrijk is bij het naast elkaar plaatsen van kijkcijfers.

En wat is de toegevoegde waarde van de non-fictie programma's in deze lijst?

Mag van mij ook wel weggelaten worden[/quote]

Nou ja zeg, dan was je het nota bene nog met me eens ook...

Dat was immers mijn voornaamste punt om de discussie over die cijfers opnieuw aan te zwengelen.

makkelijk bij elkaar

Als ik zin zou hebben

internetversie vind ik niet prettig werken[/quote]

Luiheid dus.

Ook is met niet helemaal duidelijk waarom je vindt dat het hier thuishoort. En let wel: dat vroeg ik ook expliciet en voortdurend in het kader van het tevens meenemen van de cijfers van ongerelateerde programma's.

(quote)

Welke redenering?

De redenering als zou ik beweerd hebben dat je iets niet interessant mag vinden. Je kan honderd keer posten dat je dat vindt, maar ik heb nergens beweerd dat dat niet mag.

maar dit is geen vind-ik-discussie.

Vind ik wel.

Het wordt anders als jij dan zegt: jij kan dit geen goede film vinden, want ik vind dit een slechte film.

En dat beweerde ik dus nergens.

Om weer even terug te raken op het topic van deze draad: het plaatsen van kijkcijfers per dag is vrij onzinnig en off topic. Zeker als er opeens ook cijfers van Idols en Peter R de Vries tussen komen te staan.

Ik kreeg de indruk dat roda die cijfers meeneemt om de kijkcijfers voor drama te plaatsen in vergelijking met de topscorende overige programma's. Als je pretendeert die cijfers met elkaar te vergelijken, dan moet je dat ook verantwoord doen en dus alle belangrijke aanvullende data meenemen.

V i n d i k.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

cornelis schreef:

Om weer even terug te raken op het topic van deze draad: het plaatsen van kijkcijfers per dag is vrij onzinnig en off topic. Zeker als er opeens ook cijfers van Idols en Peter R de Vries tussen komen te staan.

V i n d i k.

Het zou inderdaad beter zijn per week. Zoals onderstaande bijvoorbeeld. Dit zijn er wel van Vlaanderen...

www.humo.be/KijkCijfers/start.asp[/url]

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

roda wrote:

ZONDAG:

Volgens mij ook niet compleet. Waar is Rozengeur&Wodka-Lime?

Pitbull

• 558 messages
  • 1424 votes

Tja, beetje opvallende kijkcijfers of van nieuw(e) (uitgezonden) programma's als X-Files zijn best wel interessant om te weten, maar tt218 en 219 doen hun werk ook goed.

Om één of andere duistere reden ben ik vaak benieuwd naar de kijkcijfers van VARA-laat.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Welkom op de site Dolf.

Zelva

• 2188 messages
  • 2702 votes

Nou ja zeg, dan was je het nota bene nog met me eens ook... Dat was immers mijn voornaamste punt om de discussie over die cijfers opnieuw aan te zwengelen.

Precies, en dat was nou precies waar ik me een beetje aan stoorde. Elke mogelijkheid aangrijpen om je punt maar weer duidelijk te maken en de discussie weer aan te zwengelen. Dat gezeur.

De redenering als zou ik beweerd hebben dat je iets niet interessant mag vinden.

Een gevoel is geen redenering.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Zelva schreef:

Elke mogelijkheid aangrijpen om je punt maar weer duidelijk te maken en de discussie weer aan te zwengelen.

Ik reageerde op de manier waarop ik die postings zag evolueren, en voerde daarbij (ook) nieuwe argumenten aan.

Ik zie je probleem niet zo.

Een gevoel is geen redenering.

Even terug dan:

komt het op mij over als: ik vind het op deze manier oninteressant, dús ís het oninteressant en iemand anders mag het dan ook niet meer interessant vinden.

Dat het 'dus' oninteressant is, omdat ik het niet interessant vind, en dat dus niemand het interessant mag vinden, heb ik nergens gezegd; ik heb zelfs meerder malen ontkend dat dat zo zou zijn. Die redenering is voor jouw rekening.

Wat ik bedoel, dat heb ik opgeschreven. Wat jij daar op gevoel aan extra betekenis aan toekent, dat is vanaf nu jouw probleem.

robin00787

• 322 messages
  • 750 votes

Wat ik me afvroeg: hoe berekenen ze eigenlijk de kijcijfers? Ik heb weleens gehoord dat sommige mensen dan zo'n kastje hebben die ze dan elke keer moeten aan doen, maar je kan dan toch nooit precies berekenen hoe hoog de kijkcijfers zijn. Weet iemand hoe dit zit?

tukkerstein

• 2216 messages
  • 3467 votes

robin00787 wrote:

Wat ik me afvroeg: hoe berekenen ze eigenlijk de kijcijfers? Ik heb weleens gehoord dat sommige mensen dan zo'n kastje hebben die ze dan elke keer moeten aan doen, maar je kan dan toch nooit precies berekenen hoe hoog de kijkcijfers zijn. Weet iemand hoe dit zit?

Gewoon een kastje bij heel gemiddelde mensen plaatsen, en dat doen bij bijvoorbeeld 10.000 mensen, en dan gewoon het aantal kijkers met 16.000 vermenigvuldigen voor heel Nederland.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

tukkerstein wrote:

Gewoon een kastje bij heel gemiddelde mensen plaatsen, en dat doen bij bijvoorbeeld 10.000 mensen, en dan gewoon het aantal kijkers met 16.000 vermenigvuldigen voor heel Nederland.

Gewoon een kastje? Zo simpel is het niet.

De kijkmeter.

Elke gezin dat in het panel wordt opgenomen, krijgt op (elk) televisietoestel een apparaat met bijhorende afstandsbediening waarmee de gezinsleden hun aanwezigheid voor het scherm bekend maken. Elk lid heeft een eigen nummer waarmee de computer zijn of haar kijkgedrag achterhaalt. Ook toevallige gasten die in het gezin meekijken worden in rekening gebracht met een 'gastnummer'.

Elke nacht wordt per modem de informatie van elk gezin doorgeseind naar onze centrale computer. Daarna worden de gegevens gevalideerd en gewogen. De volgende ochtend zijn de volledige kijkcijfers ter beschikking en worden vervolgens on-line of via PC verder geanalyseerd.

Bron: cim-audimetrie

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

10.000?? 1 op 16.000. Dat is echt een factor van niks.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

U-96 wrote:

10.000?? 1 op 16.000. Dat is echt een factor van niks.

Het zullen er niet eens 10.000 zijn.

In België:

Grootte van het panel

Het panel omvat minstens 1500 gezinnen. Dit panel is representatief voor de televisiekijkende Belgische gezinnen en wijzigt geregeld qua bezetting. Men spreekt van panelrotatie.

Het vorige panel werd samengesteld in 1996 en was in 2002 volledig hernieuwd. Stapsgewijs wordt er dus in een panel geroteerd. Het volgende zal dus hernieuwd zijn in 2008.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

De factor doet er niet toe, het gaat erom dat de steekproef representatief is.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

De factor doet er niet toe, het gaat erom dat de steekproef representatief is.

Dat wil ik met 10.000 dus echt niet geloven.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5066 votes

U-96 wrote:

(quote)

Dan kan 95% van alle onderzoeken de vuilnisbak in. 10.000 is voor een enquete zelfs erg veel.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

U-96 wrote:

(quote)

Ik meen dat het er 2700 zijn. Maar nogmaals, het aantal doet er niet toe, het gaat om de representativiteit. De hoeveelheid an sich doet er in de statistiek niet toe.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

cornelis wrote:

Ik meen dat het er 2700 zijn.

Heb ik voor Nederland ook gezien. 2700 personen van drie jaar en ouder verdeeld over ten minste 1220 huishoudens.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Ik vraag me af hoe eerlijk iedereen is. Ik zou zelf de boel behoorlijk manipuleren.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Hoe dan?

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Dat vraag ik mij ook af. Als je tracht te 'manipuleren' zoals jij het noemt valt het meteen op. Alleen het stemgedrag al wijkt af van de rest. En het is ook niet eender wie die aanvaard wordt om zo'n 'kastje' te plaatsen.

Wat ik mij afvraag: zou er een vergoeding tegenover staan?

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Ik wil altijd al zo'n kastje, dan kan ik tenminste de series die het verdienen omhoog helpen

Hoe dan ook, in Amerika krijg je er een lichte vergoeding voor, weet niet hoe het zit in Nederland.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Als ergens een goede film of serie is, zet je die toch gewoon aan met het geluid uit of zo. Dat de tv aanstaat wil niet zeggen dat je ook echt kijkt. Ik zou op die manier proberen de kwaliteitstelevisie te steunen.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Wat voor belang heb je om programma's te steunen waar je toch niet naar kijkt?

Verder lijkt het me dat je vrij snel door de mand valt als je de tv vaak lange tijd achtereen aan laat staan (doordat je zelf wat anders aan het doen bent c.q. weg bent). Je wordt dan waarschijnlijk uit de steekproef verwijderd.

Wat niet meteen wil zeggen dat het systeem onfeilbaar is, natuurlijk.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Zavo wrote:

Dat de tv aanstaat wil niet zeggen dat je ook echt kijkt.

Het kastje werkt dan ook gecompliceerder dan kijken of je TV aanstaat en op welk kanaal.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

cornelis wrote:

(quote)

Het kastje werkt dan ook gecompliceerder dan kijken of je TV aanstaat en op welk kanaal.

Ik durf te wedden dat het makkelijk valt te manipuleren.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Je wedt maar een eind raak.

by_the_way

• 3792 messages
  • 504 votes

Wat is er met die site van Kijkonderzoek aan de hand je kan niet meer kijken naar de dingen die je wilt alleen maar naar de top 25??

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Hoezo? Ik kan onder "kijkcijfers" klikken naar bijv. "programma's" en dan per zender/programma kijken. Wat mis je?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.